[NH] Wat is leiden moeilijk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

[NH] Wat is leiden moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 13:32

Ik ben vandaag weer aan de slag gegaan met het leiden, want de laatste tijd gaat ze (Sandra; haflinger merrie van bijna 5 jaar oud) me voorbij draven (ze stopt wel weer uitzichzelf of door mij) en ze heeft blijkbaar dus geen respect voor mij...
Ik probeer al voor afwisseling te zorgen; het is echt een buitenpaardje wat volgens mij niet zo van in de bak rijden houdt Lachen
Maar ze blijft dominant doen... in de wei komt ze wel naar me toe (wordt de laatste tijd ook minder), maar zodra ik haar ga leiden gaat ze vaak naast me of voor me lopen. En ik weet wel dat ík (schuin) voor háár moet lopen, maar ik vind het nog knap lastig!
Hoe zorg ik er nou voor dat ze me niet voorbij rent????

Alvast bedankt,

Cindy


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:48

je omdraaien en de andere kant op lopen Haha! zodat je weer voorop lopt. Niet met 'geweld' (zweep, slaan, je uitsloven), maar gewoon simpel omdraaien. Als ze je dan weer voorbij loopt, weer omdraaien.
succes

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 13:52

Waarschijnlijk worden we dan allebei duizelig; ze draaft zo vaak Haha! Maar wel een handige tip! Ga ik zeker doen!!!!!! Thanx!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:57

dan maar ff duizelig, waarschijnlijk is zij dat eerder dan jij, en als ze doorheeft dat het geberut als ze je voorbij loopt, stopt ze zeker snel!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 14:04

Ik hoop het! Ze doet het ook tijdens het rijden... als we dan stappen gaat ze zelf aandraven.... ze heeft veel energie, vindt stap waarschijnlijk geen fijne gang (ze heeft ook voor de kar gelopen) en ze is ook gewoon eigenwijs Haha!
Maar dat draaien ga ik morgen meteen doen! Ben benieuwd wanneer het werkt!

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:37

Je kan in het begin denk ik beter voor je merrie lopen, en dan met je gezicht naar haar toe, zodat jij achteruit loopt. Deze positie is erg dominant, en je kan je paard erg goed in de gaten houden. Als je haar wil laten halthouden is het vaak genoeg om je hand impulsief op te tillen.
Als dit helemaal goed gaat kan je ook schuin voor je paard gaan lopen, zoals het eigenlijk hoort.
En zoals al een paar keer hierboven is gezegd is omdraaien erg handig, als ze merkt dat ze elke keer als ze te dichtbij je komt moet omdraaien zal ze dit snel afleren en de afstand tot jou respecteren.
Veel succes in elk geval!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:15

Als ze jou voorbij loopt, direct stilzetten en weer terugzetten, dus een paar passen achteruit. Na een paar keer hebben ze het dan wel door. Je moet ervoor zorgen dat als ze voor je uitloopt het niet prettig voor haar is. Dit kun je bereiken door haar telkens achteruit te laten gaan. Al snel snapt ze dat als ze achter jouw blijft ze niet achteruit hoeft. Als ze wel netjes achter je loopt geef haar dan vrijheid, laat het touw vieren en beloon haar ook met je stem. Ik denk dat het probleem dan snel opgelost is. Veel succes!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:31

Achteruitlopen heeft totaal geen zin, meestal gaan ze dan ook nog eens tegen je aanduwen, ben je nog verder van huis. Maar je moet zelf maar even kijken wat het beste werkt, ik hoop dat je het hier neer wilt zetten!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 00:48

Duncan ik ben het niet helemaal met je eens. Achteruit zetten werkt bijna altijd. En het is ook veel makkelijker onder het zadel. Ik denk dat dat van jou ook werkt alleen het is beter als je onder het zadel dezelfde correctie doet als aan de hand. En ik weet niet of je een beetje bekend bent in de western maar bij de pleasure waar de paarden zo langzaam lopen en zeer verzalemeld. Dat word geleerd door achteruit zetten.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 05:59

Achteruitzetten is macht (misbruik als je het mij vraagt). het paard moet achteruit wijken voor jou. Wil het echt zin hebben moet je hem achteruit kunnen latenlopen zonder hem aan te raken, en ik zou het knap van Cindy vinden als ze dat op dit moment voorelkaar krijgt. Zodra je begint e trekken, leert je paard jou zakheden kennen, hij zal heel langzaam een pasje achterwaards gaan, maar jij bent je sterke imago kwijt. Je bent gewaarschuwd Haha!


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 07:16

ben net terug van freestyle cursus en ik heb geleerd om met je leadrope gewoon achter je te zwaaien richting hoofd zo van "wegblijven uit m'n persoonlijke ruimte" en dat werkt echt !!!!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 07:19

maar achterwaarts gaan is heeeel dominant, ik denk té dominant. Je paard moet uit je ruimte blijven, maar door hem achterwaarts te zetten (door te zwaaien) zal hij je waarschijnlijk niet zo makkelijk weer volgen. dat is mijn ervaring. welke cursus ben je geweest?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 07:21

ow jawel hoor duncan, je zet hem ook niet achterwaarts (wat overigens wel erg goed is voor een paard, hij moet wijken voor JOU !!) maar je zwaait alleen met je touwtje zodat hij afstand houdt en niet op je lip loopt. Werkte perfect, echt waar !!!
Ik ben bij www.paardenbegrijpen.nl geweest, erg nuttig en ik heb 2 paarden binnen 3 dagen compleet zien veranderen !!!!!!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 07:29

Ik claim altijd mijn ruimte. alleen niet door het paard achterwaarts te laten gaan. Hij mag ook wel wat vrijheid hebben van mij. Ik ga niet continu hem willen controleren, worden we allebei gek van. Ik vind een paard terug zetten veel te dominant. Hij kan ook vooruit je ruimte uit!

www.paardenbegrijpen.nl .... niet mijn methode...maar wel leuk dat het jou zo aansprak en dat jij je paarden zo hebt zien veranderen! dan is er dus bij jou ook omgeslagen. Word jij nu ook NHfreak hier (of was je dat al en was dit je zoveelste cursus Haha!)

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 09:16

Dat achteruit zetten lukte niet bij mij (had ik gisteren al geprobeerd).... ten eerste kreeg ik het niet voor elkaar en ze werd er alleen maar drukker van.... dus dat draaien ga ik vandaag proberen...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:17

mag ik vragen waarom het jouw methode niet is, ben ik wel nieuwsgierig naar ! en ik ben beginner in de freestyel methode.........

maar als het paard vooruit uit m'n ruimte gaat neemt hij de leidende positie in, en dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:44

Ik ben het met de methode van IngridM eens. Als je paard te dicht achter je gaat lopen, klapper je eerst met je ellebogen(zoals een aap Schijnheilig ) [fase 1], als dat niet helpt zwaai je de leadrope/touw tegen je schouders aan [fase 2], de leadrope over je schouders heen zwaaien [fase 3], de leadrope over je hoofd heen zwaaien (als een cowboy Schijnheilig ) [fase 4]

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:44

Duncan schreef:
maar achterwaarts gaan is heeeel dominant, ik denk té dominant. Je paard moet uit je ruimte blijven,


Voor jou is het mischien makkelijk om met lichaamstaal je paard uit je ruimte te houden maar voor de meeste niet. Sorry dat ik het zeg maar wat ik ook hoor uit de vorige topics is dit een heeeeeel dominant paard. Ook nog een haffie geloof ik dus. Haha! Ik zou bijna zeggen dat dit paard af en toe gewoonn een schop onder zijn kont moet hebben. Te dominant kan denk ik niet. Ik heb ook een opdringerig dominant shetje en die vergeet af en toe dat ie achter me moet blijven. Dan draai ik me om en dat weet ie het gelijk zovan oja hij leid. Maarja als achteruit zetten al niet lukt. Ik zou hem dan gewoon echt achteruit ZETTEN. Tikje op de borst en een paar stappen is genoeg.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:45

Citaat:
Ik zou hem dan gewoon echt achteruit ZETTEN. Tikje op de borst en een paar stappen is genoeg.


Ik denk dat het achteruit gaan (zoals hierboven ook al ergens staat) echt alleen maar zin heeft zonder lichamelijk contact, dus zonder duwen tegen zijn borst. Zodra je bij een paard begint te trekken, duwen, enz. merkt het paard hoe zwak wij mensen eigenlijk zijn, en zal heel veel respect voor je verliezen. Dus het achterwaarts gaan heeft denk ik alleen zin als je paard dit doet zonder dat je tegen haar aan moet drukken, en dat is vrij lastig, zeker als je zo'n dominant paard hebt. En ook al zou het je lukken, dan zou ik het nog niet te veel gebruiken, want je paard ervaart dit wel als 'straf'.

Ik denk dat omdraaien het beste werkt, maar ik ben benieuwd naar je verslag van wat het beste gaat bij jou paardje!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:01

Dus je mag je paard nooit aanraken als je iets wil. Mijn paard wijkt ook op sugestie maar om dat te leren moeten ze eerst wijken voor druk. Die druk is bij een onbeleerd paard in het begin altijd groter. als je hem een tik op de borst geeft gaqat ie echt wel achteruit hoor. ( als je de goed lichaamshouding erbij hebt) En dan word dit niet ervaart als straf. En als het paard gaat denken dat wij mensen zo zwak zijn dan moet je laten merken dat wij ook heel sterk kunnen zijn. anders kun je aan de gang blijven en loopt het paard steeds meer over je heen.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:21

ik bedoelde niet dat je je paard nooit meer mag aanraken hoor, dat zou wel erug extreem zijn Knipoog En natuurlijk gaat je paard ook achteruit als je tegen hem aandrukt, maar het paard ziet dan wel je zwakheden. En in verhouding met paarden zijn mensen nou eenmaal lichamelijk erg slap, dus ik denk dat je een paard moeilijk kan laten merken hoe sterk wij kunnen zijn...
En als een paard daadwerkelijk over je heen loopt en je zo aan de kant duwt, dan kan je een paard heus wel eens een mep geven, en hard ook, maar dan laat je een paard niet zien hoe sterk je wel niet bent, maar dat jij je eigen persoonlijke ruimte hebt waar hij niet zomaar doorheen mag buldozeren. En daar hebben paarden dan wel weer respect voor.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:53

juist omdat het zo'n dominat paard is moet je niet gaan vertellen dat je niet sterk bent. als hij op handgebaren of stamhulpen niet achterwaarts gaat, moet je niet gaan duwen. Het paard voelt direkt dat je niet sterk bent.

Iconline, ik ben inderdaat wat verder met lichaamstaal, ook al ben ik er nog maar een maand bewust mee bezig. maar dat wil niet zeggen dat je het niet kunt leren. Als je eerst truukjes toe gaat passen kom je niet verder met lichaamstaal en zal het paard moeilijker op de lichaamstaal reageren dan als je er gelijk mee begint. Je paard geeft wel aan of je het goed doet of niet! straf hem ook nooit voor wat hij doet (als je aan lichaamstaal begint) hij geeft dan nl aan het bniet te snappen, en dan moet je nagaan of je alles goed doet.

IngridM schreef:
mag ik vragen waarom het jouw methode niet is, ben ik wel nieuwsgierig naar ! en ik ben beginner in de freestyel methode.........


Ik vind het nogal veel truukjes. Ik doe meer op gevoel en lichaamstaal. Ik kan me wel voorstellen dat als je begint, het makkelijker is om het zo te doen (zo ben ik ook begonnen) maar nu vind ik het niet zo lekker mee om zo te doen, en met lichaamstaal reageert mijn paard nu nog beter! Nu heb ik het wel gelezen, en niet ervaren dus het kan best anders zijn, maar ik vind deze methode heel erg lijken op die van voest en parelli. (die mij ook niet aanspreken...)

Citaat:
maar als het paard vooruit uit m'n ruimte gaat neemt hij de leidende positie in, en dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.


dat is zeker niet de bedoeling, op dat moment draai ik me om en sta ik weer vooraan! zonder slaan, schoppen, uitsloven ben ik weer in het dominante gebied, en is het paard uit mijn ruimte!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:23

Eignelijk is dit allemaal een beetje overdreven. Al die commotie om zon simpel iets. Maarja mijn advies is. Maak je groot doe een beetje stoer tegen je paard en zet hem achteruit. Dat moet duidelijk zijn. En anders heeft ie gewoon een mep nodig. In de natuur zou dat ook zo gaan

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:28

haha, daar is dit forum voor, maar dit is toch het belangrijkste van het omgaan met paarden, tenminste bij NH wat de TS ook doet, dus klein en ombelangerijk kun je het niet noemen...

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 19:04

Ik heb het vandaag dus weer geprobeerd en had hulp van een stalgenoot.... zij wist dat mijn merrie erg dominant is en liet me zien hoe ik haar goed kon leiden; ik gebruikte m'n longeerlijn (die is lekker lang) en nam genoeg afstand en als ze te dicht bij me kwam, zwaaide ik met het touw en ging ze weer op de goede plaats staan.... dit werkte echt erg goed! Natuurlijk zal ik nog ff moeten oefenen, maar ik denk dat het wel lukt allemaal!
En wat dat achteruit zetten betreft; als ze echt te ver gaat, dan laat ik haar een paar stappen achteruit gaan en dat ging ook goed vandaag....
En wat dat draaien betreft; degene die mij hielp zei dat ze me dan alsnog voorbij loopt (ookal draait ze) en dat dat dus eigenlijk niet goed is.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker