Slokdarmverstopping

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 22:33

Ik haalde Koos vanavond uit het land en ik zag een groene neus, slijm uit zijn mond en hij was heel benauwd. Meteen zijn slokdarm gemasseert en zo naar stal gelopen. Meteen de DA gebeld. Hij begon te hoesten en het klonk heel erg slijmerig. Steeds weer de slokdarm gemasseert en ineens was de slokdarm leeg. Hij begon wel steeds wat te hoesten en het begon minder erg slijmerig te klinken.
De DA was er snel. Hij heeft naar zijn longen en hart geluisterd. Voor de zekerheid heeft hij nu een AB kuur. Ik moet hem 2 x daags temperaturen en hopen dat er niks in zijn longen terecht is gekomen. Was wel weer schrikken. Arme Koos. Huilen

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:00

Lieverd ik maakte dus gisteren het zelfde mee.
Eergisteren vond ik mijn pony wat minder vrolijk kijken en ging na het eten rollen. Gekeken of het koliek kon zijn of misschien last van de muggen. Kon zo gauw niks merken aan hem, ook geen slijm of wat dan ook.
Elk uur gekeken, maar niks meer aan de hand.
Gisteren deed hij dus hetzelfde na het eten, maar nog niks aan hem te zien, maar wel de dierenarts gebeld voor het geval dat er wat aan de hand was.
Idd ook hart beluisterd en gezocht naar koliek. Niets van dat alles.
Bleek het idd ook zijn slokdarm te zijn die verstopt zat.
Slang door zijn neus naar binnen maar niet open te krijgen.
Omdat hij geen slijm liet zien en ook niet stond te kokhalzen was besloten hem zonder eten en drinken op stal te zetten en smorgens opnieuw te kijken. Mocht dat niet lukken dan door naar de kliniek.
Vanmorgen is dus weer met een slang door zijn neus naar binnen gegaan en het was gelukkig weer open daarbinnen. Nagespoeld met water en klaar is kees. Gelukkig dus niet naar de kliniek gehoeven.

Mijn recept is:
2 dagen geen brok en hooi, wel water en op een kale wei.
Dat om de slokdarm weer tot rust te laten komen en daarna mag hij weer langzaam aan de andere wei in.

Ik voel met je mee, want je schrikt wel even.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 23:14

Van mijn DA mag hij gewoon hooi en het land op. Hij krijgt voor het idee in de zomer 2 x een half handje biks per dag. Zijn slokdarm zal nu wel gevoelig zijn Verdrietig .
Het eerste wat je kan doen als je merkt dat een paard een slokdamrverstopping heeft is de slokdarm maseren. Dat gaat zo:

Je gaat met beide handen een paar keer naar boven en naar beneden om de boel smaller te maken. Je wacht even en kijk wat de slokdarm doet. Als je nog niet veel verschil ziet dan weer van boven naar beneden. Je ziet als het goed is het ook smaller worden. Dan ineens zie je dat de bobbel in zijn slokdam weg is. Dit kan je doen als je wacht op de DA. Lukt dit niet dan moet de DA de slang erin doen.

Bij jou is het helaas erger geweest dan bij Koos. Ik heb wel vaker bij paarden een slokdarmverstopping gezien. Met maseren kan je het benauwde wegnemen en meestal floept de prop dan door.

Jij ook suk7. Met Koos gaat het nu goed. Hij krijgt weer praatjes.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:52

Het punt was dus dat ik het niet merkte, het bleek ook helemaal aan het eind te zitten.
De dierenarts legde ook uit dat hij wel helemaal door de slokdarm heen kon, maar niet de maag in.
Aan de pony zelf merkte in het dus ook niet. Alleen dat zijn oren wat opzij gedraaid stonden en zijn ogen niet blonken, verder echt totaal niks.
Omdat ik die blik van zijn hoofdje niet normaal vond belde ik de dierenarts met het idee hij zal zich misschien even niet zo lekker voelen ofzo. Antibioticaatje en klaar, maar helaas was het niet zo simpel.

Volgens de dierenarts had ik hem te veel gevoerd, maar het rare is dat hij per dag maar 3/4 schep brok krijgt en dat is vrij weinig(tot 2 maand terug kreeg hij anderhalve schep brok). 1 plakje hooi om de dag(ook pas terug gebracht vanaf 3) en meer niet als gras. Hij is ook niet dik, precies een goed lijntje.
Via de slang kwam er alleen brok uit, waarschijnlijk omdat hij net gegeten had, maar geen gras terwijl hij dat wel gegeten had. Ook had hij zeker 5 liter water op gedronken, maar dat kon volgens de dierenarts niet.
Wel een hele lieve dierenarts, want hij heeft echt een aantal maal geprobeerd. Mijn vriend heeft tijdens het vasthouden van de pony zijn vinger gebroken en daar was hij ook heel begaan mee.
Hij wilde me zelfs nog thuisbrengen omdat ik geen rijbewijs heb en mijn vriend ondertussen naar de dokter was.
Als laatste heeft hij voor mij nog 5 balen hooi uit de stal gehaald zodat de pony erin kon, en vanmorgen was het eerste dat hij deed, aan mijn vriend vragen hoe het met zijn vinger gaat.

Heel stom maar ik voelde me echt schuldig.
Ik heb echt alles lopen bedenken.
Had de buurvrouw hem misschien stiekem brood gevoerd (wat ze wel eens doet en weet dat ik dat niet goed vind)
Of heeft hij toch misschien zijn nek tussen de draden door gefrut om van het bespoten onkruid te eten, of heb ik misschien iets niet zien liggen in de wei, of had ik misschien toch andere brokken moeten voeren enz.
Het punt is dat je er helemaal niks aan kan doen, maar toch.

Het gaat nu allemaal weer helemaal goed.
Hij mocht vanmiddag weer zijn stal uit als de verdoving was uitgewerkt, en hij heeft weer vrolijk door de wei liggen rennen. Oogjes blonken weer, oren weer naar voren. Ziet er weer helemaal opgeknapt uit. Heb wel 80 keer gecheckt, maar het gaat weer prima zo te zien.

Fijn dat het zowel voor jou als voor mij weer helemaal goed is nu. Een opluchting he.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 08:19

Vanmorgen had Koos geen koorst. Netje 37.1. Hij eet gewoon zijn hooi op en een half handje biks heeft hij op. Hopen dat hij er geen gevolgen aan overgehouden heeft.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 08:22

even schrikken zeg! Moonlight heeft het ook eens gehad. De veearts gebeld die zei dat ik het moest proberen weg te masseren en anders na een uur weer bellen na 45 min. kreeg ik de prop eruit en na een hoestbui was er niets meer aan de hand.Maar schrikken is het wel. Terwijl mijn toemalige veearts niet wilde komen (was rond 21.30)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 13:16

Nimber schreef:
even schrikken zeg! Moonlight heeft het ook eens gehad. De veearts gebeld die zei dat ik het moest proberen weg te masseren en anders na een uur weer bellen na 45 min. kreeg ik de prop eruit en na een hoestbui was er niets meer aan de hand.Maar schrikken is het wel. Terwijl mijn toemalige veearts niet wilde komen (was rond 21.30)


Is altijd link een slokdarmverstopping. Er kan ook eten in de longen schieten en daar was ik bang voor met Koos. Hij hoeste heel veel slijm op en roggelde als een gek. Na een paar keer hoesten was het ook over, maar ik heb toch liever even een DA erbij. Hij hoort aan zijn longen of er toch iets ingeschoten is.

Hij staat nu lekker in het land. Hij heeft zijn waterbak al om gegooid en hij is Sil aardig aan het terroriseren, dus het gaat weer goed met meneer de direkteur.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131845
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 14:22

Oh jakkes, dat lijkt me echt heel erg schrikken Scheve mond
Fijn dat het toch weer de goede kant op lijkt te gaan.

Laiser van Mickey heeft ook vrij regelmatig een slokdarmverstopping, misschien kunnen jullie een lotgenotenclubje oprichten ? Knipoog
In elk geval nog heel veel sterkte, hopelijk blijft het hier bij !

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:03

Onze pony had dat vorige zomer, onrijpe pruim in de slokdarm.
Helaas was de da even vergeten om haar door te spoelen, met gevolg dat de keel en slokdarm zo pijnlijk werden dat de pony een week niet meer wou eten en drinken...
Elke dag kwam de da (een andere) om liters water met een trechter en een slang naar binnen te werken, omdat het snikheet was.
Dus als er een slokdarm verstopt zit, en er wordt met een slang gewerkt om de doorgang weer vrij te krijgen, dan moet de dierenarts de slokdarm wel na spoelen met water door de slang!!!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:34

Je schrikt dan flink hè?
Laiser heeft het ook een aanatl keren gehad. Ik vond dat een heel akelig gezicht om hem dan zo te zien.

Sterkte met je paard. Hopelijk is er niets in zijn longen terecht gekomen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 17:08

Je schrikt je rot. Gelukkig meteen kunnen masseren. Dat hoesten vond ik enger. Ik dacht van ojeee niet zijn longen in. Maar hij heeft het gelukkig allemaal eruit gehoest.

Vanmiddag had hij 37.4, het zelfde als giseravond om 19.30, dus normaal. Hij heeft netjes zijn AB spuit naar binnen gewerkt en hij is gewoon normaal Koos Hopeloos Lovers .

Ik heb een pony, Welsh A, gekregen met een chronisch slokdarmprobleem, dus ik weet wat het is. Hij loopt nu met groene neuzen en in de winter met gele neuzen. Hij heeft een aangeboren afwijking. Hij moet alleen 3 x zoveel eten om genoeg naar binnen te krijgen. Hij verslikt zich 10000 x per dag. Als het niet snel genoeg naar zijn zin eruit komt, staat hij heel kwaad te stampvoeten. Als het er dan uit floept, dan een zucht van verlichting en verder eten. Hij weet niet beter. Hij is aangenomen als grasmaaier.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

eveliene
Berichten: 36
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:07

ai dat is schrikken ja gaat alles nou weer goed? ik hoop het ik heb wel eens daarvan gehoort tja en je moet je niet schuldig gaan voelen want daar heeft je paard toch niks aan.

ik zoek een niet te dure E-pony tussen de 5 en 15 jaar oud dat kan dressuuren en niet te wild is

Larysse

Berichten: 322
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:14

Fiduz heeft ook slokdarmverstoppingen vanaf zijn geboorte.
Hij mag wel gewoon op het land,krijgt nat hooi en 3x op een dag een voerschep PAVO SLOBBER MASH (goed geweekt)
Tijd geleden had hij een hele poos op het land gestaan en te snel zijn hooi gegeten en toen stond ie weer...helemaal bezweet en ongelovelijk te trillen...hij kijkt je dan zo aan van HELP Huilen
Dan komt de dierenarts en na een uurtje of 3 is ie weer de oude...
Toch wel schrikken..iedre keer weer Scheve mond

Maar het gaat steeds beter Haha!

Doe Maar Normaal Dan Doe Je Al Gek Genoeg !!!

Iris19
Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:40

daar heeft mijn paard dus ook last van, maar hij kan het al van een paardensnoepje krijgen (ik durf hem amper wat lekkers te geven)

dus voor zkrheid komt de tandarts volgende week ...omdat wij er vanuit gingen dat het iets aan zijn kiezen is zodat ie daarom zijn eten niet goed kauwt

maar als ik dit hier lees allemaal is er weinig tot niks aan te doen?? Scheve mond

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:47

akelig he! Mijn vorig paard had dit ook regelmatig aan de hand, is echt wel schrikken iedere keer.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 21:19

Dit is een hele oude topic, kan dus gesloten worden.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:26

Slotje dan maar.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rover_, xbkbx en 40 bezoekers