Cremello's

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Cremello's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 09:14

Het is dan misschien geen ras, maar door de specifieke kleur wilde ik toch een onderwerp erover beginnen.

Ik ben erover aan het denken om een cremello te kopen, omdat ik het een schitterende kleur vind. Het is dan wel de bedoeling dat ik ermee zou gaan fokken. Ik vraag me af of er een markt voor is....ik vind ze fantastisch en heb gezien dat er nog niet veel aanbod is in deze kleur in Nederland, maar misschien ben ik een van de weinige die ze mooi vind Haha!

Zijn er mensen hier met een cremello? Zijn er nog dingen die ik moet weten over deze kleur?


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:37

Tja, cremello's. Welke maat wil je Knipoog.

Op de NMPRS hengstenkeuring liep er ook eentje rond, De Drie Wilgen Sebastopol's Blue Eyes. Ik vond hem heel gaaf. Helaas geen premie, wel goedgekeurd voor de dekdienst, hij was tegen de meter aan(precieze maat weet ik zo niet).

Er zullen vast wel meer liefhebbers voor zijn. Voor de (kleur) fokkerij is het natuurlijk interesant om met een paard met een dubbele verdunnings factor te fokken. Daar komt vaak wel wat grappigs uit Lachen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:13

Als je cremello kruist met vos krijg je altijd palomino. Daarvoor is altijd een markt, met andere kleuren komt er altijd een verdunning van die andere kleur uit, levert ook mooie resultaten op.

Er zijn echter veel paardenmensen die niet van cremello houden vanwege de blauwe ogen en de lichte huid. Die zijn allebei erg gevoelig voor zonlicht.

Ik vindt ze zelf wel mooi (als ze ook mooi gebouwd zijn), maar mijn voorkeur gaat uit naar perlino (een andere variant van dubbele verdunningsfactor.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 12:15

Ik ben ook meer geïnteresseerd in de fokkerij, dus wat gebeurd er als ik dit en dat met een cremello kruis Lijkt me erg leuk om daar eens wat mee te experimenteren

Dat van dat zonlicht is een punt waar ik graag wat meer over zou willen weten: heeft een cremello extra bescherming nodig voor de zon? Zoja, hoe?

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:20

De enige cremello hengst die ik ken staat 's zomers dag en nacht buiten (wel in een wei met een plekjewaar altijd schaduw is, maar ik heb 'm alleen nog in de zon zien lopen) en voorzover ik weet heeft hij nergens last van.
De andere cremello (een merrie) heeft juist weer heel veel last van verbrande huid 's zomers en moet constant ingesmeerd worden. Ik denk dat het van het paard afhangt.

't lijkt me dat je z'n ogen al aardig kunt beschermen met zo'n vliegenkap las hij last heeft van de zon en tegenwoordig hebben ze ook van die antivliegendekens/dekens ter bescherming tegen de zon (van die zilverkleurige) ik denk dat dat ook wel werkt.

Ben je echt serieus op zoek, voorzover ik weet is die hengst te koop ('t is een akhal-teke)?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:25

zippora schreef:
Er zijn echter veel paardenmensen die niet van cremello houden vanwege de blauwe ogen en de lichte huid. Die zijn allebei erg gevoelig voor zonlicht.


En dat is dus een van de grootste misverstanden die er zijn bij paarden met dubbele verdunningsfactor, en dan met name de cremello's en perlinó's. Kijk maar even op www.doubledilute.com.

Ik vind een cremello geweldig (een perlino minder) en zou ook zo een cremello willen hebben. Lijkt me alleen erg lastig met schoonhouden.

Ik heb zelf een palominomerrie, en mocht ik daar ooit een veulentje van willen fokken en kom een geschikte palomino hengst tegen die bij haar past, dan zou ik deze hengst gebruiken in de hoop op cremello.

Je suis Charlie.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:03

peeky schreef:
Het is dan misschien geen ras, maar door de specifieke kleur wilde ik toch een onderwerp erover beginnen.

Ik ben erover aan het denken om een cremello te kopen, omdat ik het een schitterende kleur vind. Het is dan wel de bedoeling dat ik ermee zou gaan fokken. Ik vraag me af of er een markt voor is....ik vind ze fantastisch en heb gezien dat er nog niet veel aanbod is in deze kleur in Nederland, maar misschien ben ik een van de weinige die ze mooi vind Haha!

Zijn er mensen hier met een cremello? Zijn er nog dingen die ik moet weten over deze kleur?


Meestal vindt iemand een cremello schitterend of spuuglelijk.
Maar voor de fokkerij is een cremello natuurlijk altijd errug interessant omdat je altijd zeker bent van een nakomeling met verdunning....dus altijd palomino, valk of smokey.....
En dat vindt meestal iedereen wel heeel erg mooi !

Mmmmm.....ik zie jouw avatar : valkbont of palominobont is ook errug mooi.... Knipoog

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:34

Zoals hierboven al vermeld het is een groot misverstand dat cremello's gevoelig zijn voor zonlicht !!! Niet meer of minder dan ander paarden. Wat wel voorkomt is dat men niet de bles zo duidelijk ziet bij cremello's en deze, zoals bij andere paarden, dan verbranden en voila ... de cremello heeft een slechte naam!

Cremello's zijn zeer gewild in het fokkerij vanwege de kleur vererfenis ... als alles mee zit: op vos = palo, op zwart = smokey, op bruin = valk.
Bij het fokken wordt cremello x cremello wel afgeraden ... waarom weet ik niet ... heeft waarschijnlijk te maken met vooroordelen van vroeg ivm de blauwe ogen.

Ik neem aan dat als je denkt te fokken met cremello's dat je vanzelfsprekend let op conformatie enz. Het heeft geen zin om een mooie kleur te hebben zonder dat je de bouw en karakter ook mee hebt!!!

Welke stamboek registratie heeft de cremello die je een oogje op hebt? Je kan het altijd laten registreren bij de Royal Belgian Palomino stamboek met behoud van oorspronkelijke stamboekpapieren. Dit is interessant ivm shows en dekkingen. Stamboek (bijvoorbeeld BWP, KWPN, NRPS, NF, Welsh, mini, shetland enz enz) paarden kunnen bij de RBP dubbel registreerd worden omdat het een KLEUREN stamboek is en open voor alle rassen !
(RBP is een officieel erkennende stamboek die dit jaar zijn 30e jubileum viert tijdens de paardendagen show in Ghlin op 18 juli!!)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:51

Met cremello x cremello is er kans op een heel wit veulen wat niet levenvatbaar is dacht ik. De precieze details weet ik niet, maar het is in die richting iets.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:03

Cremello heeft NIETS te maken met geheel wit-patronen geboren veulens!

Ten eerste zijn cremello's NIET WIT maar een creme kleur ... vandaar de naam.

Ten tweede heb jij het over 'Overo Lethal White Syndrome' dat voorkomt bij overo bonte patronen bij paints. Dit gebeurt wanneer het witte patroon dusdanig overweldigend is dat het veulen geheel wit geboren wordt en in geval van OLWS niet levensvatbaar is. Dit OLWS zit in de genen en kan getest worden op aanwezigheid. Indien je een bonte merrie (een overo paint merrie bijvoorbeeld) dat positief getest is op OLWS dan is het aan te raden er niet mee te fokken of, indien je het niet kan laten, een hengst te kiezen (liefst dan een zg solid kleur) die de gen niet draagt.

Nog iets ... OLWS veulens worden geboren met bruin ogen (normaal gekleurd) ... cremello veulens worden geboren, en behouden, blauwen ogen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:08

En nog een kleine toevoeging. OLWS veulens hoeven ook niet helemaal wit te zijn. Het OLWS komt door een genetisch defect waardoor de voorlopers van zenuwcellen en spiercellen niet kunnen wandelen tijdens de ontwikkeling van de embryo, en zo worden gedeeltes van de darmen niet van zenuwen voorzien en komt er ook weinig of geen kleurpigment op de huid voor. Om dat de darm niet van zenuwen is voorzien en soms ook de doorbraak naar de anus niet is gemaakt zijn deze veulens niet levensvatbaar en sterven binnen 24 uur na de geboorte. Opereren is niet of nauwelijks mogelijk.

Geheel witte veulens die geboren worden hoeven niet meteen OLWS te zijn. Extreme sabino's zijn ook wit bij de geboorte en wel degelijk levensvatbaar.

De roze huid onder de witte kleur is dan bij deze paarden wel erg gevoelig voor verbranding. Cremello heeft altijd pigment, niet zoveel als een palomino, maar voldoende om verbranding tegen te gaan.

Je suis Charlie.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:25

En toch zou ik het niet durfen uitproberen (voorzover ik weet heeft niemand dat nog gedurfd, of heb ik dat mis?), cremello x cremello.
voor hetzelfde geld is een verduningsfactor van 4 wel fataal voor een veulen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:31

Het zal gerust weleens geprobeerd zijn.

En het paard zal nooit een verdunningsfactor van 4 krijgen, het krijgt er hoogstens 2 Lips are sealed

Je suis Charlie.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:36

Cassidy schreef:
Het zal gerust weleens geprobeerd zijn.

En het paard zal nooit een verdunningsfactor van 4 krijgen, het krijgt er hoogstens 2 Lips are sealed


oeps.. ben altijd al slecht in rekenen geweest Bloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:41

zippora schreef:
oeps.. ben altijd al slecht in rekenen geweest Bloos


Of misschien niet zo goed in Biologie? Haha!

Je suis Charlie.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 17:37

Nou, daar zijn alweer een hoop vooroordelen de wereld uitgeholpen Lachen Maar ik ben in ieder geval niet op zoek naar een hengst: heb al een merrie staan dus dat wordt niets...eigenlijk ben ik op zoek naar een cremello Andalusiër, maar aangezien die niet in het stamboek opgenomen (alleen wit, bruin, zwart en vos) weet ik niet of dat een goed idee is voor de fok.....nou ja, ik ga me eerst eens oriënteren.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:37

Cremello x cremello wordt wel gedaan maar wel dan in USA. Kijk maar is op de site: www.doubledilute.com maar meestal worden ze gebruikt om 'kleur' te maken.
Daar ze niet zo veel voorkomen in nederland en belgie zal er weinig directe kruisingen hier rondlopen.
Cremello x cremello is gewoon een KLEUR kruising en daar krijg je gewoon een KLEUR eruit, hetzij cremello. Men moet niet vergeten dat cremello is een dubbel verdunning is op het vosse kleur = vos x vos x cremello x cremello. De 'basis', sterke kleur is vos met daarop een dubbel verdunnings gen.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:33

wat is nou een "perlino"dan..?
Ik zoek ook al heel lang een cremello hengst van rond de 1.70 die geschikt is voor de dresuur en ook voor springen, voor mijn merrie, maar heb er tot nu toe nog geen een gevonden..
iemand??

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:12

Een perlino is een dubbelverdunning op een bruin gekleurde paard.
Dit is een paard dat min of meer eruit ziet als een cremello, met bijvoorbeeld ook blauwen ogen maar een geel/oranje-achtig tint heeft in de manen en staart. Voorbeeld te zien op www.doubledilute.com

Als je een cremello hengst kan vinden van rond de 170 cm Bloos! laat het mij aub weten !!!! Deze is een zeldzaam als niet unieke beest !!

Bij het Gestuet Falkenhorst in Duitsland hebben ze twee jonge WB cremello's die nog niet gekeurd zijn (later dit jaar en dus niet beschikbaar voor dekkingen dit jaar) die beiden zonen zijn van de ENIGE in de wereld goedgekeurde warmbloed cremello hengst. Heel interessante bloedlijnen. Als je kan wachten tot volgend jaar .....

Verder bij de Royal Belgian Palomino stamboek is er een SBS-gefokte cremello die RBP-goedgekeurd is voor publieke dekkingen. Hij is, denk ik, rond de 165 cm. Naam en telefoonnr van eigenaar te vinden op www.royalbelgianpalomino.be onder 'Etalons 2004', hengst naam is Beauty du Clos du Val. Deze heeft spring en dressuur bloed.

Verder is Frankrijk is de stoeterij 'St. Martin'. Hier worden palomino's warmbloedtypes gefokt en ze hebben ook cremello's staan.


peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 23:04

En een fokker van kinsky's uit Duitsland maar de paarden zijn gevestigd in Tsjechië http://www.kinsky.de/ Lachen

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:01

en in België staat een cremello Akhal-Teke hengst, hij is echt fantastisch mooi, maar 1.70 m haalt hij echt niet. Ik denk dat hij tegen de 1.60 m aanzit.

hier kun je 'm bekijken bij Horses for sale: http://www.akhaltekehorse.com/.

p.s.: er zit wel een prijskaartje aan.

Er zijn trouwens ook een paar cremello merries te koop, maar dan moet je ze even ophalen in Oostenrijk Knipoog . http://members.aon.at/tekke/.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:34

Hij is uit een buckskin lijn dus denk ik dat hij eerder een perlino is (kijk ook naar de kleur van zijn manen en staart) dan een cremello.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 14:11

HHmmm ik ben er niet helemaal weg van.....beetje te iel naar mijn smaak Scheve mond

Dit vond ik wel een mooi beestje, jammer dat ie hengst is
Afbeelding

Afbeelding

Dit is dus een Kinsky, maar dat is natuurlijk moeilijk fokken omdat ik niets ken hier in Nederland

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:42

Nog nooit gehoord van een Kinsky, dus ik heb de link met interesse doorgelezen. Ik kwam wel deze opmerking tegen:

Cremellos oder gar Albinos sind unerwünscht, weshalb zur Erhaltung der Farbpigmente Isabellen mit Füchsen oder Braunen angepaart werden, um ein allmähliches Ausbleichen der Farbe zu verhindern

Dus ook bij Kinsky's is een Cremello of Perlino niet gewenst. Paardje hierboven kan dus niet ingeschreven worden?

Je suis Charlie.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:51

Waarschijnlijk wel ingeschreven maar nooit goedgekeurd voor dekdienst. Let wel er is een groep duitse fokkers die veel werk aan het verrichten zijn om binnen de diverse warmbloed stamboeken de cremello en perlino aanvaard te krijgen.
Dankzij het goedkeuren van de diverse palomino hengsten en EEN cremello hengst in diverse duitsland warmbloed stamboeken, de wereldwijd vraag naar deze kleuren in het warmbloed fokkerij Bloos! EN ook het aanvaarden van de kleur door de AQHA en JC in USA OK dan! , is al veel grondwerk gelegt voor de registratie en goedkeuren van cremello's in de resterende DL warmbloed stamboeken. Als Duitsland het doet dan hebben Poland, Rusland, Nederland, Belgie en Frankrijk geen reden om niet te volgen !!!!
Tot dan zijn alle cremello's, perlino's, palomino's, valk, smokey creams of black, zeer welkom in het Royal Belgian Palomino stamboek. Lovers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers