Gedragsregels Ijslanders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Gedragsregels Ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 07:40

Ik heb even een vraagje. Vaak kom ik in het bos mensen op Ijslanders tegen en regelmatig gebeurd het dat zij mij passeren in Tolt. Ik vind dit persoonlijk een tikkie aso omdat ik altijd geleerd heb om andere paarden in stap te passeren.
Vorig weekend werd ik van links in gehaald op de weg in Tolt en die Lange ging helemaal over de rooie. Dus hij draafde er achteraan en ik passeerde de ijslander weer in draf. De betreffende ruiter sprong van haar ijslander en hield hem stil. Vervolgens maakte ze een hoofdschuddend gebaar. Terwijl ik er echt niets aan kon doen.

Ik vroeg me dus af of Tolt misschien als een stapgang telt en dat de gemiddelde Ijslander-ruiter niet zo aso is als ik hem toe bedeel.

Wie weet dit?

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 07:42

Moet je voor de lol eens hier gaan rijden, hier zit een ijslandertrainingsstal! En ook hier crossen ze je rustig in tolt voorbij! Vreselijk, ze hebben al een hele slechte naam hier in de omgeving, ook omdat ze nooit eens op de paden kunnen blijven, want daar kunnen ze niet tolten. Ben dus ook erg benieuwd!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 07:48

Ik weet het niet maar heb er wel een mening over, ik vind dat je gewoon ten alle tijde in stap moet passeren, tenzij je de tegenligger kent of het gevraagt hebt.
Ik kom ook regelmatig mensen met IJslanders tegen, een stel super gezellige kletskousen, maar ook 2 einzelgängers, die zeggen ook geen gedag terug (ook al hou ik stug vol door wèl iedere keer hallo te zeggen Tong uitsteken ) die mensen hebben er ook wel eens een handje van om vlak achter je een ander pad te in te slaan en dan in volle tölt weg te stuiven.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 07:52

Sjuimpje schreef:
Ik kom ook regelmatig mensen met IJslanders tegen, een stel super gezellige kletskousen, maar ook 2 einzelgängers, die zeggen ook geen gedag terug (ook al hou ik stug vol door wèl iedere keer hallo te zeggen Tong uitsteken ) die mensen hebben er ook wel eens een handje van om vlak achter je een ander pad te in te slaan en dan in volle tölt weg te stuiven.


Wat grappig, ik heb dus hetzelfde! Ik blijf proberen om in de ijslanderscene te infiltreren, maar wat ik ook doe, ik kom niet in contact....
Wellicht moet ik die lange z'n manen eens laten groeien Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 08:00

Zou het een netwerk zijn? Ziek
Dan hou ik maar mijn gemak, voor het zelfde geld staan ze vanmiddag voor mijn deur:
"Enn einn snúa svo sem tala og við tölten þinn er the yfirráðasvæði."

vertaling: "Nog een keer zulke praatjes en we tölten je onder de zoden."

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 08:03

Whahaha *rol van me stoel van het lachen* geweldig.......

Ik ben niet bang voor de kouderen hoor, Rio heeft lange benen dus dat houden ze toltent niet bij.....*****hoop ik*****

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 19:34

Ik haal m nog maar even naar boven want ik ben echt nieuwsgierig naar het antwoord.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:40

Ik heb met mijn ijslander nooit anders geleerd dan andere ruiters gewoon te passeren in stap (en geloof me dat is voor veel gewone paarden al een hele opgave als zo'n haarbal erlangs moet)

Moet wel bekennen dat ik wel heb gesmokkeld met de ruiterpaden, op mulle ondergrond tolt het inderdaad niet zo.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:04

altijd in stap, welke gang je paard ook loopt, in het algemeen denken paarden dat je met meerdere ben, omdat tolt "raar" aanhoort, paarden gaan vaak ook op de loop, willen mee rennen, nee hoor voor mij geld ook gewoon stap passeren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:29

dit gedrag heeft in ieder geval niets met de gedragsregels van ijslandermensen te maken
maar gewoon met het feit dat er nu eenmaal ruiters/amazones zijn die het niet zo nauw nemen met de regels en de veiligheid van collega ruiters/amazones
ongeacht of dat nu ijslander of gewone paarden ruiters/amazones zijn

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:39

Daar heb ik idd ook last van. En mijn pony is bang voor töltende paarden Haha! Maar als het op een doordreunende grond is lijkt het ook best op een kudde galopperende paarden.

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:39

Citaat:
Wat grappig, ik heb dus hetzelfde! Ik blijf proberen om in de ijslanderscene te infiltreren, maar wat ik ook doe, ik kom niet in contact....
Wellicht moet ik die lange z'n manen eens laten groeien Haha!


nou, volgens mij is het je gelukt hoor! Je bent toch al bij een paar Ijslander mensen geinfiltreert, althans we zeggen tenminste wat, in dit topic, dan! Haha! Je hebt contact OK dan!

Nee, het is echt onzin dat het voor ons normaal zou zijn om in tolt voorbij te gaan! Degenen die dat doen, zijn gewoon aso. Net zo aso als mensen met gewone paarden die in draf inhalen!

Ik ga ook altijd in stap, als ik wil passeren. Wel moet ook ik toegeven dat ik wel eens buiten de ruiterpaden rij, aangezien die nogal mul zijn en het tolten dan een stuk moeilijker is!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:44

Stap.....heel simpel Lachen
Juist niet in tolt omdat zoals verootjoo al zegt : Het klinkt behoorlijk agressief, zo paard dat aan komt tolten.

Ik ben dan zelfs zo dat als de tegenligger zijn paard niet geheel onder controle heeft, ik braaf blijf wachten, stil staan dus...tot dat ze gepaseerd zijn... Schijnheilig

Hopelijk hebben ik en mijn mede ijslandergekken die hier gereageerd hebben, het beeld van ons IJslander ruiters iets positiever gemaakt Haha!:)

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:38

Ik ben zelf een ijslander ruiter. Maar ik tolt niet voorbij (gaat een beetje moeilijk met hem). Ik ga ook in stap over. En een paar meter verderop draaf ik weer aan. Ik ben 1 van de weinige bij ons uit de buurt met een ijslander en ik heb juist negatieve ervaringen met'"gewone"ruiters. Hun paarden schrikken van mijn kleine harige pony, die stapt. Hun vallen er bijna af en ik krijg stomme opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd dat ik maar een echt paard moet kopen. Dat slaat dus ook nergens op.
Maar ik heb nog wel wat over het in stap passeren. Hoe kan een stappende ijslander, een paard van 180 die stapt inhalen in stap??? Niet dus. Want de meeste mensen gaan ook niet stilstaan, dus voor mij is passeren in stap al moeilijk genoeg.
En wat er gezegd wordt dat ze als ze een zijpas in gaan en verder gaan tolten/draven, wat is daar mis mee. Moeten ze eerst een kilometer verder gaan stappen zodat jij en je paard hun niet meer kunnen horen en dan weer tempo versnellen. Denk het niet.
Jij bent verantwoordelijk voor je eigen paard. Als jouw paard schrikt van een ander paard in het bos die gaat aandraven/tolten en hij gaat er vandoor, dan heb je je paard niet onder controle, dus wat doe je dan in het bos waar je weet dat je andere mensen tegenkomt? En je paard die op hol slaat kan altijd gebeuren maar dat blijft je eigen schuld. Als je dat niet wilt,blijf je lekker in de bak.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:55

Jammer dat sommige een slechte indruk van ijslander ruiters krijgen...
Zelf ga ik altijd ruim van tevoren stappen en pas verder in tolt als ik er ruim voorbij ben, kijk ook altijd nog even achterom of het andere paard er geen last van heeft....

Maar heeft niks met ijslander ruiters te maken, maar gewoon met de gedragsregels, want ik kom bij ons in het park western ruiters weleens tegen en die komen je ook gewoon in galop voorbij. Gelukkig reageerd mijn paard er niet op, maar achter die mensen ben ik weleens in tolt gegaan en dat vonden ze niet zo heel erg leuk. Sindsdien komen ze me nooit meer in galop voorbij... Lachen Dus het werkt wel om die mensen terug te pakken Lachen

Als het goed is hebben (bijna) alle ruiters die buitenrijden hun ruiterbewijs en hebben ze geleerd dat je een ander netjes in stap voorbij komt... En inderdaad rij zelf ook niet altijd op de ruiterpaden, want die zijn gewoon niet lekker om overheen te tolten, veel te zwaar vaak Boos!

Groetjes Marcia

ps. heb je weer een reactie van een ijslanderbezitter... Zeg trouwens altijd vrolijk gedag, dus kom eens in Krimpen rijden, dan kan je eens gezellig met een ijslander samen rijden Lachen

Welpie
Berichten: 136
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:09

Ik vind het echt niet kunnen dat mensen kijhard wegstuiven als ze net een paard zijn gepasseerd. Tuurlijk moet je je paard onder controle hebben, maar voor sommige paarden is dat natuurlijk iets vreselijks als een paard ineens wegstuift, je hoort nog wel wat, maar ziet niks meer. Rekening houden met elkaar en niet andere ruiters onnodig in de problemen brengen. We willen allemaal veilig rijden en dat heb je niet altijd in je 1tje in de hand!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 10:22

wyko schreef:
Jij bent verantwoordelijk voor je eigen paard. Als jouw paard schrikt van een ander paard in het bos die gaat aandraven/tolten en hij gaat er vandoor, dan heb je je paard niet onder controle, dus wat doe je dan in het bos waar je weet dat je andere mensen tegenkomt? En je paard die op hol slaat kan altijd gebeuren maar dat blijft je eigen schuld. Als je dat niet wilt,blijf je lekker in de bak.


Ik ben volledig verantwoordelijk voor mijn eigen paard en mijn paard kan reageren zoals ieder paard, maar sta niet raar te kijken als iemand mij in tolt passeert zonder enige waarschuwing dat ik er achter aan ga en als ik dan de passerende ruiter gepikeerd van haar ijslander af zie springen om haar paard tegen te houden, vraag ik me af wie hier nou fout zit.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 11:08

In stap passeren is wel het minste wat je kunt doen vind ik, en gewoon even vragen of je weer een versnelling hoger kan gaan wanneer je gepasseerd bent. Ik heb een tijdje een bonte ijslandse hengst bijgereden met heel veel haar. Daar moest ik altijd mee in de berm gaan staan voordat de doorsnee kwpn-er erlangs durfde. Die paarden snapten echt niet wat dat nou weer voor een eng beest was.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:36

What the f*ck heeft dit nou weer met ijslanderruiters te maken?? Lekker makkelijk om mensen in een hokje te plaatsen. Er zijn genoeg 'normale ruiters' die zo onbeleefd zijn in het bos...

Maargoed, ik passeer iedereen in stap... ongeacht of ik nou op een ijslander, fjord, haflinger, volbloed arabier of kwpner zit...

mobick schreef:
Ik ben niet bang voor de kouderen hoor, Rio heeft lange benen dus dat houden ze toltent niet bij.....*****hoop ik*****

hihi, dacht je *LOL*
Wedstrijdje? Jij zo hard mogelijk draven en ik zo snel mogelijk tölten... (is telgang ook goed? Knipoog) Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Jessie88 op 29-05-04 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:41

irish_lady schreef:
Moet je voor de lol eens hier gaan rijden, hier zit een ijslandertrainingsstal! En ook hier crossen ze je rustig in tolt voorbij! Vreselijk, ze hebben al een hele slechte naam hier in de omgeving, ook omdat ze nooit eens op de paden kunnen blijven, want daar kunnen ze niet tolten. Ben dus ook erg benieuwd!

En zo zullen er ook genoeg kwpntrainingsstallen, tinkertrainingsstallen, arabierentrainingsstallen en trekpaardentrainingsstallen zijn die zo onbeleefd zijn in het bos. Haha!
Je kunt nou gaan zitten miepen hier op bokt, maar je kunt er ook werk van maken om iets te regelen met de desbetreffende mensen, zodat je geen last meer van ze hebt. Gaaaap

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:46

Citaat:
What the f*ck heeft dit nou weer met ijslanderruiters te maken?? Lekker makkelijk om mensen in een hokje te plaatsen. Er zijn genoeg 'normale ruiters' die zo onbeleefd zijn in het bos...


Kom dan idd hier maar eens rijden met een ander ras!
Ze kijken je vaak gewoon niet aan, gedag zeggen is er dan ook niet eens bij.

Ik reed voorheen ook nog wel eens een ijslander en als ik dan andere tegen kwam zeiden ze uitgebreid gedag maar kwam ik ze op mijn fjord tegen...
OOk dat gerace op de paden is klinkklare onzin, onze bospaadjes zijn zeker geschikt om te tolten.

Kennelijk zijn ze nog nooit op ijsland geweest want daar tolten ze overal, gaten in de grond of niet tolten moeten ze.

Ik moet nu wel zeggen dat het de laatste tijd wel beter is, kom steeds meer vriendelijke ijslander mensen tegen.

Maar ja het blijft een apart volk met de geweldige instelling van "ijslanders zijn Anders"
Dat gaat bij mij niet op, want ze hebben ook een kop en een staart.

En nu niet zeuren dat ik anti ijsco ben, integendeel ik vind ze wereld's... alleen dat volk eromheen af en toe

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:52

Ik heb ook een IJslander en ik passeer ook gewoon in stap. Juist niet in tolt omdat veel paarden dat toch eng vinden.
Ik vind dat iedereen dat moet doen.

Vreemd dat je het allemaal apartte mensen vind. Ik heb sinds een half jaar een IJslander en vind dat je er juist makkelijk tussen komt!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:53

arzu gaat gewoon zo sloom, dat ik niemand in KAN halen
Schijnheilig Schijnheilig Bloos! Schijnheilig Schijnheilig

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 01:34

Cowgirl"]
Maar ja het blijft een apart volk met de geweldige instelling van "ijslanders zijn Anders"
Dat gaat bij mij niet op, want ze hebben ook een kop en een staart.
[/quote]
Daar ben ik het ook wel mee eens eigenlijk... ik vind zulke 'wereldjes' sowieso niet leuk. Maar er wordt hier ook wel erg snel geoordeeld, zo van: Dé ijslanderruiters zijn onbeleefd in het bos... stempel d'rop, klaar!
Beetje kort door de bocht, vind je niet? Verward

[quote="Cowgirl schreef:
Ik reed voorheen ook nog wel eens een ijslander en als ik dan andere tegen kwam zeiden ze uitgebreid gedag maar kwam ik ze op mijn fjord tegen...

Ach tsjah, zo kom ik ook wel eens 'grote paarden mensen' tegen die naar mij en mijn ijslander kijken alsof we van Mars komen... Mwah, ik hecht er niet zoveel waarde aan, want zulke mensen zitten er altijd tussen... Scheve mond
dan heb ik meer zoiets van: "Get a life!" ~~}>

Owja, nog iets: Ik zeg áltijd tegen iedereen netje gedag, dus aardige "ijslanderruiters" bestaan, eerlijk waar! Haha!

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 08:33

ook ik vind het en beetje jammer dat er nu wordt gedaan alsof IJslanderruiters raar volk zijn. Ik hoor juist altijd dat het er bij ons veel relaxter en gemoedelijker aan toe gaat dan bij grote paarden.
Daarnaast vind ik ook dat dit topic al het tegendeel bewijst van dat wij aso zijn ,want iedereen meldt hier dat ze gewoon in stap passeren, gewoon groeten. Dus het zou fijn zijn als niet iedereen over een kam geschoren wordt.
Daarnaast heeft het niet goed kunnen tolten niet met gaten in de paden o.i.d. te maken, Cowgirl, maar met een hele mulle ondergrond.
Wanneer je een hele zware mulle ondergrond hebt, is het veel zwaarder voor een paard om te tolten. En raar volk vind je overal, niet alleen tussen de IJslanders!