Sesam..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Sesam..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 21:27

Ik heb vandaag voor het eerst met de 'eventuele afwijking' van Jasmijn kennis gemaakt. Het heet iets met 'Sesam', maar zeker weten doe ik dat niet. Het houdt in dat het paard dingen in zijn hoef/benen heeft zitten wat erg pijnlijk is, ook is hij/zij dan vaak kreupel. Springen is daarom ook erg belastend. Meestal uit het zich wanneer het paard 7 is. Deze afwijking kan daarnaast alleen via röntgenfoto's worden aangetoont.
Wie kan mij de preciese naam vertellen van deze afwijking en mij wat informatie geven over deze genetische bepaalde afwijking?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:43

Bedoel je het sesambeentje? Dat is een botje in de kogel waar een pees overheen loopt, het geheel wordt ook wel de kogelkatrol genoemd. Het sesambeentje kan, net zoals het straalbeen (hoefkatrol), beschadigd zijn waarbij je dus symptomen van kreupelheid kan krijgen. Dit komt doordat de pees geirriteerd raakt omdat deze over een ruw oppervlak (het beschadigde botje, normaal is dit glad) loopt. Het is idd alleen te zien op een rontgenfoto, het been is doorgaans ook niet dik of warm.

Mijn paard heeft ook een afwijking in het sesambeentje rechtsvoor, ben daardoor noodgedwongen een beetje expert geworden... Scheve mond Dus als dit het is en je vragen hebt, stel ze gerust!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 14:14

ik heb een paard gereden die ook een afwijking had aan het sesambeentje (waarschijnlijk al vanaf veulen, echter te laat ontdekt) paard is eraan geopereerd, kleine ingreep maar hertsel duurde erg lang. daarna kon er weer mee gereden worden maar paard liep om de zoveel weken altijd nog stijf. (is nooit helemaal goedgekomen dus).

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 18:04

jessy schreef:
Bedoel je het sesambeentje? Dat is een botje in de kogel waar een pees overheen loopt, het geheel wordt ook wel de kogelkatrol genoemd. Het sesambeentje kan, net zoals het straalbeen (hoefkatrol), beschadigd zijn waarbij je dus symptomen van kreupelheid kan krijgen. Dit komt doordat de pees geirriteerd raakt omdat deze over een ruw oppervlak (het beschadigde botje, normaal is dit glad) loopt. Het is idd alleen te zien op een rontgenfoto, het been is doorgaans ook niet dik of warm.

Mijn paard heeft ook een afwijking in het sesambeentje rechtsvoor, ben daardoor noodgedwongen een beetje expert geworden... Scheve mond Dus als dit het is en je vragen hebt, stel ze gerust!


Ja, ik geloof dat het zo heet. Klopt het dan ook dat je dat pas rond de 7e leeftijd ontdekt en dat het genetisch is bepaald en dat 'zwaardere' oefeningen en springen erg belastend (pijnlijk) is voor het paard? En als uit de rontgenfoto's komt dat het dat inderdaad is, wat moet er dan gebeuren Scheve mond ?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:48

Afwijkingen aan het sesambeentje komen op iedere leeftijd voor. Bijv. ook bij een 3 jarig paard tijdens de keuring met röntgenfoto's. Voor alles geldt: hoe erger de afwijking (hoger het cijfer) hoe meer kans op problemen. Zou als ik jou was mezelf nog niet gek maken, maar als je paard kreupel is een goed onderzoek laten doen + foto laten maken. Dan weet je waar het probleem zit, hoe ernstig het is en wat er aan moet gebeuren.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 19:00

Ja, we gaan binnenkort ook foto's maken en ik hoop het beste
Maar ik hoorde dat de afwijking waar ik het over het, meestal rond het 7e levensjaar werd ontdekt, hebben jullie het misschien dan over een andere afwijking?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:05

YvonneAa schreef:
Ja, ik geloof dat het zo heet. Klopt het dan ook dat je dat pas rond de 7e leeftijd ontdekt en dat het genetisch is bepaald en dat 'zwaardere' oefeningen en springen erg belastend (pijnlijk) is voor het paard? En als uit de rontgenfoto's komt dat het dat inderdaad is, wat moet er dan gebeuren ?


Het kan op iedere leeftijd voorkomen, zoals Kyona al schreef. De aanleg ervoor kan genetisch bepaald zijn (net zoals bij hoefkatrol) maar het kan ook door verkeerde/te zware belasting veelal op jonge leeftijd veroorzaakt worden. Het hoeft niet altijd pijn te doen, maar een paard dat er kreupel aan gaat heeft meestal een irritatie van de pees die over het botje loopt. Als die irritatie minder wordt of verdwijnt, gaat de kreupelheid vaak ook weg. De pees kan geirriteerd raken door overbelasting, vaak bij veel korte wendingen, springen, te korte warm-up/cool-down.

Als je foto's laat maken, geeft de DA een cijfer aan het botje afhankelijk van hoe erg het is aangetast (net als bij hoefkatrol). Aan de hand daarvan zul je waarschijnlijk iig het advies krijgen aangepast beslag te nemen (mijn paard heeft leren zooltjes). Verder zijn er inmiddels aardig wat spullen op de markt voor dit soort aandoeningen (bijv. PrimeVal). Genezen kan het niet, maar wel verbeteren. Het hangt er dus een beetje vanaf hoe zwaar het sesambeentje beschadigd is, en of behandelen uberhaupt nog zin heeft. Ga er wel vanuit dat de DA je waarschijnlijk zal vertellen dat je paard niet meer geschikt is voor de sport. Dit betekent natuurlijk niet dat ze er niet alsnog heel oud mee kan worden, of dat je er nooit meer op zou kunnen rijden.

Loopt je paard op dit moment kreupel? Of heb je gewoon gehoord dat ze dit heeft maar heeft ze er verder geen last van?

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 11:59

Jasmijn loopt op dit moment kreupel. Hiervoor was ze 4 weken terug kreupel, en daarvoor 8 weken terug ook, en daarvoor een paar weken terug ook. En zo gaat het al een half jaartje. Eén van die keren had ze hoefsfeer, die andere keren konden we er niets aan zien. Omdat ze zo vaak 'onverklaarbaar' kreupel is, vermoeden we dat het iets met het sesambeentje te maken heeft en daarom gaan we ook foto's maken.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 12:04

jessy schreef:

Het kan op iedere leeftijd voorkomen, zoals Kyona al schreef. De aanleg ervoor kan genetisch bepaald zijn (net zoals bij hoefkatrol) maar het kan ook door verkeerde/te zware belasting veelal op jonge leeftijd veroorzaakt worden.


Dit kan niet de oorzaak zijn in mijn geval. Jasmijn is pas rond haar 5e ingereden en dat is erg rustig verlopen. Ook belast ik haar niet te veel (al zeg ik het zelf) en spring ik niet erg vaak omdat ze het écht niet leuk vind (misschien omdat het pijn doet Scheve mond ?) Dus ik zit nu echt te denken wat het kan zijn. Het is wel een paard wat snel wat heeft ect, maar meestal door eigen toedoen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:09

Kijk ook eens even op www.hoefkatrol.com

de kreupelheid kan door het straalbeentje/hoefkatrolgewricht/sesambeentje komen, maar ook door eenzijdige overbelasting omdat je paard niet rechtgereden wordt.
Als ze afwijkingen aan het straalbeentje zien op het been dat kreupelheid vertoond is de sticker HKO (hoefkatrolontsteking) erg snel geplakt, maar dat hoeft het niet te zijn. Voordat je de beslissing uiteindelijk gaat nemen om je paard dan uit zijn lijden te verlossen (geloof me, dat wordt erg snel geadviseerd) probeer de methode Antoine de Bodt. Er zijn heel veel topics over hem geschreven hier op Bokt, probeer de zoekfunctie eens.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 12:28

Cassidy"]
Kijk ook eens even op www.hoefkatrol.com

de kreupelheid kan door het straalbeentje/hoefkatrolgewricht/sesambeentje komen, maar ook door eenzijdige overbelasting omdat je paard niet rechtgereden wordt.
[/quote]

Ja, dat weet ik. Maar het probleem bij Jasmijn is dat ze 3a4 jaar terug gedeeltelijk 'verlamd' is geweest aan het rechterachterbeen. Ze had een erg zware bevalling van maar liefst 8 uur waarbij een zenuw beklemd is geraakt (het was een enorm veulen) en Jasmijn zeker 1 jaar lang heeft moeten herstellen tot zover mogelijk. Nu zie (voel) ik nog steeds de gevolgen ervan. Ze is hierdoor erg scheef en zakt naar de rechterkant toe. Ze is nu ook continu aan haar rechtervoorbeen kreupel. Ik probeer haar zoveel mogelijk recht te rijden, maar vaak lukt dat ook niet.

[quote="Cassidy schreef:
Als ze afwijkingen aan het straalbeentje zien op het been dat kreupelheid vertoond is de sticker HKO (hoefkatrolontsteking) erg snel geplakt, maar dat hoeft het niet te zijn. Voordat je de beslissing uiteindelijk gaat nemen om je paard dan uit zijn lijden te verlossen (geloof me, dat wordt erg snel geadviseerd) probeer de methode Antoine de Bodt. Er zijn heel veel topics over hem geschreven hier op Bokt, probeer de zoekfunctie eens.


Bedankt voor de tip, dat ga ik zo zeker doen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:13

Mocht je problemen hebben haar zelf recht te rijden, kan ook AdB je paard in training nemen. Verbeterd het niet na een maand, betaal je niets.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:50

ik ken een paardje die heeft een afwijking bij de keuring kreeg het een cijfer 3 maar aangezien de conditie (hoe hij liep enz) is ie toch goedgekeurd. Kan dit kwaad?? krijgt ie er mischien later wel last van hij is nu 6 in juli wordt ie 7. Hij wordt recreatief gereden maar er word ook weleens met hem gesprongen. (hij loopt niet daarna kreupel) maar kan dit kwaad