Sterwaardig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Sterwaardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 15:20

Ja.. we gaan het toch proberen.
Volgend jaar, aangezien we dit jaar op vakantie zijn.
Maar (zoals als jullie al vaker hebben gelezen bij mij) ik kom net kijken in het KWPN wereldje, hoe wordt zo'n paard nou beoordeeld?

Ik heb gisteren het KWPN gebeld, en het blijkt dat ze als 3 jarige op de keuring is geweest met scores van : exterieur 63 en beweging 67
Ze is daarna naar de merrie test geweest en heeft een beoordeling voor de dressuuraanleg van 16 gekregen.
Nou wordt deze score de volgende keer mee genomen als cijfer voor de beweging: (16 x 10= 160:2 =) 80
En ik heb begrepen, dat ze een minimale exterieurscore moeten hebben, van 68.

aan de ene kant vertelde die mevrouw dat de exterieur'waarden' niet veel veranderen (qua bouw veranderd een paard niet), maar dat het het wel waard was om het nog een keer te proberen.

Ik heb van een ander topic geleerd, dat ze nu met een bolletjesscore formulier werken.

Wie kan mij meer vertellen over dit paard en hoe er op een keuring naar wordt gekeken.

Afbeelding

en in beweging

Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:45

Citaat:
Ik heb gisteren het KWPN gebeld, en het blijkt dat ze als 3 jarige op de keuring is geweest met scores van : exterieur 63 en beweging 67
Ze is daarna naar de merrie test geweest en heeft een beoordeling voor de dressuuraanleg van 16 gekregen.




dressuuraanleg 8

Die wordt volgende keer beslist ster.

Of ze moeten geloven dat een paard met zulk exterieur nooit een 8 kan krijgen voor dressuuraanleg.

Het begint flauw te worden, maar het systeem van beoordelen
rammelt aan alle kanten.

Het gaat mijn niet om te schoppen,maar gewoon om de lef aan onbevooroordeelde te laten zien dat er een keerzijde is ,waar men al jaren mee bezig is.

En dat is niet af te doen met naar een en meerdere leden te roepen "move".

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:56

Sall Hier waarom ik mede baseer dat je merrie minimaal ster moet worden. Onder de dresssuurhengst Troy en zie het exterieur.

Afbeelding

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:42

Hoe zijn haar beenstanden eigenlijk?

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 17:45

hmmm, lijkt wel..
Ze zou iets meer lengte in de hals mogen hebben.
En ik moet zorgen voor een klein voorbrengertje Knipoog (of het zelf doen, dan lijkt ze enórm)

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 17:46

MissHIS schreef:
Hoe zijn haar beenstanden eigenlijk?



hoe bedoel je? Volgens mij gewoon recht.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:49

Sall"]
[quote="MissHIS schreef:
Hoe zijn haar beenstanden eigenlijk?



hoe bedoel je? Volgens mij gewoon recht.
[/quote]

Omdat ze voor ster (zo goed als) correcte beenstanden moet hebben, ik kan vanaf deze foto niet goed zien of je merrie daar over beschikt. Heb je eigenlijk het lineaire scoreformulier ook opgevraagd? Dan kan je zien waar ze, in de ogen van de jury, destijds exterieurmatig te kort schoot.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:50


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:51

Miss Hiss op de draffoto van de merrie zou jij eigenlijk haar beenstanden moeten kunnen beoordelen. Knipoog

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:54

greetje schreef:
MissHIS op de draffoto van de merrie zou jij eigenlijk haar beenstanden moeten kunnen beoordelen. Knipoog


Ik vind de foto´s niet duidelijk genoeg, bovendien moet je ze eigenlijk van je af zien stappen om het goed te kunnen beoordelen.

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 18:26

Helaas geen stapfoto's van je af...
Mischien heb je hier wat meer aan?
Afbeelding

helaas beetje verbogen
Afbeelding

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 18:49

MissHIS"]
[quote="Sall"][quote="MissHIS schreef:
Hoe zijn haar beenstanden eigenlijk?



hoe bedoel je? Volgens mij gewoon recht.
[/quote]

Omdat ze voor ster (zo goed als) correcte beenstanden moet hebben, ik kan vanaf deze foto niet goed zien of je merrie daar over beschikt. Heb je eigenlijk het lineaire scoreformulier ook opgevraagd? Dan kan je zien waar ze, in de ogen van de jury, destijds exterieurmatig te kort schoot.
[/quote]


Dat is nieuw voor mij, dat je dat kan opvragen, wel heel interessant! Ga ik dinsdag meteen doen!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 13:45

Hoe lang bewaren ze dat? Zou ik ook weleens willen weten nl. Ik weet alleen dat ze er destijds knap beroerd voor stond. Niet dat ik denk dat mijn paard sterwaardig is hoor, daarvoor is er nogwel wat op aan te merken.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:50

Dat bewaren ze nog heel lang, ik heb vorig jaar deze gegevens opgevraagd voor een 13 jarige en een 12 jarige.

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 15:47

annegti schreef:
Hoe lang bewaren ze dat? Zou ik ook weleens willen weten nl. Ik weet alleen dat ze er destijds knap beroerd voor stond. Niet dat ik denk dat mijn paard sterwaardig is hoor, daarvoor is er nogwel wat op aan te merken.


Wie stond er knap beroerd voor? Padaula?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:17

Sall"]
[quote="annegti schreef:
Hoe lang bewaren ze dat? Zou ik ook weleens willen weten nl. Ik weet alleen dat ze er destijds knap beroerd voor stond. Niet dat ik denk dat mijn paard sterwaardig is hoor, daarvoor is er nogwel wat op aan te merken.


Wie stond er knap beroerd voor? Padaula?
[/quote]

Denk dat Annegti het over haar eigen merrie heeft Lachen .

Sall, bel dinsdag meteen maar even naar het KWPN om het lineaire scoreformulier op te vragen! Ik ben benieuwd, en dan kunnen we daarna bekijken hoe groot de kans is dat ze volgend jaar wel ster wordt. (Blijft natuurlijk afwachten, maar toch).

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:28

Ik zou t zeker proberen hoor.
Met een 8 voor dressuuraanleg moet dat toch te den zijn. En ik kan niet van de foto af haar beenstanden beoordelen.
Maar Lotje staat ook wat bokbenig en iets toontredend en die werd ook ster dus...

Maar ik vond die punten als driejarige niet zo hoog van Padaula. Vooral beweging niet.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:02

Of een 8 voor dressuuraanleg doorslaggevend is weet ik niet, ik ken ook een merrie die prix st george loopt (correctie; toendertijd liep ze Z2), maar toch echt niet sterwaardig bevonden werd........Bovendien dacht ik dat je in dat puntensysteem 140 punten moest scoren, en dan kom je met 63 + 67 = 130 nog wel wat te kort Verward

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 00:21

fabienne schreef:
Of een 8 voor dressuuraanleg doorslaggevend is weet ik niet, ik ken ook een merrie die prix st george loopt (correctie; toendertijd liep ze Z2), maar toch echt niet sterwaardig bevonden werd........Bovendien dacht ik dat je in dat puntensysteem 140 punten moest scoren, en dan kom je met 63 + 67 = 130 nog wel wat te kort Verward


Ja ze moet inderdaad minimaal 140 punten scoren, waarvan minimaal 68 voor het exterieur. Als je de cijfers ziet van de EPTM, mag je toch aannemen dat ze een hele slechte dag had op de keuring, of beroerd werd voorgesteld oid. Exterieur is wat anders; daar veranderd niet zo veel aan. Al kan een goede conditie en mooie bespiering natuurlijk al veel helpen.

Ik ken ook een merrie (v. Sebastiaan), die liep Prix st Georges, maar ze werd niet ster gemaakt!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:48

ik kan het vergelijk van Ceasario met de vosmerrie en de hengst niet rijmen Verward

Bij de merrie zie ik geen mooie doorlopende nek, ze heeft achter lange benen en voor vrij kort. De verhoudingen in het fundament kloppen niet en dat doet het met de hengst wel.

Zeker onder het zadel is de merrie een knap beestje, maar voor ster hoeft ze (dacht ik) niet onder het zadel. Het is zeker de moeite waard om te proberen haar ster te krijgen.

Ben wel benieuwd of ze nu ineens anders over het exterieur gaan denken (je weet maar nooit, Montreal is bv ook ineens goegekeurd, na diverse afkeuringen en voor dekhengsten zijn nog veel strengere eisen..)

succes in ieder geval, laat je het ons nog weten? Knipoog

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:51

Suzan1 schreef:
voor dekhengsten zijn nog veel strengere eisen..


Haha! Wel is op een 1e bez. wezen kijken? daar worden hengsten ster die op een merriekeuring maar nipt in het stamboek op worden genomen....

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:23

Citaat:
Wel is op een 1e bez. wezen kijken? daar worden hengsten ster die op een merriekeuring maar nipt in het stamboek op worden genomen....


nee, dat ben ik niet, maar Montreal was toch een heel stuk verder.
Dat hele hengstengedoe is voor mijn gevoel ook commercieel ingesteld, met vaak een knap stukje politiek erachter.
Maar aan de andere kant.... met een merrie wil je fokken (met een 1e bez.hengst niet), het goede moet er wel inzitten. Knipoog

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 11:47

Fabienne, natuurlijk kwam ze met de oorspronkelijke punten tekort.
Maar de mevrouw die ik aan de lijn had vertelde dat de volgende keer dat ze aangeboden zou worden, ze zowie zo 80 punten voor beweging zou krijgen (nav van de EMPT-cijfers).
Op mijn opmerking dat ze niet aan de (min.male) eis van 68 extertieur kwam, adviseerde ze mij dat het het wel waard was om nog een keer te proberen.

Suzan1, ik zie wat je bedoelt met die achter/voorbenen, maar volgens mij is het voor het grootste gedeelte vertekening van de foto, want ik en erop gaan letten, maar als zij langere achterbenen zou hebben, zou haar kruis hoger zijn, en dat is het niet)
Of ze zou haar benen heel erg naar achter moeten zetten, en dat gebeurd ook niet.
Welke verhoudingen inhet fundament bedoel je verder?
Qua hals ben ik met je eens.
Het rare met haar is, dat het onder het zadel een ander paard word.
Mocht zij geen sterworden, zijn dan alle predikaten/ibop ed niet haalbaar?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:53

Sall schreef:
Mocht zij geen sterworden, zijn dan alle predikaten/ibop ed niet haalbaar?


Zonder ster geen keur, zonder keur geen elite. Verder kan ze wel "gewoon" pref, prest, sport, prok worden.

Als je het lineaire scoreformulier hebt, zet je de lijst hier dan even neer? Dat is wel zo handig!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:50

Sall dan zou ik het zeker proberen.

Ik heb niet de stamboekregels doorgelezen, want die heb ik op dit moment niet bij de hand, maar ik kan me de eis van minimaal 68 voor exterieur niet zo herinneren Verward

Marfique is ster geworden in 1999 met 67 pt voor exterieur en 76 pt voor beweging, alg indruk 70 pt. Dat was ergens in de buurt van 1997 of 1998 (ze is geboren in 1994)