peniskoker ontsteking of zow..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
asja

Berichten: 91
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Hoorn

peniskoker ontsteking of zow..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 09:09

bij ons op stal heeft een paard waarschijnlijk peniskokerontsteking....

maar we weten het niet zeker hoe kan je het kerkennen?

hij heeft wel een bult diej is gewoon zacht niet hard of zo maar hij vind het wel erg vervelend als je er aan komt

wie weet hier meer van??

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:30

Als ik jou was, zou ik de baasjes adviseren om de da ernaar te laten kijken. Ik heb zo'n ontsteking nog nooit gezien, maar weet wel dat het flink vervelend kan zijn en je paard er lang last van kan hebben.

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:51

het is erg vervelend als je paard dit heeft het is erg pijnlijk en opgezet bij hte wassen komt er ook heel veel stinkende troep uit je kan het beste wassen met betadine shampoo dat ontsmet het goed en altijd goed bijhouden die koker voor je het weet is ie ontstoken.

indiaan
Berichten: 90
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:55

Dierenarts bellen voor meer info

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:37

Het kan een onsteking zijn, maar ook een steek van een of ander beest. Meestal zwelt de koker geheel op als het onstoken is. Zoizo even met de eigenaren erover hebben dat er wat aan gedaan moet worden, ze kunnen er nl erge last van hebben. Gossie heeft het twee jaar terug erg gehad, helemaal dik. Wij gebruikten elke keer een schone washand met lauw/warm water, ff een ranzig klusje, maar met je hand erin als hij zn ding niet uithangt en goed schoonmaken. Allemaal stinkende troep komt er dan uit en zwarte smeer. Dat smeer is normaal, zorg wel dat je de washand steeds goed schoonmaakt. Wij moesten van de DA na behandeling van hem, 7 dagen met hydrocortiderm insmeren na het schoonmaken. Maargoed, zoals hierboven gezegd, laat de eigenaren met de DA overleggen.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 11:47

Mijn ruin heeft het ook gehad.. afspuiten en er niet aankomen. Ontsteking moet rijpen en barst vanzelf open.
Wel even VA laten komen en om cubarmix vragen, dit om bloedvergiftiging te voorkomen succes en beterschap!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 13:25

SymO, ik denk niet dat de info die jouw VA heeft gegeven helemaal goed is overgekomen, want een ontstoken peniskoker moet wel degelijk met lauw water en betadine (scrub) van binnen schoongemaakt worden, biotex groen helpt nog beter trouwens en is absuluut paard vriendelijk. Een dergelijke onsteking rijpt niet af en barst ook niet open, (zou niet best zijn). Een onstoken peniskoker met koud water afspoelen helpt hooguit om de zwelling wat af te koelen, maar je krijgt de koker er niet mee schoon en dat is een must om van de onstekeking af te komen. En Cubarmix is een ontsteking remmende antibiotica poeder, maar dit werkt alleen als de oorzaak ( dus inderdaad die stinktroep) verwijderd en schoongemaakt is.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 12:59

Ja sorrie ik ben een btje mis geweest met iets anders lees ik nu net..
Ik had het over een zaadstreng onsteking na een castratie..
Sorrie!