[LO] longeervraag, pony is TE voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

[LO] longeervraag, pony is TE voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 22:18

Mijn 3-jarige pony is met longeren wel erg voorwaarts. Zodra ze haar rondje loopt begint ze te draven en te galopperen. Ze lijkt echt haar ei kwijt te willen, ze gaat hard rennen en af en toe bokken. Wanneer ze dit doet is ze op mijn stem moeilijk terug te krijgen. Ze is veel te geinteresseerd in haar omgeving! Nu laat ik haar vaak rennen, wanneer ze dan uit zichzelf een gang terug wil gaan sta ik dit niet toe. Ze wilde graag rennen dus dan gaat ze ook nog maar eventjes door.... Na een tijdje laat ik haar een gang terugkomen en luistert ze beter naar mijn hulpen.

Ik heb haar pas drie weken en ik heb haar nog niet vaak gelongeerd maar ze heeft al wel veel geleerd. De eerste keren leek ze de stap aan de longe helemaal niet te kennen en nu kan ze nadat ze uitgeraasd is wel rustig aan de longe stappen. Vooruitgang is er dus zeker wel. Maar hoe kan ik haar nu "afleren" dat ze meteen gaat rennen zodra we in de longeerbak zijn. Het is wel mogelijk dat ze dit gedrag vertoond omdat ze het verkeerd heeft aangeleerd. Voordat ze van mij werd is ze al enkele keren gelongeerd op een verkeerde manier. Ze lieten haar gewoon haar rondjes rennen en dan was ze "klaar". Nou ik hoop dat jullie goede tips voor mij hebben.


Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:34

misschien helpt het als je d'r eerst de meeste energie laat kwijt raken door haar los te gooien en desnoods even op te jagen, maar je zegt zelf al dat je haar pas heb dus je heb ook kans dat het vanzelf gaat veranderen als je haar langer heb, zodat ze weet dat ze niet alleen rondjes hoef te rennen zoals haar vorige eigenaar..
Mocht je haar niet terug krijgen moet je gewoon steeds zorgen dat het touw korter word ze dat haar rondjes steeds kleiner worden die ze rent en dan moet ze op een moment wel stoppen. veel succer verder

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:54

Misschien kun je ook de eerste keren iemand mee laten lopen die haar vasthoud?


fliessiej
Berichten: 35
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:25

als je pony te voorwaarts is moet je zegmaar iets naar voren lopen.
vlak bij de voorhand.
als je bij dr voorhand gaat lopen gaat ze langzamer en als je meer naar de achterhand gaat gaat ze harder.
Als het goed is Haha!
zo hebben wij het ook met onze pony gedaan.(dan kan je als je wil ook zonder longeerlijn longeren)
ik weet niet of je er wat aan hebt maar... dat weet je het alvast.
kussies fliessiej

(8)melody(8) het gaat al zow goed!!!
binnekort GRand Prix rijdu hea hANKY! Tong uitsteken

fliessiej
Berichten: 35
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:26

nog ff een aanvulling Tong uitsteken
misschien kun je haar van te voren losgooien en flink opjagen.

(8)melody(8) het gaat al zow goed!!!
binnekort GRand Prix rijdu hea hANKY! Tong uitsteken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers