Wat vinden jullie van het gebruik van een praam?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie van het gebruik van een praam?

Een praam kan erg nuttig zijn.
66 (95%)
Een praam is dierenmishandeling.
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 69


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Wat vinden jullie van het gebruik van een praam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 13:50

Wat vinden jullie van het gebruik van een praam. Wij gebruiken hem regelmatig op de stal, bijvoorbeeld met scheren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:55

Ik vind het eigenlijk een onzinnige poll. Had je de vraag niet gewoon kunnen stellen?

Enfin, hier mijn antwoord: een praam is geen martelwerktuig. Hij werkt in op een acupunctuurpunt op de bovenlip van het paard waardoor er een lichaamseigen stof in de hersenen vrijkomt waardoor een paard een beetje high wordt. Daarom moet je de praam ruim van tevoren aanleggen en er ook mee spelen zodat het drukpunt geactiveerd blijft.

Echter zou ik niet zomaar naar de praam grijpen, en het eerst zonder proberen. Voor een uitvoerige scheersessie bij een paard dat een praam nodig zou hebben zou ik eerder de DA laten komen voor een verdoving. Met een grote scheerbeurt ben je namelijk een paar uur bezig. En de kans is groot dat hij na een paar keer verdoving door de DA helemaal geen verdoving, en zelfs geen praam meer nodig heeft.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 14:06

Cassidy wij scheren onze paarden niet helemaal, alleen de voetjes en daarvoor ga ik geen dierenarts laten komen. Daarbij komt dat we om de maand andere paarden en pony's hebben staan zo ongeveer (handel), dus tegen de tijd dat de ene zo makkelijk is dat ie tegen scheren kan is ie weer allang weer weg.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:10

Kan handig zijn en het is niet zielig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:10

In dat geval kan een praam een uitkomst bieden, mits goed aangelegd en goed gebruikt.
Ik heb echter ook paarden gezien die door die praam heen gingen flippen, en helemaal met het scheren van benen zou ik het risico niet lopen een doodsklap te krijgen.

Leggen jullie de praam uit voorzorg aan of proberen jullie het eerst zonder? Als ik lees dat jullie hem heel vaak gebruiken denk ik dat je het nieteens zonder probeert?

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:13

Ik vindt op zich een praam geen dierenmishandeling. Het is net wat je zegt er komen rustgevende stoffen vrij dus voor een paard is het alleen maar beter dat hij rustig is. Ik gebruik ze alleen nooit omdat een paard die ik kan tijdens het dekken een praam heeft omgekregen en toen is de praam in zijn oog gekomen en nu is hij dus voor zijn leven aan een oog blind. Dus daarom ben ik er tegen maar niet om de werking maar door dat ongeluk.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:15

Een praam kan nuttig zijn maar bij mijn paard werkt het helaas niet meer de DA heeft het 1x moeten gebruiken bij het bloedprikken omdat Omar helemaal gek werd.. nog 1x daarna is er een praam gebruikt maar hij gaat er nu gewoon dwars doorheen Scheve mond het werkt niet meer.

Bij Omar werd het eerst wel gewoon zonder geprobeerd maar toen hij zo flipte moest de DA de praam erom omdat ze anders geen bloed kon prikken. Gelukkig heeft Omar inmiddels meer vertrouwen in een andere DA van de praktijk en die DA kan het ook zonder en heb ik zelf geen praam nodig eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 28-05-04 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:18

Een merrie die ik rijd krijgt altijd een praam om
als ik haar manen wil trekken.....

Vind een praam geen vorm van mishandeling!
anders zou accupunctuur voor mensen ook mishandeling zijn Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:23

Kan nuttig zijn, vind het ook niet zielig.
maar ik gebruik hem erg weinig.

Alleen bij jonge paarden manen trekken als ze het zo niet doen.
of bij het scheren waar het lijf wel zo gaat, maar net het hoofd niet.

Want bij een eigen paard, wat je al langer hebt, heb je het vrwijwel nooit nodig.
Bij handelspaarden vaker, maar als daar perse voetjes geschoren moeste worden en ze waren niet braaf kregen ze zedalin, veel makkelijker Lachen
Want dan werkt een praam vaak weer niet afdoende.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 14:27

Cassidy schreef:
In dat geval kan een praam een uitkomst bieden, mits goed aangelegd en goed gebruikt.
Ik heb echter ook paarden gezien die door die praam heen gingen flippen, en helemaal met het scheren van benen zou ik het risico niet lopen een doodsklap te krijgen.

Leggen jullie de praam uit voorzorg aan of proberen jullie het eerst zonder? Als ik lees dat jullie hem heel vaak gebruiken denk ik dat je het nieteens zonder probeert?


We proberen eerst zonder, maar flippen ze zodra je ze aanraakt dan gaat de praam erop en doen we het rustig met praam. Je kijkt ook eerst hoe ze reageren op de praam daarna als ze rustig blijven ga je scheren.l

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:45

Ik vind het een prima hulpmiddel. Liever zonder natuurlijk, maar als het niet ander kan(op een veilige manier) dan maar met.

Ik heb laatst een pony bekapt die niets anders deed dan hufterig meppen, het gereedschap werd gewoon uit m'n handen gemept!!! Hoeven krabben is geen probleem bij deze pony(is wel anders geweest). Toen wel ff een paampje gebruikt en kon ik wel rustig m'n gang gaan. Uiteraard wel netjes beloont en volgende keer weer proberen zonder hoor.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:46

Ben nu wel benieuwd wie het dierenmishandeling heeft gevonden Haha!

Wees dan zo eerlijk en plaats erbij waarom?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:47

Ik gebruik hem heel zelden, alleen de eerste paar keer bij het manentrekken, maar dat is nu ook niet meer nodig. Echt zielig vind ik het niet, het veroorzaakt de aanmaak van een lichaamseigenstof, dus niet onnatuurlijk. Alleen langer dan een half uur zou ik hem liever niet gebruiken.

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 15:35

Ik heb zelf nooit een praam gebruikt, omdat ik het niet nodig vond. Toen mijn paard gechipt werd wilden ze ook meteen de praam erop zetten, maar ik had ze al zien klooien met een ander paard, en die werd al helemaal gestresst puur door dat gedoe met die rotpraam. Dus toen vroeg ik of het niet zonder geprobeerd kon worden, en dat ging allemaal prima.
Maar ik heb verder niets tegen de praam op zich. Als het nodig is, en je hem goed gebruikt, kan het een handig hulpmiddel zijn.
Ben zelf alleen wel blij dat die twee van mij zo mak zijn wat dat betreft Haha!

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 15:42

Cassidy schreef:
Ben nu wel benieuwd wie het dierenmishandeling heeft gevonden Haha!

Wees dan zo eerlijk en plaats erbij waarom?


Idd dat zou ik ook wel eens willen weten !

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:08

Het is een poll. Een poll is net als een enquete anoniem Knipoog

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:32

Bij het scheren van Dar d'r benen gebruiken we ook een praam, liever zo, dan een paard wat helemaal over de rooie gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:40

Het kan idd handig zijn. Zielig vind ik het niet, mits het op een juiste manier gebruikt wordt. Knipoog

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:44

Ik heb er geen probleem mee. Het wordt ten gunste van het paard gebruikt.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:57

Prima heeft ook al enkele keren een praam omgehad. Een keer moest het écht, omdat de DA met een buis in de slokdarm moest enzo, en toen mocht ik de praam vasthouden. Ik heb totaal niets van zielig of dierenmishandeling gemerkt, buiten dan die vernietigende blik die ik van haar kreeg maar dat had volgens mij meer te maken met die buis in haar strot Haha!
En dan ook eens bij de hoefsmid, toen duurde het mevrouw te lang en had ze haar halster overgetrokken. Praam even aan en mevrouw stond terug rustig.

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:24

Cassidy schreef:
Ik vind het eigenlijk een onzinnige poll. Had je de vraag niet gewoon kunnen stellen?

.


Tja wanneer is een poll zinnig? Verward

Ik vind het geen mishandeling, af en toe best handig

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:30

Een praam kan dus nuttig zijn, toen Par haar eerste keer bij de hoefsmid helemaal flipte heeft die ook een praam erop gezet.
Enige nadeel is dus dat par er gewoon dwars door heen gaat.
Net als Sedalin, werkte een kwartier en daarna begon het alsnog.

Ben allang blij dat ze tegenwoordig aardig gewend is, geloof niet dat ik anders nog lang de zelfde hoefsmid had gehad.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:58

Liever met praam op een veilige rustige manier, dan zonder praam met veel gevaarlijkheid en stress Knipoog

Ik heb geen moeite met een praam, heb 'm bij Maffick bij de hoefsmid nog wel eens moeten gebruiken, maar ook hij brak erdoorheen na een poosje.

Als het beter gaat mét, waarom zou je dan blijven stieren en aanklooien zonder, met alle gevolgen en stress voor het paard erbij... noem dat eerder 'dierenmishandeling/zielugh' Haha!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:46

ik vind het een goed hulpmiddel,
akyro vind oren uit knippen en de pony wassen niet leuk. hij gooit dan heel erg met zn hoofd. met de praam gaat dit dan prima.
na een paar keer met manen wassen dit gebruikt te hebben, kan ik um al een stuk losser laten...

net zoals SANEX zegt: Liever met praam op een veilige rustige manier, dan zonder praam met veel gevaarlijkheid en stress!

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:04

Kan nutting zijn.

Zo gebruiken ze hem bij Otto op stal bij het scheren.
Dan heeft hij wat anders aan zijn hoofd, en trapt hij (minder snel). Verder zijn paniek acties dan ook vrijwel uit gesloten.