mijn ruin bijt mijn merrie, Probleem spoed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

mijn ruin bijt mijn merrie, Probleem spoed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 20:28

Ik heb een 2 jarige ruin en een 5 jarige merrie. De ruin is altijd al een beetje dominant geweest. De ruin heb ik al sinds hij 3 week oud was. De merrie heb ik sinds februari, ze zat toen onder de bijtwonden en was super mager. Ze was ingeschaard met meerdere in een grote box en zij was de onderdanige van de groep en is dus altijd bij het voer weg gebeten.
Sinds ze helemaal op fleurde en goed op gewicht kwam draaiden de rollen om, zij begon de baas te worden over die 2 jarige.

Sinds 1 mei ongeveer staan ze nu dag en nacht buiten, de halve dag in de bak en de halve dag op het landje.
De 2 jarige had ik van de biks afgehaald omdat ie lekker aan het uitdijen was, maar de merrie moest wel biks hebben i.v.m. rijden. Het voeren naast elkaar was altijd wel spannend en haat en nijd, maar deden nooit gemeen naar elkaar alleen wat oren naar achteren.
Maar nu sinds een week is die 2 jarige alleen maar aan het gemeen bijten naar mijn merrie (vooral met voeren), hoe kan dit nu ineens??????

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:30

de 2-jarige draait kennelijk de rollen om;
ik wel eten, jij dus niet eten.

ik denk dat een oplossing zou kunnen zijn:
voer d'r op stal! dan heb je hopelijk het geval niet!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:57

zoiets is jaloezie, omdat de 2 jarige geen eten van je hoeft en de 5 jarige krijgt wel en dan word zo'n paard jaloers en voelt hij zicht zeg maar om het zo te zeggen in de steek gelaten.

Jaloezie doet veel met paarden ook al zijn ze niet de baas.

monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 22:30

Ik voer ze nu 25 meter uit elkaar en dat gaat goed gaan nu ook gewoon bij elkaar staan eten, mijn ruin geeft het nu aan of het mag of niet en mijn merrie heeft dan dus de keus apart of samen eten.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:23

ik zou je paard gewoon apart voeren, zo ontstaat er nou voedernijd.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:38

helemaal apart voeren of geef je 2 jarige een pluk hooi terwijl je de merrie voert... kan geen kwaad en is die ook meteen bezig.

LovEMyNolIn

Berichten: 158
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:25

ik zou ze allebei apart op een ander tijdstip voeren

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:03

Waarom doe je die ruin niet eerst in het land en geef je de merrie dan in de bak te eten?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:28

Bij ons zijn de paarden ook altijd heel onrustig tijdens het eten. In we winter geven elke keer als we komen eten. En dan lijkt het wel of die dieren de hele dag ruzie maken.
Maar in de zomer staan ze op we wei en geven we in principe niets bij. Dan zie je ze vredig naast elkaar staan grazen. Zelfs de grootste ruziemakers 'groomen'.

Het is dus niet zo dat als er ruzie ontstaat tijdens het eten dat er heel de tijd ruzie is.

Ik zou proberen de dieren uit elkaars buurt eten te geven en verder een beetje afwachten. Als er geen ongelukken gebeuren (of echt zware klappen vallen), zou ik niet te snel ingrijpen. Vaak is het maar een periode die na een tijdje voorbij gaat. (of dat hoop ik althans voor jou! Lachen )