Zomereczeem bij drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VANMELKEBEKE
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: DE PINTE

Zomereczeem bij drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 12:55

Hallo,
Kan iemand mij dringend laten weten of een drachtige merrie (met zomerexzeem), tijdens haar dracht Cullivetsum en Allergitum mag krijgen ?!
ZEER DRINGEND ANTWOORDEN AUB
Hartelijk dank voor jullie vlugge reactie
Vera


[edit: Caps Lock uit titel verwijderd, Jantien]

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:08

Het lijkt me het verstandigst als je contact opneemt met de fabrikant(vsm?),die weten dat wel ! Of misschien waar je het gekocht hebt?(weet niet of die ervan op de hoogte zijn?)Ik zou het nu even niet geven voordat je het zeker weet,die paar dagen zijn te overzien,toch?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:08

staat dat niet op het flesje dan?? misschien kan je het beter aan een dierenarts vragen. sterkte verder!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:08

Kan je ook tijdens de dracht en het zogen geven. Gebruik het zelf ook voor een merrie, ook tijdens haar dracht en toen zogend was zonder problemen.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:22

Even terzijde, maar zomereczeem is toch erfelijk?!?!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:36

Geen idee... maar misschien kun je overstappen op het middel van Louis de Vrij.

Over erfelijkheid: in principe is aanleg altijd erfelijk. Bij de Fjorden is uit onderzoek gebleken dat het niet erfelijk is.
Zomereczeem kan vanwege verschillende redenen optreden: onbalans in de voeding - afvalstoffen worden onderhuids opgeslagen en door de hoeveelheid zonnestraling gaat de 'huid' jeuken, overmatige reactie op de vloeistof die bepaalde mugjes inspuiten, of wat Louis de Vrij hier ergens al eens uitgelegt heeft; de oerbacterie die hiervoor zorgt.

Als het niet vermeld staat op het product/verpakking dan moet je voor de zekerheid contact opnemen met de fabrikant, want stel dat er wel een reactie op komt tijdens het gebruik!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:40

Wat ik geleerd heb is dat zomereczeem een allergie is, en dat dit dus wel degelijk erfelijk is Verward

Maar ik weet idd ook dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:53

Tja dat heeft bijna iedereen wel geleerd. Maar onderzoek wijst anders uit.
Ik heb hier een tijd geleden het onderzoek wat in opdracht van het Fjordenpaardenstamboek is uitgevoerd eens geplaatst.
Tevens heeft hiervan een groot stuk (lees practisch hele pagina) in de Paardenkrant over gestaan.
Bij de Fjorden kon het niet als erfelijk gegeven aangetoont worden.
Wat wel zo was dat de meeste een onbalans (door verkeerde voeding) in de bloedspiegel was.
De Fjorden die in het onderzoek mee deden zijn geheel of gedeeltelijk door medicatie (die zich richt op het weer in balans brengen van het bloed).

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:01

Oké, bedankt, weer wat geleerd!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:25

Ook hier graag on topic blijven/verder gaan.