[NH] Leiderschap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 07:47

[ITP] Vanochtend vroeg in de wei Haha!
Zoals je ziet kan ik dus heel makkelijk bij m'n paarden gaan zitten, ik doe het echter wel op een manier dat ik gelijk op kan staan, dat heeft niets met vertrouwen te maken maar alles met veiligheid.
Ik vind het feit dat het vluchtdieren zijn juist een belangrijk onderdeel in mijn omgang met de paarden en zal dat nooit naar de achtergrond schuiven onder het mom van wederzijds vertrouwen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:11

Ilindra schreef:
Wederom een topic dat ik met verbazing lees.
Waarom willen NH'ers toch zo graag paardje spelen, ik deed dat voor het laatst op de lagere schoolplein.
Ik kom uit een "ouderwetse" paardenfamilie enh heb van kinds af aan met de paplepel ingegoten gekregen dat een paard respect voor je moet hebben, maar jij net zo goed respect voor het paard moet hebben.
Dat houdt in dat je ten allertijden consequent en eerlijk tegen je paard bent, maar je wel als een mens blijft gedragen.
Een paard snapt donders goed dat jij geen paard bent en heeft voldoende intelligentie om zich aan te passen naar ons gedrag.

Onze paarden krijgen af en toe best goed op hun donder, er zijn nl. dingen die bij ons niet getolereerd worden, geen discussie over mogelijk.
Ondanks dat ze dus wel eens met "geweld" (lees goede dreun die ze minimaal een half jaar herinneren) op hun plaats worden gezet vertrouwen ze ons volledig.
Dat is het beste te zien bij het veulenen, we kunnen er altijd makkelijk bij, zelfs als het veulen nog ligt.
Ik heb vorig jaar nog een foto geplaats van Wilga die, een dag oud, in de stal ligt te slapen met haar hoofd op mijn schoot terwijl Lisa met haar hoofd op mijn schouder hangt om gekroeld te worden.
Daar is dus geen enkele NH aan te pas gekomen.

Moet er trouwens niet aan denken dat mijn paarden ook aan NH (Natural Humanship) zouden gaan doen Extreme duivel
Laat een paard een paard blijven en een mens een mens


Hier ben ik het behoorlijk mee eens.

Ik begrijp niet waarom mensen zo graag leidertje willen spelen. Is het een vorm van macht die goed voelt? Ik neem direct aan dat het allemaal goed bedoeld is maar ik vin dhet allemaal zo ver gaan.

Jullie zullen wel van je stokkie gaan als ik vertel hoe de verhoudingen tussen mij en mijn paard zijn Haha!. Raak en ik hebben een band waar je u tegen zegt. Dat zal een ieder beamen die ons ziet. Er is respect voor mij, er is respect voor hem. Een gelijkwaardige relatie op vele punten. Een ieder dient zich aan regels te houden. Ik net zo goed als hij. En hou ik me er niet aan mag ie mij er op wijzen. En andersom wijs ik hem er ook op. En dat kan best door een flinke dreun zijn hoor. Er komen beslist geen zwepen bij ons aan te pas. Ik heb ze niet eens. Maar er dient wel wederzijds respect te zijn. Wanneer ik hem onterecht een keer de hakken in de buik plaats geeft ie zeer terecht een bok. Wanneer hij weer eens met zijn lompe kop langs mijn, toch al niet al te sterke, schouders schuurt krijgt ie ook een lel.

En we zijn supergelukkig met elkaar. Ik heb totaal niet de behoefte om leider over hem te zijn. Dat gedoe allemaal. Een paard is een paard en een mens een mens. Beiden kunnen zoveel mogelijk leren naar elkaar toe te groeien maar het wezenlijk verschil zal er blijven.

Neemt niet weg dat ik het allemaal best interessant vind. Maar echt gaan NH'en? Nee, dat zit er bij ons niet in. Lekker spelen en tikkertje doen in de bak, da's veel leuker.

En als ik aankom en mijn knollekind staat achter in de wei? Dan komt ie al rennend op me afscheuren al hinnikkend omdat ie de auto al hoort. Hij komt als ik roep en dat is voor een zwarte best handig in het donker Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:17

Haha! Natural Humanship Haha!. Even denken: dan zouden de paarden ons dus vrolijk een trap in onze rug mogen geven als we ons omdraaien, ze zouden mogen roddelen en mensen opzettelijk kwetsen. Ze hoeven ons niet meer te nemen zoals we zijn maar kleineren ons gewoon daar waar ze kunnen. Ze gaan oorlog voeren in naam van een hogere.

Nee, laten we alsjeblieft niet hopen dat ze aan NH gaan doen Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 08:32

fasel, zoals jij je relatie omschrijft, denk ik dat je gewoon leider bent...makkelijk he?! daar heb je al die boeken, touwhalsters enz neit voor nodig. NH is immer respect voor elkaar en ik denk dat een boek als hulpmiddel gebbruikt kan worden, maar dat je je daar ook niet aan vast moet klampen. Jou relatie is er een op basis van resect en vertrouwen waar veel nh'ers gewon niet over mee kunnen praten! NH is een wijd begrip...

Ik vind het knap van je dat je geen zweep gebriukt, dat is namelijk ook respect voor een paard, een paard pakt toch ook geen stok en gaat jou daar mee staan afrossen. zonder zweep is echt ook alles mogelijk, ook lichaamstaal versterken enz. het is een middel geworden voor mensen die niet dat beetje extra moeite willen nemen en even doorzetten.

Echt, ie relatie van jou (zoals je hem omschrijft), daar kunnen veel nh'ers van dromen!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:20

Nou nou, weer een topic NH gelezen.
Ik geloof net als een aantal mensen hier niet dat de moderne manier va NAtural Horsemanship de goede is.
Ik heb op Paard Ahoy een Parellidemonstratie gezien, die op zich erg leuk was. Toch vond ik de paarden daar net robots, zo geconditioneerd en geshaped dat er geen eigen initiatief meer aan te pas kwam.
Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is van omgaan met je paard.
In een ander topic las ik dat iemands paard zo geconditioneerd is om achter haar aan te lopen, dat hij, als hijin de wei gezet wordt, eerst gestimuleerd moet worden om te gaan grazen door het gras aan te raken en/of te plukken en hem een hand gras te geven.
Op dat moment vraag ik me af ofdiegene wel in de gaten heeft waar ze mee bezig is. Haar leiderschap is blijkbaar zo absoluut dat eht paard absoluut geen eigen initiatief meer heeft, en gewoon kapotgetraind is.
Heeft naar mijn smaak niks met Horsemanship en al helemaal niet met NAtural te maken.
Mijn paard is opgevoed volgens dezelfde regels als die van Ilindra, ouwerwets, straffen en belonen. Niks alles met lichaamstaal en zo, naar mijn mening is dat onzinnig.
Ik denk heel eerlijk gezegd dat voor veel mensen "NH" een doel op zich wordt, en dat ze de paarden erbij uit het oog verliezen. Naar mijn idee gaat het meer om zoveel mogelijk controle over een paard te hebben, enniet meer om op een plezierige manier met je paard om te gaan.
Ik denk dat alle goeroes zich de haren uit het hoofd zouden trekken als ze deze verhalen zouden lezen, want hun boodschap is absoluut niet overgekomen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 07:36

Duncan schreef:
fasel, zoals jij je relatie omschrijft, denk ik dat je gewoon leider bent...makkelijk he?! daar heb je al die boeken, touwhalsters enz neit voor nodig. NH is immer respect voor elkaar en ik denk dat een boek als hulpmiddel gebbruikt kan worden, maar dat je je daar ook niet aan vast moet klampen. Jou relatie is er een op basis van resect en vertrouwen waar veel nh'ers gewon niet over mee kunnen praten! NH is een wijd begrip...

Ik vind het knap van je dat je geen zweep gebriukt, dat is namelijk ook respect voor een paard, een paard pakt toch ook geen stok en gaat jou daar mee staan afrossen. zonder zweep is echt ook alles mogelijk, ook lichaamstaal versterken enz. het is een middel geworden voor mensen die niet dat beetje extra moeite willen nemen en even doorzetten.

Echt, ie relatie van jou (zoals je hem omschrijft), daar kunnen veel nh'ers van dromen!


ach Duncan, wij hebben ook wel onze dingen hoor alleen we weten elkaar ook op de plaats te zetten EN het te accepteren van elkaar. Nee, niet met zweep. Heb ergens wel een longeerzweep maar die gebruik ik zelden. Zou nu niet eens weten waar ie staat.

Ik wil niet de indruk wekken dat alles perfect gaat hoor. Wij hebben onze momenten ook zeker wel alleen wil ik ze beslist niet met zweep of stokken of zoals ik ooit iemand zag doen met een bullepees oplossen. Tot nu toe is het allemaal gegaan zonder. En wij hebben van het begin aan moeten opbouwen want mijn paard komt van de renbaan en kon eigenlijk niets anders dan alleen maar rennen. Longeren wist ie niet eens wat het was Haha!.

Heb een tijdje de zweep actief gebruikt. Maar niet om te slaan Haha!. Hij was er een beetje schrikachtig van dus ben ik hem langzaamaan overal gaan aanraken met het ding. Dat was in het eerste jaar dat ik hem had. Nu is ie er aan gewend en dat maakt mij een stuk gelukkiger zo.

Soms als ie een beetje lui is met longeren (meneer wil in de bak ook wel eens onder het werk uit Haha! ) dan heb ik wel iets in mijn hand, maar ik hoef het nooit te gebruiken. Vaak is overigens het uiteinde van mijn longeerlijn al voldoende.

Nee, ik heb een kei van een paard, realiseer me dat het niet altijd makkelijk is geweest maar we zijn er gekomen tot zover en ik ga er vanuit dat we nog heel wat van elkaar gaan leren en plezier gaan hebben Haha!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:17

Ik gebruik de zweep ook maar niet om mee te slaan. Bij longeren helpt die zweep om de hulpen wat duidelijker over te laten komen(naar beneden met de zweep is langzamer, omhoog is sneller) vooral bij jonge ponies is de zweep bij longeren een handig hulpmiddel. Maar als ik jou zo hoor Duncan ben je dus ook al tegen de zweep?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:24

Ik ga met Billy en Illindra mee, Het slaat hier en daar ietsiepietsie door en dat komt in mijn ogen het geestelijk welzijn van een paard niet ten goedde. Als een paard niet eens meer een eigen beslissing kan maken, vind ik het erg triest, Ik hou er juist zo van als een paard zo lekker enthousiast eens even lekker ondeugend is

en een zweep, ik rijd altijd met zweep......... ik longeer altijd met zweep en ik gebruik ze heel zelden

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 11:10

Ik ben niet tegen de zweep...in tegendeel...het ding kan ee hele goede hulp zijn, maar het hoort niet bij een basis uitrusting volgens mij en als je kleine meisjes naar de manege ziet gaan, is de zweep al in de aanslag. Het is en blijft een hulp, en hulpejn moet je volgens mij steeds kleiner maken, dus op een gegeven moment alt de zweep weg, al je hem in het begin moest gebruiken. Ik denk dat je de zweep moet zien als een deel van je lichaam, eerst zag ik hem als zweep, nu als een extra achterlijf (snap je...). Eerst was het paard bang voor de zweep en nu niet meer (ik heb geen oefeningen gedaan met aanraken ofzo, denken is genoeg)

fasel, iedereen heeft zo zijn mindere dagen, maar als je dat van elkaar kunt accepteren is er niets aan de hand. Ik vind het heel knap hoe je het voorelkaar gekregen hebt hoor... eerlijk waar!

grijsenkim, ik denk dat een aantal mensen niet een ietsiepietsie doorslaat maar nog veel meer (misschien ik in jou ogen ook wel), alleen wanneer is het doorslaaan, bij mij is het doorslaan als je van je paard een slaaf maakt, die nix meer zelf mag bepalen, maar een paard wat precies doet wat je zecht is nog geen slaaf, als hij ook zijn rotdag mag hebben noem ik het echt geen slaaf.

Een slaaf doet iets uit angst, een volgeling uit vertrouwen

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:47

Billy dat ben ik waar je het over hebt. Je kunt ook wel iets minder banketstaaf doen!! En voor zover ik weet ben ik nog altijd een hij en mijn paard een zij. Mijn paard heeft gewoon consuquent geleerd dat ze mij moet volgen. Als je dat niet consuquent doet als je zonder halster wilt omgaan met je paard dan wil het nooit. Ze begreep eerst niet dat ze dan niet meer hoeft te volgen. Mijn paard heeft een heleboel eigen wil. Als ik iets verkeerd doe dan maakt ze me dat gewoon duidelijk. Dat is hetzelfde als dat jouw paard geleerd heeft om aan een halster te volgen en dat je hem dan met halster en touw in de wei zet, dan gaat ie toch ook wachten tot je dat af doet? en in de kudde als de kudde gaat lopen gaat alles lopen en dan blijft er ook niet een staan grazen.
Jij hebt recht op je eigen mening maar dat kan je ook wat subtieler brengen!!!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:08

Ik heb geen namen genoemd, ik zou niet eens weten wie ik als voorbeeld gebruikt heb, daar gaat het mij ook aboluut niet om.
DAt jij een joongetje was en je paard een meisje, wist ik niet, en het maakt in dit geval ook niet uit.
Ik noem trouwens alle paarden hij, ongeacht het geslacht.
Ik heb nog even weer in het andere topic gelezen, daar schrijf je zelf in dat je een controlfreak bent.
In de omgang met dieren is dat naar mijn mening geen goede eigenschap.
Natuurlijk moet een dier je gehoorzamen, maar het is belachelijk dat je elke stap die hij zet onder controle wilt hebben. Als je dat wilt, kun je beter met robots gaan spelen iopv met paarden.

Het nut van volgen zonder halster zie ik trouwens al niet.
Mijn paard loopt gewoon aan het halster aan een los touwtje mee. We lopen de wei in, ik geef hem nog een snoepje, en ik ga weg.
Mijn paard staat mij dan nog even na te kijken, en gaat dan lekker grazen.
Niks wachten op een commando, gewoon zoals het hoort.
Dat jij het banketstaaf vindt,zoals ik het opschrijf, dat is jouw mening.
Mijn mening is dat het niet normaal is om zo met paarden om te gaan en dan ook nog te denken dat je met Natural Horsemanship bezig bent.
Natural Horsemanship gaat juist uit vanvolgen uit vertrouwen, en niet omdat het erin gedrild is.
Op deze manier ben ik erg blij dat ik ouderwets met mijn paard omga, en niet volgens een of andere "natuurlijke" methode.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 21:11

he...maakt het NH weer negatief....

Beginnen met NH? Begin bij jezelf!

daarmee bedoel ik dat je paard waarschijnlijk niets hoeft te leren, maar jij moet hte leren, net als dat je spaans moet lereen, moet je nu lichaamstaal (paardentaal) leren.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:32

Er is ook geen direct nut van zonder halster lopen maar het is gewoon iets wat ik graag wil en mijn paard vind dat prima.
En mjin paard gehoorzaamt mij niet zomaar mijn paard WIL graag doen wat ik van haar vraag. Je hebt gelijk dat het geen goede eigenschap is om een control freak te zijn maar ik geef het tenminste toe!!!! in tegenstelling tot velen. Ik doe hard mijn best en daar slaag ik ook aardig in om dat niet naar buiten te laten komen als ik bezig ben met dieren/paarden. Ik denk ook dat er een hoop zijn die niet goed begrijpen wat ik bedoel. Of ik schrijf het verkeerd op maar er zijn nu veel mensen die denken dat mjin paard een slaaf is en helemaal stijf staat om iets te doen. Kijk op mijn site je zult zien dat het niet zo is
elke stap onder controle hebben is natuurlijk overdreven maar als je paard zo op je afgestemd is, vrijwillig ben je een heel eind de goede richting op. Jij wilt toch je paard toch ook onder controlle hebben met rijden zoveel mogelijk, ik wil dat overal maar zeker niet ten koste van de vrij wil van mijn paard en dat gebeurt ook niet. En als je zo tegen Nh bent moet je ook niet op NH topics reageren en alleen maar critiek geven. Dit is het laatste wat ik erover zeg het zal me verder gestolen worden. Dit is ook vreselijk off topic en ik heb geen zin om ruzie te maken. Dus ieder zijn eigen mening zou ik zeggen en klaar.
Groetjes lconline

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:38

Ik ben zeker geinteresseerd in NH, waaruit blijkt dat ik dat niet zou zijn?
Ik heb zelf van alles van Parelli, Voest en Hempfling in huis, maar ik gebruik eruit waar ik achter sta, en dat is lang niet alles.
Vind het wel weer tekenend voor de onverdraagzaamheid van sommige NH-ers, dat er gelijk maar vanuit gegaan wordt dat ik dan tegen NH ben en gelijk alle topics kom afkraken.
NH-ers slaan vaak heel erg door, niet alleen naar hun paard, maar ook ten opzichte van andere mensen.
DAt is tenminste mijn ervaring.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:48

lconline schreef:
Dit is het laatste wat ik erover zeg het zal me verder gestolen worden. Dit is ook vreselijk off topic en ik heb geen zin om ruzie te maken. Dus ieder zijn eigen mening zou ik zeggen en klaar.
Groetjes lconline

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 03:29

t Is wel een beetje sneu dat je de discussie niet aandurft.
Als je ergens van overtuigd bent, kun je op z'n minst proberen een ander uit te leggen hoe je het bedoelt.
Een discussie hoeft nog geen ruzie te betekenen wat mij betreft....

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:29

Ik wil de discussie wel aangaan maar laten we dat dan doen in mijn topic want daar gaat dit over, heeft niks met deze topic te maken

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 21:07

van mij mag je best verder discussieren. Het slaat immers ook op leiderschap Knipoog en daar is dit topic voor... Ben ook eigenlijk wel benieuwd en hierdoor verdwijnt dit topic ook niet zo snel naar de volgende pagina Haha! stoute meid Vingers aflikken (wow wat veel smilies Haha! weer een)(sorry, ben een beetje melig)

Helen88

Berichten: 1026
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:33

Hehe alle pagina's gelezen! Lachen

Citaat:
Wanneer ik hem onterecht een keer de hakken in de buik plaats geeft ie zeer terecht een bok. Wanneer hij weer eens met zijn lompe kop langs mijn, toch al niet al te sterke, schouders schuurt krijgt ie ook een lel.

Dat schuren noem ik nou niet echt respectvol, je paard beschouwt je op dat moment als een willekeurige boom waar hij zich eventjes aan kan schuren Knipoog Verder denk ik dat je over het algemeen wel de leider bent over je paard, en natuurlijk kan dat ook prima zonder NH

Citaat:
Beginnen met NH? Begin bij jezelf!

daarmee bedoel ik dat je paard waarschijnlijk niets hoeft te leren, maar jij moet hte leren, net als dat je spaans moet lereen, moet je nu lichaamstaal (paardentaal) leren.


Hier ben ik het helemaal mee eens! Een paard kent de lichaamstaal waarim zij onderling communiceren prima, alleen wij moeten hem leren. Dit hoeft natuurlijk niet, maar je kan het jezelf er wel makkelijker mee maken! Een paard staat bijv. heus wel stil als je een ruk aan een halstertouw geeft, maar het is (vind ik) een stuk fijner als een paard automatisch stil staat wanneer jij ook stil staat, maakt niet uit of dat nou met of zonder halster is.

NH is vind ik eigenlijk helemaal niet zo'n big deal... Je hebt bij een gemiddeld paard denk ik 10 minuutjes nodig om te laten zien dat je de leider bent, en dat kan ook zonder join-up's en zulk gedoe! En als je de leider bent van je paard zal je paard als je hem daarom "vraagt" je ook volgen, en op zo'n moment maakt het dus niks uit of je paard wel een halster om heeft of niet, en of het in de wei staat of in een winkelcentrum. Maar dat heeft vind ik niks ermee te maken dat je paard geen eigen initatief meer neemt en meer op een robot lijkt, dan vind ik een Z-paard wat een netjes proefje neerzet meer op een robot lijken Tong uitsteken
En al dat gedoe om NH heen vind ik soms ook een beetje overdreven, het is alleen wel fijner als je paard je als leider beschouwt aangezien veel dingen dan een stuk makkelijker gaan. En je kan prima de leider van je paard zijn terwijl je nog nooit van NH of iets dergelijks hebt gehoord. Lachen

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:45

Ik ben met je eens dat er een hoop bullshit om NH heen is maar vergis je niet het is allemaal veel moelijker als het lijkt ik denk dat je het een beetje te makkelijk ziet. Zoals ook al eerder gezegt is denken veel mensen de leider te zijn maar zijn dat absoluut niet. Vergis je niet!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:52

Zolang een paard mij en mijn ruimte respecteerd ben ik leider genoeg Haha! Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 09:48

gijsenkim schreef:
Zolang een paard mij en mijn ruimte respecteerd ben ik leider genoeg Haha! Haha!


Dat is voor iedereen persoonlijk. Voor mij is dat niet genoeg, ik wil ook nog een hechte vriendschap (op het niveau van het dier, niet zoals je van mensen houd hoor...)

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:50

Daar ben ik het wel met je eens Duncan. ALs je echt iets wilt bereiken en echt goed wilt worden met paarden moet je denk ik steeds een beetje meer willen. Niet meer leider worden ofzo maar een steeds betere band en beter oefeningen enz. Er zijn verschillende soorten leiders voor een paard denk ik. De leiders die er net zijn en die een paard nog even in de gaten moet houden en de leiders die er al lang zijn en die gewoon door en door vertrouwd kunnen worden door het paard.
Ik denk ook dat er vaak veel te makkelijk over leider word gedacht

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:57

En vergeet niet: je word veel makkelijker leider over het ene paard dan over het andere!!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 14:52

voor mij is het dan ook leider of niet.

dat is meestal zo geregeld (hooguit een dag, als je het goed doet en goed kan, zover ben ik nu bijna (heb ik het idee) jippie Haha!). daarna komt het werken aan de vriendschap. dat duurt soms wel 3 jaar