hoefbevangen?!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

hoefbevangen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 19:58

Ik weet niet waar ik het neer moet zetten, dhus zet ik het hier maar neer.

Volgens mij is mn paard hoefbevangen.

Ze heeft ong 2 week geleden een nieuw stukje land gekregen en volgens mij is dat iets te hard gegaan.

Ze loopt nu met dr linkerbeen heel kort en best wel stijf. En ze heeft een harde nek.

Maar dr hoef is laatst ook heel raar afgebrokkeld Scheve mond Bloos
Daar liep ze ook een beetje kreupel door.
Maar dat is volgens mij weer over.

De hoefsmid komt binnenkort ook.

Wat moet ik doen met haar? Het land is nu kaal dus kan ze daar in blijven of moet ze in de bak??

tja sorry heb nog nooit eerder een hoefbevangen paard gehad, dhus denk vraag het hier ff na. Bloos

www.trimmerijemarije.nl


xhorseloverx

Berichten: 48
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Mariahout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:58

Hangt ze ook wat naar achteren?
Bij paarden met hoefbevangenheid zie je dat vaak.Dat doen ze dan om verlichting te krijgen.
Ik zou de DA even laten kijken.

Een dag niet gelachen,is een dag niet geleefd

XxXlarissaXx
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:05

mijn shetlander heeft het ook gehad en daar moeste we van de DA 2 keer per dag 10 min. lang afspoelen met water

Lovers hou van kristal vera macho Lovers
ook van me moppiejs

pegg
Berichten: 26
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:41

voor informatie over hoefbevangengenheid kun je eens kijken op de site www.hoofcare.nl daarin staat alles over deze ziekte.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:23

Ik denk dat jou paard tegen de hoefbevangheid aanzit.
Onze shetlanders is een nu een week of 3 geleden ook hoefbevangen geraakt en bij haar begon het ook met heel kort lopen van voren en net zoals bij jou paardje een hele harde en brede kam ze onlaste haar voorbenen nog niet.

Je kan haar het beste op schraal zetten en als het lukt een modderplek creeeren zodat ze daarin kan staan met de hoeven dat neemt de druk in de hoeven wat weg.
Zodra ze stijver gaat lopen echt direct de DA bellen .....dan krijgt ze een spuit om de bloedvergifteging tegen te gaan.

Succes.
Mijn anders shetlander die hebben we vorig jaar in het najaar bevangen gehad maar die was meteen acuut en liep dus ook geen stap meer en stond met de benen naar voren.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 15:07

bedankt allemaal

maar moet ik haar stil laten staan of mag ze ook 10/15 min gewoon stappen of is dat slecht??

www.trimmerijemarije.nl

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:17

Als ze wil is stappen alleen maar goed. Goed voor de doorbloeding!!
Succes ermee

XANTHA

tralalaa

Berichten: 593
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:31

mijn shetlanderpony is heeeeel erg hoefbevangen Huilen
maar was is DA dan?

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:47

wel stappen op zacht anders doet het pijn!!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:06

Jolynn schreef:
Als ze wil is stappen alleen maar goed. Goed voor de doorbloeding!!
Succes ermee



mee eens. sterkte ermee!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:16

bij ons zijn er nu ook een paar shetten hoefbevangen en de DA heeft gezegt het liefst op een natte zandbodem zetten. maar let op dat ze geen zand gaan eten. en beweging is goed op zachte bodem

Toch handig zo'n gratis smart!!!

L1+2

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:24

tralalaa schreef:
mijn shetlanderpony is heeeeel erg hoefbevangen Huilen
maar was is DA dan?


Ja shetlanders zijn er over het algemeen heel gevoelig voor.......succes.

Da= Dieren arts Knipoog

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:28

Ik snap niet waarom je er nog geen DA bij hebt gehaald.. Als je paard hoefbevangen is heeft ze heel veel pijn, waarom dan wachten met een DA erbij halen? Hoefbevangen gaat niet zomaar vanzelf over.
Ookal twijfel je, je ziet dat er iets met r aan de hand is, dan haal je toch sowieso een DA erbij?

tralalaa

Berichten: 593
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:00

neutradex werd echt super voor hoefbevangenheid.
hebben jullie nog tips of middeltjes?

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:46

Als je paard hoefbevangen is kan je hem het beste elke dag de hoeven/benen afspuiten (zo vaak mogelijk) maar nog beter is om een 'modderbad' in de stal te maken. Hou het paard goed warm d.m.v. dekens. Bij warmte zetten de bloedvaten uit en dit zorgt dus voor een goede doorbloeding. Ook moet je het paard voorlopig geen haver e.d. geven, het liefst alleen hooi. Je kan je paard wel buiten zetten, maar op een stuk land waar niet al teveel (vers) gras staat.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 17:27

Kijk het probleem is dat de mensen waar ik rij niet zo snel de DA laten komen.
De hoefsmid komt volgende week wel.
Ze staat nu op land dat kaal is en geen vers gras meer heeft.
Als ik kom laat ik haar altijd ff 10/20 min. stappen in de bak, ze loopt dan niet kreupel ofzo.

bedankt allemaal

www.trimmerijemarije.nl

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:37

Dan is hij waarschijnlijk ook niet hoefbevangen. Als een paard/pony hoefbevangen is, verzetten ze het liefst geen stap. En als ie dat wel doet, dan loopt ie heel voorzichtig en kreupel.


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:53

Mijn beestje heeft er volgens mij tegen aan gezeten. Die is naar stal gegaan. En knapte daar goed van op.
In stap liep hij wel goed, in draf was hij onregelmatig. Maar hij wilde niet zo graag lopen, en was erg kort. Maar het was niet super duidelijk te zien, je moest hem wel kennen.
Maar nu na een tijdje stal gaat het weer goed met hem.
En nog steeds staat hij maar een uurtje of 4 per dag op een schrale wei.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anna1
Berichten: 80
Geregistreerd: 15-08-05
Woonplaats: Enschede

Re: hoefbevangen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:16

wie kan me helpen?

de pony waar ik op rijdt heeft verticale scheuren in de hoeven. Ze staat sinds kort een een erg vol weiland en is ook behoorlijk aan de dikke kant...

Ik ben een beetje bang voor hoefbevangenhied, hoewel ze niet kreupel loopt of stijf is...

Zou dit de eerste fase kunnen zijn?

alvast bedankt,
groetjes Anna

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: hoefbevangen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:41

Tralalaa, wat is neutradex. Heb je er wat meer informatie over.
Mijn paard is sinds april hoefbevangen. Zij heeft echter nooit met de benen naar voren gestaan of veel gelegen. Toch was haar hoefbeen in beide voorbenen gekanteld. Zij liep alsof ze te kort bekapt was.
Ik ben van mening dat zolang de hoefwand los is (kun je alleen op foto's zien) het paard minimaal mag bewegen omdat bij elke stap je anders frictie in de hoef krijgt. In een latere fase kun je dan weer gaan stappen op zachte ondergrond en geen voltes.
Vergelijk het met een vingernagel die los zit, elke keer als je die beweegt is dat zeer pijnlijk.
Sterkte ermee.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: hoefbevangen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:20

Anna1 schreef:
wie kan me helpen?

de pony waar ik op rijdt heeft verticale scheuren in de hoeven. Ze staat sinds kort een een erg vol weiland en is ook behoorlijk aan de dikke kant...

Ik ben een beetje bang voor hoefbevangenhied, hoewel ze niet kreupel loopt of stijf is...

Zou dit de eerste fase kunnen zijn?

alvast bedankt,
groetjes Anna

Verticale scheuren hebben meestal hele andere oorzaken.

Hoefbevangenheid is een 'ziekte' waarbij de bevestigings lijn tussen hoefwand en hoefbeen slecht, of zelfs los is. Dit komt vaak door 'vergitiging'.
Het paard zijn gewicht, die normaal door die bevestigingslijn wordt gedragen, steunt daardoor op de zool (wat dus niet hoort) Hierdoor is de zool pijnlijk en zeer gevoelig.
Ook kanteld het hoefbeen, omdat de bevestigings lijn het allemaal niet meer op zijn plek kan houden. In vergevorderd stadium kan het hoefbeen door de zool heenkomen, omdat de zool het gewicht niet kan dragen.
Met andere woorden, verticale scheuren zijn geen kenmerken van hoefbevangenheid. Het kan natuurlijk wel samen voorkomen.

romeorowan schreef:
Tralalaa, wat is neutradex. Heb je er wat meer informatie over.
Mijn paard is sinds april hoefbevangen. Zij heeft echter nooit met de benen naar voren gestaan of veel gelegen. Toch was haar hoefbeen in beide voorbenen gekanteld. Zij liep alsof ze te kort bekapt was.
Ik ben van mening dat zolang de hoefwand los is (kun je alleen op foto's zien) het paard minimaal mag bewegen omdat bij elke stap je anders frictie in de hoef krijgt. In een latere fase kun je dan weer gaan stappen op zachte ondergrond en geen voltes.
Vergelijk het met een vingernagel die los zit, elke keer als je die beweegt is dat zeer pijnlijk.
Sterkte ermee.

Dat ze loopt alsof ze op eieren loopt is logisch, het hoefbeen drukt aan de ene kant van de zool en de grond aan de andere kant, ligt er dan iets 'ongelijks' doet dat ontzettend zeer.
Je moet een paard met hoefbevangenheid geen stalrust geven, wat het paard nodig heeft is beweging, vooral over harde grond. De lijn moet weer vanaf bovenaf (kroonrand) stevig groeien. Daarom moet je zorgen dat het paard voldoende doorbloeding krijgt, en dus geen izjers en veel rustige beweging op harde ondergrond.
Verder moet de hoefwand goed kort gehouden worden, want elke keer dat de hoefwand de grond raakt kan ie weer een stuk verder loskomen, en dan begin je weer vanaf voor....

Dat de hoefwand 'los' is kun je zeker wel zien aan de hoef zonder fotos. Misschien niet zo precies als op fotos, maar het is zeker wel vast te stellen.
Ten eerst is de witte lijn verbreed, dat is opzich al duidelijk genoeg. Verder zie je vaak dan de hoefwand vanuit de kroonrand mooi recht groeit, en dan ineens een rare bocht naar buiten maakt, dat is het punt waar het los gelaten is.
Ook is de zool plat, van een paard met gezonden hoeven hoort de zool hol te zijn, het hoefbeen drukt dan niet op de zool en hangt mooi hoog in de hoef.
Als het hoefbeen op de zool druk gaat deze vanzelf spreken naar beneden en wordt dus plat.

Anna1
Berichten: 80
Geregistreerd: 15-08-05
Woonplaats: Enschede

Re: hoefbevangen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:45

Toydoll bedankt voor je info!!

internet is erg handig, maar het kan er soms ook voor zorgen dat je spoken gaat zien, tenminste in mijn geval

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: hoefbevangen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:10

Ik ben van plan een pony tekopen maar de pony is al wel 2 keer hoefbevangen geweest.
Krijgt nu ook speciale musli zonder eiwitten dus zou die het dan nog vaak kunnen worden en wat zijn de kosten dan.
Is het ook een optie om hem in de zomer niet in de wei te zetten of in een wei met weinig gras?

romy_b
Berichten: 1374
Geregistreerd: 04-05-07

Re: hoefbevangen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:07

beste iedereen,

ik heb een shetlandertje die warschijnlijk hoefbevangen is denken we. Verdrietig
zijn manen kam is vet (zoals ik bij meer verhalen las) Verdrietig
en ik spuit zijn benen zo'n 4 x per dag af.
maar toen ik met hem vanochtend een stukje liep, (niet ver) had hij geen zin om naar stal te gaan.
is dat nou goed of moet hij juist heel veel rust??
en wat kan ik nog meer doen om de pijn over te laten gaan of het te genezen?

groetjes Bloos

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: hoefbevangen?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:10

Ik zou niet met een hoefbevangen pony gaan wandelen. Zet em in een bak met zeiknat zand.. en laat em zelf maar keutelen.. maar niet mee gaan stappen hoor!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Trendiction en 26 bezoekers