Tips/adviezen aanschaf eigen paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Tips/adviezen aanschaf eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 16:54

Een eigen paard???Hoi!nou ik ben hier vrij nieuw,maar ik heb al gezien dat ik hier een hoop info vandaan kan halen errrug leuke site.Ik heb al een paar jaar verzorgpaarden gehad,ook op dit moment voor 3 x in de week.Maar nu ben ik er toch hard over aan het nadenken om een eigen paard te gaan kopen,Volgens mij hebben vele van jullie een eigen paard,wie heeft er tips voor en nadelen betreft een eigen paard,zoals wat voor soort paard,de prijs van het paard,welke keuringen,en hoe duur die kosten ,prijs stalling dierenartskosten,tijd die je eraan kwijt ben etc etc,graag jullie adviezen en tips hoe jullie dit aangepakt hebben en hebben ervaren!!!groetjes Janie Pling[quote][/quote]

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:51

zelf vind ik belangrijk dat je op zoek gaat naar een paard wat echt bij je past,
wat verwacht je van een paard?
wat wil je ermee doen?
welke prijsklasse zoek je?

verder is het goed altijd in je achterhoofd te houden dat het geld kost,
en dat word steeds meer.
ook tijd moet je er voor maken,
ik zie genoeg gevallen van mensen die 'even' een paard kopen en vervolgens niet meer naar omkijken omdat het zoveel gedoe is..

verder wens je ik veel succes met het zoeken van de juiste !

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:55

Nadeel van een eigen paard tov verzorgpaard is ook dat je de volle verantwoordelijkheid draagt, bij je verzorgpaard kun je een dag niet komen maar naar je eigen paard moet je elke dag naartoe, voordeel jij bent de baas over het paard, jij beslist wat er wel en niet mee gebeurt, en hij kan niet onder je neus verkocht worden.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:57

Voordelen: Je krijgt een leuke en hegte band met je paard, iets speciaals (ik iig) want je merkt dat iemand je nodig heeft.

Nadeel: Als ie ziek is, kost ie wat Verward (mja da betalen mn ouders *LOL*

Mijn shet was gratis (zie voor uitleg profiel)

Keuring doe ik niet, wil ik volgend jaar mayb wel gaan doen Lachen

Prijs van de stalling is voor mij 160 all in

En dierenarts kosten ligt eraan watvoorpaard, hoe zn weerstand is enz.
Mijn pony heeft op het enten na nog nooit een DA gezien Lachen Maar dat kan best es omslaan.

Per dag ben ik op zn minst 1.5 uur bij mn pony, maar vaak loopt dat uit tot 3 uur ofzo, in het weekend Lachen

MAar bedenk wel: Een pony heeft je nodig, ook als je geen zin hebt.

(das voor vele et nadeel van een eigen pony)
Al sla ik af en toe zelf ook wel eens een dagje over...

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:58

Voor de rest heeft vertel even meer. Zoals Saskia9 zegt je zult over dat zulke dingen moeten nadenken.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:15

Voor de kosten, moet je de zoekfunctie even gebruiken. Hier zijn al veel topics over geweest, dus daar kan je veel info. vandaan halen.

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:32

Neem de tijd voor het zoeken naar je paard en neem geen overhaaste beslissingen. En als je dan een paardje hebt gevonden die jou wel wat lijkt, gewoon een paar keer terug komen om nog een keer te rijden, en kom gewoon een keer onverwacht langs. Zo voorkom je rare onbetrouwbare praktijken. En laat 'm uiteraard keuren.

Voor de rest zoals al gezegt is gaat er veel tijd in zitten, maar met het juiste paard krijg je er veel voor terug!

Veel plezier en succes!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:39

En neem hem op proef, het liefst een maand ofzo. Dan kun je ook kijken of het wel klikt.

LovEMyNolIn

Berichten: 158
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:17

huod goed in je achterhoofd dat het klauwen vol geld kost ik moet alles alleen betalen en dat is echt niet om te doen hoor

LovEMyNolIn

Berichten: 158
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:18

ik betaal 180 euro stalgeld

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:22

Keuren, altijd een paard klinisch (en als nodig is rontgenologisch) laten keuren, voorkom je veel ellende!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:36

Neem iemand mee die er echt verstand van heeft als je naar een paard gaat kijken, dat kan je een hoop gezeur besparen. (en geld ook)

double
Berichten: 1254
Geregistreerd: 02-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:53

Je kunt het beste eerst een proef periode nemen met een paard (bv. leasen) zodat je weet wat het inhoudt om een eigen paard te hebben.. Succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:57

Zet een tijdje lang 500 Euro per maand opzij (zoveel kost het meestal toch wel) en kijk of je dat vol kunt houden zonder financieel in de problemen te komen.
Kijk ook even of je echt iedere dag naar je paard toe kunt, indien niet kun je altijd nog een bijrijder zoeken. Maar ook dat moet klikken, met jou en met je paard.
Voor de rest moet je goed nadenken wat je wilt. Recreatief, springen, western, dresuur? Wil je wedstrijden rijden?
Waar wil je hem stallen? Sober (dus in de winter dag en nacht buiten) of op een Manege? Wil je een overdekte binnenbak, of is een buitenbak voldoende?
Zoek er daarna een paard bij.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:51

500 euro? Vindt je dat niet veel. Wij hebben wel ons eigen land dus dat scheelt erg in de kosten maar ik kom nooit aan die 500 euro voor een paard per maand. Ik betaal volgens mij toch wel veel minder, zij hebben zelf 3 ponies en ze kosten me echt niet 1500 in de maand.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:38

Niet iedereen heeft het geluk zelf land te hebben.
Als je de aanschaf meerekend, eventueel een lening die je afsluit, keuring van het paard klinisch/roentgenologisch, tuigage, dekens, verzekering, inenting, stalling, je rijlessen, consumpties op de manege, je eigen rijkleding, de supplementen die je voor je paard moet/wilt hebben, de inentingen, smid, wedstrijdgelden, de benzine die je eventueel verrijd, brommer of auto, trailer enz, en een potje opzij wilt zetten voor onverwachte uitgaves, kom je daar aardig in de buurt. Het zal niet iedere maand zoveel zijn, maar smeer het uit over het jaar gezien en je zult er van staan te kijken hoeveel je aan je hobby uitgeeft.

Bovendien kun je maar beter teveel opzij zetten dan te weinig, en dan later in de problemen komen omdat je het niet kunt betalen en het paard toch weer weg moet.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:56

Ik heb mijn paard gekocht terwijl ik pas (sinds ca. een jaar) weer een aantal keer op een tinker had gereden...
Ik was het dus helemaal niet gewend om elke dag of een aantal keer per week een paard te verzorgen. Maar vanaf het moment dat ze werd gebracht, ben ik elke dag geweest en ik vind het heerlijk! Je krijgt echt een band met je paardje.... ze is echt mijn grote liefde Haha!
Ik betaal mijn paard zelf; ik ben 18 en heb een baan... stalgeld is bij mij 220 euro en dan elke 6 weken een wormenkuur van 22 euro en elke 8 weken de hoefsmid van ca. 20 euro.
En dan de vele extra's; mijn paard had laatst schimmel.... ik moest haar 4x insmeren met een spulletje wat 20 euro kostte... en ik moest al mijn spullen desinfecteren.... dat spul was ca. 16 euro... Dus dat gaat hard Lachen
En dan zul je regelmatig dingen nodig hebben (of iets gaat stuk)... zoals een extra halstertouw of halster ... etc....
Maar als je elke maand wat extra geld opzij zet, moet het te doen zijn Haha! bij mij wel iig... en je kunt je paard verzekeren tegen de 'echte' ziektekosten... ben ik ook van plan (bij EFO).
Verder kun je erover nadenken waar je je paard stalt. Bij sommigen stallen moet je zelf uitmesten, bij andere wordt dat voor je gedaan... mijn paard staat in de zomer dag en nacht buiten in een kudde van zo'n 25 paarden en in de winter in de paddock met inloopschuur. Hoef dus nooit uit te mesten.
En het lekkere van je eigen paardje is idd dat je zelf mag weten wat je er allemaal mee wilt doen! Niemand heeft er iets over te zeggen!
Maar je moet dan wel een leuke stal vinden, waar je het echt naar je zin hebt... dit is erg belangrijk!
Dus als je het echt wilt en je hebt er het geld voor, zou ik het zeker doen! Je krijgt er zoveel voor terug! Zoveel liefde Haha!
En mocht het teveel worden, elke dag gaan... kun je ook ooit aan een bijrijder denken...

Groetjes Cindy

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:33

Aan tijd hoef je vaak niet te denken, als je dolgraag een paard wil, maak je vanzelf tijd.
Wat voor paard je graag wil ligt toch wel aan wat je ermee wil doen en hoeveel tijd je straks denkt te gaan hebben.

Vergeet niet dat je bij de koop van een paard er niet bent met de prijs alleen.
Het paard moet opgehaald worden, dus auto en trailer moet geregeld worden.(benzine erin haha)
Verstandig is het paard laten keuren. Altijd klinisch, maar je kan ook voor rontgologisch erbij kiezen.
Wees bij koop altijd duidelijk in je afspraken. Een paard moet altijd vrijwillig terug genomen worden bij gebreken (sommige willen nog wel eens moeilijk doen daarover)

Tja je moet toch al wel een stalletje hebben, welke vaak vooraf betaald moet worden. (in de gaten houden of je daar extra kosten aan moet maken) Ikzelf zou absoluut niet kiezen voor een stalling die geen weidegang heeft.

Als je een rijpaard koopt, is het meestal wel erg handig als je ook erop zou kunnen rijden Tong uitsteken Dus materiaal. Ik gok even op vanaf 500 euro voor een zadel(wintec) en duurder. Dus als je heel erg veel wil aanschaffen, is 1000 euro niet zo'n gek bedrag dat je even uitgeeft bij een ruiterzaak Bloos!

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:41

Je paard laten keuren, en er de tijd voor nemen. Dus lekker rondkijken voordat je een (beslissing) neemt. *LOL*

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:32

Ik heb zelf geen eigen paard, maar wil er wel erg graag 1.
K zou naar verschillende paarden gaan kijken en niet de eerste die je wel leuk vind kopen.
Ook zou ik een paar x terug gaan, ook een paar x onverw8s.
En natuurlijk laten keuren ( erug belangrijk)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:21

Wat ook belangrijk is als je een paard bij een handelaar koopt is dat hij verteld waar het paard vandaan komt. Ik heb 2 paarden bij verschillende handelaren gekocht, De ene gaf me geen telefoonr van vorige eigenaar dat paard bleek echt een grote miskoop, hij trapte zijn eigen benen kapot, bij de andere kreeg ik telefoonnr enzo van vorige eigenaar en heb ik die even gebeld(de eigenaar vond het ook heel leuk om te horen hoe het met zijn paardje ging) die kon me veel meer over het paardje vertellen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 01:19

Cindyt schreef:
Ik heb mijn paard gekocht terwijl ik pas (sinds ca. een jaar) weer een aantal keer op een tinker had gereden...
Ik was het dus helemaal niet gewend om elke dag of een aantal keer per week een paard te verzorgen. Maar vanaf het moment dat ze werd gebracht, ben ik elke dag geweest en ik vind het heerlijk! Je krijgt echt een band met je paardje.... ze is echt mijn grote liefde Haha!
Ik betaal mijn paard zelf; ik ben 18 en heb een baan... stalgeld is bij mij 220 euro en dan elke 6 weken een wormenkuur van 22 euro en elke 8 weken de hoefsmid van ca. 20 euro.
En dan de vele extra's; mijn paard had laatst schimmel.... ik moest haar 4x insmeren met een spulletje wat 20 euro kostte... en ik moest al mijn spullen desinfecteren.... dat spul was ca. 16 euro... Dus dat gaat hard Lachen
En dan zul je regelmatig dingen nodig hebben (of iets gaat stuk)... zoals een extra halstertouw of halster ... etc....
Maar als je elke maand wat extra geld opzij zet, moet het te doen zijn Haha! bij mij wel iig... en je kunt je paard verzekeren tegen de 'echte' ziektekosten... ben ik ook van plan (bij EFO).
Verder kun je erover nadenken waar je je paard stalt. Bij sommigen stallen moet je zelf uitmesten, bij andere wordt dat voor je gedaan... mijn paard staat in de zomer dag en nacht buiten in een kudde van zo'n 25 paarden en in de winter in de paddock met inloopschuur. Hoef dus nooit uit te mesten.
En het lekkere van je eigen paardje is idd dat je zelf mag weten wat je er allemaal mee wilt doen! Niemand heeft er iets over te zeggen!
Maar je moet dan wel een leuke stal vinden, waar je het echt naar je zin hebt... dit is erg belangrijk!
Dus als je het echt wilt en je hebt er het geld voor, zou ik het zeker doen! Je krijgt er zoveel voor terug! Zoveel liefde Haha!
En mocht het teveel worden, elke dag gaan... kun je ook ooit aan een bijrijder denken...

Groetjes Cindy


Je betaald 220,- voor een paard wat of buiten staat, of in een paddock?
Wel wat veel vind ik.