Springangst te boven komen...hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Springangst te boven komen...hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-02 16:45

Ik heb vroeger op de manege leren springen. Vond ik heel leuk, en ze hadden er de goede paaren voor. Op een gegeven moment kon ik het zo goed, dat ik de drukke paarden moest rijden. Paarden die voorheen geen heel parcours mochten springen omdat ze te druk waren. En dat allemaal op een leeftijd van ongeveer 8 jaar! (Ik rijd al sinds mijn 4e levensjaar).

Na verloop van tijd ging ik een onderling wedstrijdje meedoen. De eerste hindernissen gingen goed, tot de dubbelsprong. Het paard dacht het wel even in 1 keer te nemen Haha! wat uiteraard niet lukte. Het paard sprong na de eerste hindernis plotseling opzij, waarna ik de 2e hindernis in mijn eentje moest nemen. Dat eindigde niet zo heel erg goed, en ik landde tussen de balken...AU!!! Mijn cap lag in de kreukels en ik zat onder de blauwe plekken. De instructeur vroeg nog of ik het parcours af wilde maken Frusty ...

Sindsdien heb ik nog 1 keer gesprongen met een KWPN van 1.75...een sprong van 80 cm die hij met ruim een meter nam. Ik ben er niet afgevallen, maar was als de dood! Sindsdien durf ik niet meer te springen...als ik er naar kijk krijg ik al de kriebels. Wat alstie eraf valt? Bloos

Nu is mijn vraag of één van jullie misschien ideeën hebben om van deze angst af te komen? Ik vind springen heel erg leuk en spannend, maar durf het gewoon niet... Frusty Boos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 16:51

Nou, alleen aldoende wen je weer aan springen en leer je het niet meer eng te vinden. Alleen moet je niet tot de 80 cm gaan, voorlopig beperk je jezelf tot de hoogte die je wel aandurft. Een goede oefening voor je om te doen (krijg je gelijk ook nog eens oog voor de hindernis) is gewoon een balkje op de grond leggen en er klein overheen galopperen. Daarna 10 cm verhogen en galopperen. Zo kun je geleidelijker aan hoger gaan, maar niet hoger dan jouw mentale grens gaan.

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:04

mijn vorige pony was heel erg bang voor springen ik denk dat jij het het beste kunt doen zoals ik het voor mijn pony heb gedaan. ik bedoel uiteindelijk moet je het toch samen doen. Probeer te sprongen met een pony of paard die je vertrouwt en waar je op kan rekenen met springen. begin gewoon rustig met balkjes draven. dat vind je vast niet zo eng. daarna pak je een laag kruisje. daar ga je gewoon een paar keer overheen en dan is het goed. dit doe je steeds weer tot je dat zo wel durft te springen en dan ga je steeds hoger. maar mijn instructeur zegt altijd. als je een hindernis van 50 cm kunt springen kun je er ook een van 150 cm springen. het gaat om de techniek niet om de hoogte. Bouw het dus gewoon langzaam op maar overdrijf het niet.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 18:53

Ik weet wat je bedoeld! Ik ben op mijn 13e (héél lang geleden :-))ongeveer begonnen met springen, & moest al vanaf mijn allereerste springles op - te hoog gegrepen paarden vind ik achteraf - paarden rijden, waar regelmatig mee op wedstrijd gegaan werd, maar die soms een hele week niet uit hun stal kwamen, die totaal niet geschikt waren als leerpaard. & dat is ook niet zo goed afgelopen, in de zin dat ik nadat ik soms wel drie keer op een lesuur van mijn paard donderde, soms zonder paard over de hindernis ging, mijn arm een keer gebroken heb, enz, & er op den duur helemaal geen zin meer in had & zelfs bang werd. Dat is toen opgelost door een tijdje in dezelfde les te rijden, maar ipv met zo'n paard & elke week een ander, met een echte goedzak van een pony. Toen ik de eerste keer daarna weer op zo'n paard kroop ging het veel beter! & later heb ik nog aan ontelbare jumpings meegedaan!

Misschien kan jij ook proberen om eerst een tijdje met zo'n doodbraaf paardje te springen, zodat het weer goed zit in je hoofd, & dan pas met je eigen paard?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 19:02

ik heb ook hetzelfde meegemaakt... ik ben op mijn 5e begonnen met rijden en 3 jaar later sprong ik al een meter op de manege... toen weigerde de pony een keer en lag ik in de hindernis en dus ook in de kreukels.
ik heb heel lang niet hoger durven springen dan 40 cm, maar toen ging ik op een andere manege rijden en daar gingen we aan het eind van de les ook springen... mijn instructuer heeft me zo veel gemotiveerd dat ik toch ben gaan springen en weer redelijk hoog gesprongen heb, sindsdien vind ik het niet meer eng. ik heb toen zelfs voor een handelaar springwedstrijden gereden.
kussies liselot

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 19:32

ik ben ook en hele tijd heel erg bang geweest (eigenlijk nog steeds wel)voor springen, er was verder niks gebeurd ofzow, ben er niet afgevallen of wat dan ook.
Ik reed een pony die ik erg vertrouwde en zij mij ook en na 2 jaar durfde ik pas beetje te springen, ben erg laag begonnen enzo beetje bij beetje opbouwen.steeds iets hoger,steeds iets meer.
neem een pony die je vertrouwt, en bouw het rustig op.
Ik durf nu nog steeds niet zomaar op een paard te stappen en er zo mee te gaan springen, terwijl ik verder helemaal niet bang ben, hoe gekker het paard hoe leuker, maar zodra er een hindernis staat van hoger dan 70cm ofzow dan schijt ik echt in me broek....

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 19:53

ik zou met een paardje beginnen die het al kan, en rustig en gelijk matig opbouwen, netzoals je dat gedaan hebt in het begin om het te leren, maar dan nu om het vertouwen terug te krijgen...en als je echt zo goed bent, kom je er vanzelf wel overheen!
veel succes en wel proberen, wat je niet kan of niet meer kunt kan je (weer) leren!!!!!
liefs rianne

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 20:25

Wat ook helpt: niet alleen betrouwbaar paard en wat kleinere hindernis, maar ook een wat kleiner paard, eventueel pony.
Eentje waar je lekker op zit, niet zo gauw het idee hebt af te vallen.
Ik zat ooit op een brede haflinger die alles sprong, het gewoon leuk vond.
Daarop durfde ik wel zonder zadel een sprongetje te maken, wel klein sprongetje hoor!
Maar met dat andere paard die rank/slank was en hoog opgooide, en nogal 'aarzelend' sprong... nee dus!
Vandaar dat een kleiner paardje kan helpen, en ook eentje waarvan je ongeveer weet hoe hij springt: rustig en beheerst bijvoorbeeld grijnz.
Al doe je maar 20 cm, dan kun je trots op jezelf zijn dat je de eerste stap hebt gezet!
Heel veel succes! Cool

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 22:13

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik heb nog wel een kleine toevoeging *LOL* (Verder ga ik helemaal mee met het rustig opbouwen op een vertrouwd paard)
Zoek daarbij ook een instructeur waar je 100% vertrouwen in hebt en die goed weet wat jij en het paard aan kunnen en weet waar hij/zij mee bezig is. Die kan je goed helpen en dat voorkomt(in een heleboel gevallen) dat het weer mis gaat! (dat heeft bij mij echt super geholpen)

Succes,