degoe

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

degoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 15:28

wie heeft er een degoe?
zo...ja...
kun je wat vertellen over de degoe want ik krijg er mischien 2
hoe zijn ze smiddags?
wat voor een eten geef je je ze?
heb je een dichte rat?
hoe ziet de kooi eruit?
zijn ze vals?
zijn ze lief?
wat voor een nama heeft hij/zij?
en heb je er een foto van?

sorry voor de vele vragen

groetjes mij Tong uitsteken

Confide recte agens.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:34

www.google.nl Knipoog

En verder zou ik eigenlijk niet zomaar degoes nemen als je er geen verstand van hebt. Knipoog

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 15:36

ik heb er een beetje verstand van Haha!
maar ik wou gewoon weten wie hier een degoe had en zo en hoe ze zijn Haha!

Confide recte agens.

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:39

springlady schreef:
wie heeft er een degoe?
zo...ja...
kun je wat vertellen over de degoe want ik krijg er mischien 2
hoe zijn ze smiddags?
wat voor een eten geef je je ze?
heb je een dichte rat?
hoe ziet de kooi eruit?
zijn ze vals?
zijn ze lief?
wat voor een nama heeft hij/zij?
en heb je er een foto van?

sorry voor de vele vragen

groetjes mij Tong uitsteken

Wij hebben 2 degoes gehad.
S'middags waren ze gewoon wakker. (erg aanwezig Haha! )
Wij gaven ze speciaal degoe voer.
Wij hadden geen rad voor ze.
We hadden een chinchila kooi (groot)
Ze waren wel lief maar niet echt knuffeldiertjes. 1 van de degoes moesten we zelfs met handschoenen oppakken.
Die van ons heette Hrefna en Wicky, en toen Wicky dood ging kregen we Pinky erbij.
Laatst bijgewerkt door Wieske_S op 30-05-04 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Just keep passing the open windows.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:39

Hij is in zijn thuisland één van de meest voorkomende diersoorten. Het diertje is te vinden in open, rotsachtige, prairie-achtige gebieden tot een hoogte van 1500 meter. Ze klauteren daar over stenen en in de onderste delen van bomen en struiken. Ze zullen vrijwel nooit hoger dan anderhalve meter boven het aardoppervlak klimmen. Degoe's graven ook holen en maken gebruik van rotsspleten.

Ze zijn, ook in gevangenschap, overdag actief. De voornaamste vijanden van de degoe's zijn roofvogels (vooral uilen, en kleinere roofdieren). De degoe heeft in de vorm van zijn staart een zogenaamd 'tweede leven'. Wanneer een roofdier de degoe te pakken heeft is het vaak aan zijn staart. De huid om de staart zit echter zo los dat deze afstroopt als het dier aan de staart gepakt wordt. Het geeft de degoe de kans om te vluchten. Eenmaal in veiligheid zal de degoe het bloedende deel van de staart afknagen om infecties te voorkomen. De afgeknaagde staartpunt (of -helft) zal snel genezen, maar niet meer aangroeien. De degoe houdt in zo'n geval een halve staart over en lijkt van deze handicap in het geheel geen last te hebben. In de vrije natuur ziet men redelijk veel dieren met beschadigde staarten. Het bovenstaande duidt ook aan dat we in gevangenschap voorzichtig met de staart moeten omgaan. Wij kunnen het dier beter niet aan de staart oppakken zoals dat bij tamme ratten of gerbils wel eens gebeurt. Onder de huisdieren lopen er veel degoe' s rond die door onkunde of een ongeluk een beschadigde staart hebben.

De degoe's kwamen rond 1985 via de dierenhandel naar Nederland. De dieren waren heel bijzonder en duur. Voor een paartje werd wel 300 gulden betaald. Degoe's waren toen veel groter dan nu. Een degoe in het wild is 25-31 cm lang en weegt ongeveer 170 tot 300 gram. Zo groot en zwaar zijn de tegenwoordige huisdierdegoe' s al lang
niet meer. Vooral door inteelt (bijvoorbeeld broer en zus, of moeder en zoon krijgen) zijn de dieren veel kleiner en ook minder sterk en meer vatbaar voor ziekten geworden. Een reden waarom ik iedereen adviseer om bij alle dieren inteelt zo veel mogelijk to voorkomen. Ook zijn de nesten veel kleiner geworden. Vroeger waren nesten van meer dan tien jongen geen uitzondering. Tegenwoordig worden in een worp meestal vier tot acht jongen geboren.

Degoe's zijn zeker geschikt als huisdier maar zijn qua gedrag niet te vergelijken met hamsters of konijntjes. Het zijn hele nieuwsgierige, leuke, dagactieve dieren maar zeker geen knuffeldieren! Degoe's zijn ook heel sociaal en ze kunnen dus absoluut niet alleen gehouden worden. Een degoe alleen zal eenzaam verpieteren in zijn kooitje. Ze kunnen het beste in een groepje in een ruime kooi gehouden worden. Wel moeten we natuurlijk rekening houden met het feit dat een gemengd verblijf met mannen en vrouwen vaak leidt tot jongen! En het is niet eenvoudig om voor al die jongen onderdak to vinden.
Een groepje degoe's (drie tot zeven dieren) is dus de beste oplossing. Als de dieren jong zijn is het nog redelijk makkelijk om de groep to vormen. Op latere leeftijd kunnen vooral oudere mannetjes problemen veroorzaken wanneer ze bij elkaar in een verblijf gezet worden.
Er is ook een andere, natuurlijke, methode om een groep to vormen. Plaats een paartje bij elkaar en laat ze jongen krijgen. Zet ongeveer zes weken na de geboorte de man met zijn zoons in een apart verblijf en zoek daar onderdak voor. Zo zijn er twee leuke groepen ontstaan. Het is ook mogelijk om het mannetje door de dierenarts to laten castreren en voor de zoons een nieuwe eigenaar te zoeken.
Een belangrijk aandachtspunt is het verblijf. Degoe's kunnen knagen als de beste en versnipperen alles wat niet van staal, glas of steen is. Een mooie caviakooi met plastic onderbak zal vroeg of laat sneuvelen. Een glazen bak met daarbovenop een constructie van gaas of tralies is het meest geschikt. Ook kan men een verblijf van hout en gaas bouwen maar dan moet al het hout van de binnenzijde glad zijn en de hoeken met gaas bekleed.
Zoals gezegd houden de degoe' s heel erg van klimmen en klauteren. Die mogelijkheid moeten de dieren dan ook hebben. Een kooi voor een klein groepje degoe's zal minimaal 60 centimeter breed, 40 centimeter diep en 50 centimeter hoog moeten zijn. Als inrichting kunnen stenen, takken (die langzaam zullen verdwijnen) en stronken worden gebruikt. Ook is het zinvol een stuk gasbeton (durox) als knaagsteen in de kooi te leggen. Van dit blok maken ze vrij snel een mooie bal die steeds kleiner wordt.

Degoe's zijn echte alleseters. Zaden, granen, groente, fruit, gedroogd brood, kattenbrokjes, dunne wilgentakjes, dennenappels en noten. Vrijwel alles wordt gegeten. Alhoewel de degoe nauw verwant is aan de cavia hoeft het dier geen extra vitamine in het voer to krijgen. Er bestaat geen speciaal degoevoer, maar de diertjes gedijen uitstekend op een speciaalvoer voor hamsters.

Maakt u zich geen zorgen als uw degoe tjilpt als een kanarie of blaast als een kat. Dit zijn natuurlijke gedragingen. Degoe' s zijn overigens hondsbrutaal en dapper. U zou eens moeten zien en horen hoe een mannetjesdegoe to keer gaat tegen een kat die voor de kooi zit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:42

Sjonge, dat is een superuitleg hierboven. Ik zou een grote kast kopen, en die inrichten met een boomstam en zo, kunnen ze toch nog een beetje hun ei kwijt. Want volgens mij komen ze in een kooitje niet tot hun recht.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:44

Geen kooi is groot genoeg. Knipoog

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:45

Sammm schreef:
Maakt u zich geen zorgen als uw degoe tjilpt als een kanarie of blaast als een kat. Dit zijn natuurlijke gedragingen. Degoe' s zijn overigens hondsbrutaal en dapper. U zou eens moeten zien en horen hoe een mannetjesdegoe to keer gaat tegen een kat die voor de kooi zit.

Dit klopt heel erg. Die beesten maakten een vreselijke herrie en de kat was bang voor ze (1 degoetje had hem aangevallen Haha! )
Ze maakten ook een erge rotzooi, ze gooiden altijd de houtsnippers naar buiten en we hadden ook een bak met chinchila zand voor ze die ze graag buiten de kooi leegden Tong uitsteken
En toch mis ik ze soms een beetje Haha!
Laatst bijgewerkt door Wieske_S op 30-05-04 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Just keep passing the open windows.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:46

Ik had er 6, als je wat wil weten erover kun je pb'en..
Moet er overigens bij zeggen dat mijne 7 jaar oud zijn geworden Lachen

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 15:52

hep je ge-pbt Haha! Knipoog

Confide recte agens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:59

Ze kunnen een jaar of toen worden geloof ik (of zelfs ouder), dus bedenk goed of je na zoveel jaar nog steeds zin hebt om ze te verzorgen. Lachen

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:00

Sammm schreef:
Ze kunnen een jaar of toen worden geloof ik (of zelfs ouder), dus bedenk goed of je na zoveel jaar nog steeds zin hebt om ze te verzorgen. Lachen


In de natuur wel ja, de degoes die in nederland zijn ovor de verkoop worden hooguit 4 jaar oud. de vrouwtjes worden 5 jaar Knipoog

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:04

Hm, dan heb ik een uitzondering gekend. Knipoog

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:51

Zelf heb ik twee degoe's thuis.. Erg leuke en actieve diertjes.. Ook al kunnen het ook verschrikkelijke slaapkoppen zijn. Als je ze als huisdier wilt hebben moet je er wel goed voor zorgen dat er genoeg klim en knaagmogelijkheden in de kooi aanwezig zijn. Want echt overal waar ze hun tanden ik kunnen zetten wordt ook vaak helemaal gesloopt. Dus de kooi moet van goed stevig materiaal gemaakt zijn.

Als knaagmogelijkheden kan je ze takken van de wilg of van fruitbomen geven, en ook gewoon kartonnendoosjes en wc rolletjes vinden ze helemaal geweldig.

Mijn degoe's heten ukkie en max Lovers en ze zijn nu 2,5 en 1,5 jaar oud. Degoe's moet je altijd met z'n tweeen of meer houden, want anders worden ze erg eenzaam. Als voer geef ik mijn degoe's cavia voer. Dit omdat er geen zonnepitten en suikers inzitten. Omdat degoe's erg gevoelig zijn voor suikerziekte en ook op een teveel aan vetten is niet goed voor ze. Het beste kan je ze een mengsel geven van 50% caviavoer en 50% chincilla voer, maar zelf vind ik dit niet echt nodig omdat ze het ook op caviavoer goed doen.

Ook moet je niet vergeten ze hooi te geven dit is erg belangerijk want ze knagen hier graag aan en net als voor de cavia is het goed voor hun darmen, en ze houd ze lekker bezig. Ook laat ik ze elke dag in chincillazand rollen. Dit is voor hun vacht belangerijk omdat het anders vervilt. Zelf heb ik het in een apparte bak buiten het hok omdat ze in het hok het zand er gelijk uitgooien en ze er dus niks meer aan hebben.

Als bodemmateriaal heb ik zaagsel, en zelf maken mijn degoe's van de doosjes en het wcpapier wat ik ze geef een lekker nestje waar ze samen lekker gezellig naast elkaar liggen te slapen.

Ze kunnen erg veel herrie maken, maar ook erg lieve geluidjes. Ik vind het in iedergeval erg leuke dieren om naar te kijken, want erg aanhankelijk zijn ze niet. Ze kunnen wel tam worden, maar zo knuffelig als een cavia worden de meeste niet.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:21

hammie schreef:
Ze kunnen erg veel herrie maken, maar ook erg lieve geluidjes. Ik vind het in iedergeval erg leuke dieren om naar te kijken, want erg aanhankelijk zijn ze niet. Ze kunnen wel tam worden, maar zo knuffelig als een cavia worden de meeste niet.


Mijn cavia is niet knuffelig, houd niet van oppakken etc. De degoe die ik op mijn kamer had klom op mijn hand omdat hij opgepakt wilde worden.. Sliep ook gewoon op schoot, at uit hand liep half achter je aan etc... Maar over het algemeen worden die niet zo tam nee...

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 29 bezoekers