Verstand van cavia's?? Kijk even!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Verstand van cavia's?? Kijk even!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 07:55

Mijn cavia had 2 weken geleden een abces. Ze is toen naar de dierenarts geweest. Ondernarcose en opengesneden. Ze moest er een nachtje blijven.
Ik heb haar een week moeten behandelen met antibiotica. En haar bekkie spuiten en een zalf in de wond spuiten.
Alles ging goed. Na een week was de wond dicht.

Nu, 2 weken later heeft ze weer een abces. Nu achter haar oor.

Hoe kan dit nou komen?? Van de bodem? Besmettelijk? Ziekte?
Ik heb echt geen idee.
Vanmiddag naar de dierenarts en dan vraag ik hem dat ook. Maar hoe denken jullie erover??

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:00

Het kan aan de bodem liggen
Zit ze alleen in het hok? Kan ze ergens wondjes van krijgen?

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:20

heb je stro in het hok? dat kan nog wel eens te hard zijn voor tere knaafjes. Geef hem maar een knuffel! Ach gut

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 09:54

Nee, ik heb geen stro. Zaagsel en hooi. Ze zit alleen in een hok en scherpe dingen zitten er niet in, daar heb ik op gelet.

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:09

Sommige cavia's zijn hier heel gevoelig voor. Wij hadden ook een cavia die dit had. Ze had echt een heel groot abces aan de zijkant van haar buik zitten. We dachten dat het kanker was en hadden haar apart gezet, want ze zou dan al snel doodgaan. Maar het is vanzelf opengesprongen, het stonk echt verschrikkelijk!! Ziek . We hebben het elke dag schoongemaakt met Dettol en daarna nog behandeld met Betadine. Ze was sterk vermagerd, omdat alle ingewanden weggedrukt waren. Daarom at ze ook bijna niets, alleen wat hooi. Gelukkig is ze er weer helemaal bovenop gekomen . En springt weer vrolijk rond Clown

Maar het kan ook zijn dat het een kwaadaardig gezwel is. Je kan misschien beter even naar de dierenarts gaan .Rondom het keeltje vind ik het altijd griezelig ....

Ik weet niet of je hier iets aan hebt hoor, ik vertel alleen wat ik voor ervaring hier mee heb.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:02

In je anere topic had ook al iemand gereageert over het gebit, en daar sluit ik me heelmaal bij aan.

Laat je da de kiezen even nakijken, zelfde geld is het een wortel die scheefgroeit en dus voor onstekingen zorgt.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:00

als een caaf een abces heeft gehad en je moet het dagelijks insmeren en antibiotica geven lijkt het mij ook verstandig dat je de bodem elke dag verschoont, want ik begrijp uit het verhaal dat de wond open was toen je haar weer meekreeg naar huis toen. De bacterien die achterblijven kunnen op een andere plaats weer een abces veroorzaken. Zeker als ze door de antibiotica verzwakt zijn. Dus als je naar de DA en het blijkt een abces te zijn, zal deze inderdaad weer verwijderd worden, maar dan wel elke dag verschonen en de kooi desinfecteren.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 13:50

Doe ik ook! Antibiotica heb ik meegekregen, 2x per dag. En verder de wond schoonhouden met betadine.
Ik verschoon elke dag de kooi. Ze staat ook nu op handdoeken, vanwege het vuil van zaagsel en hooi.
Hooi mag ze voorlopig niet, tot de wond dicht is, ook vanwege vuildeeltjes.

Heb inmiddels de ervaring van de vorige keer Knipoog

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:59

Amanda"]
Nee, ik heb geen stro. Zaagsel en hooi. Ze zit alleen in een hok en scherpe dingen zitten er niet in, daar heb ik op gelet.
[/quote]
[quote="Amanda schreef:
Doe ik ook! Antibiotica heb ik meegekregen, 2x per dag. En verder de wond schoonhouden met betadine.
Ik verschoon elke dag de kooi. Ze staat ook nu op handdoeken, vanwege het vuil van zaagsel en hooi.
Hooi mag ze voorlopig niet, tot de wond dicht is, ook vanwege vuildeeltjes.

Heb inmiddels de ervaring van de vorige keer Knipoog


uuhh beetje tegenstrijdig???

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:32

e_l_m_o"]
[quote="Amanda"]Nee, ik heb geen stro. Zaagsel en hooi. Ze zit alleen in een hok en scherpe dingen zitten er niet in, daar heb ik op gelet.
[/quote]
[quote="Amanda schreef:
Doe ik ook! Antibiotica heb ik meegekregen, 2x per dag. En verder de wond schoonhouden met betadine.
Ik verschoon elke dag de kooi. Ze staat ook nu op handdoeken, vanwege het vuil van zaagsel en hooi.
Hooi mag ze voorlopig niet, tot de wond dicht is, ook vanwege vuildeeltjes.

Heb inmiddels de ervaring van de vorige keer Knipoog


uuhh beetje tegenstrijdig???
[/quote]

Waar vind jij die tegenstrijdigheid dan?
Caaf zat altijd op zaagsel en hooi, dus zonder scherpe deeltjes van de stro, en nu ze bij aan het komen is van de operatie zit ze op handdoeken omdat zaagsel en hooi nogal stoffig is.
Logisch toch?

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:56

Weet je wel zeker dat het een abces is wat de caaf nu heeft? Het kan ook een talgbultje zijn (oftewel een talgophoping van binnen). Een abces is niet goed, maar een talgbultje kan in principe geen kwaad.. zolang het maar niet zo heel heel groot is en het niet weer groter word. ik zou er voor de zekerheid even mee naar de dierenarts gaan en die vertelt je wel of het een talgbultje is of een abces. Een talgbultje kan je gewoon laten zitten. Succes! Lachen

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:10

Let er wel op dat ze genoeg blijft eten. Het kan zijn dat ze door de pijn en operatie mager wordt. Als ze verzwakt heeft ze meer kans op nieuwe infecties. geef haar veel fruit en als ze niet genoeg brokjes eet ga over op babyvoeding via een spuitje. Werkt heel goed. Op die manier krijgt ze toch alles binnen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 13:00

Eten en drinken doet ze prima. Ze krijgt gewoon haar groente en fruit. Normale hoeveelheid.
Hardvoer krijgt ze iets minder. Een eetlepel per dag.
Hooi op dit moment helemaal niet.

Elmo: ze staat normaal gewoon op zaagsel en hooi. Nu niet, omdat ze een open wond heeft en er geen vuil in mag komen. Daarom staat ze nu op handdoeken. Lachen
eljubo: ik ben al naar de DA geweest. Heb gelijk dezelfde avond gebeld en kon de volgende dag al komen. Ze is al onder het mes geweest...Knipoog

Voor de rest van het verhaal: [VvdD] Cavia alweer ziek... (met update !)