Hij rent dwars door je hand heen, ander bit??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hij rent dwars door je hand heen, ander bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:23

dat betekent dat als we en tijdje losgereden hebben en het tijd is om te galopperen of in de galop hij dwars naar de hoek van de uitgng rent en niet om te draaien is..
Hij is altijd al erg gefocust op die uitgang maar sinds een paar weken ook onder het rijden.. Je kan trekken, ophoudingen, been geven wat je wilt hij rent er nog doorheen. Hij soms zo bezig dat hij gewoon tegen de muur aanloopt om toch bij de uitgang te komen..

Ik krijg 2 keer per week les en ook daar doet hij het, bij mijn instructrice doet hij het ook en zij kan hem net houden maar ook zo dat hij dus tegen de muur moet draaien..

Zodra we langs de uitgang komen rent hij zo naar de uitgang toe of hij draait ineens om en rent naar de uitgang. Hij is zoiezo heel sterk in zijn mond en ik zat dus al te denken aan een ander bitje..

Maar zal een ander bitje ook echt helpen of moet ik het gewoon iedere keer weer blijven proberen?

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:46

Dit probleem heeft niks te maken met het soort bit wat je nu gebruikt.
Als het probleem in zijn mond zit is het een gebits probleem of hij heeft last van de lagen.

Kan je iets meer vertellen over het paardje, zoals hoe oud is hij/zij hoelang is hij/zij onder het zadel. Wanneer is hij/zij er mee begonnen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 01:12

Wat voor bitje heb je nu dan?
En wat zegt je instructrice ervan?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 01:14

Hij is nog vrij kort onder het zadel dus nu al van bit veranderen lijkt me ergens niet goed.

Een paar jonge paarden bij ons op stal hebben dit in het begin ook gehad, niet perse richting uitgang maar het er dwars doorheen lopen.

Op de plek dat ze het deden zette we ze op de volte, meestal probeer je juist die plek te vermijden maar dat zou ik dus juist neit doen, gewoon de confrontatie aangaan.
Op de volte zetten, je zweepje aan de buitenkant houden, wilt die er tussenuit piepen, been erbij en begrenzen met je buitenteugel, hierbij goed opletten dat je je hand op de goede plaats blijft houden, ik heb zelf ondervonden dat je snel geneigt bent de begrenzende hand naar voren te stekken, weg te steken of over de manenkam heen te zetten.
Ik heb ook aardig wat keren bijna in het hek gezeten omdat ze op die volte gewoon die kant op moest, het was even kantje boordje afentoe maar ze ging de kant op die ik wou.
Natuurlijk ging dit allemaal gepaard met flink belonen als ze wel netjes naar mijn been etc. luisterde.
Ook moet je erop letten dat jij kijkt naar waar je naartoe wilt.

Snapt die de hulpen verder wel?
Mijn instructrice heeft me in het begin veel kwartjes laten rijden en nu soms nog, veel figuren om Par goed naar mijn been te laten luisteren etc.

Mocht die niet luisteren naar je begrenzing *wat als je het goed doet echt bijna niet kan* kan je een tikje in de buurt van zijn schouder geven, voordat heel Bokt gek wordt, een tikje bedoel ik dan ook echt, geen mep Knipoog
Gewoon om hem er weer even aan te herinneren dat dat je been is en dat die daar naar moet luisteren.

Iig doorzetten en streng zijn zonder ander bit, anders zit je binnen no time weer aan hetzelfde probleem als dat je eerst zat.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:59

We rijden nog zonder zweep omdat hij dat eerst niet nodig had hij was echt ontzettend braaf en lekker voorwaarts...
Lucky is denk ik nu zo`n 5 a 6 weken onder het zadel hij is ontzettend braf voor een jong paard maar ook erg ondeugend en eigenwijs. Als jij naar rechts wil wil hij naar links maar hierbij kunnen wij onze zin al doordrijven. Het is alleen bij die hoek en als je dan van rechts aan komt gereden..je bent er net voor bij en danb hop draait hij om en is niet weg te draaien daar. Het is daar zoiezo al een enge stukje doordat daar een muiur is met een dak op hoofdhoogte die uitsteekt. Dus als hij tegen die muur aan gaat lopen moet je helemaal naar links hangen anders stoot je gewoon je kop.

De hulpen snapt hij verder wel maar we gaan het gewoon proberen met een zweepje.

(ben ondertussen al heel sterk in mijn armen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 11:03

LOslaten!!!!
Niet gaan trekken

Dit heeft verder niks met bitten te maken, maar met een paard dat je in de zeik neemt

Als hij naar de uitgang gaat (zorg uiteraard dat die afgesloten is) dan laat je hem van voren gewoon los.
En ipv hem op de remt te trekken schop je hem de ingang voorbij. Zodat hij leert dat het geen zin heeft daar naar toe te gaan.

maar a niet hangen aan het bit, want dat heeft nooit nut.

Verder is je instructrice bekend met jonge dieren?
Haal anders maar eens die mensen erbij die hem zadelmak voor je gemaakt hebben.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 11:59

Bij mij komt het over als een paard dat geheel in paniek is en de situatie niet meer aan kan.
Uitgang is richting wei of stal. Dat betekent geen ruiter meer op zijn rug en geen dingen meer die hij niet aan kan.

Warschijnlijk zijn jullie te hard van start gegaan. Je zij dat hij zo braaf was en lekker voorwaarts. Juist deze paarden die zonder problemen zich hebben laten inrijden krijgen niet genoeg tijd om alles te verwerken en aan te kunnen. Ja, maar het gaat zo goed. Een stapje meer kan best.

Ik zou dus zeggen begin bij het begin en werk langzaam op. Elk paard heeft een andere manier om aan te geven dat hij het niet meer aan kan. Wees blij dathij het zo oplost en niet door jouw er af te gooien. Luister je niet naar hem, dan heb je kans dat hij dit wel gaat doen of dat hij als een half dode gaat rond sukkelen.

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:58

ik ga met josien mee,
had dit met mn pony ook toen ie net zadelmak was, hij reed supergoed en ik vroeg iedere keer maar meer tot hij dus ook iedere keer aan de uitgang zich ging 'aanstellen'. na een tijdje heeft er me dan iemand aangeraden om hem meer op de weide te zetten en een stapje terug te nemen zodat hij mentaal alles wel kon verwerken.
nu staat hij dus iedere dag minstens 5u op de wei en soms snachts ook als het goed weer is, en hij rijd nu terug zalig en we gaan nog altijd met sprongen vooruit. en oja ik rij hem met een simpel rubberen ongebroken bit met appelsmaak:) dus je moet geen ander bit nemen want dan moet je later nog een zwaarder bit nemen en dan nog een en dan nog een, en ja, zoveel zware bitten zijn er nu ook weer niet eh Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:48

josien schreef:
Bij mij komt het over als een paard dat geheel in paniek is en de situatie niet meer aan kan.
Uitgang is richting wei of stal. Dat betekent geen ruiter meer op zijn rug en geen dingen meer die hij niet aan kan.

Warschijnlijk zijn jullie te hard van start gegaan. Je zij dat hij zo braaf was en lekker voorwaarts. Juist deze paarden die zonder problemen zich hebben laten inrijden krijgen niet genoeg tijd om alles te verwerken en aan te kunnen. Ja, maar het gaat zo goed. Een stapje meer kan best.

Ik zou dus zeggen begin bij het begin en werk langzaam op. Elk paard heeft een andere manier om aan te geven dat hij het niet meer aan kan. Wees blij dathij het zo oplost en niet door jouw er af te gooien. Luister je niet naar hem, dan heb je kans dat hij dit wel gaat doen of dat hij als een half dode gaat rond sukkelen.


Hoe zou ik dan moeten gaan rijden, ik bedoel dan hoe vaak? Hij word nu 3 keer per week een halfuurtje bereden en daarvoor 5 a 10 minuutjes gelongeerd..

Ik zal het iig eens aan Linda voorleggen Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:53

De lengte is opzich goed, maar vraag minder van hem. Heeft hij enkel de basis gangen dan laat je de galop eerst even zitten. Voor de rest doe weinig van voren, laat hem leren op eigenbenen te lopen.

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:04

hmm praat er eens over met de tandarts of anders toch maar even een proffesional in de arm nemen..Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:14

de da heeft pas nog naar zijn tandjes gekeken en die waren goed en verders was er ook niks met hem aan de hand..
Deze dacht gewoon aan een van zijn streken want hij is ondeugend..

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:23

tsjaaaa in dat geval strenger wezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:40

Quote schreef:
tsjaaaa in dat geval strenger wezen!


nouja ik zeg het al hij is zo ontzettend sterk en rent eigenlijk zo door mijn hand heen maar we gaan gewoon vrolijk verder oefenen en we laten de galop even liggen..dat komt vanzelf Knipoog

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:41

goedzo dat is ook een mogelijkheid Pling
sterkte dermee..!
kan het ook zijn dat je zelf er tegen op ziet? (de galop?)
kus roos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:50

Nogmaals, loslaten
Sterk zijn kan je paard alleen als je hem daar gelegenheid voor geeft.
Touwtrekken gaat niet zonder tegenstander Lachen

Het klinkt misschien best eng als je zachtjes wilt om dan juist los te laten, maar dat is het enige wat op den duur helpt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:52

het allerscherpste bit inhangen en trekken maar !!!! Knipoog


nee, even serieus..
heb je zijn tanden na laten kijken?
klinkt nl eerder of ie pijn heeft... soort van vluchten
is jouw instructrice wel bekwaam genoeg?
( daar twijfel ik niet aan, maar het kan natuurlijk wel .. )

longeer je wel eens?
kan iig geen kwaad, longeren met los bijzetje, en dan heel veel overgangen laten maken ...
en voor de rest ga ik met kawa mee ...

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 20:49

je paard is zo sterk in de mond als jij in je handen bent...

dus pak je eigen probleem maar aan, je kunt een paard heel makkelijk iets aanleren.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:13

Ook ik ga met Josien mee.
Er is een rede dat ie zo opeens WEG wilt. Laat eens door een expert controleren of het zadel wel echt goed past. Zeker voor jonge paarden in opleiding wordt vaak op het goed passend maken van het zadel bespaard, want "over een half jaar past ie niet meer"... Juist nu is het extra belangrijk, want de rug is nog niet sterk.
Ook is het goed mogelijk dat galop onder de man nog te zwaar voor 'm is.
Beperk de galop voorlopig tot het longewerk, en doe dat liefst wel in de rijbak, zodat ie de formule plek+galop=paniek niet uit z'n hoofd gaat leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:30

Hij is altijd wel gefocust op de uitgang maar toen konden we hem nog een beetje houden..
Want hij nou doet is hoofd omlaag en rennen maar, dan kun je hem een schop geven met je benen wegsturen of de teugels heel kort pakken hij rent gewoon door..

Het zadel is een wintecje wat door 3 verschillende ensen is nagekeken en het paste goed..

Ik longeer hem met een gogue nouja alleen als mijn instructrice erbij is dan eerst op zijn laagste stand en daarna ietsje strakker..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:48

heb je zijn tanden al na laten kijken ??
en de rug, is die niet gevoelig oid?
als je erop drukt bijvoorbeeld
lijkt me echt nog steeds een vorm van pijn / angst ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 15:40

crossmonster schreef:
heb je zijn tanden al na laten kijken ??
en de rug, is die niet gevoelig oid?
als je erop drukt bijvoorbeeld
lijkt me echt nog steeds een vorm van pijn / angst ...


die zijn nagekeken door de da maar ik zal ook ens op zoek gaan naar een paardentandarts

Rug is niet gevoelig, niet als ik erop druk of als ik het zadel erop leg.

We hebben vandaag gereden zonder galop en hij draaide niet om Knipoog Wel was hij verschrikkelijk druk met zijn hoofd..
Zou het kunnen dat er tandjes aan het doorkomen zijn??