vraagje voor juryleden/wedstrijdmensen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

vraagje voor juryleden/wedstrijdmensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 17:51

hoi,
ik ga in september met een paard op wedstrijd en ik rij dan B dress.
ik moet dus galopperen maar die bakken op die wedstrijd lopen altijd iets schuin af. vorig jaar was die wedstrijd er regenachtig en is het
paard bijna onderuit gegaan met de galop. nu wil ik deze
wedstrijd dus weer rijden met haar alleen als het dus glad is niet galopperen. hoeveel punten aftrek krijg je dan voor de galop als je
gewoon blijft draven omdat het glad is.

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!


Charaz

Berichten: 24276
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:55

dan kan je net zo goed niet gaan, krijg je denk ik een 2 of een 3 voor de galop met erbij niet getoond.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:58

Je kunt toch gewoon stoten in je ijzers draaien? En als je geen ijzers hebt is het ook geen ramp hoor.
Als je paard normaal op eigen benen loopt en jij houdt je been er goed aan gebeurt er echt niets.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand dan maar niet ging galopperen, vindt het zelf een beetje vreemd Verward

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:01

Uhm, ik hoop een 0. Waarom een 2 of 3 voor een niet-getoond onderdeel? Ik denk dat de jury daarna gaat toeteren, als hij ziet dat je ook niet aan het proberen bent om hem in galop te krijgen. Ik weet niet hoeveel galop-onderdelen er in een B proef zitten, maar ik denk dat je dan de rest van je proef verrekes moet rijden, wil je nog een winstpunt te pakken krijgen.
En waarom ga je uberhaubt nog naar die wedstrijd, als je die dag al weet dat het glad is.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:04

denk ook een 2 of een 3, en een niet getoond. beetje onzin om wedstrijden te gaan rijden als je toch niet galopeerd.


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:23

ik denk ook een 2 of 3, maar als je pech hebt en een strenge jury kan dat zelfs 0 zijn wegens niet getoond onderdeel. En ik snap ook niet waarom je niet wil galoperen, kan je idd niks onder de ijzers draaien? Doe ik ook altijd op een glad parcours en dan heb ik er veel minder last van, en als het echt glad is laat ik mijn paard wat rustiger en slomer galoperen, heb ik nog altijd minstens een 6 op die onderdelen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:29

Als je niet galoppeert of het niet eens probeert zou het echt een 0 moeten zijn. Er zullen juryleden zijn die je 'matsen' met een 2 of 3, maar dat zullen er niet veel zijn.
Waarom ga je niet naar een andere wedstrijd als je denkt dat je paard in deze bakken uitglijdt?

Don't dream your life, live your dreams!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:37

Van VMR naar WD Lachen

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:40

Waarom zou je dan wel gaan?
Ik denk dat je een 0 of een 1 zou krijgen! (weet ik haast zeker, een 0 is niet getoond nlk.).

Maar je kan je paard toch gewoon stiften indraaien? En als je bang bent voor glijden kun je iets grotere doen?

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:59

ik zou dan idd niet gaan hoor.....
maar je kan t toch ook eerst aanvoelen? misschien valt t allemala erg mee

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:09

Een 0... tenminste dat heeft iemand bij op stal een keer gedaan en die kreeg een 0...

(L)

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 19:45

dione schreef:
Je kunt toch gewoon stoten in je ijzers draaien? En als je geen ijzers hebt is het ook geen ramp hoor.
Als je paard normaal op eigen benen loopt en jij houdt je been er goed aan gebeurt er echt niets.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand dan maar niet ging galopperen, vindt het zelf een beetje vreemd Verward


uhm, nou mijn paard staat niet op ijzers en voor 1 wedstrijd ijzers onder te zetten vind ik echt een beetje te gek. noujah kijk, de ervaring vorig jaar met dat terrein was toch echt dat ze bijna onder uit viel door de gald heid...

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:00

besef wel dat je meerdere slechte punten krijgt, het aanspringen, de figuren en de overgang terug worden beoordeeld. en hoger dan 3en zal je er inderdaad niet voor krijgen.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:34

Maar waarom ga je dan niet ergens anders een wedstrijd rijden, als op die plek de ring afloopt? Er zijn elk weekend zoveel wedstrijden, als een wedstrijdterrein je niet bevalt, kun je toch ergens anders starten?

Door gewoon te gaan draven ipv galoperen, geeft je eigenlijk aan dat je nog niet klaar bent om een proefje te rijden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:37

Zoals de anderen zeggen: gewoon niet starten. Is toch zonde van je tijd en geld? Je zou dan de halve proef niets laten tonen!

Als ik de bodem een te groot risico voor de gezondheid van mijn paard vind, zeg ik ook af Knipoog

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:38

rachel15"]
[quote="dione schreef:
Je kunt toch gewoon stoten in je ijzers draaien? En als je geen ijzers hebt is het ook geen ramp hoor.
Als je paard normaal op eigen benen loopt en jij houdt je been er goed aan gebeurt er echt niets.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand dan maar niet ging galopperen, vindt het zelf een beetje vreemd Verward


uhm, nou mijn paard staat niet op ijzers en voor 1 wedstrijd ijzers onder te zetten vind ik echt een beetje te gek. noujah kijk, de ervaring vorig jaar met dat terrein was toch echt dat ze bijna onder uit viel door de gald heid...
[/quote]

Tsja, als je weet dat het terrein zo ontzettend slecht is en je paard zo makkelijk onderuit zeilt zou ik me niet inschrijven.
Niet galopperen vindt ik eigenlijk "not done", doe dan gewoon niet mee, in een proef zitten nou eenmaal ook galop onderdelen.

miepiemaaike
Berichten: 88
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:53

als je echt graag mee wilt doen in de B zul je het erop moeten gokken.
maar als je toch alleen dit ene wedstrijdje rijd waarom start je hem dan niet met een proefje zonder galop.
je hebt het over de apeldoorse neem ik aan ?

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:02

Ik heb twee weken geleden iemand daarvoor streng afgestraft: een 0 (overgang galop), een 2 voor de volte (hij was wel rond) en weer een 0 voor de overgang naar draf . Dit twee keer (linker- en rechter hand). De rest was ook erg slecht. In totaal had deze persoon 94 punten. Een dieptepunt in mijn jureer-carriere! Verdrietig

De misvatting bestaat trouwens dat juryleden het leuk vinden lage punten te geven. Nou, in mijn geval niet Ik vond het helemaal niet leuk om naar te kijken en deze cijfers te geven.

Bitwise

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:29

rachel15 schreef:
uhm, nou mijn paard staat niet op ijzers en voor 1 wedstrijd ijzers onder te zetten vind ik echt een beetje te gek. noujah kijk, de ervaring vorig jaar met dat terrein was toch echt dat ze bijna onder uit viel door de gald heid...


Theoretisch zou het goed mogelijk moeten zijn om een B proef zonder ijzers te kunnen uitvoeren. In de galop zitten geen korte wendingen en in de hoeken kun je een beetje smokkelen om deze niet te scherp te wenden. Ik ken jouw en je paard niet. Ik kan me voorstellen dat als je paard nog jong is en/of je zelf nog geen ervaren wedstrijd ruiter bent je misschien zelf het idee hebt dat je paard ieder moment kan "omvallen" en je dit heel onzeker maakt. Dit gevoel heb ik ook vaker gehad. Echter ik ben zelf in 20 jaar nog maar 1x met het paard gevallen om deze reden en toen trok ik het paard de galop ineens in een hele kleine volte(was een beetje boos). Dit was zonders ijzers op nat lang gras. Zoals ik al vertelde zou (theoretisch) de wendingen zoals die in een normale B proef zitten voor een gezond en normaal getraind paard geen probleem mogen zijn.

Als je toch van plan bent om niet te galloperen zou ik willen adviseren om niet te starten. Dit soort "actie's" blijft een jurylid zich herrineren. Dit kan in je nadeel werken als je dit jurylid nogmaals krijgt.

Nu moet ik toegeven dat er wedstrijden zijn waar ik me ook niet meer voor inschrijf omdat ik niet zo happy ben over de kwaliteit van het terreinen die ze gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:57

Tyrza schreef:
Zoals de anderen zeggen: gewoon niet starten. Is toch zonde van je tijd en geld? Je zou dan de halve proef niets laten tonen!

Als ik de bodem een te groot risico voor de gezondheid van mijn paard vind, zeg ik ook af Knipoog

Mee eens

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:03

Als je gewoon schroeven draait is er niks aan de hand. Verder wil ik er even op wijzen dat er in het reglement iets staat over het terrein. In de lengte mag er niet meer dan 50 cm hoogteverschil zitten in een dressuurring. En in de breedte meen ik zelfs maar 20 cm. (kan zijn dat ik er iets naast zit). Als dat niet zo is kun je een aanklacht indienen bij de bondsvertegenwoordiger. De vraag is of die er dan iets mee doet.

Wat betreft het niet galopperen. Een 0 mag je niet geven als jurylid. Stel er wordt gevraagd EBE grote volte in arbeidsgalop. Als je dat in draf doet heb je nog altijd de volte gedaan, en daarmee IETS van het gevraagde getoond. IN dat geval zou ik een 1 of een 2 geven. 3 Is al te hoog, want iemand anders die bijv. wel galoppeerd en op die volte 2x in draf valt krijgt al een 3.
Ik zou dan dus gewoon niet starten, als je dit van plan bent. Wat heeft het voor nut? ALlemaal zware onvoldoendes op de galoponderdelen, je hebt geen winstpunt meer en geen prijs. Het kost je wel inschrijfgeld en de tijd voor de training en de verzorging.

En.. waarom zou het paard in galop wel uitglijden maar in draf niet?

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:22

Scum schreef:
Wat betreft het niet galopperen. Een 0 mag je niet geven als jurylid. Stel er wordt gevraagd EBE grote volte in arbeidsgalop. Als je dat in draf doet heb je nog altijd de volte gedaan, en daarmee IETS van het gevraagde getoond. IN dat geval zou ik een 1 of een 2 geven. 3 Is al te hoog, want iemand anders die bijv. wel galoppeerd en op die volte 2x in draf valt krijgt al een 3.


Zie mijn berichtje: de volte een 2, maar de overgangen zijn echt niet getoond, dus imo een 0.

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:23

Scum, een 0 mag je wel geven. Als een onderdeel niet getoond is, bijv. het aanspringen in galop, dan kan ze gerust een 0 krijgen hoor.
De volte daarna inderdaad een 1 of 2 omdat de volte wel getoond wordt, al is het niet in galop.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:32

Meestal wordt er gevraagd: TUssen H en C aanspringen. Als ze op dat moment wel tussen H en C is geweest is er toch nog iets getoond. Dan zou het dus een 1 worden.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:06

Dat ben ik niet met je eens. Er wordt geen figuur oid gevraagd tussen H en C, alleen maar het aangalopperen. Wat wel het geval is met de grote volte. Van H naar C ga je tóch (anders wordt het een serieuze programmafout).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Melzazu, Renkle, Trendiction en 44 bezoekers