welk bit bij zadelmak maken en inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

welk bit bij zadelmak maken en inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 12:07

Ik heb de zoek functie geprobeert maar dat ging voor de verandering weer eens niet helemaal goed Bloos

Hier mijn vraag:

Wat voor bit kun je het beste gebruiken met zadel mak maken (dus aan het hoofdstel laten wennen met een bitje in) En bij het inrijden.

Voorlopig ga ik daar nog niet mee aan de gang, want mijn paard is net gister aangekomen en is eind maart pas 3 geworden en heeft verder nog weinig gedaan, 1 keer hoofdstel om gehad en een paar keer aan de longe gelopen. Dus ik ga eerst maar eens een band met hem opbouwen en hem zich thuis laten voelen hier.

Verder heeft iedereen dus een andere mening en geeft dus een ander bit aan, dus graag een reactie met een argument. Want anders weet ik nog niet welke ik het beste kan gebruiken Knipoog


Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:08

wij hebben een gewone d-trens (als ik t goed heb Tong uitsteken)

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:09

Dubbelgebroken trensje... Ligt mooi in de mond en de tong heeft mooi de ruimte!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 12:09

sorayalover1 schreef:
wij hebben een gewone d-trens (als ik t goed heb Tong uitsteken)


mis het argument Haha!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:11

oo Nou een D-Trens is toch een gewoon bitje?
Nu lekker licht in de mond (nooit problemen mee gehad) tja zit gewoon goed Knipoog

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:13

Kneveltrens, De knevels zorgen voor druk aan de zijkant van het hoofd (knelvels duwen het hoofd zeg maar in de goede richting), waardoor de bedoeling van de ruiter duidelijker is voor het paard.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 12:14

LuvdaTossa schreef:
Dubbelgebroken trensje... Ligt mooi in de mond en de tong heeft mooi de ruimte!


Dat idee had ik dus zelf ook al.


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:19

Ik gebruik ook een kneveltrens! Wat grappig dat ik hier nou eindelijk eens iemand zie die dat ook doet! Nog nooit gehad.
De knevels aan de zijkanten zorgen ervoor dat hij het sturen veel sneller begrijpt, en je kunt helemaal nooit het bit door de mond trekken, wat best wel kan bij een D-trens. Echt heel erg fijn, een echte aanrader.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 12:21

Ik heb eigenlijk nog nooit van dat bit gehoort Bloos hoe ziet zoiets er uit dan? En is dat niet scherper als een gewoon bitje?

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:34

Afbeelding
zo ziet dat bit eruit, en nee dat is niet scherper dan een gewone trens

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 12:35

Bedankt voor dat plaatje Haha! Maar zit natuurlijk ook verschil in diktes. Welke dikte is dan het beste? En zijn er meer mensen die dit een goed bit vinden voor het inrijden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:37

Ik gebruik zelf een dubbelgebroken bitje.
De meesten nemen dat fijn aan.
werkt bij de meeste paarden lekker, moeite met leren sturen heb ik nog nooit gehad.

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:38

De beste dikte hangt af van hoeveel ruimte je paardje in zijn mond heeft. Er stond een tijdje terug een artikel in de bit waar uitkwam dat bitten dikker dan 19mm? over het algemeen niet passen (paard krijgt dan de mond niet meer gewoon dicht).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 12:38

Gewoon een standaard dubbelgebroken bitje?

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 12:42

tamary schreef:
De beste dikte hangt af van hoeveel ruimte je paardje in zijn mond heeft. Er stond een tijdje terug een artikel in de bit waar uitkwam dat bitten dikker dan 19mm? over het algemeen niet passen (paard krijgt dan de mond niet meer gewoon dicht).


Ik heb nog wel een gewoon enkel gebroken water en bus trensje liggen en heb ook een dubbelgebroken watertrens met plat tussen stukje. En een k&k africhtings bit, maar die zal ik er maar niet inhangen Knipoog Zal wel even kijken wat voor dikte goed in zijn mond ligt. Zal het ook nog wel even vragen bij de ruiterwinkel. Maarja mijn ervaring is bij de ruiterwinkel dat die meisjes die daar rond lopen er ook de balle verstand van hebben Tong uitsteken dus vandaar dat ik het hier even vraag Haha!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:50

Ik heb een dik watertrensje voor mn arab genomen. Denk dat dit gewoon verschillend is per paard Lachen

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:04

Ik heb een dubbelgebroken trens met aurigan in. Is ietsje zwaarder dan rvs daardoor ligt het stabieler en het aurigan vind hij lekker. Kauwt hij op en hij loopt er ontspannen mee.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 13:09

Ik dacht al wel dat iedereen met iets anders zou komen, nu weet ik nog niet echt wat ik moet gaan gebruiken Bloos een dubelgebroken trensje of een kneveltrens lijkt me denk ik wel het beste

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:41

Ik gebruik ook een kneveltrens. Maar als je maar een paard hebt om mak te maken, kun je best met een gewone bustrens werken. Om nu voor die paar weken een knevel te kopen... De wat dikkere knevels zijn namelijk ook aardig dik geprijsd.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 14:04

Ik heb een dubbelgebroken kneveltrens gebruikt. Hij is niet zo heel dik maar als je heel zacht met je handen bent kan dat prima!

Vrijgezel #4(#64)-Terrabokker #2
Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten

boeflover

Berichten: 6043
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 14:10

Breitling schreef:
En een k&k africhtings bit, maar die zal ik er maar niet inhangen Knipoog

mag ik vragen waarom niet? ik heb ook absoluut geen verstand van bitten en was ook al aan het kijken welke bitten er waren, en alleen door de naam al dacht ik van is dat niks? wat is de werking van dat bit? met africhtingsbit zou je juist denken dat dat lekker zacht is enzo.....

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 15:56

boeflover"]
[quote="Breitling schreef:
En een k&k africhtings bit, maar die zal ik er maar niet inhangen Knipoog

mag ik vragen waarom niet? ik heb ook absoluut geen verstand van bitten en was ook al aan het kijken welke bitten er waren, en alleen door de naam al dacht ik van is dat niks? wat is de werking van dat bit? met africhtingsbit zou je juist denken dat dat lekker zacht is enzo.....
[/quote]

Dat is voor paarden die het bit vast pakken of de tong over het bit leggen Haha! en dat doet mijn paardje nog niet Knipoog

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:59

Ik denk dat jij een correctiebit bedoeld Breitling, een KK africhtingsbit is een dubbelgebroken trens Knipoog

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 17:09

ow haha foutje Bloos Ik heb ook een correctie bit, dat bedoelde ik ook Haha!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15442
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:43

Ineke2 schreef:
Ik heb een dubbelgebroken trens met aurigan in. Is ietsje zwaarder dan rvs daardoor ligt het stabieler en het aurigan vind hij lekker. Kauwt hij op en hij loopt er ontspannen mee.


Deze gebruik ik ook en een jong paard accepteert dit erg snel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbij, Gambler21, Kinke, LaDonna75, Poldermenner, xYaartje en 98 bezoekers