Eigen paard ingereden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Eigen paard ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-02 23:12

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie van de bokkers hun eigen pony of paard beleerd en ingereden hebben en hoe dat bevallen is.
Het lijkt me zo'n goed gevoel geven als alles wat je paard kan door jou aangeleerd is. Maar helaas is dat niet altijd makkelijk.
Ben benieuwd naar jullie verhalen!


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 00:53

Valt hier beleren in het tuig ook onder?? Haha!

Zoja, heb je een paar uur?!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 01:12

Ja heb ik gedaan. Alleen was t niet mijn paard toen. Ik werkte op een hengstenhouderij. En daar reed ik de hengsten in. Die van mij dus ook en nadat ik er een paar keer op gereden had wilde ik m zoooo graag hebben en na lang zeuren kreeg ik m van mn vader. Maar ik heb dus mn eigen paard ingereden alleen was ie op dat moment nog niet van mij.

Vanaf zaterdag heb ik weer een pony om in te rijden. De nieuwe pony van nath als ze morgen word goedgekuerd. Het word wel de eerste keer dat ik een merrie ga inrijden! Spannend!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 01:59

Nappie hebben wij gekocht toen ie nog helemaal niets kon. Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt, wat zonder enige problemen is verlopen Haha! Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder en hebben we onze ups en downs gehad. Na de eerste 4 maanden is het een hele tijd niet zo lekker gegaan. Het was allemaal best moeilijker dan ik had verwacht!!! Dit was mijn eerste eigen paard en dan wil je alles "goed" doen. Ik was te lief en Nappie wist daar goed gebruik van te maken Frusty We hebben toen een rustpauze ingelast van een paar maanden, waarin ik mijn zelfvertrouwen heb terug gevonden en zijn opnieuw begonnen! Vanaf afgelopen zomer gaat het eigenlijk alleen maar beter! Ik heb goede begeleiding, en durf nu strenger te zijn Lachen Elke dag leren we weer wat van elkaar.

Ik zou het zo weer doen,een jong paard kopen en zelf beleren en ik kan niet wachten totdat we onze eerste wedstrijdje kunnen rijden Haha! Dat zal nog wel even duren want ik wil eerst een goede basis hebben, voor hem maar zeker ook voor mij Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 07:16

Ik heb de Friesen van ons zelf zadelmak gemaakt,
daarna kreeg ik er ook veel aangeboden om zadelmak te maken, ik heb dat toen nog een aantal keren gedaan.
Nu doe ik dat niet meer omdat ik er een paar slechte ervaringen mee heb gehad.
Mensen die loslaten als je net je been over het zadel heen zwaait enzo Frusty
Dus ik wil nog wel zadelmak maken, maar dan brengen ze het dier maar bij mij thuis.

Wil ik het eventjes over de naar miij idee veelgemaakte fout:
Vaak zie ik dat paarden zo tuttig zadlemak gemaat worden.
Dan zijn mensen na maanden nog bezig om eerst aan de longeerlijn te rijden e.d.
Je kan dan beter 3 keer in de week het paar een kwartiertje / half uurtje wat beter doorpakken zo laat je het paard in zijn waarde en naar mijn ervaring ontwikkelen ze dan zelden rottige eigenschappen als bokken steigeren e.d.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 07:26

Ik heb ook m`n eigen paarden ingereden. Ik vind zadelmak maken heel leuk en doe het dus ook voor andere mensen. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad, kan me niet herinneren dat ik er afgevallen ben tijdens het zadelmak maken (o wacht, een keertje van Elena Haha! )

Ik neem er wel de tijd voor, maar de meeste paarden kunnen binnen 3 weken zonder longe stappen, draven, halt en stilstaan tijdens het op en afstijgen.

Tja en als je dan uiteindelijk je eerste winstpuntje scoort dan voelt dat natuurlijk wel extra goed!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 07:27

Ik heb meerdere paarden en pony's samen met mijn vader zadelmak gemaakt. Van een welsh b tot een tuiger van 1.75m.
Juist de eerste keren erop vond ik altijd erg leuk. Tot ze los in de bak een beetje te sturen waren, dan namen anderen ze over om te rijden.
Zadelmak maken deed ik ook alleen met mijn vader. Na (net al Sjuimpje) meegemaakt te hebben dat mensen het paard los laten voordat je echt zit wilde ik alleen mijn vader er nog bij hebben.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 07:33

Ik heb er ook al een aantal zelf ingereden o.a. mijn oude pony moonlight en natuurlijk Lodewijk
Lodewijk was wel een eitje hoor haha 1 keer de laatste 5 min aan de longeerlijn gestapt de volgende keer los en de keer erop achter een ander paard aan naar buiten de rem en links/rechts werkte toen al

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 07:55

Ik heb ook wel eens een paardje ingereden. Die was wel zadelmak, maar moest alles nog leren. 3 weken ging het goed, en opeens begon hij als een gek te bokken en te stijgeren achter elkaar, en viel ik er kei en kei hard af!
Recht op mn hoofd, en t schoot zo in mn rug. Nu dus 3 maanden geleden, en ben nu onder behandeling bij de fysio, omdat ik een gekneusde rug heb.
Het banketstaaf was, dat ik er na die klap niet meteen weer op kon stappen, want ik had te veel pijn.
En dat is banketstaaf, want ik ben daarna ontzettend angstig geweest.
Gelukkig had ik later een oude pony op stal, waar ik lekker buitenritjes mee maakte.

Nu heb ik een jong paard gekocht, die wel al ingereden is (door een mangekind Frusty ) maar doot diegene een ontzettend stugge mond gekregen heeft. Oooh dat vind ik toch wel zo zonde.
Wel een enorme uitdaging, want ik moet haar alles nog leren, en vooral leren met ontspanning te lopen.
Ik ben heel benieuwd, en kan niet wachten tot ik erop kan klimmen... Knipoog

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 07:58

Ik heb vroeger mn shetlanderhengstje ingereden. Haha!
Ging wel heel erg snel.
Heb m gewoon gelongeert vanaf 2,5 met longeersingel en bijzets, langzaamaan een zadeltje erop, en ben er gewoon op gaan zitten. Haha!
Hij deed alles heel goed want hij luisterde al helemaal naar de hulpen.
Nu is het echt een braaf ponytje, kom m vaak nog tegen met een klein ventje op zn rug (van een jaar of 6)
Ondeugend istie nog wel want dan raced ie ineens uit de groep. Haha! *LOL*
Haha maar bij mij ging het dus heel erg makkelijk.

Ik wilde eerst ook een schimmeltje, c-pony in gaan rijden maar dat ging toch wel even anders.
Die wilde echt niet werken dus ging steeds stilstaan.. ben ermee gestopt, was veelste bang dat ik haar zou verpesten.


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 08:23

Tjootje heb ik ook zelf helemaal beleerd. Die was bijna 2 en kon nog niks, zelfs niet normaal voetjes geven en vast staan.
Omdat we heel erg veel hebben gefreestyled was zadelmak maken een eitje, ze vertrouwde ons met alles, en inrijden ook njente problemen. Ja de normale fases, maar geen gebok ofzo.
We doen alles met beleid en rustig aan. We hebben nu iedere week priveles maar dat gaat eigenlijk te snel voor dr en daar wordt ze onzeker van. Als je dat soort signalen van je paardje maar opvangt dan is inrijden een fluitje van een cent.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 08:59

Pablo heb ik ook zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Is mij heel goed bevallen, het ging heel makkelijk en zonder vallen en bokken oid. Als hij wel idioot was gaan doen had ik het toch ook zelf willen doen. Zo kan je tenminste zelf bepalen hoe alles gebeurt.
Ik heb wel altijd iemand er bij gehad die me een voetje kon geven enzo.

Barbara

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-02-01
Woonplaats: Putten

zelf ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 09:10

Ik heb een poging gedaan om mijn vorige paard WHoopy in te rijden. Ik had haar al en jaar en wist dat het niet makkelijk zou worden. Ze was nogal een heethoofd. Het liep gelukkig nog goed af. Een dubbel gebroken onderarm en veel blauwe plekken. Ik heb 3 maanden moeten revalideren met die arm en na 1 jaar toen de platen zijn verwijderd weer een paar weken. Ik heb nu 2 joekels van littekens op mijn arm.

Dieren zijn dieren, mensen die zich gedragen als dieren zijn beesten!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 09:21

IOnes was destijds heel licht ingereden, maar de rest heb ik zelf gedaan, zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Ik ben nu ook weer bezig met een paard in te rijden. Zadelmak is ze wel al.

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:02

Ik heb ook heel wat paarden ingereden, waaronder Maestro, maar dat was een eitje. Ik heb hem al vanaf dat ie 6 maanden is en om je eerlijk te vertellen is dat allemaal zo vanzelfsprekend en vol vertrouwen gegaan dat dier vertrouwde mij en m'n vriendin die hielp volkomen.

Het belangrijkste is (zoals eerder gezegd) dat je het samen doet met iemand die je kunt vertrouwen. Ideaal is het als het paard degene die ernaast blijft goed vertrouwd. Dan zal het altijd goed gaan.

Paarden voor anderen doe ik niet meer. Het is een keer te vaak fout gegaan en ik neem niet meer de risicos die ik vroeger nam.
Het laatste paard bokte me er drie keer gruwelijk af en later hoorde ik dat het dier dat bij iedereen deed Extreme duivel . Dat vind ik dus zo asociaal van een eigenaar, om niet het hele verhaal te vertellen en te vragen of ik even de eerste paar keer erop wil zitten voor de dochter des huizes ermee aan de slag kan. Ik had mijn nek wel kunnen breken en wat mij betreft was het dan moord geweest.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:10

Cerise is al wel zadelmak, en ietsje ingereden.
Dat wil zeggen: je kunt er leuk buitenritjes mee maken, rem en stuur zit er op, goed voorwaarts, en zacht in de mond.
Maar degene die dit deed kon haar niet echt dressuurmatig gaan trainen i.v.m. wiplash, kon verder alleen nog buiten met haar rijden, rustig aan.
Ze is dus superverkeersmak al, maar dressuurmatig kan ze nog weinig tot niets: ze accepteert het bit maar loopt nog niet 'in de krul' om het maar plat uit te drukken, en gebruikt de achterhand tijdens rijden nog niet echt.
Dus ben ik nu aan de longe haar achterhand aan het trainen, met gogue aan het longeren, blabla.
Zodra we een zadel hebben ga ik er voorzichtig ff op, met begeleiding, omdat ik vanwege de chemo en mijn slechte conditie voorzichtig moet zijn. Frusty
Dus band opbouwen met haar, dat doe ik nu vooral, stemhulpen, gehoorzaamheid, dat ze mij leert kennen en weet hoe ver ze kan gaan...
Best belangrijk schijnt dat te zijn wanneer je een trakehner hebt hihi, ze zeggen dat die duidelijke regels nodig hebben. }>
Ik ken een klein meisje met ADHD, schat van een kind en met de medicijnen doet ze het prima op school!
Alleen zo superenergiek, en ze moet gewoon thuis regelmaat en strakke regels hebben. Gaat geweldig, complimentje voor haar moeder... Pling
Sinds kort zit ze op paardrijles, ik vind dat zo leuk!
En guess what:
Mijn paardje is qua karakter precies zoals dat meisje! *LOL*

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:14

Ik heb mijn 3 paarden zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Nu les ik elke week fanatiek om ze lekker aan het lopen te krijgen en dat gaat super.
Ja, voor mij gaat er niets boven het zelf zadelmak maken en aanrijden van mijn paarden.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:14

Ik heb Dennis ook zelf in gereden maar toen was hij nog niet van mij. Maar echt geweldig. Ik kan d'r alles mee en ken hem voor 100%. We kunnen alleen allebei nog heel veel leren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:36

Ja ik heb mijn eigen Metellica ook ingereden Haha!

Ik heb er wel hele goede ervaringen mee en hij loopt lekker op mijn hand. Wat ik wel heel erg tegen vond vallen dat was toen hij heel erg ging puberen en dat hij alles deed wat niet mocht. Maar als je je daar over zet en hem gewoon lekker doorrijdt dan heb je echt een heerlijk paardje (tenminste ik dan Knipoog ) Wat ik wel wil zeggen zoek wel iemand die je ongeveer 2x in de week helpt ook al is het een B ruiter als je er naast staat zie je dingen eerder dan dat je erop zit. Ik heb nu ook een hele goede instructrice en je kan bij mij gelijk merken als ik een keertje geen les heb gehad. Ik ben nu heel tevreden dat ik het zelf heb gedaan en ik hoop mijn volgende paarden ook zelf in te rijden. Bij is het goed bevallen, maar zonder een goede begeleiding en de juiste spullen kom je een heel eind.

Groetjes....

Tamaar

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 10:37

Metellica schreef:
Ja ik heb mijn eigen Metellica ook ingereden Haha!

Ik heb er wel hele goede ervaringen mee en hij loopt lekker op mijn hand.

foute formulering!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 11:09

Ik heb er al veel zadelmak gemaakt, waaronder ook Kawa.
Ik longeer ze eerst een paar keer en ga er dan al op.
Vanaf de eerste keer dat ik erop zit draaf ik ook al meteen een paar rondjes.
En na 2 x longeerlijn gaan ze meestal ook al los.
Ik rij ze de eerste maand 5 x in de week een kwartierje of zo.
Niet dat ze moe zijn maar wel er aan wennen dat er iemand opzit en op en afstijgt.
Verder geen getuttel zoals sjuimpje ook al zei.
Lopen is lopen en stilstaan is stilstaan. Meteen/vooral in het begin meteen laten weten hoe het zit en je hebt de fijnste paarden.

En idd het is een fijn gevoel een paardje te hebben wat nog niks kan en recht uit de wei komt en dan toch zover hebt gekregen dat ze M springen en M2 dressuur zijn.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 11:21

ik ben er mee bezig: toe nu toe loopt alles aardig goed maar ja ben ook nog niet verder gekomen tot: hoofdstel, zadel, wandelen, en een beetje longeren. Maar ik had gedacht dat het niet zo makelijk ging maar tot nu toe nog wel. ik weet niet hoe het verder gaat natuurlijk, maar ik zet me er in iedergeval goed voor in, en ik krijg hulp als ik het nodig heb van mensen met ervaring. en ja eens moet de eerste keer zijn en als je er zelf vertrouwen in heb en niet bang bent als er 1x wat gebeurd dan gaat het wel lukken.

Ik hoop hem eind van de zomer goed onder het zadel te hebben lukt het niet jammer dan, dan doe ik er maar wat langer over. ik heb geduld... Schijnheilig

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 11:56

Ja, ik heb er drie ingereden, die van onszelf waren. Paarden voor anderen begin ik niet aan, ik breek liever mijn nek met mijn eigen paard.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:18

Isolda heb ik zelf zadelmak gemaakt en ingereden, met hulp. Ook hebben wij (pa en ik) Isolda zelf aangespannen.
Ben er tevreden mee, ik ben geen superdressuurruiter en naar mijn maatstaven is Isolda prima!! Onder het zadel en vooral voor de wagen ben ik erg tevreden over haar. Wat een ander daar van vind, laat ik in het midden!

Daarnaast heb ik twee paarden half zadelmak gemaakt. De eerste overleed nadat we hem aangespannen hadden en ik er 2 keer opgezeten had, de andere werd verkocht nadat ik er iets van 4x opgezeten had. Ik kan dus niet vertellen hoe de ervaringen daar mee waren Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 13:39

Ik heb mijn Joy ook zelf ingereden.
En kan er nog altijd even smakelijk over praten.
Ik had het voor geen goud anders willen doen, Joy is echt MIJN paardje ....en dat kan je aan alles merken....
wil je nog meer weten
PB je me dan?
liefs marloes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Frieke84, josien_m_, Loretta, Mark0919 en 35 bezoekers