Springen met Pelham

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NoWaH

Berichten: 70
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Oss

Springen met Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 18:28

Iemand ervaring met springen met een pelham?

Hoe werkt dat in, en wat zijn de voordelen?


Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:59

Een pelham, bestaat eigenlijk uit twee teugels, de bovenste teugel die geeft de normale werking (dus gewoon als je ook een normaal bit in zou hebben) en de onderste teugel zorgt voor een hefboomwerking, waardoor het bit scherper in de mond van het paard inwerkt.

Het pelham bit kan je dus gebreuken als een paard heel sterk is met springen bijvoorbeeld, maar let er wel op dat je hem goed gebruikt, want anders wordt je paard er alleen maar sterker door en dan kan je hem dadelijk niet meer met een normaal bit rijden (dus als het paard luisterd, moet je de onderste teugel gewoon los laten hangen (in een boogje, dus wel vast).

Als alle mensen met hun gebreken, zichzelf bekeken,
dan zouden ze het praten over andere wel laten.


Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:01

Ik heb zelf ook een pelham en een dubbelgebroken bit...ze is idd sterker geworden door de pelham ik had het niet moeten doen. Ik heb er best veel spijt van. Maar er is een tijdje geweest dat ze geen 1 bit in wau. Maar de pelham lag stiller in d'r mond dus dat ging heel goed. Nu ben ik weer met een dubbelgebroken bit gan rijden en nu accepteert ze de pelham niet meer. En met het gewone bit zegmaar is ze te sterk geworden. problems! Maar bij een pelham kun je ook een speciaal riempje kopen die gaat van de bovenste bitring naar de onderste dan heb je er maar 1 teugel voor nodig. Dan werkt het bit niet te zacht maar ook niet te scherp. De kinketting zou ik losjes doen en achter de oren van je paard drukt het bit ook vaak, dus niet te strak doen. Met een pelham kun je je paard behoorlijk verpesten heb ik wel gemerkt! -xxx- marloes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, janneke_S, Kalea, MarjaR, tinkert_tje en 17 bezoekers