de schrik van mijn leven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lyzzievb
Berichten: 140
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Maassluis

de schrik van mijn leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 14:13

hallo!! gister avond werd ik gebelt door een mevrouw van de stallen dat ik als een speer naar de stal moest komen want Bam had koliek! ik ben me echt helemaal rot geschrokken ze vertelde me niet wat voor koliek ik moest maar gewoon komen!!
toen ik hem zag stappen zag ik gelijk dat het gaskoliek was een hele dikke buik een soort ballon die op knappen stond!!

hij heeft medicijnen toegedient gekregen buscopan en we moesten maar blijven stappen dus vannacht bijna niet geslapen en alleen maar bij de stal geweest!!!

het gaat gelukkig weer beter! het is waarschijnlijk gekomen van het land hij heeft er een paar uurtjes opgestaan maar hij is zo gulzig dat hij het liefst het hele weiland in een keer opeet! misschien dat het daardoor is gekomen ik weet het echt niet!

ik voel me er zo rot over ook al weet ik bijna zeker dat ik het niet had kunnen voorkomen of wel?

groetjes lisette en BamBam (rms bright dreams)

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 15:25

Dat is schrikken! Maar goed dat het op tijd is ontdekt. Moet je 'm voortaan nog minder uurtjes op het land laten, of voordat ie het land op gaat, een plakje oud hooi voeren. Dan heeft ie z'n maag alvast een beetje vol, en dan vallen ze niet zo op het gras aan alsof ze weken geen vreten gehad hebben.
Als je dat doet (eerst hooi geven), zou ik 'm toch, voor de zekerheid, eerst kort in de wei doen, en dan opvoeren! Ik zou het toch niet zo goed meer durven om 'm in de wei te zetten...! Maar wel in de wei blijven doen! In de wei is toch het beste voor een paard.

Groetjes @nnemiekie

PS Gaskoliek krijgen ze naar mijn weten door luchtzuigen. Als ze koliek krijgen door te veel eten, dan is het verstopping, TOCH?????

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:36

Koliek bij paarden is de verzamelnaam voor symptomen die geassocieerd worden met buikpijn. Enkele zeer herkenbare symptomen zijn onder andere het schrapen met de voorbenen, zweten, niet willen eten, naar de buik kijken en rollen. Bij een eventueel vermoeden van koliek is het noodzakelijk om direct uw dierenarts te waarschuwen.

Vormen van koliek
De meest voorkomende vormen van koliek zijn krampkoliek, gaskoliek en verstoppingskoliek. Bij krampkoliek trekken de spieren van de darmen samen. Krampkoliek kan onder andere worden veroorzaakt door veranderingen in het weer, de overgang van hooi naar vers gras, het drinken van te koud water en het te veel eten tijdens lange reizen. Krampkoliek is de eenvoudigste en minst gevaarlijke vorm van koliek. Gaskoliek ontstaat als gevolg van gasophoping in de darmen door bijvoorbeeld bedorven voer, jong gras, maar ook door een te geringe beweeglijkheid van de darmen. Deze vorm van koliek kan zeer pijnlijk zijn en geeft vaak veel heftiger symptomen. Verstoppingskoliek is meestal het gevolg van het te veel eten van stro. Op zich zijn alle vormen van koliek, mits u er op tijd een dierenarts bijhaalt, goed te behandelen, echter niet altijd met succes. Voor een deel moeten bepaalde koliekvormen opgelost worden middels een chirurgische ingreep. Maar ook dat betekent niet altijd een goede afloop.

Koliek door stress.
Paarden die tijdens periodes van stress koliekgevoelig zijn, kunnen erg geholpen met extra anti-oxidanten door het voer.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:40

jeetje, dat is inderdaad schrikken.
Voorzichtig zijn met op het land zetten, en hem goed in de gaten houden.

lyzzievb
Berichten: 140
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 17:08

bedankt voor de reacties! ik kreeg gelijk een grote mond toen ik net de eigenaar van de stal tegen kwam ik moest hem niet op het land zetten enzzzzz wat heeft die vent toch een grote mond zeg hij weet altijd alles beter en je gaat je er niet beter door voelen zo dat is eruit!

maargoed weer wat geleerd beetje harde les dit keer ik ga waarschijnlijk naar een andere stal daar kan hij als het goed is naar buiten kijken en dan voel ik me ook niet zo schuldig als hij op stal staat met het mooie weer.
nu was het echt gewoon van ja het is heel mooi weer beetje zonde om hem dan binnen te laten staan en ja dan zet je hem maar op het land! niet meer doen dus!

groetjes lisette en Bam

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:20

graag gedaan