Graag mening exterieur van deze Holsteiner dame.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Graag mening exterieur van deze Holsteiner dame.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 21:02

Ik open even een nieuw topic, omdat ik ook wel benieuwd ben naar de raskenmerken van het Holsteiner ras.
En zo ook de exterieur kenmerken.

Als voorbeeld neem ik de 16 jarige Caletto I - Capitol I - Windsor - Marlon xx merrie.

Volle zus van het internationale springpaard Coco 038.

Afbeelding

Zelf vind ik dit een mooi paard, het geheel klopt.
Wat mij opvalt is de hals, mooi van lengte, de richting is niet horizontaal en ook niet overdreven verticaal.
Verloop van de schoft naar de rug vind ik ook goed, niet teveel en ook zeker niet te weinig.
De rug bevalt me ook, niet zo strak en zeker niet zo week als je wel vaak ziet bij paarden met Capitol in de pedigree.
Over de achterhand durf ik niet veel te zeggen, aangezien ik daar nog niet veel van weet.
Het fundament vind ik er goed uitzien.

Wat vinden jullie van deze merrie?

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:28

Super kloppende merrie, lijkt me een goede fokmerrie aangezien ze veel ruimte in de ribbenkast heeft voor hart en longen als er nog een veulen bij in zou moeten.

Fijn bloed trouwens Lachen

Achterhand lijkt mij goed, mooi bol kruis, ronde kont, hoek van het achterbeen lijkt te kloppen, net niet helemaal goed te zien op deze foto.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:57

Voor iets onderstandig op de foto. Verder spreekt deze merrie mij niet aan, maar das pesoonlijke smaak denk ik.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:01

Dat onderstandig lijkt me schijn, gezien hoe ze staat.

Het is voor mij ook niet een hele mooie, aansprekende merrie, maar ze klopt, en ik denk dat het een superfokmerrie zal zijn.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:20

Een geweldige merrie met super verhoudingen. Het hoogste punt van de schoft en het kruis ligt precies horizontaa. lEen paard met lange lijnen. Een schuine, lange schouder en voldoende lengte in het darmbeen dat evenwel iets horizontaler geplaatst had kunnen zijn. Goed in het rechthoeksmodel (aan de onderkant). Een sprekend hoofd met een mooie goed gevormde vrije kaak en een goed gevormde naar boven toe gewelfde hals met voldoende nek. De hals begint precies op de juiste plaats met een goede hoofd/halsverbinding. De schoft staat ver terug (staat niet verticaal boven de voorbenen) en is voldoende lang en had nog iets verder in de rug mogen doorlopen.
De lengte van de hals is gemeten vanaf de schoft even lang als de lengte van de bovenlijn. De lengte tussen elleboog en knie is evenlang als de lengte van de bovenlijn. De rug is mooi naar onderen gewelfd en staat in verhouding met de halswelving.
De romp is rondgeribd en de rompdiepte is gelijk aan de lengte van het voorbeen. De schofthoogte is gelijk aan de lengte van het hoofd en de hals.
Het kruis is voldoende lang en had iets rechter mogen zijn. Vanwege het iets te sterk hellend kruis en de ligging van het darmbeen staat het achterbeen iets achter de massa en wordt daarbij iets steil. Dit zal vermoedelijk te wijten aan de Engelse Volbloed invloed.
Het fundament is goed ontwikkeld en staat in verhouding met het totale paard. De bovenarm is langer dan de pijp en goed bespierd. Het paard heeft goede en vooral lange broekspieren.
Het boeggewricht ligt hoog en de elleboog laag. Het kniegewricht ligt hoger dan het ellebooggewricht. Dit stelt het paard met deze bouw in staat om de romp optimaal en in een horizontale stand te heffen.
Van de koten en voeten valt op deze foto helaas niet te zeggen maar je mag ervan uitgaan dat de Holsteiner fokkers met zo'n merrie daar niets op hebben toegegeven.
Kortom, een uitstekend 'Zucht- und Sportpferd'.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:04

Zonder als een foutenkijker over te willen komen, maar is het onderbeen niet iets aan de korte kant?

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:08

Ik had het paard graag op een harde en gelijke ondergrond willen zien staan.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:03

Schitterend gelijnde merrie, de hals vind ik persoonlijn erg mooi. Hoofdje had iets edeler gemogen van mij, ze heeft een beetje diepe kaak al zeg ik het zelf...

Al met al een schitterende merrie, zijn hier al veulens uit gefokt? Die zou ik wel eens willen zien...!!!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 21:31


Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:00

Vind het een mooie merrie die, ben alleen niet weg van het kruis, ik hou meer van een rechter kruis met meer lengte, Maar verder een mooie merrie met inhoud,


en super bloed natuurlijk, Ik ben ook erg geharmeer dvan de holsteiner paarden, Wat mij wel opvalt is dat ze over het algemeen een vrij zware keeluitsnijding hebben... Vooral de wat oudere holsteiner.


Maar dat kan ook aan mij liggen dat ik dus alleen maar holsteiners zie dit hebben...mijn merrie die noem ik wel eens pelikaan, nou dan weet je wel wat voor keeluitsnijding die heeft...en zij voert ook veel holsteins bloed,

draf
Berichten: 69
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:42

Nog wat foto's van deze merrie en nakomelingen. Hopelijk niet té laat...
Eerste foto van de topic was deze:

Afbeelding

teriema"]
Ik had het paard graag op een harde en gelijke ondergrond willen zien staan.
[/quote]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[quote="AlmostBlack schreef:
Al met al een schitterende merrie, zijn hier al veulens uit gefokt? Die zou ik wel eens willen zien...!!!


Veulen 2003 v Chin Chin (merrie, 1j)
Afbeelding

Veulen 2004 v Chin Chin (hengst 18d)
Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carika en 157 bezoekers