waarom vanaf M1 geen bitringen meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

waarom vanaf M1 geen bitringen meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 16:57

Hoi,

omdat ik 6 juni de overstap maak naar de m1 mag ik vanaf dan njiet meer met bitringen rijden op concours. Maar waarom is dit eigenlijk? Ik vind het maar onhandig, zo loopt op deze manier goed en snap niet wat die bitringen ermee te maken hebben, moet nu ook nieuw bit kopen.

Kan iemand dit mij uitleggen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:16

Da's een goede vraag !
Ik weet er eigenlijk ook geen antwoord op, maar als ik een gokje mag wagen:
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat er vanaf een bepaalde klasse verwacht wordt dat je handhouding dusdanig rustig is dat je het bit niet meer door de mond zult trekken.
Da's mijn eerste ingeving, ik ben erg benieuwd of het hier iets mee te maken heeft !

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:26

Dat die bitringen eraf moeten en je dat niet leuk vind is begrijpelijk... maar waarom je daardoor een nieuw bit moet kopen snap ik even niet Verward

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:29

cinzano: en doordat hij op watertr. met bitringen goed loopt zal ze waarschijnlijk een bustrens kopen, omdat die dezelfde werking heeft als een watertrens met biringen
*denk ik toch*

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:34

Oscar schreef:
Da's een goede vraag !
Ik weet er eigenlijk ook geen antwoord op, maar als ik een gokje mag wagen:
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat er vanaf een bepaalde klasse verwacht wordt dat je handhouding dusdanig rustig is dat je het bit niet meer door de mond zult trekken.
Da's mijn eerste ingeving, ik ben erg benieuwd of het hier iets mee te maken heeft !

Lijkt me niet echt logisch eerlijk gezegd: in de B is het volgens mij ook absoluut niet wenselijk om het bit door de mond te trekken en dat is toch ook niet de functie van bitringen?

Ik weet het zelf ook niet maar misschien dat ze vinden dat je van de M een mooier plaatje moet hebben dus zonder storende bitringen Verward Ik roep ook maar wat.

Matthanja

Berichten: 1708
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:16

Ik zou het ook niet weten.
Maar is dit niet net zoiets als dat je vanaf de M met sporen moet rijden? Verward
Dit vind ik ook een rare regel want als je je paard nou prima aan het been hebt en je het net zo goed zonder sporen afkunt dan moet zoiets toch ook niet verplicht zijn? Verward En dat je geen bitringen mag vind ik ook een beetje raar. Waarom moet vanaf de M toch alles anders? Verward Verward Verward

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 18:56

Cinzano schreef:
Dat die bitringen eraf moeten en je dat niet leuk vind is begrijpelijk... maar waarom je daardoor een nieuw bit moet kopen snap ik even niet Verward


Ik heb dus een niet zo'n mooi-sluitend bit en zonder bitringen doet dat dus zeer.

Mijn verbinding tussen bit en ringen is dus zo:
Afbeelding

Het nieuwe bit dat ik dus moet kopen is zo:
Afbeelding

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:07

Ik heb precies het zelfde probleem.. niet dat ik al bijna M1 ga starten, maar toch ooit dit jaar wel een keer..
Ik heb ook een watertrens ( bit op eerste foto ) en snap ook niet waarom je vanaf de M1 niet meer met bitringen mag rijden Verward
Werkt een watertrens ook echt anders in?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:45

Een goede watertrens doet geen zeer hoor, zolang het bit niet te ver is uitgesleten door de ringen maakt het niet veel uit.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:52

Kim kreeg er wel velletjes tussen... dit was trouwens al wel een jaar of 2 geleden, daarna heb ik gelijk bitringen aangeschaft. ik denk idd dat de ringen het dan al iets uitgesleten hadden

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:46

Mijns inziens is het omdat er vanaf de M1 verwacht wordt dat de ruiter met subtielere hulpen rijdt. Vandaar een spoortje (alhoewel ik vind dat zonder ook moet kunnen). Bitringen vertroebelen de hulp van ruiter aan paardenmond. Het wordt misschien niet als 'eerlijk contact' gezien.

Ik weet het ook niet precies, maar dit lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Chantal1609

Berichten: 277
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:50

Matthanja schreef:
Ik zou het ook niet weten.
Maar is dit niet net zoiets als dat je vanaf de M met sporen moet rijden? :?
Dit vind ik ook een rare regel want als je je paard nou prima aan het been hebt en je het net zo goed zonder sporen afkunt dan moet zoiets toch ook niet verplicht zijn? :? En dat je geen bitringen mag vind ik ook een beetje raar. Waarom moet vanaf de M toch alles anders? :? :? :?



Je 'MOET' in het M niet met sporen rijden, je mag alleen geen zweep meer dus kiezen veel er dan voor om ipv. een zweep een spoortje erbij te pakken.

Ik heb nu hetzelfde probleem, ik rijd ook altijd met bit ringen, heb verder een super bit maar inderdaad af en toe een velletje ertussen dus om dat te voorkomen heb ik er ook bit ringen op gedaan.
Die zal ik er nu ook weer af moeten halen. :(

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: waarom vanaf M1 geen bitringen meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:52

In 2004 waren sporen nog wel verplicht vanaf de M1 Chantal1609 ;) Dit topic is al bijna 10 jaar oud...

_Loekie

Berichten: 871
Geregistreerd: 26-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:52

Chantal dit topic komt uit 2004 :o

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: waarom vanaf M1 geen bitringen meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:54

Hahaha bijna 10 jaar oud dit topic :')

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:55

Oud topic, en net als het al dan niet dragen van sporen is vrijgesteld is ook het gebruik van bit ringen vrijgesteld.

Anoniem

Re: waarom vanaf M1 geen bitringen meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:01

Omdat de regels in 10 jaar tijd behoorlijk zijn gewijzigd hier maar een slotje.