Nu nog castreren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Nu nog castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 15:23

De eigenaar van ons Fries hengstenveulen (bekend van meerdere topics hierzo), heeft eindelijk ingezien dat het zo niet langer kan. Het beestje bijt, steigert in je nek, mist duidelijk een groot deel aan opvoeding (dat weten we dus nu allemaal wel, daar hoeven we dus geen commentaar meer op Knipoog )
En dus heeft de eigenaar het besluit genomen om hem te castreren. Jelle is nu bijna 1 jaar -erg jammer van zijn mooie bouw dus, maar liever dit dan elke dag je leven te riskeren Wow! -

Maar nu is het dus zo dat je dat niet met warme dagen kan laten doen ivm vliegen enzo; dus het gebeurd óf volgende week óf pas in September ofzo (hopelijk niet dat laatste Scheve mond )

Weten jullie misschien of het nu nog kan? En hoelang het duurt voor die wond geheeld is enzo?

xx Dees
Officially hoping that it will help Scheve mond Tong uitsteken

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:47

De vraag is of je het op de wei gaat doen of in een kliniek?

Als je in een kliniek dan hoef je op het weer van de eerste dagen niet te letten en kan het bijwijze spreken morgen al gebeuren.

Doe je het op de wei dan is een koelere weer type aangeraden alleen al vanwege de vliegen. Het hoeft geen 15° te zijn maar ook geen 25° ! ... ergens rond de 18-20° is ideaal. Net warm genoeg zodat het knul geen verkoudheid kan oploppen (minder weerstand in het begin) en toch koel genoeg om de meeste vliegen weg te houden.
Deze week krijgen we een koelere week gevolgt door weer een paar warme dagen, met daarna weer koele weer (regen).
Volgens de 'Old Farmer's Almanac' is 6,7 juni een goede datum om te casteren.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:49

het is natuurlijk beter wat peterina zegt, maar mijn oude verzorgpaardje is ook met boven de 25 graden gecastreerd.
hou het dan gewoon goed schoon en vraag aan de DA advies..
als het echt niet langer kan maakt het echt net zoveel uit.
het is met mijn oude verzorgpaardje ook helemaal goedgekomen..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..


Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 16:02

Bedankt voor jullie reacties..

Wel zo fijn om te weten dat het binnen korte tijd gedaan kan worden Lachen
Ik vermoed dat het in de wei zal gebeuren; de eigenaar is niet zo eentje die snel zijn paarden ergens heenbrengt zeg maar.. Knipoog

En als het dan gebeurd is; is het dan dat het opeens een heel ander paard is? Of zal hij gewoon nog doorgaan met het steigeren etc.?

xx Dees Lachen

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:11

Nog niet eens 1 jaar ? en dan al castereren, sorry maar uh mij is altijd gezegt nooit laten casteren onder de 1,5 jaar liefst ouder. je kan zijn groei enz enz belemmeren.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:20

Castratie kan gebeuren al bij een maand oud Bloos! , maar ... de meest aangeraden leeftijd is rond de 2 jaar. Als men moet kiezen tussen het welzijn van de onstuimig jonge heer die een gevaar wordt voor zijn eigen en zijn omgeving dan is castreren met 1 jaar een zeer goede oplossing.

Na castratie kan het van 1 week tot 6 maanden duren voordat de hormonen spiegel 'zakt' en mijnheertje zijn 'lusten' verliest. Een veulen met een zeer dominante karakter zal dit altijd behouden en moet erop gewezen worden dat dit gedrag niet aanvaardbaar is. Over het algemeen worden gecastreerde hengstenveulens milde van karakter en meer handelbaar.

Mijn bijna 2-jarige is 2 weken geleden gecastreerd en deze week is zijn moeder hengstig geweest. Hij heeft 'bijna' geen aandacht aan haar geschenkt terwijl een maand geleden zou hij dag in dag uit haar achterna gelopen hebben en haar plagen. Voor ons is zijn gedrag op dit zeer korte tijd zeker een vooruitgang.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:20

Ik heb vorige topics niet gelezen dus ken de achtergrond niet.
Maar mijn advies is lekker in de opfok zetten en er weer uithalen als hij 2,5 jaar is. Eventueel dan castreren.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:23

Katja schreef:
Ik heb vorige topics niet gelezen dus ken de achtergrond niet.
Maar mijn advies is lekker in de opfok zetten en er weer uithalen als hij 2,5 jaar is. Eventueel dan castreren.


Ik ga met Katja mee, opfok is in mijn ogen de beste manier om paarden op te laten groeien, ze voeden elkaar op.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:59

ingvdh"]
[quote="Katja schreef:
Ik heb vorige topics niet gelezen dus ken de achtergrond niet.
Maar mijn advies is lekker in de opfok zetten en er weer uithalen als hij 2,5 jaar is. Eventueel dan castreren.


Ik ga met Katja mee, opfok is in mijn ogen de beste manier om paarden op te laten groeien, ze voeden elkaar op.
[/quote]
Hoewel ik geen groot fan ben van de opfok, denk ik dat het in dit geval misschien wel een goede oplossing is. Thuis krijgt hij kennelijk niet de opvoeding die hij zou moeten krijgen, in een groep, en dan liefst een qua leeftijd gemengde groep, kan hij in ieder geval iets goed leren over omgangsvormen Scheve mond Ik zou in dat geval zorgen dat er geen kans is dat hij de bovenste in rang in die groep is, vandaar een gemengde leeftijdsgroep.
Weliswaar zal hij wel wat rustiger worden na castratie (kan wel effe duren), maar daarmee komen de omgangsvormen hem nog niet aanwaaien.....

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:54

Katja schreef:
Ik heb vorige topics niet gelezen dus ken de achtergrond niet.
Maar mijn advies is lekker in de opfok zetten en er weer uithalen als hij 2,5 jaar is. Eventueel dan castreren.

Opfok zal niets toevoegen aan z'n betere manieren, die zul je echt zelf bij moeten brengen. Ook castreren zal hem geen manieren bijbrengen. Castreren heeft dus eigenlijk heel weinig nut, je zult hem gewoon domweg moeten opvoeden en dat zul je snel, cordaat en degelijk aan moeten pakken, voordat ie je echt boven het hoofd groeit.
Op zich kun je nu nog gewoon castreren, al zou ik dat altijd klinisch doen, die kosten wegen bij lange niet op tegen de risico's, ik praat uit ervaring.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:04

Zou ervoor kiezen om hem wat langer hengst te laten (evt in koppel met andere hengsten) en dan met bijv 2,5 te laten castreren. Net wat Ikke zegt: manieren krijgen ze door goed op te voeden. Vooral consequent zijn en niet over je heen laten lopen (dingen toestaan die vervelend kunnen worden). Nu castreren: met geluk in de wei als het een regenachtige periode is (minder vliegen). Bij wat warmer weer heb je snel vliegen met dito risico's.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:38

uit de vorige topics is al naar voren gekomen dat opfok of ergens anders neerzetten geen optie is
wil de eigenaar niet

castreren lijkt me een prima idee
als de hormonen er wat af zijn zal hij waarschijnlijk al wat makkelijker worden
en voor de rest , heel consequent zijn
maar laten we hier geen opfok discussie van maken
er word hier gevraagd of castratie kan met dit weer

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 19:42

hey Lachen

Naja, dat konden jullie natuurlijk niet weten, maar in vorige topics werd er al met opfokken gegooid en dat is dus niet mogelijk..
We hebben altijd met Jelle kunnen lopen, het was niet echt een zware klus om hem van zijn moeder te scheiden, hij heeft altijd een heel lief karakter gehad, is superrustig en nadenkend over alles, is gek op aandacht en is -in tegenstellig van hoe de merrie was- gewoon superlief.

Natuurlijk had hij wel eens van die streken, maar dat is veulen- en hengsteigen en dat ging ook weer over. Maar sinds alweer een hele poos terug is hij opeens heel erg druk met het leiden. Van wei naar stal is toch wel een klein stukje lopen en eerst ging het nog wel. Hij is al lang heel erg bijterig enzo maar je kunt een beet voorkomen door het halster goed vast te pakken. Maar sinds een tijd gaat hij echt in protest tegen ons.
Hij steigert vaak en is heel erg druk. Dat ligt aan vanalles;
- het is wat hengstveulens doen
- hij heeft geen speelmaatje
- hij is groter en veel sterker dan ons, 16-jarige meisjes
- hij krijgt teveel krachtvoer voor een paard wat moet presteren wat hij moet; niks dus
- hij is aan het puberen
- hij is niet goed opgevoed
En ik weet niet of het ook een oorzaak kan zijn want hij was allang uitgespeend; maar zijn moeder is laatst omgekomen door koliek Verdrietig

Ik weet wat er zou moeten gebeuren, dat hij eigenlijk bij leeftijdgenootjes of in ieder geval bij andere paarden behoord te staan, maar ik ben maar 'het verzorgmeisje'; ik heb het dus niet voor het zeggen..

De boer is een oudere man die vanalles van iedereen aanneemt behalve van ons.

Jelle is soort van allergisch voor teveel eiwit; daarom krijgt hij ander voer maar dit voer bevat veel te veel energie voor een jaarling. Maar voeren we het niet; dan treedt er dus een allergische huidreactie bij hem op.

Anyway, de opfok is dus géén optie. Ik weet dat het pure zonde is van zijn bouw maar hij groeit met de dag. Mijn vriendin houdt hem al langere tijd bijna niet meer en al ben ik met mijn 1.78 heb er ook moeite mee..

Maar daar ging het dus helemaal niet om; het ging om het castreren..
We zijn overigens wel hard op zoek naar een nieuw paard, als Jelle dan gecastreerd is, kan die met de nieuwe in de wei en krijgt hij hopelijk wat manieren geleerd..

xx Dees

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:32

ikke schreef:
Opfok zal niets toevoegen aan z'n betere manieren, die zul je echt zelf bij moeten brengen.



Ben ik niet met je eens. Door in een groep met leeftijdsgenoten te lopen krijgen ze wel degelijk een bepaalde vorm van beleefdheid.

Als dit niet mogelijk is dan zou bv een drachtighe merrie hem wel eens een nuttig lesje kunnen leren.
Ga er in ieder geval niet mee rotzooien als hij jullie de baas is dan wordt het van kwaad tot erger en krijg je gegarandeerd ongelukken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Rainer, Trendiction, YandexBot en 108 bezoekers