Rekening houden met andere combinaties?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Rekening houden met andere combinaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 10:17

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het volgende:

Wij hebben een binnenbak met als toegang van die grote schuifdeuren. Het is een grote bak met de afmeting van 30x70 (een stuk van 30x20 is afgezet voor lessen). Regelmatig zijn er meer dan 8 combinaties aan het "vrij"rijden. Tevens is er altijd veel "publiek" aanwezig met alle bijbehorende aanhang zoals hondjes en kinderen.

Wat me erg opvalt is dat de mensen zich slecht houden aan de bakregels (welke wel ophangen op een A4-tje met kleine lettertjes Knipoog ).

Voorbeeld:
Regelmatig komen er mensen de bak in, met of zonder paard, zonder de deur, duidelijk, vrij te vragen. Je bent dan aan het rijden en opeens worden de deuren opengedaan en komt er iemand binnen. Hierdoor is er een meisje een paar maanden geleden van haar paard gevallen met als resultaat: ruim een maand ziektewet in verband met kneuzingen.

Omdat we vaak met meerdere (lees: veel) combinaties tegelijk rijden is de bak ondanks z'n afmetingen vrij druk. Toch zijn er altijd mensen die op hun gemak de dekens van hun paard halen terwijl ze op de hoefslag staan, stappen op de hoefslag, met z'n 3-en naast elkaar rijden om bij te praten enz. enz.

Deze week nog een paar incidenten meegemaakt:
Trekt iemand opeens de deur open en steekt z'n hoofd naar binnen om even rond te kijken Verward .
Iemand is aan het stappen op de hoefslag (er reden zeker 10 combinaties).
Komt er opeens iemand binnen met kinderwagen Frusty om door de bak naar het achterste gedeelte te lopen.
Als je er dan iets van zegt kan je nog een boos gezicht en een (a-sociale) scheldpartij krijgen ook.

Is het nu zo dat het ouderwets is om je aan de regels te houden en rekening te houden met andere combinaties? Ik heb het idee dat de mensen die langer in de paardenwereld zitten (meer dan 10 jaar ofzo) zich hier meer van bewust zijn.

Misschien heb ik een afwijkend idee over dit alles: maar zijn we niet allemaal een beetje verantwoordelijk voor elkaar? Zoals voor dat meisje dat er niet af had hoeven te vallen als de deur duidelijk vrij was gevraagd?
Laatst bijgewerkt door Brigitte op 24-01-02 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:22

Volgens mji zijn ze vrij aso daar. Bij ons roep je altijd keihard:"pport vrij" als je deur open wilt hebben. En als iemand zich niet aan de bakreges houdt kan je daar gewoon wat van zeggen. Misschien dat de pubers even een gezicht trekken als je ze niet meer kan zien maar er ontstaan geen scheldpartijen.
Bij ons is het ook vaak vrij druk met vrij rijden en dan moet je echt wel aan de regels houden om nog een beetje normaal te kunnen rijden.
Alleen asl er voltige is willen die kinderen wel eens niet zo opletten maar ja ze blijven wel op hun helft dus daar kan je niks van zeggen.
Ik zou vragen aan jullie staleigenaar of de bakregels niet uitvergroot kunnen worden en ook bij de stallen kunen worden opgehangen zodat niemand er meer om heen kan. Als de eigenaar ook oplet en er wat van zegt is iedereen er aan gewend om zich aan de regels te houden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:36

Tssss sommigen zijn echt ongehoord lomp bezig.....Individuele sport he, dan gebeurt dat wel vaker... (rij maar eens los op het inrijdterrein bij een wedstrijd, de zwepen vliegen je om de oren, gericht op jou, niet op het paard....)

Maar inmiddels kan ik er ook een potje van. Als er iets gebeurt wat mijn rijden onaangenaam verstoord, dan trek ik mijn mondje wel open hoor...en dan is er geen ruimte meer voor tegenspraak! Geen respect, dan maar angst.... Gelukkig kan ik dat, ik ben bepaald geen timide vliegje...
Het is toch jammer dat het soms niet op een nettere manier kan. De hobby wordt wel leuker als mensen wat meer rekening met elkaar hielden.....

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:49

Hmm herkenbaar, alleen niet zo extreem als bij jou.
Bij ons is de bak 30 x 80m en in tweeën gedeeld, dus ook een gedeelte voor lessen. Een ramp is wel de leswisseling. Er komen dan een stuk of 8 manegepaarden de bak in, het schijnt bij de manegemensen normaal te zijn om op de hoefslag aan te singelen en op te stijgen Verward Blijkbaar zo aangeleerd, want iedereen doet dat, maar ik vind het belachelijk. Dan komen de mensen uit de voorgaande les, zadelen af, paarden gaan rollen en vervolgens nog een half uur uitstappen aan het halster, wat dus wil zeggen dat ze met z'n alleen stil gaan staan in het midden. Toen ik laatst een redelijke middendraf er tussendoor reed (ruimte zat naar mijn mening) was IK degene die commentaar kreeg! Deed het ook een beetje om ze te laten beseffen dat er ook nog mensen serieus aan het rijden waren, maar wel op een manier dat het kon. Meestal heb ik het rijden op zo'n avond met een half uurtje bekeken, want dat gaat gewoon niet.
Dus als het even kan rijd ik 's ochtends en anders 's avonds laat (na 21.00 uur) dan is het tenminste lekker rustig.

Maar Brigitte, je hebt echt geen afwijkend idee naar mijn mening!! Er zullen toch vast wel meer pensionklanten zijn met hetzelfde probleem bij julie?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 11:03

Heb je al gepeild hoe andere mensen die aan het rijden zijn er over denken? Ik zou er namelijk iets van zeggen, maar dat moet jij niet in je eentje opknappen. Je zult een beetje moeten 'samenscharen" met de rest.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 12:29

Dat doe ik dus (bijna) altijd: zeggen hoe ik erover denk. Ik spreek de mensen dus direct erop aan maar hier kunnen ze dus absoluut niet tegen!

Zodra ik bijvoorbeeld iets zeg over het feit dat ze voordat ze de deur opendoen de deur duidelijk vrij moeten vragen, kijken ze of heel raar of geven commentaar zoals "zit niet zo te zeuren, jij bent de enige die er last van heeft". Net of de deur vrij vragen slijtage aan de stembanden geeft of heel veel geld kost ....

Er zijn inderdaad meer mensen die er last van hebben maar die zeggen er niet veel van Lips are sealed . Je wordt natuurlijk niet populair zo (zal me trouwens een biet zijn ....).

Ik heb er al met de manege-eigenaar over gesproken en hij zou kijken of hij een bordje aan de buitenkant van de deur kan hangen. Eigenlijk te gek voor woorden, het lijkt mij dat als je een beetje paardengevoel heb je dat soort dingen zelf wel kan verzinnen .....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 12:43

Ik ken het probleem. Op de manege waar ik nu rijd is er geen probleem met het in de bak komen lopen omdat men je ruim van te voren al aan kan zien komen lopen (is dat een zin? Haha! ).

Het zijn de regels qua rijden die het men zo moeilijk maakt. Als je in een langzamere gang zit dan de rest, aan de buitenkant rijden zodat je aan de binnenkant ingehaald kan worden, want aan de buitenkant inhalen is gevaarlijk, en dat weet ik ook. Maar wat doet iedereen als je aan het galopperen bent? Die gaan dan in het midden stappen waardoor ik gedwongen word om buiten in te halen en vervolgens een grote smoel krijg van de instructeur. Dan zeg ik er wel wat van...maar ja...helpt niet Verward

Ook word ik regelmatig afgesneden. Ik ben niet bepaald op mijn mondje gevallen en geef dan meestal gelijk een uitbrander omdat ik en mijn paard dan gelijk uit onze concentratie zijn, en die ander rustig doorstiefelt. Lopen ze gelijk te blazen als ik er wat van zeg...ik bedoel stuur dan verdorie gewoon! Maargoed...

Misschien wijkt mijn post iets af van waar het nu werkelijk om ging...maar regels zijn regels toch?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 12:58

Tsja, das altijd het nadeel als je met meerderen in en bak rijdt.
Wij hebben dat meer met het rijden, bakregels worden individueel opgesteld (dus wat jou op dat moment uitkomt).
Vooral met paarden die nogal eens willen uithalen.

Of bv als je les hebt dan moet ineens de hele stal erbij rijden (terwijl die om die tijd nooit komen). Das opzich niet erg als er rekening gehouden wordt met degene die lest, dat die zijn oefeningen kan rijden. Maar sommigen vinden dan dat ze het recht hebben om jou hopeloos in de weg te rijden. Daar baal ik wel eens van soms. Niet dat het veel gebeurt, en van degene die erbij rijdt heb ik geen last, die houdt er keurig rekening mee.

Wij hebben de paddock tegen de bak aan, soms wil het wel eens gebeuren dat er een paard in staat wat continu over het hek vliegt als je langsrijdt. Als je dan aan de eigenaar vraagt of hij er gedurende je les (half uurtje) even uitmag om ongelukken te voorkomen, nou dan krijg je me toch een scheldkanonade over je heen, dan moet JIJ maar wegblijven van die korte zijde. DAGUTNIET! Oftewel zweep mee en teruglellen alssie in de buurt komt.
Als het niet op een sociale manier kan, dan maar op een asociale manier. Sneu voor het paard die kan er ook niks aan doen dattie zo is en zijn eigenaar er geen rekening mee houdt (vooral alleen de positieve dingen van je paard zien, en vooral niet de negatieve). Maarja iedere ronde een hap uit je been is ook geen pretje.

Maar als er dan weer ene paar woorden over gevallen zijn is het weer over voor een paar weken, dus er valt mee te leven.
Viv

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 14:00

tja ik ken het, asociale mensen in de bak. En de ellende bij ons is, is dat er steeds meer pensionpaarden komen en steeds minder ruimte. We hadden eerst altijd sowieso van 6 tot 7 2 bakken tot onze beschikking omdat er dan geen lessen waren, maar nu komen er steeds vaker op die tijd lessen of privelessen. Heel irritant.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 14:07

Die problemen heb ik gelukkig niet meer, heerlijk om dat soort frustraties niet te hebben. Op maneges heb je altijd wel dat soort dingen denk ik.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 14:39

Belachelijk en arrogant en egoistisch vind ik het als mensen geen rekening met elkaar houden. Je haalt elkaar uit de concentratie van het rijden (héél irritant als je weer op de rem moet omdat iemand doorramt waar hij voorrang zou moeten geven!!) en veroorzaakt situaties die ongelukjes kunnen veroorzaken. En waarom? Kleine moeite om je aan de regels te houden lijkt me!! Toch?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 14:45

Als je vaak van die miepos hebt die dit mij flikken ga ik toch echt wel schelden. Ik erger me rot aan mensen die voor men voeten rijden of gewoon achterlijke dingen doen zoals op de hoefslag uitstappen in de springles of voor je sprong gaan rijden. Frusty Het is nu ook wer niet zo dat ik ze helemaal verrot scheldt, je kunt het beter omschrijven met er iets van zeggen allen niet op een lief toontje

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 16:01

Ik heb het probleem ook gehad op de eerste manege waar ik reed. alleen van 6 tot 7 kon je rijden(of 's ochtends, maar dan zat ik op school en na 22.00 uur mocht ik als brugklassertje ook niet vanmijn moeder *LOL* )!
dan reden we meestal met 8-10 paarden in een 20x40 bak, als er dan ook nog eentje een beetje fris was kon je dus alleen maar stappen om botsingen te voorkomen...Boos!
Daarna heb ik een hele tijd op een stal gestaan waar niemand zich aan de regels hield met rijden, heel erg vervelend! Maar ik was maar een 'beginnner' in de ogen van de volwassenen en ouders en mocht nergens wat van zeggen Boos!
Toen ben ik op de rijvereniging waar ik nu rijd beland en dat ging goed. Het was meestal niet druk, alleen met echt slecht weer, en iedereen houdt zich netjes aan de regels Haha! Sinds we een 20x80 bak hebben is alles altijd heel mooi gespreid(ook tijdens de verenigingslessen) en waren er nooit problemen.
Nu hebben we een eigen bak bij ons stalletje en rijd ik alleen met mijn zusje. Onze regel is dat ik voorrang heb *LOL* Mijn rem en stuur willen het nog weleens begeven namelijk Haha!

Ik weet dus hoe je je kan ergeren aan een drukke, chaotische bak. En als je er niks van mag/kan zeggen is het helemaal frustrerend! Ik hoop voor je dat er wat aan gedaan wordt....!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 16:53

Over dat op de linker hand rijden heeft voorrang. Dat klopt idd, maar ik rijd momenteel een paard wat ontzettend graag overal steun zoekt, naar andere paarden en vooral aan de bakrand, daarom rijd ik met haat bijna alleen over de binnenhoefslag, maar dat is vrij irritant, omdat je vaak misverstanden krijgt, vooral op de linkerhand als iemand je voorrang moet geven. Dus die bakregels zijn ook niet altijd even handig.