[LO] dom bedacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

[LO] dom bedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 18:18

nou, even een vraagje over iemand bij mij op stal. Zij wil haar net 3 jaar oude paardje met een SLOFTEUGEL longeren..... Verward is het dom bedacht van mij dat dat niet goed is of zijn mensen met mij eens dat zoiets gewoon echt niet kan? dat paardje doet namelijk verder nooit echt iets...

IK blijf het raar vinden!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:20

hoe heeft ze hem vast gemaakt dan? Volgens mij is het gewoon hetzelfde als longeren met een touwtje hoor...

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:17

??? Hoe kan je nou met een slofteugel longeren? Verward Ik snap niet helemaal hoe dat zou moeten gaan, of bedoel je zo'n Pessoatuigje achtig iets? Verward

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 09:08

Juut schreef:
??? Hoe kan je nou met een slofteugel longeren? Verward Ik snap niet helemaal hoe dat zou moeten gaan, of bedoel je zo'n Pessoatuigje achtig iets? Verward


Je kan longeren met een slofteugel. Die gebruik je precies zoals met rijden, dus tussen de benen door of aan de zijkant van de singel en de 'uiteinden' bindt je vast aan de singel.
Ik vind dit niet zo'n ramp om dat bij een 3-jarige te doen hoor, mits et wel met VERSTAND gebruikt wordt. Dus absoluut NIET iedere dag longeren, NIET te strak longeren, etc.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 09:45

ik vind dat het inderdaad niet kan. het paard is hartstikke jong en je dwingt hem naar beneden te komen. hij kan geen kant op. hierdoor gaat hij alleen maar protesteren en heb je er later geen voordeel aan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:58

TeamSpirit schreef:
ik vind dat het inderdaad niet kan. het paard is hartstikke jong en je dwingt hem naar beneden te komen. hij kan geen kant op. hierdoor gaat hij alleen maar protesteren en heb je er later geen voordeel aan.


Dat weet je niet, je weet toch niet hoe strak ie staat?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 11:08

Geen enkel probleem, mits hij goed gebruikt wordt en het dier met mate gelongeerd wordt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:29

Mits met gezond verstand gebruikt, vind ik het geen probleem.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:30

Sjuimpje schreef:
Geen enkel probleem, mits hij goed gebruikt wordt en het dier met mate gelongeerd wordt.


Idd.... dat is de enige manier om een slof goed te gebruiken....

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:35

ik zie ook het probleem niet, je kan hem in elk geval beter niet te strak doen, dan leert hij niet op zijn eigen benen te lopen, maar ik denk dat het juist goed is, dat hij al een beetje zijn rug gaat gebruiken en ontspannen

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 14:34

Pcies, bent helemaal met Alikesflame eens.... Zolang ie maar niet te strak zit zodat ie niet in de teugel gedwongen word. Zolang hij los genoeg zit kan het paard zijn eigen evenwicht zoeken en waar nodig ondersteund met de slof.. Zo heb ik het ook gedaan.. En (al zeg ik het zelf) hij heeft er nooit slechter op gelopen hoor

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:02

ben het helemaal met de topicstarter eens. Welke @#$% heeft dat geval eigenlijk uitgevonden? echt, als ik die persoon ooit eens zou mogen "spreken..." oeww!!!
Slofteugel, maar ook martingaal, tiedemann, en weet-ik-wat-voor-troep je allemaal aan je paard kan hangen, 1 simpele mening: TEGEN!! die troep wordt over het algemeen gebruikt door mensen die gewoon de tijd niet nemen om het het paard normaal aan te leren!! En ga me niet zeggen "ja maar je kan het je paard niet anders leren dan met hulpteugels" want dat is echt de meest vreselijke onzin die ik ooit gehoord heb!! waarom lukt het mij dan wel? Knipoog zelfs zonder longeerlijn, maar mijn 3-jarige loopt écht netjes! achterhand erbij, rug goed gebruikt, opgericht en koppie netjes. Wat wil je nog meer? (ja, ik weet het, stelling, daar ben ik aan bezig! en ook dat doettie al erg goed!)
dus slofteugel... als je je paard echt grondig wil verzieken moet je hem vooral gebruiken.
Maar goed, dit is mijn mening, en er zullen weinig mensen hier zijn die het met me eens zijn, maar dat geeft niet. ben niet bang voor discussies

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 00:47

MinX,
ik rijd mijn paard heel veel met slof en longeer hem regelmatig met touwtjes.
Vandaag heb ik hem toevallig weer eens preventief laten checken door een ostheopaat welke bijzonder goed te spreken was over de bespiering en totale indruk en conditie van het paard.

Als jij een paard met een slof verziekt ligt dat toch echt aan jouw eigen inzicht (of gebrek aan...).

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 07:31

dat zal ik zeker niet ontkennen dat dat aan mijn (gebrek aan?? =S) inzicht ligt. Met een slof doe je vaak meer fout dat goed. Als je goed weet wat je doet, en je doet je paard er geen kwaad mee (kan dat? als je een slof gebruikt en hem in een bepaalde houding dwingt?...) tja, ga gerust je gang. Jouw paard is mijn paard niet, en als jij denkt dat het voor jouw paard goed is... prima... =S
Maar waarom zou je in hemelsnaam zulke "hulp"middelen, of liever dwangmiddelen gebruiken als je paard ook zonder troep keurig loopt? En ga me niet vertellen "mijn paard loopt niet zo zonder slof" want dat ligt dan aan jouw gebrek aan longeerervaring. Als jij écht kan longeren, kan je je paard zonder enig tuig precies laten lopen zoals jij wil. en dan heb je dus geen slof nodig. Zodra ik dus mensen met een slof zie longeren, kunnen ze in mijn ogen ófwel niet longeren, ófwel ze nemen geen tijd voor hun paard. Want ik vraag me altijd af, waarom die mensen wel een slof nodig hebben, en ik mn paard in diezelfde houding longeer, maar dan zonder enig tuig.
Tegenwoordig moet alles maar "snelsnelsnel" We gooien onze paarden tot 3 jaar in de opfok(niet dat daar iets mis mee is hoor, don't get me wrong!), en dan met 3 1/2 willen we dat ze keurig lopen, braaf zijn, enz enz. En ja, dan heb je inderdaad dit soort dwangmiddelen nodig om da voor mekaar te krijgen. Maar dat het in mijn ogen niet juist is, dat zal nu toch wel duidelijk geworden zijn?
heb ik nog heel even een vraagje... heb je een heeeeel goede reden waarom je je paard met slof rijdt? Dan wil ik die heel erg graag horen. Ik sta namelijk best open voor de mening van iemand anders, ook in deze kwestie, maar dan moet die ander toch met zeer goede argumenten komen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 07:43

Ik heb al in veel topics aangegeven waarom ik de slof toegevoegde waarde vind hebben. Met de zoekfunctie kom je een heel eind.

Ik wilde alleen even reageren op je generaliserende post.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 08:03

Ligt aan het paard, de omstandigheden en alle andere honderd factoren die van belang zijn. Ik ben niet anti slof, ik ben wel antikrul. Bij correct slofgebruik gebruik je m eigenlijk niet en dan geeft het dus ook niks

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:09

gijsenkim schreef:
Bij correct slofgebruik gebruik je m eigenlijk niet en dan geeft het dus ook niks


ff vraagje, waarom heb je hem er dan omheen hangen? want zo vat ik het op dat als je hem wel gebruikt, dat het dan niet correct meer is... Knipoog Kijk, als je m niet gebruikt, maar er wel omheen hebt hangen, dan hoor je me niks zeggen hoor! dan heb ik zelf ook nog wel eens van die acties. (tenslotte heeft zo'n kwastje aan het hoofdstel ook geen nut, gebruik je ook niet, maar het ziet er wel stoer uit)

en voor sjuimpje, ik ga ff zoeken, en dan zal ik wel weer reageren. Vind het wel jammer dat je niet hier ff in 1 of 2 regels mij kunt uitleggen wat je dan zo goed vind aan een slof.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:25

Ik gebruik m als noodrem Haha! Haha! Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:35

Het maakt mij niets uit dat jij een slof verkeerd vind, het gaat meer om de manier waarop.
Ik kan hier wel weer uitgebreid toelichten hoe je een slof hoort te gebruiken en dat hij dan absoluut van meerwaarde kan zijn, alleen krijgen we dan weer zo'n eindeloos welles nietes topic en daar zie ik het nut van in.

Iig heb ik hier thuis bewijs staan dat je paarden niet verziekt met slof.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 12:06

gijsenkim schreef:
Ik gebruik m als noodrem Haha! Haha! Haha!


oke ik neem aan dat dat een grapje was? sorry maar ik kan er niet om lachen....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:55

Hoezo niet?
Kan hij ook voor gebruikt worden,
als het paard zich onttrekt aan de hulpen door zich extreem op te drukken kan je mbv de slof het hoofd op normale hoogte houden waardoor je gewone hulpen door kunnen blijven komen.

Zusje
Berichten: 857
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:51

Ben geen voorstander vanhulpteugels maar er ook niet tegen iig als hij gebruikt wordt door iemand die er verstand van heeft!! En ik ben van mening dat je het paard er gewoon mee kan longeren maar wel lang en laag!!! Geen probleem hoor wordt hij lekker los over de rug van!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:11

Sjuimpje:
Ik denk dat de meeste met deze reden een hulpmiddel gebruiken.
Naar mijn mening is dit ook zo ongeveer de enige goede reden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 15:44

Ididit"]
[quote="gijsenkim schreef:
Ik gebruik m als noodrem Haha! Haha! Haha!


oke ik neem aan dat dat een grapje was? sorry maar ik kan er niet om lachen....
[/quote]


nee hoor is helemaal geen grapje Haha!, het is echt waar....... misschien gebruiken andere mensen om het paard in de krul te trekken maar ik alleen als het paard andere ideeen heeft dan ik Haha! Haha! Kan ik gewoon op een gebroken trensje in alle rust en eenvoud met een paard werken en mocht ie van kiet willen lukt het m lekker niet........... en jij waar gebruik jij een slof voor dan????

Levade

Berichten: 107
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 15:53

MinX, ik ben het absoluut met je eens!! Ik zie om mij heen paarden eerder slechter dan beter worden van allerhande dwangmiddelen, en ja dit zijn over het algemeen mensen die het plaatje van hun paard belangrijk vinden: in de houding! Heel veel mensen vergeten dat echte goeie aanleuning, verzameling, buiging (=dragend binnenachterbeen!) etc van ACHTER komt! Je kunt nooit met je paard van voren opgebonden, aan de longeerlijn (en naar mijn mening ook onder het zadel!) een correct verzameld paard bereiken. Stuk voor stuk lopen deze paarden met hun kop ergens waar de longeerder (of berijder) hem wil hebben en het grootste gedeelte van het gewicht op de voorhand. En daarbij zijn deze paarden ook op een zo verkeerde manier op-/aan-gespannen dat ze geen cirkel-volgende buiging kunnen hebben. Of er moet iemand zijn die dit anders kan, maar verbaas me dan maar eens..! Ik ben iemand die deze dingen pas gelooft als ik ze ook daadwerkelijk met eigen ogen zie.
Het is zo zonde, omdat je bij een goeie longeermethode (=zonder dwangmiddelen!) je paard op de juiste manier (=van achter naar voor!!) de mooiste meest correcte verzamelde houding aan kunt leren: dragend op de achterbenen, met een 'bolle' rug, voorbeentjes ahw van de grond en een ronde hoofd/hals houding. Waarom waarom beste mensen dan toch al die touwen en riemen?!?!?! En zeker een driejarige... Verdrietig