Inzaaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 17:06

Hoi,
Yorghos heeft met die nattigheid van het voorste deel van zijn wei een modderpoel gemaakt. Dat moet dus opnieuw worden ingezaaid. Maar wanneer moet je dat het beste doen.
Verder nog tips mbt dit onderwerp?
Groetjes,
Linda

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 17:25

Uhm, ik zou in de lente inzaaien en hem er dan een hele tijd niet op laten. Vorig jaar heb ik juni/juli in laten zaaien, en ze zijn er nu nog niet op geweest. (dat kwam omdat ik toen een extra wei kon huren, en die lag helemaal braak en daar groeide dus alles behalve gras op en toen heb ik het allemaal opnieuw moeten doen. maar mijn eigen wei heb ik ooit in de lente in laten zaaien)
Ik laat het eerst hooien en daarna mogen ze er pas op grazen. De eerste snee gras is vaak ook te eiwitrijk, dus die is in oktober naar de koetjes van kennis gegaan.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 21:17

Ik zou navragen bij een lokaal loonbedrijf of bij iemand waar je het graszaad haalt. Ligt er ook een beetje aan wat voor grondsoort jullie hebben en of het hoog ligt of niet.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 22:17

Rond eind maart/begin april kan je gaan inzaaien mits het weiland niet te nat is. Beter is het om eerst een keer te maaien. Vers gras is te eiwitrijk. Zeker tinkers zijn daar heel gevoelig voor. Gras komt meestal toch wel terug, ook al is het een modderpoel geworden. Je zou dan eventueel in mei kunnen bijzaaien. Dan kan je hem er ook direct op laten grazen omdat er dan niet zoveel vers gras op staat.
Parcival had vorig jaar twee vierkante meter vers gras opgegeten en heeft daar al een flinke koliek van gekregen.

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 00:36

Vorig jaar winter is één van onze weitjes bijna helemaal tot moes gelopen, ze konden niet in de bak toen. Ik had er een hard hoofd in maar alles is opnieuw opgekomen, ook de inloopplek wat één grote blubberboel was. Zonder zaaien, bemesten of wat dan ook.
Maak je dus niet al te druk, gras is oersterk en groeit altijd en overal.
Dit jaar staan ze bij mij dus voor het eerste de hele herfst en winter een paar uur op de wei. Hebben ze wat te doen. Tot vorig jaar durfde ik dat niet aan.