hoe vwnw bij paard dat onder me uit loopt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

hoe vwnw bij paard dat onder me uit loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 15:36

nou meiden, de titel zegt het al...

waar moet ik beginnen? ik werk nu vooral aan de ontspanning en het tempo, ik moet haar continu terugnemen (dus ophoudinkjes maken).
dus van ' voorwaarts neerwaarts' is volgens mij geen sprake, omdat
ik haar niet bijdrijf (alleen bij figuren en overgangen)

hebben jullie tips?


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:41

Je paard moet eerst op je hulpen reageren, ofwel voorwaarts worden voor je been (niet wegrennen al voordat je been kunt geven) en terugkomen op je zit. Dit schreef ik al elders en hier kan jij ook wat aan hebben:
Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:29

Heel stil blijven zitten in de stap en denkbeeldig je knieen naar beneden drukken. Werken aan de gehoorzaamheid door altijd consequent te zijn in je rijden. In de draf voor je gevoel een fractie te langzaam gaan lichtrijden en je niet te hoog laten opgooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:47

praat je wel tegen je paard? Stel haar gerust met je stem en geef haar geregeld een klopje op de schouder als ze wat ontspant en heb veel geduld!!

Succes

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 17:56

ja ik praat continu tegen haar! of streel door haar manen, als ze iets goeds doet beloon ik ook, maar zoals gister en vandaag is er na een half uur nog geen sprake van ontspanning! ik reed haar vandaag met thiedemann en ze had haar hoofd 45 minuten lang naar de hemel gericht...
soms wordt ze wel heel relaxed en wordt ze soepel en los maar de laatste tijd komt ze echt niet los...

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:02

Het is vooral heel belangrijk dat je niet je benen gaat af steken om haar maar niet aan te drijven : gewoon netjes je been aansluitend houden zodat ze die benen voelt.

Ik heb er zelf ook zo 1 .... ik had ook de neiging om m'n been er maar vanaf te houden zodat ze daar niet nog sneller op ging , maar hou je benen er vooral aan en vaak komen ze dan vanzelf al relaxedter terug in tempo.

Heel apart maar wel waar Lachen

Dus WEL "bijdrijven" (gewoon been aangelegd houden)

Als een paard te hard wil is het foutste wat je kunt doen eigenlijk om met je teugels te willen remmen en je benen af te steken. Juist je benen eraan leggen en terug RIJDEN.

Ik weet niet of je nu je benen er wat vanaf houdt ? Lachen

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 13:32

nee ik houd mijn benen eraan, en probeer echt van haar mond af te blijven, maar ik vind het erg moeilijk!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:28

Ik denk dat het belangrijkste is om eerst te zorgen dat ze in jouw tempo loopt en onvoorwaardelijk reageert op jou ophoudingen en been. Ik denk dat je dan pas ook echt kan gaan werken aan vwnw. Je moet idd zorgen dat je paard als het ware lui wordt voor je been. Luie paarden maak je scherp aan je been, maar hete paarden maak je lui aan je been! Succes ermee!!


Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:02

Wat ik altijd doe is op de volte vwnw oefenen zo kan hij al niet zo rennen, Pas als hij rustig is ga je van de volte af. En inderdaad wat hier boven staat been eraan houden anders raak je zelf ook erg uit evenwicht.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:24

Par heeft afentoe oko van die buien zodat ik er echt geen ontspanning in krijg, op het moment is het al vele stukken beter en zitten er zalige stukken tussen.

De tips die al gegeven zijn hiervoor ga ik niet herhalen, en heb ik ook allemaal toegepast en werken echt

Enige wat ik er nog extra bij deed was goed gebruik maken van de hoeken, zodra ik haar goed de hoeken doorreed ging ze al langzamer en zo had ik iedere keer een "verse start"
Gecombineert met de tips hierboven had ik haar dan vrij snel aan het been en ontspannen.
Veel figuren rijden en overgangen maken werkten ook al goed mee met het loskomen en ontspannen raken.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:18

kim16 schreef:
Wat ik altijd doe is op de volte vwnw oefenen zo kan hij al niet zo rennen, Pas als hij rustig is ga je van de volte af. En inderdaad wat hier boven staat been eraan houden anders raak je zelf ook erg uit evenwicht.


Ik heb zelf ook een erg druk paardje gehad die dus ook zo "voor het been was" Maar voltes rijden is echt geen oplossing want met een beetje pech worden ze daar erg opgefokt van en ben je nog verder van huis. Dit geldt ook voor de evt hulpteugel waarmee je hem bij je zou willen houden zoals slofteugen e.d.

Wat hierboven ook staat is dat je wel je been aan moet houden en dat is idd waar want ze worden dan vanzelf rustiger ( idd raar maar waar *LOL* )
Aan de neerwaarts zou ik nog niet werken of anders heen laag en los rijden ( soort van neus op de grond) want omdat ze zo druk zijn hebben ze vaak ook "verkrampte spieren" in de rug want ze zijn eigenlijk een soort van bang voor je been en van angst trek je je spieren samen.

Dus been eraan houden en laag instellen ( als dat lukt natuurlijk want zoals jij het beschrijft is het misschien wel een sterrekijker) en vooral niet boos worden want je moet naar ontspanning en acceptatie van het been en zodra je boos wordt is de angst weer terug Scheve mond

Ik wens je veel sterkte want ik weet dat het frusterend kan zijn maar rust en geduld zijn echt het belangrijkste!! *LOL*

succes!!

Z2 startgerechtigd!!! Nu nog de wissels :S

Ashleey_

Berichten: 5752
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:34

tja.. wat kan ik hier nog op zeggen.. Knipoog

Life is like a box of chocolates.. You never know what you're gonna get

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:06

Bij mijn paard helpt voltes wel, Viva. Als ik hem in het begin op de hoefslag laat lopen heb ik echt een racemonster maar op de volte wordt hij vanzelf rustiger. Na 10 minuutjes is hij zo rustig dat ik gewoon de hoefslag kan volgen. Dus bij mij hielp het wel.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:05

Vraag t maar aan Jessica24!! Knipoog
Als er 1 inmiddels weet hoe ze dit moet oplossen is zij het wel. Haar Fujera liep ook zo enorm onder haar uit zonder controle.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:31

Bij sommige paarden kan de volte misschien helpen ja het is ook geen foute oplossing maar de meeste paarden worden er toch vooral drukker van omdat de kern van het rijden / nageeflijk rijden, de buitenteugel en rechtstellen op de buitenteugel is en als je veel op de volte rijd verwaarloos je dit gedeelte vaak.

Maar misschien is dat bij jou paard helemaal goed en loopt ie super op de buitenteugel, dan kan het voor jou een hele goede oplossing zijn als ie te druk is OK dan!

Heb dit niet goed uitgelegd bij mijn commentaar dus misschien heb jij het als aanval beschouwt maar zo was het helemaal niet bedoeld, jessica Bloos

Z2 startgerechtigd!!! Nu nog de wissels :S

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:32

Ow sorry bedoel kim16 zat met de naam van de volgende in mijn hoofd... oeps

Z2 startgerechtigd!!! Nu nog de wissels :S


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers