Gekneusde ribben..... ervaringen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Gekneusde ribben..... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 21:27

Zoals de meesten wel zullen weten, heb ik m'n ribben flink geneusd na een val met een paard.

Wie heeft ervaring met gekneusde ribben en kan mij iets vertellen over hoe lang het duurt? En wat normaal is......

Die val is nu vier weken geleden. De eerste drie weken nam de pijn eigenlijk geleidelijk af. Het ging eigenlijk zo goed dat ik er nauwelijks last van had en het af en toe vergat, totdat ik weer even een verkeerde beweging maakte Schijnheilig
Maar de laatste week..... Scheve mond Vooral liggen is een drama, met als gevolg dat ik dus ook bijna niet slaap en nog chagerijniger wordt Bloos
Heeft iemand enig idee of dit normaal is? En hoe lang dit nog gaat duren?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:44

Ikke heb er ervaring mee.
Ik zit af en toe in een hele zware hoest-periode (met overgeven aan toe) en op een gegeven moment heb ik dus blijkbaar zo zwaar gehoest dat mijn ribben er van kneusden (of hoe je het ook wilt zeggen).
Pijn begon savonds en werd steeds erger, midden in de nacht dus naar de huisarts en die constantateerde dus gekneusde ribben.
Daarna door naar apotheek en toen weer naar huis.

Kreeg zware medicijnen ervoor en dat hielp echt, als ik ze te laat innam (oftewel, vorige pillen waren uitgewerkt en de nieuwe nog niet ingewerkt), merkte je het meteen.

Hoelang het heeft geduurd, weet ik niet meer precies, weekje of 3/4?
Anderen vertelden toendertijd tegen mij dat ze er veel langer last van hadden gehad.
Dus volgens mij verschilt het heel erg per geval.

Ik weet wel, dat ook al heeft het niet zolang geduurd, pijn doet het wel.
Heb je er ook medicijnen/pijnstillers van de doc voor gekregen?

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:48

Ik had 8 zwaar gekneusde ribben na een ongeluk met een paard te hebben gehad, ik zal het even kort vertellen, ik was een nogal heet paard aan het longeren, allees ging goed, totdat ik het paard naar me toe liet komen, zodat ik haar kon draaien, wat doet de trien, ze draait zich om en geeft met dr achterbenen een volle stomp op mn borst, lekker van 2 meter afstand, bewusteloos voor een best zorgzame lange tijd, toen ik bij kwam stond de ambulance kalar om met me weg te rijden.

Maargoed, verder dan gekneusde ribben had ik gelukkig niks.

Ik heb denk ik ruim 2 maanden intesief last gehad, vooral zuchten en hoesten en lachen deed in het begin erg veel pijn.
Zodra ik in mn bed neer wilde ploffen ging ik door de grond, en op mn zij slapen, ho maar, alleen op mn rug kon ik nog slapen.
Ik had dus hetzelfde als jou, en zoals ik al zei, na 2 maanden waren de klachten zo goed als voorbij, behalve met paardrijden en andere actieve dingen had ik nog wat last Lachen

Sterkte iig Lachen

gewoon geen onderschrift :D

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:55

Ik heb het een keer gehad toen ik over de kop ben geslagen! De dagen erna bleef ik gewoon actief doen en dat is dus niet de bedoeling Bloos! Bloos als je gewoon rustig aandoet is het zo over!
Maar bij mij heeft het wel een 2 weken geduurd of zo!
Sterkte...

Live,LOve,'ndLaugh

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:57

mijn zus (confetti) heeft dit ook gehad, en heeft ze toch wel een aardig tijdje mee rond gelopen geloof ik Scheve mond

Zal haar even wijzen op dit topic.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:00

ik heb het ook gehad,
totaal geen pretje
Het hangt van de zwaarte van de kneusing af hoe lang het duurd de genezing...
wel rustig aan doen, anders blijf je er lang mee lopen Scheve mond

Dag lieve mama...

Mendi

Berichten: 2278
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:01

Ik heb onlangs een rib gekneusd, gelukkig niet zo heel ernstig, maar toch een week flink last gehad! Vooral plat in bed liggen... en dan proberen op je zij te gaan (wel de goede kant natuurlijk) auuuw Verward !
Probeer, en dat is moeilijk, om goed diep door te ademen, dat is goed voor je longen om ze schoon te houden .
En als de pijn weer terugkomt zou ik toch nog maar even naar de huisarts gaan, het zou in feite steeds minder moeten worden Knipoog .
Sterkte!

Bessy, Neala, Hazel

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 22:06

Nee, ik heb geen medicijnen ervoor gekregen
Ik heb er overigens ook een week mee rond gelopen voordat ik bij de dokter langs geweest ben. Even in het kort: Ik stapte op, paard kwam omhoog en liet zich achterover vallen, en daar lag ik dus met paard en al op de grond. Ik ben niet buiten bewustzijn geweest oid, ben eigenlijk gelijk weer opgestapt en verder gegaan. Op dat moment had ik ook geen last van m'n ribben, maar dat schijnt een kenmerk van gekneusde ribben te zijn. Aanvankelijk dacht ik dat ik gewoon erg veel spierpijn had, maar toen ik verder vrijwel nergens meer last van had, en deze 'spierpijn' na een week niet minder werd maar zelfs erger, toch maar even langs de HA geweest. Conclusie: flink gekneusde ribben dus Scheve mond
Ik ben weer naar huis gestuurd met de mededeling, je kan er nog lang last van hebben, en als je nou dingen gaat doen waarvan je van tevoren weet dat je er last van gaat krijgen neem dan maar een paracetamol.

Ik heb eigenlijk geprobeerd vrij rustig aan te doen, wel gereden maar eigenlijk beperkt tot 1, hooguit twee keer per week en niet meer op dribbelende, springerige ponies. Alleen op mijn redelijk rustige gelder. Bovendien heb ik zonder paracetamol gereden, zodat ik zelf merk tot hoever ik kon gaan.
Ook zo min mogelijk getild enz.

De afgelopen week elke keer voor het slapen gaan een paracetamol (chefarine4) genomen. Maar het lijkt weinig te helpen, idd me omdraaien in bed, op m'n zij liggen En ik kom 's ochtends met moeite overeind, en idd niezen en lachen is alles behalve prettig te noemen *zucht*

Als ik dit zo lees, is het voorlopig dus nog niet over.....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:08

Maaahaaanden Haha! Haha! leuk vooruitzicht he:D

Ik heb links mn ribben ooit gekneusd en daar heb ik heel heel lang mee gelopen.... Rechts heb ik ze 2 x gebroken en daar loop je maar een week of 4 mee

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:09

Ik heb ook een tijdje last gehad van 2 gekneusde ribben rechts.
Oorzaak was een verkeerd gemaakte borstfoto, niet alleen mijn borst kwam te pletten maar ook de ribbenkast.

Ik zei nog zo tegen de verpleegkundige: dat doet wel verrekte zeer ! Verward
Haar antwoord was: het duurt maar even !

Nou dat even heeft dus zeker 4 maanden geduurt voordat ik echt verlost was van de pijn.
Mijn huisartsarts schreef me diclofenac 75 mgr. voor.
Ik kon geen druk uitoefenen op de teugels, hoesten deed flink pijn en een deur openen deed me soms dubbel slaan.
De eerste 3 dagen heb ik in bed doorgebracht, waar bij manlief me moest helpen wanneer ik op de andere kant wilde draaien.

Ik wens je van harte beterschap toe.

Gr. Britt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 22:12

Britt zo erg is het bij mij gelukkig niet..... maar prettig is anders

GenK ik heb idd al meer gehoord, dat ik ze beter had kunnen breken. Maar ja, die keus had ik helaas niet Knipoog

Ik moet volgende week sowieso naar de HA ivm een allergietest (vanwege een slechte longfunctie) dus mocht het dan niet beter zijn, zal ik er gelijk eens over beginnen.....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:40

Ik heb een vrij hoog paard (1,78m) en dat is met vallen niet lekker Lachen Ik ben er 2 keer afgevallen en beide keren mijn ribbengekneusd onder andere. Ik heb er alleen niet zo lang last van gehad... Veel last met inademen en lachen en dat soort dingen... iig niet te vroeg weer het paard op klimmen, want dat is niet zo een succes Haha!

Beterschap!

...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:48

Ik heb ook een gekneusde rib gehad, duurde 5 weken, maar heb wel gewoon gewerkt enzo, kon alleen niet niesen en hoesten en tillen, maar verder ging die op wat stekende pijntjes na wel.

Na 5 weken was het zo goed als weg, alleen als ik me bv heel erg verslikte in iets en een hoestbui kreeg steekte het nog wat.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 07:09

Een aantal jaar geleden tijdens een wedstrijd ben ik ongelukkig terecht gekomen op een betonnen band, en ik kan je zeggen mijn ribben waren behoorlijk gekneusd Verdrietig , na een week ben ik naar de ha geweest en heb daar hele goeie pijnstillers gekregen *LOL* , waardoor ik de pijn niet meer voelde en gewoon verder kon gaan met mijn werk. Deze heb ik een week of 4 ingenomen en daarna afgebouwd en...... heb er geen last meer van gehad. Het enigste is, als ik verkouden ben, dan voel ik wel welke ribben er toen gekneusd zijn geweest, maar dat schijnt normaal te zijn. Sterkte ermee!

FNRS jury t/m de F20, KNHS jury t/m de Z dressuur en Ruiterbewijsexaminator SRR.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:10

Ik heb het tweemaal gehad. Ik had erg last zelfs met gwoon ademhalen. Ik heb er best lang mee rondgelopen.

succes en beterschap

Denman

Berichten: 303
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:13

Richtje schreef:
Zoals de meesten wel zullen weten, heb ik m'n ribben flink geneusd na een val met een paard.

Wie heeft ervaring met gekneusde ribben en kan mij iets vertellen over hoe lang het duurt? En wat normaal is......

Die val is nu vier weken geleden. De eerste drie weken nam de pijn eigenlijk geleidelijk af. Het ging eigenlijk zo goed dat ik er nauwelijks last van had en het af en toe vergat, totdat ik weer even een verkeerde beweging maakte Schijnheilig
Maar de laatste week..... Scheve mond Vooral liggen is een drama, met als gevolg dat ik dus ook bijna niet slaap en nog chagerijniger wordt Bloos
Heeft iemand enig idee of dit normaal is? En hoe lang dit nog gaat duren?


oh oh, ik zal dus maar weinig zeggen morgen Schijnheilig

Maar het kan inderdaad wel een hele poos duren voordat je echt van de pijn af bent, wel raar dat het nu wat erger is geworden? Je hebt van de week echt niet iets raars gedaan ofzo Verward

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:17

Als je ze flink kneus kan je er echt heel lang last van hebben!!!!! Ik heb ze 3 jaar geleden gekneust omdat er een paard(grote, dikke, drachtige KWPNer) boven op me is gaan staan. Ik heb de eerste week bijna alleen maar plat op bed gelegen ivm inwendige bloedingen. Dat heeft me volgens mij wel een heel eind op weg geholpen. Ik heb er echt 3 maanden flink last van gehad, ik had het 'geluk' dat ik niets mocht doen door die inwendige bloedingen en daardoor veel rust gehouden heb.

Maar als ik nu een keer flink verkouden ben en en flink loop te hoesten heb ik er nog steeds last van!!!!!!

Ik heb er enkel de eerste week(in het ziekenhuis) wat pijnstillers voor gekregen(2 of 3 keer, als ik ergens voor onderzoek moest, anders kon ik met de rolstoel of lopend niet eens komen).

Het hangt er dus ook van af hoe je ze gekneust heb, maar als je het zo goed heb gedaan als ik ben je er voorlopig nog niet af.

*Welke koe laat er ook een paard van dik 600 kg op je staan Tong uitsteken*

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 09:59

Denman"]
oh oh, ik zal dus maar weinig zeggen morgen Schijnheilig
[/quote]
Ik heb vannacht iets beter geslapen (naja vanochtend Bloos) dus je mag weer tegen me praten Knipoog
Ik heb volgens mij echt niets raars gedaan, ik dacht eerst dat het kwam van de clinic vorige week donderdag, toen heb ik vantevoren een asprientje genomen vanwege hoofdpijn en dus ook gewoon gereden zonder pijn, maar mogelijk wel ergens doorheen gereden. Maar dat zou je na ruim een week niets doen toch niet meer moeten merken.. Verder niets raars gedaan, behalve de dingen die ik dus NIET gedaan heb Lachen

[quote="Dennis schreef:
*Welke koe laat er ook een paard van dik 600 kg op je staan Tong uitsteken *

Zo krijg ik hier dus de hele tijd te horen, "wie gaat er dan ook onder een paard liggen" Euhm..... tja, ik dus Schijnheilig

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:19

Richtje"]
[quote="Dennis schreef:
*Welke koe laat er ook een paard van dik 600 kg op je staan Tong uitsteken *

Zo krijg ik hier dus de hele tijd te horen, "wie gaat er dan ook onder een paard liggen" Euhm..... tja, ik dus Schijnheilig
[/quote]

Dat heb ik uiteraad ook erg vaak moeten horen. Net als dat dat paard vast over me heen keek(breed, fors en dik paard tegen over een klein, ielig en dun Ciska'tje).

Sterkte, je kan er lang flink last van hebben.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:27

Hou rekening met minimaal een week of 6...

Ik heb een brommer ongeluk gehad en ben toen met m'n ribbenkast tegen de stoeprand geklapt. Wonder boven wonder niks gebroken, maar wel gekneusd (ik heb wel gehoord dat je beter kan breken dan kneuzen daar)

Eerste week, twee weken zittend moeten slapen das pas echt een drama. Na een week of drie word het minder, maar het blijft nog heel lang gevoelig.

Ademhalen deed zeer, en lachen was al helemaal uit den boze...

10 hechtingen in me knie, 4 op m'n scheenbeen, overal bont en blauw dus liep erbij als een vrouwtje van tachtig.

Ik kon me knie niet bewegen door de hechtingen, maar door mijn gekneusde ribben kon ik dus ook niet op krukken lopen.... Verward

Net twee weken vakantie, konininnedag verprutst... bah Huilen

Heel veel sterkte ermee, ik weet wat een ramp het is...
Maar, het goede nieuws is het gaat wel over (lijkt alleen een eeuwigheid te duren, ik weet het..) Ach gut

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noƫlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:42

inderdaad een week of 6 duurt het minstens en nu je je weer verdraaid hebt, misschien nog wel wat langer. Ze zeggen wel eens dat je je ribben beter kan breken dan kneuzen, dat zou sneller genezen...

Ik heb mijn ribben een keer gekneusd door er tijdens het losrijden op een wedtrijd vanaf gelanceerd te worden. Was duidelijk minder, helemaal omdat ik nog moest starten, dat ging ook niet zo super trouwens. Bij mij duurde het echt heel lang. Ik viel het eerste weekend van oktober en eind november/begin december had ik er nog last van... Maar uiteindelijk gaat het een keer over... sterkte ermee!


Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:22

ik heb een brommerongelukje gehad.... Clown
khad 4 gekneusde ribben... ik heb er ook al eens 2 gebroken, maar het kneuzen deed veeeeeeeeeeeeel zeerder... Scheve mond
bij mij duurde het 2 weekjes ofzo..

'In het land der blinden is eenoog koning'

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:26

oeh auw!

Ik kan me enigzins indenken hoe jij je voelt; wat jij met je ribben hebt, heb ik momenteel met mijn achterwerk. Heb nml vanochtend op aandringen van mijn jonge paard eens goed de bakrand en zand nader geinspecteerd.

Ik ben onmiddelijk in een warm bad gegaan, brufen genomen en arnicazalf opgesmeerd.

Voel me nu net zo'n oud wijf: zitten gaat met moeite en ik schuifel van A naar B Scheve mond

en vooral niezen doet pijn Boos!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 18:32

Heb net toch ook maar weer even gereden en morgen les...... Tja, wil wel blijven rijden want heb me voor de 13e weer ingeschreven voor een (tyrza)clinic Knipoog

Als ik dit zo lees, loop ik er dus nog wel even mee Scheve mond Ik zit nu op een maand dus ongeveer op de helft? Schijnheilig

Tyrza jij ook sterkte Ach gut

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:35

gerum tyrza !!

wist je dan nog niet dat je OP het paard moet blijven zitten Haha! Knipoog

richtje... kneuzen kan heel erg lang duren, met carnaval had ik mijn voet zwaar gekneusd, heb er nu nog last van regelmatig ( met verstappen, of met leren laarzen aandoen .... )
het heeft heel veel tijd nodig
arnika, en regelmatig een beetje wandelen, en veel badderen in warm water, met sportbad van fransicus ( oid) , versnellen de genezing, maar reken er maar op dat t nog wel even kan duren .. sterkte !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Anouk94, corinec, doekenbas, fro, Glenda, GrapeshotBot, Gwenvd, Lizz, mirriejj, mmajar, N_B_N, Nietsmar, NinaCharlie, Saaams, sinnekinne, Thats_Me, topsylover, Waratje en 56 bezoekers