paard over voorstang trailer gesprongen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
azrael

Berichten: 66
Geregistreerd: 21-05-04

paard over voorstang trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 12:24

HOi,
Ik ben op zoek naar mensen die het meegemaakt hebben dat hun paard over de voorstang is gesprongen. Dit is mij dinsdag dus overkomen, paard stuk, trailer stuk. Maar waarschijnlijk is alles wel te herstellen.Tijd zal het leren. Dit is dus meest afschuwelijke situatie die ik mee heb gemaakt, laat staan voor mijn paard. Nu vraag ik mij af hoe je dit aanpakt. Nu(als de trailer weer terug is) alweer langzaam gaan oefenen met je paard op trailer zetten of eerst wachten totdat alles weer bekoeld is. Ik begin al nerveus te worden bij het idee dat ze er weer over springt. Als een paard dit eenmaal gedaan heeft zal ze dit dan vaker doen??? Wil ze uberhaupt ooit nog wel op de trailer??
Nu ik hoop dat iemand tips of info heeft.Alvast bedankt.


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:27

een kennisje van mij haar paard is woensdag over de voorstang gesprongen (en dat voor een dressuurpaard Haha! ).

Ze had hem niet strak genoeg vast gezet en het paard ging zo over de stang. Gelukkig viel alles achteraf nog wel mee.

:){

ladyAn
Berichten: 774
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:27

Moet je PinoLover even een pbtje sturen ik weet dat haar Fjord over de voorstang sprong en door het kleine voordeurtje naar buiten de trailer uit is gegaan...

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:15

Wij hebben het ook een keer gehad, pony over de balk,op zijn knieen in de punt met de balk in zijn liezen. Vresenlijk om het los te krijgen. Gelukkig was de pony nog helemaal heel en was alleen de stang van de trailer wat verbogen.

Van de Uithof (waren we met andere pony) kregen we de tip om het halstertouw een slag om de balk te geven en dan aan de ring in de punt vast te maken. Zo vervoeren we nu de jonge pony's en er is nooit meer 1 over de balk gegaan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23366
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:18

Wido4ever schreef:
Moet je PinoLover even een pbtje sturen ik weet dat haar Fjord over de voorstang sprong en door het kleine voordeurtje naar buiten de trailer uit is gegaan...


Ik ook! Al hebben we het wel over een Shethengst hier, maar toch, hij lag net zo opgesloten in mijn minitrailer als een normaal paard in een normale trailer.
Gelukkig waren zowel paard als trailer in orde en ik ben gewoon weer rustig met hem de trailer ingelopen.
Als je het idee hebt dat je zelf te zenuwachtig bent laat hem dan de eerste keer alsjeblieft door een rustig iemand laden, het pard voelt jouw zenuwen maar al te goed.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:19

Als dat gebeurt, dan draai ik de panieksluiting los, voorstang naar beneden, paard weer los. Misschien een idee om die te laten monteren als je die nog niet hebt? En inderdaad kort vastzetten aan de voorstang (en eventueel ook aan de zijkanten) is een hele goede!

Nulla tenaci invia est via

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:09

Wij hebben het wel eens gehad met een tuiger van 1.74m en zonder panieksluitingen bij de voorstang (dat was er toen nog niet...).
Een vriend is maar de trailer in gegaan en heeft de buis met paard en al opgetild en weer neergezet...
Paard mankeerde niets en heeft daarna ook nooit problemen gehad met laden hoor.
Hij was alleen geschrokken door een grote groep motoren die achter ons reden en met veel herrie gingen inhalen.
Dus hij nam een sprong naar voren, touwtjes knapten kapot en hij hing daar met zijn buik op de stang...

Daarna heb ik altijd de voorstang zo opgehangen dat de sluitingen aan de bovenkant zaten en dat ze makkelijk los te maken waren zodat de buis dan naar beneden viel.

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:42

Dat is een rot situatie. Ik heb het nooit meegemaakt. Maar wel dat mijn paard uitgleed over de mat onder het rijden. Hij zat toen met zijn kont op de trailer, dat was echt zielig. Gelukkig had ie niks, maar de in de trailer zat een grote deuk want hij werd natuurlijk helemaal wild.

zondag krinfinale rijden

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:47

Zo zie je maar weer, een ongelukje zit in een klein hoekje. Advies, geen losse materialen in de trailer, dus nooit losse matten neerleggen (heb er zelf ook een ongelukje mee gehad, gelukkig goed afgelopen). Goed je paard vastzetten, kort en met degelijke materiaal (ketting of stevig band maar geen dunnen losse touwtjes). Zorg voor dat je stang van buitenaf kan worden losgemaakt.

Rustig weer opbouwen, als je zelf angstig bent niet zelf de eerste keren gaan laden. paarden merken jou angst heel snel. Ga eerst hem laden door een ander waar jij niet bij bent. Als je zeker weet dat het goed gaat en je hebt het uiteindelijk weer een paar keer op afstand gezien doe het dan weer zelf.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:51

azrael schreef:
Ik begin al nerveus te worden bij het idee dat ze er weer over springt. Als een paard dit eenmaal gedaan heeft zal ze dit dan vaker doen??? Wil ze uberhaupt ooit nog wel op de trailer??

Als jij zenuwachtig, nerveus of extra voorzichtig bent, merkt je paard dat zeker.
In dat geval zou ik de eerste keer een ander vragen om te laden.
Een vreemde die ontspannen is en "gewoon" de trailer in loopt en doet of er niets aan de hand is, geeft een paard veel meer vertrouwen dan het eigen baasje die het eigenlijk best eng vindt. Want als het baasje het al zo eng vindt, dan is het echt eng voor een paard.
En doen alsof werkt niet bij een paard.
Jij zal ook meer vertrouwen krijgen als je ziet dat hij met een ander zo weer de trailer op loopt en dan zit het weer goed.

[edit]zie net dat Eleonoor me voor is Knipoog [/edit]

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:42

Korter vastzetten, en inderdaad het halstertouw 1 slag om de voorstang hen slaan, dan hebben ze geen ruimte om omhoog te komen. Voor deurtjes altijd gesloten houden als je stil staat, veel paarden willen er nog weleens doorheenkomen en schatten niet in dat zij iets groter zijn dan het deurtje.
Als je straks met je paard gaat oefenen: niet rijden met de trailer, maar rustig erin laten lopen vastzetten met die slag om de stang en op de trailer voeren, na het voeren direct weer uitladen, en dit veel herhalen totdat je het geoel hebt dat je paard rustiger wordt, daarna kleine stukje rijden met de trailer, na het rijden direct voeren. Dan leert jouw paard dat in de trailer braaf staan iets lekkers oplevert. Succes ermee ik hoop dat je m er weer goed in krijgt.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:49

Ik ken mensen die dat regelmatig voorhadden met hun ijslander. In hun trailer kon je de voorstang niet losmaken zonder schroevendraaier of engelse sleutel ofzo.

Na een aantal keer hebben ze de voorstang er gewoon definitief uitgehaald, wat ik ook een beetje eng vind. Wat als je plots hard moet remmen. Heeft je paard dan een platte neus?

Wat misschien wil helpen is het paard vastbinden aan die stang zelf. Maar echte doorzetters geraken er dan ook nog over. Waarom? Ik zou het niet weten.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

WenK

Berichten: 10509
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:26

Wij hebben dit met een kleine tinker gehad, paardje is van mijn beste vriendin, heeft sindsdien niet meer in een trailer gestaan. Is wel een topic over te vinden, zoek maar even op mijn naam.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:53

Ik zet haar nooit zo heel strak (vind dat ze nog wel fatsoenlijk bij het hooi moet kunnen, en dat hangt vrij ver naar voren), maar ik sla het touw wel altijd een slag om de voorstang heen, zodat ze toch enigszins beperking heeft (sorry, warrig verhaal)

capopjekop

Berichten: 30611
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:03

Wido4ever schreef:
Moet je PinoLover even een pbtje sturen ik weet dat haar Fjord over de voorstang sprong en door het kleine voordeurtje naar buiten de trailer uit is gegaan...


dat is bij mensen waar ik rijd ook gebeurt, zondag. lijkt me echt vreselijk eng om dat te zien.

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:35

ik heb het vorig jaar zomer met mn tinker gehad. was echt dood eng. De boer en een man van stal reden met de trailer en mn beste vriendin en ik reden er achter en zag Kayleigh dan ook omhoog komen en er over de voorstang heen vallen.....mn hart zat echt in mn schoenen! er gingen gelijk de meest nare gedachtes door me heen. ze lag echt helemaal onderste boven!!
we hebben er toen wat strakker vastgezet...maar toen kwam ze eigenlijk gelijk weer omhoog....toen hebben ze haar zodanig strak vast gezet dat ze niet meer omhoog kon komen...toen ging het eigenlijk redelijk goed.
Maar ik heb de hele weg naar huis met mn hart in mn schoenen gereden....
ik heb haar eigenlijk sindsdien niet meer in een rijdende trailer gehad.en maar een enkele keer in een stilstaande trailer...ik heb het gevoel dat ik het als " overbezorgde moeder" Haha! het enger vind dan mn paardje!

ik ga binnenkort dan ook weer aan de gang met het oefenen....waar ik eigenlijk ook veel eerder mee door had moeten gaan Bloos
even een trailer lenen...en dan kan ik weer verder!!

je kan rustig een pb sturen!!

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.

Cut the bullshit out of your life...

azrael

Berichten: 66
Geregistreerd: 21-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 12:32

Nou bedankt voor alle reacties
Ik ben ondertussen een beetje bijgekomen van de schrik. Ik zal nu het hele verhaal vertellen. Na een dik jaar te hebben geworsteld met mijn paard ben ik in oktober met haar naar een dierenarts/osteopaat( twee uur rijden) geweest. Bleek haar heup vast te zitten. Heb ik tot januari eigelijk alleen maar kunnen longeren en twee keer in de week les met slof, elke keer met les wat korter met slof gereden totdat ze zonder kon. Zo ongelovelijk moeilijk was het dus voor haar om normaal te leren lopen en dan werd ze toch sterk. En ik ben ook niet zo'n super ruiter.Wat was ik die dag blij dat ik niet meer met slof hoefde te rijden ik vond het echt verschrikkelijk. Nou ja ik heb daardoor wel geleerd met slof te rijden(positief bekijken). En als je het goed doet werpt het echt zijn vruchten af. Ok nu dwaal ik af. Ben in maart begonnen met wedstrijden, dat ging eigenlijk best goed het L kwam in zicht. Maar toch(het is en blijft een merrie) was ze af en toe een beetje eigenzinng dus begin je je af te vragen of het nog wel goed zit met haar heup.
Degene die haar gekraakt heeft zou op een grote stal bij ons in de buurt komen. Wij daarheen om te toch even te laten controleren. Ze was echt helemaal tevreden en vond mijn paardje enorm opgeknapt, zowel beweging, uiterlijk n uitstraling. Nou wat wil je nog meer horen. Ik was zo blij, ik had afgesproken met mijn instructrice dat wanneer alles ok was ik serieus zou gaan beginnen met springen, stond een mooi parcour bij de manege die week. Waarschijnlijk met een paar weekjes L-dressuur. Ik was zo blij. Totdat we 50 m voor huis waren....... Een hoop lawaai, wat gebeurt daar. stoppen, deurtje open zie je je paardmet zijn voor benen over de stangen hangen, trailerlijn strak, paniekhaak van die lijn niet los te trekken. ik proberen die los te trekken, mijn man de paniekhaak van de trailerstang losdraaien. DDDDDDDDDDDDDOMMMMMMMMMMM
Paard ondertussen zijn kop(sorry) stuk geslagen, bloed spoot eruit. Kap trailer stuk. Paard klapt meteen rotgang op de grond met zijn rechter voorbeen door het deurtje(lang leven de transportbeschermers). Paard ligt vast. gelukkig is ze niet uit paniek gaan slaan. Maar helemaal verstijft. Ik ben toen heel rustig gebleven(?????????) en heb haar een beetje geaaid en op een gegeven moment haaft ze alle krachten verzameld en is ze toch overend gekomen. Veearst erbij, een hoofd vol met nietjes. (Mogen er morgen uit). Geneest erg goed, ze loopt ook erg vrolijk in het land, maar aan de longeerlijn linksom zie je haar heup helemaal wegzakken. Heb degene die haar gekraakt heeft gebeld voor nieuwe afspraak. Ik moet haar eerst nog een weekje de tijd gunnen en 2 flesjes bier en 3 aleaves per dag voeren. (Mijn paard is straks alcoholist).
En dan kijken hoe het volgende week gaat. De trailer is nog in de maak, kan dus nog niet oefenen. Maar ik ben erg bang dat het gaat betekenen dat haar eerste trailerrit weer een erg lange gaat worden.

Ik had haar zo kort mogelijk aan de trailerlijn staan(zo'n nylon met een paniek haak en 1 gewone haak) Moet deze dan ook nog een keer om de stang???? Ik heb ook eens gelezen dat wanneer je je paard te kort zet ze geen evenwicht kunnen bewaren. Kan iemand mij mischien uitleggen wat kort is maar niet tekort(hu??).

Als ik mijzelf onzeker voel tijdens het trailerladen zal ik dat ook zeer zeker niet zelf doen, want ook al is ze niet bang, als ze door heeft dat ik twijvel maakt ze daar graag misbruik van. ( het is ook zo'n schatje)

Een beetje lang verhaal geworden, en toch moet ik nog iets kwijt. Ons andere paardje was zo ontzettend lief en heeft haar die dag helemaal beschermd. Als ze naar je kwam lopen ging hij er gauw tussen staan. En de hele tijd met haar knuffelen. Dat was zo ontzettend lief..

groetjes

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:52

Poe wat een verhaal, ik hoop dat het weer allemaal goedkomt.

Ik heb het zelf ook een keer gehad met een pony van me, die was nog jong. We reden voor het eerst met hem in de trailer en erachter zat een groep motorrijders die optrokken en inhaalden. Vanschrik sprong hij toen over de stang.
Gelukkig konden we toen heel makkelijk de stang losmaken en hem weer neerzetten. Hij heeft er niks aan overgehouden toen....
De keer erna liep hij zo weer de tariler en en het is verder zijn hele leven een supermakkelijke pony geweest in de trailer. hij kon er uren rustig in blijven staan. Dus dat viel allemaal reuze mee!

Ik hoop dat je paardje weer snel helemaal opknapt Lachen en dat hij er niet teveel schrik door houdt

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:15

ja heftig verhaal, the worst nightmare!!!
Als je je paard vast zet, 1 slag om de stang heen, zodat je paard nog net bij zijn hooinet kan, maar niet omhoog kan komen met zijn lijf. je touw moet niet strak zitten, maar in een heel klein boogje hangen (echt heel klein).

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:34

Nou, et paard van een vriendin (een erg lenige fries Haha! ) heeft dit al meerdere keren gedaan!!
Kort vast, langer vast, met een ketting vast, rond de stang gedraaid, onder de stang en bovenlangs de stang vastgemaakt, werkelijk alles geprobeerd, hoe hij het klaarspeelde, géén idee, maar hij sprong er telkens over.. dus met z'n kop tussen z'n benen en de benen over de stang!!
Het paard stond overigens in een 2-paardstrailer. Nu hebben ze het schot eruit gehaald en nu doet ie het welliswaar niet meer.. (voor hoelang??)!!

Mijn ponietje heeft zelf eens onder de stang vast gezeten (in een 1,5 paardstrailer, met 2 touwen vast aan de zijkant, niet te strak, niet te los, maar toch was hij op een of andere manier eronder gekomen)!
Als hij nu vervoerd moet worden, doen we de stang er voor uit en hem 'gewoon' aan 2 kanten vastmaken. Tja.. zal ook niet zonder gevaar zijn, maar et werkt wel bij hem!
En wat is wijsheid met zulke 'ongelukken'?

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:42

Niet er overheen, wel los gekregen Verward
Hij stond dus half hegedraait in de trailer, had alle touwen los gekregen, scheur in zijn zweetdeken, maar verder gelukkig niet. En had ook nooit schrik voor trailers, en liep er zo op, maar wat ben ik me toen doodgeschrokken zeg.
Paard van een oude stalgenoot presteerde het wel altijd. Over benen over de laadklep, over de voorstang hangend, trapt de trailer zo wat kapot, maar loopt er altijd braaf op. Dat paard is zo gek als een duer, en iedere keer weer verbaast over hoe ze het presteerd, en vooral, hoe ze het zonder iets oplopend, het overleefd.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


azrael

Berichten: 66
Geregistreerd: 21-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-04 21:54

Hier een foto van mijn brokkenpiloot

Afbeelding

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 18:28

Wido4ever schreef:
Moet je PinoLover even een pbtje sturen ik weet dat haar Fjord over de voorstang sprong en door het kleine voordeurtje naar buiten de trailer uit is gegaan...


Dat was mijn pony dus. Ik had een onderling dressuurwedstrijdje en mijn zusje moest een flinke tijd eerder starten dan mij, dus we dachten we halen de pony van mijn zusje alvast van de trailer en dan kan Pino nog wel even blijven staan. Hij was het daar alleen niet zo mee eens, we horen op den duur een hoop kabaal dus ik ga kijken is hij met zijn voorbenen over de stang gekomen en stond daar vrij rustig. Een aantal sterke mannen zijn toen aan de buitenkant begonnen met het losmaken van de stang en de stang was half los en meneer stapt er zo overheen en via het voordeurtje komt ie naar buiten en dat voor een Fjord. Haha! Hij had er gelukkig niks aan over gehouden en de trailer was ook nog heel.

Ik heb toen ook de tip gekregen om het halstertouw 1slag om de stang te slaan en hem dan vast te binden, heb dit een aantal keer gedaan en nu staat hij weer gewoon als elk paard op de trailer, maar laat hem er niet meer alleen op staan als eerst zijn vriendje dr af gaat. Verder echt tips over hoe je het op moet bouwen weet ik ook niet, want ik was op wedstrijd en hij moest daarna dus weer mee naar huis, dus wij dachten we gaan maar gewoon proberen te laden en wonder boven wonder liep hij er zo op alsof er niks gebeurd was en hij is daarna ook altijd heel braaf de trailer op blijven lopen.

Succes ermee!

Pino, de super Fjord!

azrael

Berichten: 66
Geregistreerd: 21-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 14:10

nieuw probleem
De trailer is weer gemaakt, we hebben dus geprobeerd haar weer op de trailer te krijgen. Wonder ovenwonder liep ze in 1 keer weer op. Stang erachter, klep dicht,paard vast en deurtje dicht.So far so good. We wilden er eerst nog niet mee rijden, dus paard los , klep open en stang erachter weg. Dit ging nog goed totdat ze moest uitstappen, ze raakte compleet in paniek, racede er zo achteruit, bijna onderste boven, en weg was ze. Gelukkig niets nieuws aan over gehouden maar toch.........
Vervolgens had ik zoiets van ze moet er ook rustig aflopen dus oefenen maar. Kreeg er met geen mogelijk meer op de trailer. Aldoor scheef op de klep lopen zodat ze er halverwege afstapte. Na dat 10 keer gedaan te hebben zonder boos te worden werd ik er een beetje flauw van en keek haar eens goed aan. Ik ben geen paardenfluisteraar maar ik ken mijn paard wel zo goed dat ze mij erg uitdagend aankeek en van angst imo niets te zien was. Heb vervolgens mij man geroepen die moest maar met haar de trailer in lopen en ik ben achter haar gaan staan en op het moment dat ze weer scheef ging met de achterstang een por gegeven. Het gevolg was dat ze de keer daarna er zonder pardon in liep. Wel werd ze weer angstig met het uitladen. maar het was niet een panieksituatie als eerder en ik vond het voor eerst wel genoeg. Nu ben ik benieuwd wat jullie van mijn optreden vonden en hoe jullie zo'n situatie aangepakt zouden hebben. Vooral als je het niet goed vind reageren aub, want ik wil graag tips.

azrael

Berichten: 66
Geregistreerd: 21-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 14:13

O ja ze loopt na al dat bier en aleaves al een stuk beter, maar voor mijn gevoel nog geen 100 procent. Morgen komt er iemand met wat meer verstand naar kijken en als zij dat idee ook heeft gaat ze weer voor een erg lange trailerrit.....................


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot, NinaZ, Thami en 9 bezoekers