Valkkleurige hengsten !!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ephany

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Enter

Valkkleurige hengsten !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 11:04

Ik ben op zoek naar valkkleurige hengsten. Er lopen op dit moment enkele hengsten rond met een valkkleur dus die ken ik al. Maar ik hoop eigenlijk dat iemand hier een kleine 20 jaar terug kan graven of mij kan helpen met graven. (want ik schiet niet echt op in mijn eentje)

Hoe en waarom zoek je die hengsten denken jullie nu waarschijnlijk, dat zit zo. Ik heb een grote C-Pony merrie van 1989 die valkkleurig is (4 witte voetjes en bles), ze is gekocht op een markt in het noorden van het land en in ons bezit sinds 1992. (een hele tijd dus)

Maar er is helemaal niets bekend over haar afstamming, nu hebben wij haar laten opnemen in het NRPS hulpstamboek, maar toch blijven we nieuwsgierig naar een mogelijke aftsamming.

Dus: Ken je een pony van rond de 20 jaar oud en het is een valk en je weet de afstamming wel laat het dan ff weten. Ik kan dan weer verder zoeken Lachen

Horses are a way of life


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:20

Om het moeilijker te maken ... moet je ook zoeken naar palomino gekleurde hengsten, perlino's en cremello's want deze kruizen met een 'gewone' bruin gekleurde paard kan een valk gekleurde paard geven!!

Zelfs een palomino x zwart = kan een valk geven (als de palo de agouti gene draagt)!

Ik vrees dat je zoek aktie weinig zin zal hebben omdat het niet 100% vast is dat de vader (of moeder) een valk was?

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:05

de duitse pony hengst Dornik is zeker aan te raden! loopt (of liep) EK dressuur en is een valk. heb er meerdere veulens van gezien en de een is nog leuke dan de ander. het paardje waar chamayalover op rijdt is ook van deze hengst.

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:09

Ik vrees dat je zoektocht zoeken naar een speld in een hooiberg is en dus bijna onbegonnen werk, aangezien je geen enkel aanknopingspunt hebt waaruit je kan beginnen zoeken.

Nouska

Berichten: 1109
Geregistreerd: 15-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:38

Hoi,

Valk wordt veroorzaakt door het verdunningsgen dat inwerkt op de basiskleur bruin. Als dit inwerkt op vos, dan krijg je isabel (palomino), op zwart smoky (zomerzwart). Dubbele verdunningen zijn cremello (op vos), perlino (op bruin), zilversmoky (op zwart), maar ik denk niet dat daar zoveel mee gefokt werd twintig jaar terug. Smoky ziet er meestal uit als bruinzwart dus word soms niet eens herkend.(Zilversmoky kan voor vos aangezien worden.)

Punt is dus inderdaad dt de vader van jouw merrie elke mogelijke kleur kon hebben. Wat voor kleur had de moeder trouwens? Als je dat weet kan (hoeft niet) je misschien sommige kleuren van de vader uitsluiten.

-x- N. Cool

Hope is not the conviction that something will turn out well, but the certainty that something makes sense, regardless of how it turns out.
VIRTUS ADVERSA VINCIT

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:04

Heb je een foto van je pony?

Mss is het wel een nakomeling van de NF hengst Polsbury Popeye. Alleen weet ik niet precies wanneer hij naar belgie is gegaan, ik dacht al voor 1989, maar mss is je pony wel ouder.

strandloper

Berichten: 39
Geregistreerd: 28-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:54

Kijk eens op de http://www.romantico.nl . De hengst Romantico is heeft zelf geen valkkleur, maar heeft wel 2 dekhengsten voorgebracht met de valkkleur (Popcorn en Ricardo). Mischien heb je er iets aan.

Suc6 met je zoektocht, het zal wel moelijk worden als er geen papieren bij zitten

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:06

POWER AND PAINT!!!!!
Geweldig diertje!
Pony die Marrigje van Baalen rijdt.
Laatst bijgewerkt door Skitter op 26-05-04 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:07

Oeps sorry niet goed gelezen Clown)

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:26

Popcorn en Ricardo zijn volgens mij een beetje te jong

ephany

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 21:53

Bedankt, en ik weet het, het is zoeken naar een speld in een hooiberg wat betreft de afstamming. Verward wordt niet wat denk ik.

Maar toch...we hebben er nu 1 veulen bij van King Kadanz. Bruine pony die niet sterk de kleur vererft en het is veulen is dus ook een valk. Het intrigeerd me hoe je de kleur kunt behouden en hoop door meer over valkkleurige hengsten (mag ook merries) te lezen en ze te zien opnieuw een hengst kan vinden die bij de merrie past en lijkt me dat als er in een bloedlijn meerdere valken voorkomen dat ik eerder kans heb dat het veulen een valkje wordt. (longshot but worth the try Lachen )

Of ik heb een ponyhengst nodig die gewoon helemaal niet zijn kleur vererft, maar die zijn er niet veel.

Horses are a way of life

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:56

Afbeelding

POWER AND PAINT!

Live,LOve,'ndLaugh

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:22

Wat zoek je nou precies? Een hengst om te dekken of een hengst uit het verleden die eventueel de vader is van je pony?


ephany

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 21:58

Wat ik zoek is een beetje meer info over het fokken met en van valkkleurig eponies. Alles zou me daarbij helpen, hengsten zoals bijv. Power and Paint zijn bekend en dus heb ik daar al even naar zitten kijken. Maar ik heb het gevoel dat er nog zooo veel meer te vinden is.

We hebben de merrie 1x gedekt dus, en daar kwam wel een valkje uit, de volgende keer willen we weer. Maar om een beetje zekerheid te krijgen over hoe je de kleur het beste kan laten vererfen moet/wil ik wat meer te weten komen over de valk kleur en fokresultaten.

Horses are a way of life

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 23:31

OK: hier een klein genetica kursus:
- veulen krijgt altijd 1 gen van mama en 1 gen van papa voor een der welke specifieke eigenschap
- de aanwezigheid van een bepalende gene wordt met Hoofdletter aangeduid en de afwezigheid met een kleine letter
- zwart (E) is dominant over vos (e)
- als een paard de verdunningsgen creme (D) draagt ... dan toont het.
- de valk kleur wordt bekomen door een verdunningsfactor ( de creme gene) op een 'bruin' gekleurde paard.
- een 'bruin' gekleurde paard is in feite een genetisch zwart paard met een of twee Agouti (Aa of AA) genen.
- de agouti gene 'verjaagt' het zwart naar de uiteinden, mn manen, staart en benen.
- een "zwart" uitziende paard kan ook bijvoorbeeld een vosse gen dragen(Ee).
- Een valk veulen heeft minstens 1x zwart gen, 1x agouti (VIP!) EN 1x creme (VIP!) nodig.

Nu heb je de puzzelstukken:
Je merrie is valk dus heeft zeker een zwarte gen (E), een agouti gen (A), een creme gen (Dd). Omdat je niet weet welke kleur haar ouders waren kan zij als tweede kleuren gen zwart (EE) of vos (Ee) dragen EN wel of niet een tweede agouti gen (Aa of AA).
Zij is dus of
- EEAADd = homozygoot voor zwart EN agouti dus altijd bruin met daarbij 50% kans op valk veulens
- EEAaDd = homo. voor zwart, heterozygoot voor agouti dus 50/50 kans op zwart of bruin EN 50/50 kans op valk of smokey blacks
- EeAADd = hetero. voor zwart en vos, homo. voor Agouti dus 50/50 bruin of vos EN 50/50 kans op valk of palomino
- EeAaDd = hetero. voor zwart en vos en agouti dus zwart, bruin en vos EN 50/50 kans op smokey black, valk of palomino

Zonder te weten welke preciese combinatie deze merrie heeft is er geen zekerheid om elke keer een valk veulen te krijgen. Natuurlijk de grootste kans (75%) heb je met een perlino hengst maar hierbij heb je ook een kans op een perlino veulen.
Ale je de genetisch combinatie van de hengst weet dan kan je de mogelijkheden 'uitpuzzelen'.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers