Helpen denken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Helpen denken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 17:16

Ik was vandaag op een paarden markt waarik verliefd werd op een helemooie jaarling merrie...
Bruin en zwarte manen mooie brede bles en wijdopen neusgaten(Mooi)

Nou kan ik haar kopen voor 700(prikkie dus!!!)Dr vader was 1,68...
En ik heb logisch zitten nadenken ik kan wel een plek voor haar regelen heb meerdere mogelijkheden zelfs...

Ik zou het van mijn spaarrekening doen en dan voorlopig kan ze toch alleen op de wei , en spaar ik voor de spullen die ik later nodig heb , maar daar heb ik alle tijd voor...

Is het verstandig haar te kopen?

Ik ga in ieder geval, elke week 75 euro opzij leggen bij mijn spaarrekening zodat ik als ik het niet doe toch niet lang meer hoef te wachten want ik krijg nu echt kriebels...

Ik ben zo verliefd op dat paardje!! Lovers

Dus help me , wel,niet doen?
En waarom?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:20

heel eerlijk maar hard: niet doen

wat als je haar koopt en op het weiland zet, en ze komt in het draad terecht, krijgt heel erge koliek, ... en de DA-kosten lopen opeens torenhoog op?

Ook een jaarling moet ontwormd, ingeënt en bekapt worden.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:20

Ja ik weet niet of je der wel of niet moet kopen. Misschien is het verstandig om even de voor en nadelen op te schrijven...
Veel succes in iedergeval !

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:22

Ik denk het wel, hoewel je alle dingen goed op een rijtje moet zetten. Zoals waar zet je haar neer, heb ik wel tijd genoeg, en heb ik wel geld genoeg om je te onderhouwden en spullen voor je te kopen.
Als je hem gaat kopen, laat hem (spreekt voor zich) even nakijken door een dierenarts en iemand met veel paardenervaring.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 17:22

Daar ben ik mee bezig...
Ik ben de kosten aan het opschrijven ...
enz enz

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 17:24

Ik verzorg bij een fokker dus die kan haar goed bekijken en ik laat idd een dierenarts even kijken als ik het doe...

Misschien steunt me ma of stiefpa me wel Tong uitsteken (hij vraagt altijd hoe duur paarden zijn enzo stiekem is ie heel geinterresseerd)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:09

Het zou wel kunnen....ik denk dat als je het dier in een opfok zet, het redelijk moet gaan lukken.

Vooral omdat *naar wat ik zoals gehoort heb om me heen* je voor bv 100 euro per maand kwijt bent, en daar zitten dan de wormenkuren, het enten en de hoefsmid bij in.
Lijkt mij de goedkoopste optie, kan je doorsparen voor de tijd dat ze terugkomt of als er eens iets met haar gebeurt.

Maar veel mensen willen als ze een paard kopen het dier om zich heen houden, dan ben je al een stuk duurder uit, tenzij je ergens goedkoop een landje kan huren, maar nadeel daarvan is dat ze dan vaak alleen staan.....en dat is natuurlijk weer voor geen enkel paard goed.

Ik ben best wel een doordenker dus dit soort dingen zitten dan gelijk in mijn hoofd Haha! Als ik dus in jouw schoenen zou staan zou ik het waarschijnlijk wel doen *zou wel mijn ouders vragen of ze me steunen voor het geval er eens iets gebeurt wat je niet kan betalen, een soort lening*

Wil je die jaarling kopen en ergens in de buurt stallen zit je toch wel snel vanaf 150 euro per maand, 1 keer in de 6 tot 10 weken aan de wormenkuur *verschillend in prijs* gemiddeld 1 keer in de 3 maanden bekappen a 15 tot 30 euro *verschilt ook behoorlijk.

Bij ons op stal kan je je paard voor ongeveer 75 euro op het land bij een groep zetten, dan staat die de hele zomer tussen maatjes, alleen komen daar dus nog wel de kosten van hoefsmid en ontwormen en enten bij.
Dus dan kom je ook wel ongeveer op de 100 euro per maand.

Het is maar net wat je wilt....maar zelf zou ik dan gaan voor de opfok, zodat je verder kan sparen en werken voor later, mits je natuurlijk dat geld iedere maand hebt, maar als dat niet zo was zou je er neem ik aan niet eens serieus over nadenken toch?

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:13

ik heb net een pony afgeslagen... kijk hardstikke leuk ik kon het ook betalen maar idd, wat als de DA ineens moet komen? kan je het dan nog steeds betalen? de rest had ik ook wel op kunnen brengen, maar ik vind het egoistisch om dat risico te nemen!!! denk er alsjeblieft goed over na dus!!!!!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 18:16

Ja ik denk er heel hard over na of ik het wel doe.....

Maar wat sily net zei dat had ik idd in mn hoofd lekker in de opfok heel het jaar zodat ik kan sparen voor later snap je , als ik het zo zou doen is dat toch een heel goede optie??

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:21

ehm.... *schaam schaam* nou ben ik al meer dan 12 jaar bezig met al het paardenspul , en ik heb nog nooit van opfok gehoord..... Bloos wat is het precies? Verward

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:22

bakkie schreef:
Ja ik denk er heel hard over na of ik het wel doe.....

Maar wat sily net zei dat had ik idd in mn hoofd lekker in de opfok heel het jaar zodat ik kan sparen voor later snap je , als ik het zo zou doen is dat toch een heel goede optie??


Als jij het zo zou willen doen en ook daadwerkelijk doet Knipoog vind ik het ene goede optie
Op die manier zou ik er namelijk zelf ook aan beginnen.
anderhalf tot 2 jaar lang plusminus 100 euro per maand klinkt al heel anders dan anderhalf tot 2 jaar tijd minimaal 150 per maand plus extra kostten.

Als je het zo zou doen en je komt er kwa geld mee uit *zodat je ook ngo overhoudt en kan sparen voor noodgevallen* zou ik het doen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:26

Ididit schreef:
ehm.... *schaam schaam* nou ben ik al meer dan 12 jaar bezig met al het paardenspul , en ik heb nog nooit van opfok gehoord..... Bloos wat is het precies? Verward


Moet je eens de zoekfunctie proberen op opfok Haha!
Wordt je meer dan wijzer van Tong uitsteken
Staan ook al tal van discussies over op Bokt.

Kort gezegt: Je brengt je veulen dus de eerste laten we zeggen 3 jaar van zijn leven naar de opfok, waar het opgroeit tussen leeftijdsgenootjes, degeen waar ik gewest ben had zomers dag en nacht een flink lap land waar ze rondliepen en swinters een grote ruime stal waar ze in groepen inliepen en een uitloop zodat ze ook lekker buiten konden staan.
In de prijs was dus alles inbegrepen en was toen iets van 150 gulden per maand....vanwege de euro heb ik mijn voorbeeld maar iets hoger gelegt Haha!
Hier ben ik geweest en zag er goed uit *jaren geleden* maar er zullen vast ook wel andere soorten opfok zijn.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:32

ahaaaaaa..... ok. maar het ging hier toch over een wat ouder paard? mag dat dan ook?

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:32

oke laat maar jaarling, zag het al.... DOM VAN MIJ!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 18:33

haha ok dan vat je hem??
Merrie van 1 jaar haha

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 22:51

Heb de hele dag gezocht en heb wel wat weidegang en opfok adresjes gevonden Lachen voor idd niet te duur....

Nu wordt de neiging steeds groter, vooral nu iemand vlakbij een maatje zoekt ookl een jaaling merrie en laat ik die toevallig willen kopen Haha!

Heb ik genoeg geld over voor te sparen en sparen enz enz.....
(nou hopen da me ma niet gaat zeuren.....)

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:54

Paarden kopen is een grote gok, er kan altijd wel tegenslag waardoor je ze moet verkopen, of bij een ongeval laten inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:55

de drang is al zo groot bij jou dus ik denk wel dat je haar gaat kopen..want: liefde maakt blind, hehe

Wat sily idd zegt van die opfok is een goede oplossing! Voor een jaarling heb je toch minder geld nodig als voor een wat ouder paard en dan bedoel ik dat met zadel enzo...

Je zou gewoon de voor en nadelen eens op moeten schrijven en er dan goed over nadenken..

Veel succes!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 22:58

Ja met de opfok zou dan ook de bedoeling zijn, en als ik het neit redt zal ik haar idd moeten verkopen ja, maar dan heb ik wel mijn lesje geleerd Clown
En wie niet waagt die niet wint....
Kosten zou gaan lukken ...
en aangezien ze dan toch 1,5/2 jaar in de opfok gaat.....alle tijd om flink te werken en sparen toch?

Ja liefde maakt blindt Lovers Cool

Nadenken doe ik wel heb heel internet de hel dag al afgespit voor opfok enz enz ....
Mn vriend zit al de hele dag alleen achter de tv haha

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:03

Ik zou niet meteen aan het slechte denken, hoewel je ook niet moet fantaseeren. Maar wie weet gaat het nog goed komen. Maarja het is en blijft een gok.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 23:09

Ja , idd
Maar ik vindt het wel het proberen waard.....
Kwa geld zou ik het redden, weidegang komt ook al goed...
Zadel enz heb ik nog lang niet nodig...
Heb de tijd om te sparen, voor vanalles
Moet zo dalijk me ma van schiphol halen vraag me af hoe ze reageerd als ik zeg dat ik het een kans wil geven...


Het is zon lieve rustige merrie, ze stond naast een springend bokkend aanvallend paard en zij staat daar rustig half te slapen , heel aanhaalbaar lief....

Maar ik kijk eerst wel wat me ma zegt, ik hoop dat het mag .....
Wie niet waagt die neit wint

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:10

bakkie schreef:
Ja , idd
Maar ik vindt het wel het proberen waard.....
Kwa geld zou ik het redden, weidegang komt ook al goed...
Zadel enz heb ik nog lang niet nodig...
Heb de tijd om te sparen, voor vanalles
Moet zo dalijk me ma van schiphol halen vraag me af hoe ze reageerd als ik zeg dat ik het een kans wil geven...


Het is zon lieve rustige merrie, ze stond naast een springend bokkend aanvallend paard en zij staat daar rustig half te slapen , heel aanhaalbaar lief....

Maar ik kijk eerst wel wat me ma zegt, ik hoop dat het mag .....
Wie niet waagt die neit wint


Als je het doet laat er ajb keuren enzo anders kom je nog voor onverwachte verrassingen te staan

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 23:16

Doe ik ook en ik neem de eigenaar van mijn verzorghaffen ook mee (fokker) die heeft ook wel verstand....

hoeveel kost zon keuring eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:27

nou zal ik wel heel bokt over me heen krijgen

Lucky is niet gekeurd Bloos

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:06

Als je t wilt: doen!
Ik was vandaag ook in etten leur!
Toch gek he, als we 2000 voor een 3 jarige zonder papier vragen vinden mensen t teveel.
Jij bent blij als je er voor 100 euro per maand vanaf komt.
Dat is dan toch wel 3600,- eer ie 3 is..........