Problemen met opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Problemen met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 12:26

Mijn verzorgpaard is als je erop zit niks mis mee. Doet alles goed en heel rustig.

Maar het probleem is bij het opstappen. Ze wil dus absoluut niet stil staan. Als je de teugels strakker pakt dan gaat ze alleen achteruit. Op een geven moment staat ze stil. Maar zodra je 1 voet in de beugel hebt gaat ze weer. En dan moet je je nog in het zadel heisen. Als je dan zegr dat ze stil moet staan, komt ze voor omhoog. Wel niet hoog maar ze komt wel 10/20 cm van de grond.

Nu laat ik haar dus lopen als ik in het zadel hang. Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ze meot gewoon stil stana als ik opstap.

Met het afstappen is het ook geen probleem, staat ze gewoon netjes stil tot jij zegt dat ze mag lopen

Maarja wat kan ik nu doen om te zorgen dat ik normaal kan opstappen?

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:34

Blijven oefenen, als ze stil staat even belonen, als ze weer gaat lopen stoppen en stilzetten.
En dat iedere keer, pas op stappen als ze echt stil staat, als ze dan halverwege weer gaat lopen weer even consequent afstappen en stilzetten.

Ze krijgt vanzelf door dat het alleen maar langer gaat duren als ze weg wandelt.

NIet 1 keer denken ach maakt het uit, want dan kan je de volgende keer weer helemaal opnieuw beginnen.
Het zal sowieso al moeilijker voor je worden omdat je het een hele tijd toe gelaten heb.

En natuurlijk belonen als ze stilstaat.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:44

Mijn huidige paard was toen ik hem kreeg heel bang om iemand op zijn rug te krijgen.... de vorige eigenaar was nogal hardhandig (lees met plof) gaan zitten. Hij deed er alles aan om te voorkomen dat je kon opstijgen.
Nu.... niets meer van te merken, dat heeft ongeveer een half jaartje geduurd.
Probeer in het begin nietmeer alleen op te stappen, maar laat je paard altijd door iemand vasthouden.... en... altijd onwijs belonen als je er eenmaal opzit, desnoods geef je hem wat lekker als beloning (maar pas als je erop zit). Uiteindelijk als dit goed gaat laat je er alleen nogmaar iemand naast staan (dus niet vasthouden)... gaat dit ook goed probeer je het eens alleen.
Het is even een werk maar het werkt wel, mits je dus voorlopig alleen nogmaar met hulp opstapt.
Succes!!!!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 15:53

Sily schreef:
Blijven oefenen, als ze stil staat even belonen, als ze weer gaat lopen stoppen en stilzetten.
En dat iedere keer, pas op stappen als ze echt stil staat, als ze dan halverwege weer gaat lopen weer even consequent afstappen en stilzetten.

Ze krijgt vanzelf door dat het alleen maar langer gaat duren als ze weg wandelt.

NIet 1 keer denken ach maakt het uit, want dan kan je de volgende keer weer helemaal opnieuw beginnen.
Het zal sowieso al moeilijker voor je worden omdat je het een hele tijd toe gelaten heb.

En natuurlijk belonen als ze stilstaat.



Oke dat ga ik eens proberen *LOL*
Bedankt voor de tip iig

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Roosch

Berichten: 36636
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:29

wat ik heb gedaan bij mijn verzorgpony: de eerste keer dat ze dat deed zo'n harde klap dat ze wegrende, toen haar vertrouwen winnen en toen deed ze niks meer..! (natuurlijk wel belonen he..) en nu doet ze het niet meer bij mij! Lachen

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:43

Mijn paard is dus ook niet lief met opstappen. Op de een of andere manier schiet hij helemaal in de stress, hij is dan echt bang om een of andere reden. Als je eenmaal zit is hij ook super lief. Ik ben er nu een paar keer afgevallen met opstappen, en hárd! Eerste keer een hersenkneuzing, en tweede keer een op twee plaatsen gebroken pols omdat ik eigenwijs was en het tóch wilde proberen maar het is beter voor mijn eigen veiligheid als ik dat niet meer doe! Ik mag er nog niet op omdat mijn pols niet helemaal goed is, maar wanneer ik er weer op mag, gaat dat nooit meer zonder dat iemand hem vasthoud.

:D M2 + 8 :D


Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:04

Mijn pony wou ook nooit stil staan, nu staat ze als een huis als ik op wil stijgen Haha!

Als je paard begint te lopen, laat hem in draf rondjes om je heen lopen. Dus longeren maar dan een klein rondje. Laat hem na een paar rondjes stoppen en twee stappen achterwaarts gaan (dat achterwaarts hoeft misschien niet, ik heb het wel gedaan Knipoog ) Dit doe je zo vaak achter elkaar tot hij netjes stil staat. Ook als je zit en hij begint al te lopen, er af en rondjes laten lopen... Tong uitsteken In het begin kan het misschien een tijdje duren tot hij netjes stil staat, maar hij zal snel begrijpen dat het veel handiger is om gewoon stil te blijven staan... Lachen
Veel succes!

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:07

mss ziet je met de tip van je voet te duwen in de buik van je paardje en wil het daarom voorwaarts en gaat het dan achteruit omdat jij aan de teugels trekt. daardoor kan hij ook gestresseerd raken.

misery is just a butterflie!!
later wanneer ik groot ben zou ik graag een pennymeisjejuh worduh, maar ik weet niet of dit kan want ik ben een jonguh:)

alexxxandra
Berichten: 186
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:55

Ik had laatst de teugels iets te strak genomen, dus toen ik wilde opstijgen gaf ik ongemerkt de teugelhulp voor achteruit gaan. Toen ik de teugels wat losser deed bleef t paard stil staan.
Waarschijnlijk bedoel jij iets heel anders, en heb je hier niks aan maar je kan het altijd uitproberen. Succes!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 20:03

sioen schreef:
mss ziet je met de tip van je voet te duwen in de buik van je paardje en wil het daarom voorwaarts en gaat het dan achteruit omdat jij aan de teugels trekt. daardoor kan hij ook gestresseerd raken.



Nee want ik heb me eigen aangeleerd om mijn voet naar buiten te draaien zeg maar.Dat hij dus naast het paard komt te liggen en er NIET in prikt Knipoog

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 20:03

_Nadine_ schreef:
Mijn pony wou ook nooit stil staan, nu staat ze als een huis als ik op wil stijgen Haha!

Als je paard begint te lopen, laat hem in draf rondjes om je heen lopen. Dus longeren maar dan een klein rondje. Laat hem na een paar rondjes stoppen en twee stappen achterwaarts gaan (dat achterwaarts hoeft misschien niet, ik heb het wel gedaan Knipoog ) Dit doe je zo vaak achter elkaar tot hij netjes stil staat. Ook als je zit en hij begint al te lopen, er af en rondjes laten lopen... Tong uitsteken In het begin kan het misschien een tijdje duren tot hij netjes stil staat, maar hij zal snel begrijpen dat het veel handiger is om gewoon stil te blijven staan... Lachen
Veel succes!


Dat kan k eventueel ook proberen *LOL* Op een gegeven moment worden ze het idd zat Haha! THNX !

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:04

iedere keer als ze aanloopt stap je weer af, paar passen terug, zet haar weer stil en probeert het opnieuw . . . . . Zodra ze stil blijft staan tijdens het opstappen goed belonen zodat ze ook weet dat ze het goed gedaan heeft!. . . . dan nog een paar keer op en af stappen zodat je zeker weet dat het geen ``foutje`` was en ze de volgende keren ook blijft staan . . . . . . . . denk niet dat het help om hara rondjes om je heen te laten lopen, want dan beloon je haar als het ware voor het aanlopen, loop ik aan, mag ik rondjes lopen, tja zat zal ze het misschien wel worden maar of het de juiste manier is, ik betwijfel het Verward

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 11:25

_Tanja_"]
[quote="Sily schreef:
Blijven oefenen, als ze stil staat even belonen, als ze weer gaat lopen stoppen en stilzetten.
En dat iedere keer, pas op stappen als ze echt stil staat, als ze dan halverwege weer gaat lopen weer even consequent afstappen en stilzetten.

Ze krijgt vanzelf door dat het alleen maar langer gaat duren als ze weg wandelt.

NIet 1 keer denken ach maakt het uit, want dan kan je de volgende keer weer helemaal opnieuw beginnen.
Het zal sowieso al moeilijker voor je worden omdat je het een hele tijd toe gelaten heb.

En natuurlijk belonen als ze stilstaat.



Oke dat ga ik eens proberen *LOL*
Bedankt voor de tip iig
[/quote]

Ik ben er mee bezich om dit te proberen. Het lukt wel aardig. Maar afgelopen keer ben ik gewoon 1½ uur bezich geweest

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:24

Als het met afstappen wel goed gaat, dan draaien we in dit geval toch gewoon de boel om?
Dan ga je met opstappen hulp erbij roepen (paard vasthouden) en gaan we van het afstappen een leermoment maken.
Met afstappen staat het dier netjes stil, dus de eerste dagen doen we tijdens de normale training 1x stilzetten, afstappen met linkervoet in de beugel, rechterbeen even tot over de kont brengen en vlot weer terug in het zadel. Dit bouw je in een paar dagen uit tot je op een veilige manier even met je rechtervoet de grond kunt raken, zonder de linkerbeugel uit te doen.
Gaat dat ook goed, dan maak je 1 extra hupje op de grond voor je terugveert etc.
Bouw het maar uit vanuit het positieve!

(Voor de veiligheid: linkerbeugelriem NIET door het lusje laten zitten en de veiligheidspal open zetten)

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 16:50

Ja het heeft al geen nut meer om het haar te leren Huilen Ze gaat namelijk vanavond weg Huilen

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Roosch

Berichten: 36636
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:50

aaaah wat zielig nou! waarom moet ze weg?

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 17:03

Komt een of ander nieuw paard. Maar ik zit met een neef van de eigenaar te pratne dus het is allemaal heel onduidelijk

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:01

de mijne wou ook nooti stilstaan
ze krijg dan een tik tegen de borst aan en dan blijft ze meestal wel staan. vorige keer had ik 1been in de beugel maar zij wou hem al speren. maarja ik had me been er nog 1 haha ze heeft wel op de flikker gehad. Maar nu lukt het in 1keer en vorige keer had ik 3pogingen nodig. Ik spring er altijd snel op. klaar is kees

goos

Berichten: 178
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:23

mijn paard wilde ook nooit stilstaan.
hij reageert heel goed op stem en als ik ho zeg staat hij stil.
dus zo deed en doe ik dat ook met opstappen en als hij dan niet luisterdblijf ik gewoon aan de zijkant taan in me beugel tot hij stil staat.bij mijn paard werkt het echt

soms kan je niet alles krijgen wat je wil,,

Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:50

ik zelf hebhet probleem niet, maar een bekende van mij, had dit probleem ook, die kreeg de volgende tip, en het werkte ook nog heel goed. trek het hoofd van je paard naar de andere kant van het zadel, dus niet naar jou toe, maar naar de andere kant, dan moet het wel blijven staan, helpt het niet, laat haar dan elke keer, als ze een pas verzet, een rondje om haar as draaien, hou dit net zo lang vol, tot ze stil blijft stan, het kan even duren ,maar het helpt wel. Jij moet dus sterker in je schoenen staan dan haar, geef niet op! Mijn bekende heeft er in het begin wel 15 tot 20 minuten per keer over gedaan, maar na ong 1,5 week was het over en ze heeft het paard nu 4 jaar en ze heeft het nooit meer gedaan!
Succes en geef de moed niet op!

Bendith

Berichten: 11
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 21:54

Mijn paardje doet dat nou ook heel vervelend maar ik rij altijd alleen duzz ik moest dat probleem in mijn eentje oplossen. Ik ben in het weiland waar ik dan in rij in een hoek gaan staan en met haar reed naar het hek er zat nog zoon meter tussen het hek en haar reed toen ben ik normaal opgaan stappen duzz spaning op de teugels (niettt trekken!!!!!!!!)
zo had ik een probleem opgelost nou moest ik dat steigeren nog afleren.
ik heb een stoel/krukje gepakt waar ze niet bang voor was en ben zo opgestapt gelijk mijn been er over en dan zachtjes er over heen gelecht maar wel een beetje vlot en toen zachtjes mijn gewicht op haar rug plaatsen zo ging ze niet steigeren en als dat goed gaat dan ga je bginnen met afstapen en dan even blijven hangen zon 5 sec en dat steeds weer herhalen en dan moet het opstappen als je dat rustig opboud ook geen probleem zijn! Ik hoop dat als je het gaat probeeren het helpt

OK dan!

Kuzzy Anne

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 21:59

Met mijn engels volbloed had ik tot voor kort hetzelfde probleem. Hij kende alleen maar het wegrennen tijdens opstappen omdat ze daar tijdens de renbaan totaal geen aandacht voor hebben gehad. Toen ben ik met de instructeur gaan oefenen. Veel geduld. Elke keer dezelfde handelingen. Eeerst klapperen met de stijgebeugels. Daarna voet er in, gewicht er in en hangen...maar nog niet opstijgen! Hetzelfde moment was mijn instructeur met de teugels aan het spelen, soort sponzen om de aandacht eraf te halen. Dus niet de teugels vasthouden. Toen hij rustig was tijdens het hangen doorstijgen en rustig wegstappen en natuurlijk belonen! Dit heb ik maar drie keer hoeven te doen en hij staat nog beter stil dan mijn andere merrie Lachen. Wel is het zo dat ik op een ander terrein dit weer helemaal overnieuw moet doen. Hij denkt dan dat hij weer moet racen terwijl de aandacht ergens anders op gericht moet worden. Dit kost gewoon tijd. Succes ermee!

Imora moet genezen van een hoefzweer en Hercules staat al vollop in training Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers