hoe pony leren ontspannen + hoofd omlaag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

hoe pony leren ontspannen + hoofd omlaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 14:54

ik verzorg sinds anderhalve week een hele lieve pony, die ik ook rijd. ik rijd hem een paar keer per week (zo'n 4 à 5 keer) en verder staat hij op de wei. het rijden gaat prima, zeker als je bedenkt dat hij al 7 maanden stilstaat. hij komt nu weer op conditie, maar spant zich heel erg. hij schrikt niet snel, maar moet wel alles bekijken, en heeft zn hoofd dus ver in de lucht, de teugels gaan zelfs langs zn kaken Bloos! als ik hem probeer te laten ontspannen door druk op de teugels te zetten en m aan te sporen, gaat hij langzamer lopen...het is vroeger een manege pony geweest en hij reageert heel erg op de teugels Scheve mond
dus als er druk op de teugels komt, gaat hij een gang langzamer Verward ik kan hem niet laten ontspannen...heeft iemand tips?

[edit:] pony is 9 jaar oud [/edit]


biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:16

Om pony ontspanner te laten lopen moet hij op beide kanten los zijn, dus hij moet links en rechts loslaten. (je hebt nix in je handen) Je laat de pony om te beginnen juist los van voren (as je gaat trekken tegen 400 kilo verlies je) Dan zet je de pony op de volte je werkt hem los, je laat de druk op de buitenteugel en met je binnenteugel maak je kleine ophoudingen als je voelt dat die kant los is ga je op de andere kant. Als allebei de kanten los zijn (wel aan blijven werken) kan je paard begrensen, gaat paard langzamer dan laat het paard niet los en doe je de bovenstaande oefening weer. Dus om paard ontspannen en 'laag' te laten lopen moet je je pony los werken dat wil zeggen dat hij op beide kanten los is zijn rug gebruikt en dat je dus nothing in je handen hebt. Als je paard op een teugel probeert te ontspannen (binnenteugel) en op de andere teugel opvangt (buitenteugel) snapt het paard het beter dan dat je op twee teugels werkt. Het is miss beetje wazig uitgelegt maar komt ook hoop bij kijken om paard ontspannen te laten lopen!
Allerbeste tip die ik je kan geven is goede les te nemen!!!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:56

Runningkawa schreef:
"Ga goede les halen"


Jouw theorie snap ik ook nog niet helemaal:
Door druk op te bouwen, ontspanning te krijgen? Dat lijkt me sterk! Maar misschien kan je het me uitleggen, ik sta voor veel open.

Als ik jouw was zou ik hem van achteren gewoon aan het werk zetten en van voren alleen een beetje stelling vragen, dan komt het vanzelf!!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:01

Zoals hierboven ook al 2 keer gezegd: ga goede les nemen OK dan!
Een instructeur/trice kan je verder helpen met deze problemen.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 16:06

Sjonniej schreef:
Jouw theorie snap ik ook nog niet helemaal:
Door druk op te bouwen, ontspanning te krijgen? Dat lijkt me sterk! Maar misschien kan je het me uitleggen, ik sta voor veel open.


oké ik druk mezelf een beetje onhandig uit Haha! ik bedoel dus stelling vragen Schijnheilig
en het is idd een goed idee om les te nemen, maar ik wilde het eerst even aankijken en het zo proberen, aangezien ik de pony nog niet zo lang rij, en het misschien helemaal aan mij ligt!

[edit:] of had je het helemaal niet tegen mij? Verward [/edit]

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:56

tamaraatjuh"]
[quote="Sjonniej schreef:
Jouw theorie snap ik ook nog niet helemaal:
Door druk op te bouwen, ontspanning te krijgen? Dat lijkt me sterk! Maar misschien kan je het me uitleggen, ik sta voor veel open.


oké ik druk mezelf een beetje onhandig uit Haha! ik bedoel dus stelling vragen Schijnheilig
en het is idd een goed idee om les te nemen, maar ik wilde het eerst even aankijken en het zo proberen, aangezien ik de pony nog niet zo lang rij, en het misschien helemaal aan mij ligt!

[edit:] of had je het helemaal niet tegen mij? Verward [/edit]
[/quote]
9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter hoor, en zeker als je die pony nog niet zo lang rijdt, zou ik les nemen.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:49

kijk eens op hoefkatrol.nl

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Nicole_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:07

Sjonniej"]
[quote="Runningkawa schreef:
"Ga goede les halen"


Jouw theorie snap ik ook nog niet helemaal:
Door druk op te bouwen, ontspanning te krijgen? Dat lijkt me sterk! Maar misschien kan je het me uitleggen, ik sta voor veel open.

Als ik jouw was zou ik hem van achteren gewoon aan het werk zetten en van voren alleen een beetje stelling vragen, dan komt het vanzelf!!
[/quote]

maar ze heeft wel gelijk want les kan altijd helpen

                                Did you ever believe?
                                Were you ever a dreamer?
                                Ever imagine heart open and free?
                                Did you ever deny?
                                Were you ever a traitor?
                                Ever in love with your blood lust and need?


BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:52

Sjonniej"]
[quote="Runningkawa schreef:
"Ga goede les halen"


Jouw theorie snap ik ook nog niet helemaal:
Door druk op te bouwen, ontspanning te krijgen? Dat lijkt me sterk! Maar misschien kan je het me uitleggen, ik sta voor veel open.

Als ik jouw was zou ik hem van achteren gewoon aan het werk zetten en van voren alleen een beetje stelling vragen, dan komt het vanzelf!!
[/quote]

Even korte reactie hierop ( ook al was het reactie op iemand anders Knipoog )
Klopt wel over de spanning Lachen Na aanspanning komt ontspanning. Maak je de achterhand actief, bouw je ook een bepaalde spanning op. Daarna komt de ontspanning.

Groetjes

Toon respect en je zult respect terug krijgen...
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden...
Paardrijden is pure logica, verplaats je in de positie van je paard voor je handelt...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:24

tamaraatjuh schreef:
maar ik wilde het eerst even aankijken en het zo proberen, aangezien ik de pony nog niet zo lang rij, en het misschien helemaal aan mij ligt!

En daarom moet je dus les nemen, dan leer jij hoe je wel op de goede manier de pony moet rijden.
Bij mij heeft het trouwens heel erg geholpen, om veel met gogue te longeren. Als ze aan de longe durven te ontspannen, zal het onder het zadel ook steeds makkelijker gaan.
Maar zonder les kom je er niet (ik ook niet overigens Knipoog)

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:11

idd sowieso les, blijkbaar weet je niet wat je moet doen.
Laat iig van voren los ga niks vasthouden. Neem de teugels wat langer en kijk of ze reageert op het been.
Ik dnek ook dat je wat vertrouwen moet winnen bij het paardje, ze kent je nog niet zo goed en heeft heeel lang stil gestaan.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:04

Richtje"]
[quote="tamaraatjuh schreef:
maar ik wilde het eerst even aankijken en het zo proberen, aangezien ik de pony nog niet zo lang rij, en het misschien helemaal aan mij ligt!

En daarom moet je dus les nemen, dan leer jij hoe je wel op de goede manier de pony moet rijden.
Bij mij heeft het trouwens heel erg geholpen, om veel met gogue te longeren. Als ze aan de longe durven te ontspannen, zal het onder het zadel ook steeds makkelijker gaan.
Maar zonder les kom je er niet (ik ook niet overigens Knipoog)
[/quote]

Mee eens, mee eens!!!
Ik longeer van tijd tot tijd ook met gogue en af en toe ook onder het zadel. Ideaal!!!!!!!!! ik rij altijd ontspannen en heb toch goed contact met het paard *LOL*

Ook biancaS heeft een kern van waarheid: na aanspanning komt ontspanning! *LOL* OK dan!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:48


Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:12

Idd, in de sticky van Apple staan voldoende topics die hierover gingen. Ik raad je aan om het in de sticky op te zoeken. Ik sluit dit topic


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Hanjan en 8 bezoekers