paard een dagje laten staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

paard een dagje laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 20:01

laten jullie je paard/pony weleens een dag stilstaan, daar bedoel ik mee dat deze zijn box niet uitkomt.

Ik kon vandaag wegens omstandigheden niet naar de manege en nu staat Flair dus vandaag de hele dag stil. Is dit heel erg? Ik voel me er wel heel schuldig door en ik heb het ook nooit eerder gedaan, maar ik kon echt niet anders vandaag.

Het lijkt mij alleen wel slecht voor haar, wat zeggen jullie ervan?


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:10

Ik heb nog land tot mijn beschikking, dus als ik geen tijd heb om te trainen, probeer ik altijd wel te zorgen dat ze ffs naar buiten komen.
Tenzij ik werkelijk NIET kan en het bv. te hard regent om ze buiten te zetten, wil het nog wel een enkele x voorkomen dat de mijne stilstaan.

Echt kwaad kan het imo niet, tenzij je de dag voorafgaand aan de ''verplichte boxrust'' hard getraind heb met je paard! Dit met het oog op evt. maandagziekte!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 20:12

oh nee ik heb haar deze week een rustig weekje gegeven, gelongeerd, en gister is ze alleen een uurtje in de buitenbak geweest dus geen zware training gehad.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:19

Mijn paardje staat ook weleens een dag op stal (Alleen als het super slecht weer is). En ik heb bij hem er nog niets van gemerkt dat hij er wat aan overhoudt. Maar als het goed weer is gaat hij lekker naar buiten met zijn vriendjes.
Laatst bijgewerkt door lein op 25-01-02 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:07

Hoe zou je het zelf vinden om een hele dag op het toilet te zitten en er niet vanaf te mogen? Want in die verhouding moet je de ruimte in de gemiddelde box toch wel zien!
Lichamelijk zal het als het niet te vaak voor komt niet echt slecht zijn voor je paard, geestelijk lijkt het me niet echt gezond.

Nulla tenaci invia est via

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:09

Margreet schreef:
Hoe zou je het zelf vinden om een hele dag op het toilet te zitten en er niet vanaf te mogen? Want in die verhouding moet je de ruimte in de gemiddelde box toch wel zien!
Lichamelijk zal het als het niet te vaak voor komt niet echt slecht zijn voor je paard, geestelijk lijkt het me niet echt gezond.


Lijkt me niet bepaald een pretje, nee de hele dag op het toilet.
Ik wil ook niet van de 7 dagen in de week 5 dagen op het toilet leven, maar 1 dagje is te overzien als de omstandigheden daar naar zouden zijn. Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:10

helemaal met margreet eens.
Dat je een dag niet rijd is niet erg maar je paard moet elke dag uit zijn stal komen.
Daar heb je een paard voor en de verantwoording om dat te doen.
Ik ben ook heel vaak te moe en ondanks ik weet dat hij er elke dag uitkomt ga ik nog naar hem toe.
Dat zijn gewoon de consequenties van een eigen paard!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:10

Mijn pony heeft siliconenbeslag, dus als die 's ochtends beslagen is, mag hij 24 uur niet van stal en staat dus ook de hele dag binnen, soms anderhalve dag als ze hem er dan overdag niet uit doen en ik pas 's avonds kom. Ik vind het niet leuk. Mijn idee is dat een paard de hele dag buiten moet kunnen lopen en in elk geval een aantal uur. Helaas heb ik hem niet bij huis en dar dus geen zeggenschap over. Maar het hangt van je paard af hoe erg hij het vind een hele dag op stal te staan. De ene wordt stijf, de ander druk en weer een ander wandelt gewoon wat in de box rond en stat lekker te knabbelen en vermaakt zich prima...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:47

runningkawa schreef:
Dat zijn gewoon de consequenties van een eigen paard!


Helemaal mee eens! Echter er kan altijd een -onvoorziene- omstandigheid zijn waardoor je 1x absoluut niet kan. Tuurlijk zoek je dan alles binnen je bereik om toch een oplossing te vinden, laat hem/haar losgooien door een stalmaatje bv.
Maar het gaat hier -voor zover ik begreep- om slechts een enkele x!
Zodra zoiets vaker (te vaak) voorkomt, moet je je idd wel afvragen of de verantwoording niet te groot is.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:52

Als het door ijzel erg glad is blijven ze op stal. En 1x per winter, met de hengstenkeuring. Dan moet ik al voor 6 uur sochtends van huis en ben pas laat weer thuis, dan blijft ook alles op stal omdat mijn vader mee gaat en mijn moeder ze niet buiten durft te zetten. Verder komen ze er altijd uit, wat voor weer het ook is en of ik nou ziek ben of niet.
Maar dat is ook het voordeel van de pony's bij huis.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 22:05

kan niet zo heel veel kwaad..

Opa longeert haar altijd 's ochtends heel vroeg, 6 uur ofzo...
en dan staat ze ook wel eens de rest van de dag in haar box,
als ik het zo druk heb met school...

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 22:06

ja ik heb altijd wel iemand wie Berdien wil/kan doen, laatst was een vriendin van mij niet op de boerderij en was ik ziek, dus ik mocht niet naar me paardje, dus heeft mijn moeder even met haar gelopen, beetje gras laten eten enzo.... wel lief van mijn mamsie Haha! Party!! Lovers

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 22:15

Mijn pony komt er zeker 2x per dag uit. Ik vind het echt zielig om paarden zolang op stal te houden. En idd, als je eigen paarden neemt, zal je daar de consequenties van moeten inzien. Dus wanneer je geen tijd hebt voor een eigen paard, neem deze dan ook niet. Dit is niet raar bedoeld ofzo, maar ik vind het gewoon zielig als zo'n beest de hele dag in z'n stal staat.
Laatst bijgewerkt door ricoh op 04-05-02 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 22:37

Citaat:
Ik wil ook niet van de 7 dagen in de week 5 dagen op het toilet leven, maar 1 dagje is te overzien als de omstandigheden daar naar zouden zijn.


Tja, je hebt soms van die omstandigheden dat je er inderdaad bijna niet vanaf komt..... Haha!

Ik kan me best voorstellen dat het, zeker i.c.m. school, toetsweken, tentamens etc., soms best zwaar is om 7 dagen per week naar je paard te gaan, maar dat beest moet er toch echt uit! Een hele dag op stal laten staan vind ik echt heel zielig! (misschien dat mijn vergelijking met een dag op de wc een beetje duidelijk maakt waarom!) Probeer dan -als je zelf echt niet kunt, ook niet even stappen/grazen- iemand te regelen die het voor je doet. Dan heeft zo'n dier toch z'n verzetje, al is het maar even grazen aan de hand, ook al is het dan niet zo lang/goed als dat je het zelf zou doen, het is beter dan de hele dag in zo'n hokje!
Of, en dat is een andere mogelijkheid, verhuis je paard naar een luxe stal, met voldoende, vakkundig personeel, die het af en toe eens van je overnemen.
Als wij allebei niet kunnen (komt ongeveer 1x per jaar ofzo....) dan wordt Gipsy dus verzorgd door de mensen van stal. 's morgens mag ze dan los of er wordt met haar gewandeld, 's middags gaat ze aan de longe. Het is niet veel, maar alles is beter dan stilstaan!

Als die 2 oplossingen niet mogelijk zijn, en het komt echt regelmatig voor dat je paard een dag z'n box niet uit komt, dan kun je ook nog een bijrijder zoeken en als dat niet werkt dan is een eigen paard blijkbaar toch te hoog gegrepen!

Als je de beschikking hebt over ruim voldoende weidegang is het natuurlijk een ander verhaal, dan is het echt niet zo erg als je eens een dagje overslaat, als er maar wel iemand is, stalgenoot ofzo, die je paard eventjes snel controleert op bijzonderheden.

(bovenstaande is niet specifiek tegen jou gericht hoor, daarvoor ken ik je situatie niet goed genoeg, het is meer in het algemeen!)

Nulla tenaci invia est via


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 01:01

Tuurlijk is het best saai om zo de hele dag op stal te staan maar ze overleeft het wel hoor. Hier staan de paarden sowieso 3 dagen per jaar een hele dag in hun boks omdat de stallen dan gesloten zijn (1e kerstdag, 1e paasdag en nieuwjaarsdag). De volgende dag staan we dan om 8uur op de manege om onze schatjes er uit te halen.
Als het echt niet anders kan en het gebeurt maar heel af en toe dan is het echt niet zo erg.
Al voel ik me op zulke dagen wel ook superschuldig.
Als ik zelfs eens een dag niet kan zorg ik wel dat iemand anders mijn paard even uit zijn boks haalt al is het maar een kwartiertje maar als het even kan gewoon lekker de wei op.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 10:21

Een dagje op stal blijven kan echt geen kwaad hoor, zolang het maar bij 1 dagje blijft. Ik zorg er ook altijd voor dat mijn paarden elke dag minstens 2 uur naar buiten gaan en dan 2 keer per dag. De afgelopen dagen heeft het echter zo hard geregend dat mijn paarden ook wat meer binnen hebben gestaan. Wel heb ik tussen de buien door alles gestapt. Zo zijn ze er toch even uit geweest. Troost je maar met de gedachte dat straks met het zachtere weer de paarden weer de hele dag naar buiten kunnen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 10:28

Jemig Katrien...
Ik heb ooit wel eens op een stal gestaan waar alleen 1e kerstdag de stal was gesloten,
maar dan kwamen ze nog wel in de wei...

Dat er mensen zijn die zulk soort dagen niet komen moeten ze zelf weten, maar ik zou niet aan het idee kunnen wennen dat mijn paard dan 48 uur op stal staat.
Ik laat me niet bij mijn paarden weghouden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 10:33

heel soms ben ik ook wel eens daar toe noodgedwongen. MAar ik heb er wel een pesthekel aan. Ik geef ze wel eens een dagje rust, maar dan wel op een dag dat ze weidegang hebben gehad. Maar helaas komt er wel eens iets tussen, echt vreselijk is dat. Ik moet vandaag de hele dag werken, en nu kan ik niet gaan rijden. Ik heb iemand op stal gevraagd mijn paarden buiten te zetten, en dan zet ik ze zelf straks binnen. Dus als ik het van te voren weet probeer ik wel iets te regelen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 10:47

Ik heb vroeger op een manege gestaan waar je ineens op zondag niet meer naar je paard mocht gaan. Alleen om hem op te halen om naar een wedstrijd te gaan o.i.d. Ze stonden dan echt de hele dag op stal, werd niet gemest, alleen gevoerd.
Dat regeltje was snel terug gedraaid, ze raakten heel wat pensionklanten kwijt. (gek he?)

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:13

Ik heb hier grote moeite mee. Ben het dus ook met je eens Sjuimpje: belachelijk! Eigenaren vreten zich lekker vol met kerst en paard staat in de stront?
Er wordt hier gezegd dat het wel ééns voor kan komen….nou, wat mij betreft moet het dan héél ernstig zijn en persoonlijk heb ik dat nog nooit meegemaakt. En als ik een hele dag moet werken ga ik ’s ochtends voor het werk naar mijn paard. Of ik regel iemand. Nog geen paard van mij heeft ooit een hele dag binnen gestaan, en als het zou gebeuren zouden mijn stalgenoten me erg kritisch bekijken! Dan hebben ze ook echt zoiets van ‘had dán even gebeld’. Want we laten elkaar nooit dit soort dingen doen tenzij écht noodzakelijk, dus áls je het dan vraagt doet iedereen het met liefde voor jou – of eigenlijk voor het paard.

Ik heb ook een collega die op een stal/manege staat en daar is het heel normaal dat dieren er soms een paar dagen niet uitkomen…onvoorstelbaar vind ik dat. Wat een laksigheid, neem dan geen paard! Ik erger me al als – hi hi zie vorige topic… - iemand z’n moeder langsstuurt en die het paard hooguit een kwartiertje losgooit! Een paard moet minstens 20 minuten in beweging zijn voordat alles in zijn lijf een beetje geactiveerd wordt. Spieren, botten, pezen maar ook organen lijden er onder als hij stram op stal staat: daar zijn die beesten niet op gebouwd!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:53

Sjuimpje schreef:
Jemig Katrien...
Ik heb ooit wel eens op een stal gestaan waar alleen 1e kerstdag de stal was gesloten,
maar dan kwamen ze nog wel in de wei...

Dat er mensen zijn die zulk soort dagen niet komen moeten ze zelf weten, maar ik zou niet aan het idee kunnen wennen dat mijn paard dan 48 uur op stal staat.
Ik laat me niet bij mijn paarden weghouden.


Ha, en als het erf nou afgesloten wordt? Zo heb ik bij een pensionstal gestaan die werkelijk waar 1e EN 2e kerstdag de deuren sloot voor alle pernsionklanten. Lips are sealed En nee de paarden werden niet los gegooid, er was geen wei. En even losgooien in de bak was er niet bij (te veel werk volgens de pensionhouders!) Dan heb je dus mooi een probleem. Ik kon destijds niet uitwijken naar een andere stal vanwege a. wachtlijsten bij de andere stallingen en b. lagen die prijzen toen boven mijn budget!

Op zich is het belachelijk om je deuren dicht te gooien als je een pensionstal hebt, hun verweer was dat ze nooit eens een dagje vrij hadden, altijd maar mensen over het erf! Ja, dat weet je! Moet je geen pensionstal beginnen!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 12:01

een box moet je niet vergelijken met een WC ,maar met een slaapkamer.
ik vind het ook niet zo heel erg hoor,als ik een dagje in bed blijf liggen.
en er is altijd nog muziek bij ons op stal,en kindjes die daar rondhuppelen,ik denk niet dat mijn pony het zo heel erg zou vinden.

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 12:02

Met de MKZ crisis mochten we ook 2 dagen niet op het erf en de paarden mochten ook niet naar buiten.
Heb niet gemerkt of gehoord dat een van de paarden daar traumatische ervaringen van heeft overgehouden.
In het algemeen : alle bokters willen natuurlijk het beste voor hun paardje en daar hoort het uit de box halen en bewegen natuurlijk bij.
Ik vind het echter ongenuanceerd dat het perse moet. Dat is gewoon niet waar. Een paardje kan er best tegen als hij een dagje in de box moet blijven. Let wel op voor de maandagziekte.
En om nou niemand op te winden : wij halen onze paardjes ook iedere dag uit de stal hoor.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 12:05

Ik ken paarden die soms wel 3 dagen op stal bleven,
en nee die gingen er ook niet dood aan.

Maar ik kan het niet verkroppen als het mijn paard zou zijn!

Toen ik uit mijn auto gezaagd werd had ik 2 dingen te melden:
1) Ik had mijn ruiten schoongekrabd Verward *LOL*
2) Ozep moet in training want die mag niet stil blijven staan.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 12:08

meron komt ook elke dag buiten ik rijd niet elke dag maar ongeveer om de dag, de ene dag longeren dan rijden dan een keer losgooien.
en hij komt elke dag op de wei of als het echt erg regent komt hij lekker in het kleine binnenbakje (longeerbak) en kan hij daar een beetje rondlopen en lekker rollen.

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers