vraagje over bit wisselen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

vraagje over bit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 16:33

hallo,

vandaag ben ik met mijn zus naar de hypoplaza geweest, mooi nieuw dekje gekocht (voor wedstrijden)
maar we gingen voor een bit....
zoals sommige misschien wel weten had ik al aan jullie het verschil gevraagd tussen een watertrensje en een bus of D-trens.
Nou waren we dus vandaag bij de hyporama en gevraagd wat we nou het beste konden doen omdat niar soms kleine wondjes heeft van het bit en erg snel gaat "hangen".....
het advies van de verkoopster was: probeer eens een dubbelgebroken trensje, jah dat leek ons idd ook wel wat, hadden we al eerder naar staan kijken namelijk. Toen zei die verkoopster ook nog jah het is wel goed om af en toe te wisselen van bit....

nu mijn vraag: Ik lees altijd hier van iedereen op bokt nee je moet niet wisselen van bit als het zo ook goed gaat enz enz....
maar wat die verkoopster zei is dat het juist wel goed is om regelmatig te wisselen ook als je paardje lekker loopt op een bitje....

maar wat is nou waar?????
Moet je idd regelmatig overstappen op een ander bit of juist niet?

groetjes Crista

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:43

Als je paard goed loopt op een bepaald bit, zou ik persoonlijk niet gaan wisselen.

Je schrijft echter niet wat voor bitje je er nu in hebt hangen. Een watertrens geeft eerder wondjes aan de mondhoeken als een D-trens of een bustrens. Ik zou dus eerder voor zo'n trensje gaan. Ook moet je kijken of je paard veel ruimte in de mond heeft, of juist weinig. Daar moet je de dikte van je bit op aanpassen. Aangezien hij wondjes heeft, zou ik dan een iets dunner bit nemen, zodat hij minder in zijn mond heeft.

Toos paardloos

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:46

Ik vind dat je niet zomaar van bit moet wisselen, alleen als je daar echt een reden toe hebt. Als hij goed loopt op een bepaald bitje is dat toch goed? Het lijkt wel of het mode is tegenwoordig, elke keer vanalles veranderen terwijl het eigenlijk niet nodig is!

Als hij wondjes in zijn mondhoeken heeft past het bit waarschijnlijk niet goed en hoef je dus alleen een andere maat/dikte te kopen, niet zozeer meteen ook een ander type bit...

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 16:53

die wondje kwamen van een te ver uitgesleten bit, het bit was al wat ouder en dus is het iets gaan slijten, er zat hing een watertrensje in en nu hebben we dezelfde maat ook een watertrens maar nu dubbelgebroken. mijn zus heeft er vandaag een buitenridje mee gemaakt en zegt dat ze wel veel meer "knabbelt" op het bit, ik zal morgen wel ff schrijven hoe het met rijden ging (dressuur dan bedoel ik)

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:57

Over dat bit wisselen heb ik geen idee.. zou het persoonlijk niet doen want indd zoals de andere al zeggen als hij der goed op loopt waarom zou je eht dan gaan verwisselen..

Bij een watertrens kan je snel wondjes bij de mondhoeken krijgen als hij net aan is want dan kan anmelijk dat velletje dertussen gaan zitten omdat een watertrens kan draaien *heb ook mijn theori bij het ruiterbewijs gehaald Knipoog* daarom bestaan der ook bitringen... haha Misschien dat je die der is aan kan doen.. Ik moet zeggen dat ik voor Newton ook een dubbelgebroken watertrens heb en ik heb nooit ergnes last van Lachen.. Succes met zoeken cris.. Tong uitsteken

Troste mama van Quinn & Mats

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:46

Natuurlijk zegt de verkoopster dat, kan ze meer bitten verkopen! Niet van bit wisselen als je paard lekker loopt! Paardrijden is een kwestie van vertrouwen tussen ruiter en paard, vertrouwen ook in de hand van de ruiter. Het bit is een van de middelen om te communiceren met het paard. Als je dat ineens en zonder echte reden verandert, hoe moet het paard dan begrijpen wat je bedoelt? Als de communicatie goed is, laat je dat zo.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:49

Ik zou persoonlijk niet wisselen zolang het goed tenzij je het wisselt voor ongeveer hetzelfde. ik ben pas gewisseld van een simper RVS bitje naar een KK bit. Maar allebei zijn ze dubbelgebroken met een soortgelijk tussenstukje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers