Pony angst gekregen met vast staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Pony angst gekregen met vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 08:18

Pony van de wijkboerderij is onlangs geschrokken bij het vast staan.

Jammer genoeg was ik er niet bij, dan had ik tenminste geweten hoe en wat.
Het is gebeurd dat een vrouwtje die zelf een paardje heeft het poetsen toevertrouwd kreeg.
Maud is met haar hoofd onder het halstertouw langs in paniek geraakt en alleen maar staan trekken en panieken van wat ik heb gehoord.
Het halstertouw was niet meer los te krijgen want er zaten 3 knopen in (de een zegt paardenknoop, maar weer 3 anderen zeggen 3 knopen).
Dus het touw is doorgesneden gelukkig door snel intuitief handelen van een andere medewerkster.

Ik heb wel gezegd, schrikken kan bij iedereen gebeuren, maar wat er daarna op volgde had niet gehoeven.

De keer erna dat ik maud meenam om te borstelen was ok, maar zodra de borstels er aankwamen en ik haar weer wilde vastzetten raakte ze weer in paniek.

Ik baal er zo van, voel me verantwoordelijk gezien ik de verantwoordelijkheid heb over de ponies, en dat dit net gebeurd vlak voordat de pony weer terug gaat naar de eigenaresse (moeders wordt binnenkort afgespeend Knipoog veulen blijft bij ons).

Het klinkt banketstaaf, maar ik heb al vaker geroepen, niet iedereen met een eigen paard kun je ook zodoende alles toevertrouwen qua zorg.
Achteraf ook een risico voor de wijkboerderij om mij daarin te vertrouwen want ik heb niet eens een eigen paard! Knipoog
Ik kreeg nu ook weer een aanbod voor het opvoeden en verzorgen van het veulen, ja maar dat meisje heeft al zoveel paarden opgevoed! Ja zo heb ik wel meer aangeboden gekregen...

Maargoed, nu probeer ik het dus van voren weer af aan met maud, touw door het hek en vasthouden. Terwijl er gewoon geen enkel probleem is geweest met d'r de afgelopen maanden, jonge pony maar superbraaf.
Ik ben nu net blij dat haar veulen dit zo goed kan, nu weer het riedeltje overnieuw? Momenteel is het gewoon nog echt paniek wat geen mutsen moet worden.

KikiR

Berichten: 103
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: RIJSWIJK ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:47

Hoi Llewella,
Ik heb eens in een boek van Mark Rashid of Ray Hunt (weet even niet meer welke) gelezen dat ze een paard hadden wat niet vast kon staan. Zijn oplossing sprak me erg aan: hij maakte er geen issue van en liet het paard steeds los staan. Na een tijdje was er een stagiere die niet op de hoogte was van de problemen en het paard per ongeluk had vastgezet. En wat bleek; het paard gaf er niets meer om!

Ik denk dat ik dat in eerste instantie ook zou doen in jouw geval; zet het paard op de poetsplek met het halstertouw los over zijn hals of in je hand en leer hem netjes stilstaan. Als hij dan weer door heeft dat de plek echt niet eng is, is vastzetten waarschijnlijk weer vanzelfsprekend.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 08:50

Dankje, dat klinkt als een goede.
Ze blijft gemakkelijk bij je en rustig stilstaan dus dat is makkelijk.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:15

Idd gewoon eerst los laten staan en poetsen op die plaats. Zo kun je langzaamaan eens het touw door de ring/paal whatever waar je vastbind halen en los laten hangen. Gaat dat ook goed kun je er eens een slap knoopje in draaien en zo stap voor stap verder gaan.