verschoven nekwervel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

verschoven nekwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 11:45

Wie heeft hier ervaring mee bij zn paard?

Hoe ging het over? hoe lang duurde dit? Wel buiten zetten, niet buiten?

Kortom: ervaringen gevraagd, advies en allerlei andere verhalen Lachen

Misschien dat ik er iets mee kan....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 11:51

pb sambo eens, die had iets soortgelijks meegemaakt... weet niet meer precies wat die merrie had, kan ook zijn dat die een nekwervel gescheurd had, maar PB haar maar even , dan weet je meer Lachen

froukje2
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 11:54

ons paard heeft dit als veulen eens gehad, ze moest juist wel buiten, en het was met ongeveer 8 weken weer over.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:05

Spookie heeft ook een keer zoiets gehad. Was niet zo ernstig, meer een nekwervel die vast zat. Hij is toen gekraakt en gemasseerd en hij mocht gewoon de wei in. Na een paar weken was het helemaal over!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:56

Je kunt idd een chiropract / giropract (o.i.d. , ben blond, geen idee hoe je dat schrijft Verward ) laten komen, deze kan de boel weer recht'trekken'.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 12:40

Ik geef mn paard nu gewoon even rust en kijk het tot eind van de week aan.
Hij staat alleen op de wei nu.
Moet zich even een beetje rustig houden. Hij geeft er gelukkig niet om.

Heb afgesproken met de VA dat als het niet verbetert voor vrijdag dat ik een kraker oid laat komen.

Maar het ging vandaag al wat beter. Aan zijn hals mag ik nog niet komen oid.. de rest van zn lichaam wel al, we gaan langzaam vooruit Lachen

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:22

Hai,

Mijn paard heeft iets soortgelijks, een verschoven halswerfel. Helaas heeft mijn merrie er te lang mee gelopen, waardoor ze slijtage (dus Artrose) heeft ontwikkeld in die halswerfel. Ik heb nooit iets aan haar gemerkt, totdat ik in de sloot belande met haar. Toen kwam het pas naar boven. Wat ik het nadeel vind en vond is dat als je weet dat ze zoiets hebben, je er teveel rekening mee gaat houden. Dus als belangrijkste tip voor de komende tijd wil ik je geven, kijk en luister naar je paard. Je paard geeft over het algemeen goed aan of die het werk aan kan en er plezier in heeft.

Nog wat tips:

* rust roest, lekker in beweging houden zodat de spieren en gewrichten goed in beweging blijven. Als ze te lang niets doen, gaat de werfel als het ware vastzitten en het doet na een herstelperiode erg pijn voor zo'n dier om zo'n werfel weer te bewegen wat zich uit in stijheid in de hals/nek en verzet. Met lekker in beweging bedoel ik dus veel rechte lijnen rijden, niet te scherpe wendingen en te veel kleine voltes, dus simpel. Bouw dit uit door naar je paard te "luisteren". Mijn merrie gaf zelf aan wat ze kon en zodoende ging ik steeds een stapje verder en soms ook een stapje terug.

* Weidegang is het beste. De doorbloeding wordt dan gestimuleerd naar de spieren en gewrchten. Ze "ratsen" het gras eraf waardoor ze al een bepaalde beweging maken en het hoofd is (bij mijn merrie het geval Haha!) bijna altijd naar beneden om te eten.

* BETAMAG 12 voeren. Dat is een homeopatisch voedingsupplement die dit soort gevallen ondersteunen. Als ze er last van hebben worden de meeste paarden gespannen waardoor ze niets meer durven doen en je er niet meer aan mag zitten. Met dit supplement worden ze kalmer en durven ze meer. Het is geen doping en mag gewoon dorgevoerd worden tijdens wedstrijden.

* Mijn merrie is "gekraakt" en Jarko Dun (een bekende paarden fysiotherapeut, wist niet eens dat die bestonden) is twee keer langs geweest. Nooit verkeerd om te laten komen als je het niet vertrouwd.
Baadt het niet, dan schaadt het niet. Is wel kostbaar want wordt niet gedekt door de verzekering mocht je die hebben.

Ik hoop je hiermee een beetje te hebben geholpen.

Groeten,
Eva

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 17:41

Bedankt Eva voor je tips Lachen

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:19

hai,

Ik hoop dat het goedkomt en zo niet heb nog vele ervaringen met je te delen, maar daar gaan we natuurlijk niet van uit.

Groeten,
Eva