wie herkent dit probleem? volbloed/dravers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

wie herkent dit probleem? volbloed/dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 13:07

ik rijd op een draver, en ze is vooral in het begin erg stijf en onregelmatig.

De eigenaresse heeft al verschillende keren van stalgenoten gehoord dat ze denken dat ze kreupel is. ze heeft toen 2x een dierenarts laten komen, na onderzoek was de conclusie dat er niets aan de hand was.
Het paard is tevens tot 2x toe gekeurd, niets aan de hand...

Ik heb priveles en de eigenaresse ook, de 2 verschillende instructrices zeggen dat ze dus een bepaald loopje heeft en vooral in het begin stijfjes is.

Nu heb ik in de groepsles een nieuwe instructice en tot 3x toe heb ik moeten afstappen en het beestje op stal gezet omdat zij ervan overtuigd is dat ze kreupel loopt.
Ik heb haar toen uitgelegd dat dit niet zo is, maar ze neemt niets van mij aan.

De voorzitster van de vereniging zegt ook dat ze absoluut niet kreupel loopt en we hebben deze discussie voorgelegd aan iemand die hetzelfde probleem had met haar volbloed.
Zij heeft de draver ook zien lopen en zegt dat ze echt niet kreupel is.
Het meisje met de volbloed kreeg ook steeds weer te horen dat haar paard kreupel zou zijn, steeds DA erbij gehaald, niets aan de hand.


ze zegt in een email hierover het volgende:

"Die paarden zijn gewoon niet gemaakt om te dressuren en hebben over het algemeen vaak aanleuningsproblemen. Gewoon omdat ze spiertechnisch niet zo sterk zijn. Ze zijn meer op de voorhand gebouwd. Wanneer je met ze aan de gang gaat, kan dat resulteren in een soort teugelkreupelheid. Paard is niet kreupel, maar heeft gewoon wat moeite met aanleuning en met het op de achterhand komen.

Die aanleuningsproblemen zijn best op te lossen, maar dan moet dat paard eerst sterker worden. Paarden met aanleuningsproblemen zijn ook vaak niet goed voor het been. Bij de draver (en trouwens ook bij mijn volbloedje), resulteert dat in rennen. Ze rennen gewoon voor het been uit. Door, ondanks dat rennen, toch naar die hand proberen te drijven, verbeterd de aanleuning. Is overigens wel heel moeilijk. Ben ik al jaren mee bezig"


wie oh wie herkent dit? wie heeft er ook een draver/volbloed en loopt tegen dit probleem aan? en wat is de oplossing?

en wat is jullie mening?


Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:36

Hai, ik rij sinds november op een draver die eigenlijk alleen maar heeft moeten racen, ook met andere mensen, omdat ze dat leuk vonden. Nu rij ik les met haar en soms start ze heel stijf. Het is geen kreupelheid, maar toch is er verschil. Nu ze weer op het land staat, heeft ze twee weken erg moeilijk gelopen en had ze bultjes op haar benen, maar niet kreupel. De eigenaar zei dat ze dat al elf jaar heeft en dat je er doorheen moet rijden. Als ze zelf niet voorwaarts is, weet je dat je rustig aan moet doen en iedere keer benen afspuiten. Verder wil ik ook nog zeggen dat er genoeg dravers rondlopen die wel mooi dressuur kunnen lopen. Succes ermee OK dan!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:53

Mijn vorige paard was een engels volbloed (dus geen draver). Ook ik liep vaak tegen dit probleem op. Ze begon ook onregelmatig en snel te lopen, in alle gangen. Net als hierboven beschreven moest ik het ook oplossen door haar naar voren te drijven, ookal wilde ik haar voor mijn gevoel tegen houden. Ik zette haar op een volte in draf, gaf haar voor ruimte en bleef continue drijven. Op een gegeven moment begon ze dan op het bit te kauwen en ontspanden haar oren en dan wilde ze langzamer. Dan nam ik de teugels iets korter, maar bleef goed drijven, zodat ze voorwaarts bleef, ondanks dat ze langzamer wilde. Vervolgens hoefslag volgen en opvangen en weer naar voren, opvangen en weer naar voren enz. Meestal was ze daarna wel lekker los en kon ik met het gewone werk aan de gang. Zodra ze onder het werk weer wat onregelmatig en gespannen werd, herhaalde ik alles weer van voren af aan. Uiteindelijk kon ze het werk goed aan en ben ik Z dressuur met haar geworden. Feit bleef, zodra ze gespannen was, werd ze weer onregelmatig en snel, zelfs toen ze 18 jaar oud was. Ik ben het altijd zo op blijven lossen en altijd met resultaat.

Succes..

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:04

laetitia schreef:
"Die paarden zijn gewoon niet gemaakt om te dressuren en hebben over het algemeen vaak aanleuningsproblemen. Gewoon omdat ze spiertechnisch niet zo sterk zijn. Ze zijn meer op de voorhand gebouwd. Wanneer je met ze aan de gang gaat, kan dat resulteren in een soort teugelkreupelheid. Paard is niet kreupel, maar heeft gewoon wat moeite met aanleuning en met het op de achterhand komen.

Die aanleuningsproblemen zijn best op te lossen, maar dan moet dat paard eerst sterker worden. Paarden met aanleuningsproblemen zijn ook vaak niet goed voor het been. Bij de draver (en trouwens ook bij mijn volbloedje), resulteert dat in rennen. Ze rennen gewoon voor het been uit. Door, ondanks dat rennen, toch naar die hand proberen te drijven, verbeterd de aanleuning. Is overigens wel heel moeilijk. Ben ik al jaren mee bezig"



Mooi gezegd! Lachen

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:17

staat wel een heel onzin zinnetje in...de motor bij een draver zit ook achterin!
vooral de achterhand is natuurlijk sterk omdat ze van daaruit kracht zetten om hard te draven..
veel stappen en daarin overgangen rijden.

vroeger was er een topspringpaard:
jappeloup heette die, die was voor de helft draver en liep mee in de top.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 16:30

ik heb morgen weer les en dan ga ik het uitleggen.
ik hoop dat de instructrice het begrijpt. Ik zelf snap het nu wel, al lijkt het me erg moeilijk om steeds te blijven drijven terwijl ze steeds harder gaat....

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:05

ja ook ik herken dit, mijn paard is half draver, half kwpn. lijkt ook vaak of ze hartstikke stijf is. t is net of ze dr achterhand te kort zet. maar goed, het is duidelijk geen kreupelheid!

ook herken ik het rennen, zeker in de galop is ze niet te houden. ik denk omdat ze dat gewoon moeilijk vind? ik heb hier ook niet de juiste oplossing voor?

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:31

Nee ik herken dit niet, en ik heb tientallen dravers gereden (man is dravertrainer). Wat zien die mensen er aan dan? Gaat hij in draf in de pace soms (telgang), dat ziet er voor een ongeoefend oog wellicht als onregelmatig uit? Bedoel je dat misschien Lachen?

Extremely rare and Beyond Compare

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:29

mijn volbloedje lijkt ook altijd te kreupelen als ie koud is. is ie eenmaal warm gelopen en wat aan de teugel , zie je er niets meer van. Mijn nieuwe instructrise wilde me uit de les zetten door zijn kreupelheid. Later kwam ze er op terug(toen ie warm was) Lachen

het leven is goed met een engels volbloed

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 10:25

hoi santos, inderdaad als ze koud is dan loopt ze dus heel stijf en onregelmatig en dan krijg ik steeds te horen dat ze niet goed loopt en dat we het moeten aankijken. ze laat me dan veel stappen enzo.
bij priveles rijd ik gewoon door en meestal is ze na een half uur warm en dan loopt ze soepel.

ook na de galop als ik haar dan terug neem in draf gaat ze soms rare sprongetjes maken. volgens mij doet ze dit omdat ze dan weer aan wil springen in de galop (om mij dus voor te zijn). dan neem ik haar maar terug naar stap en draaf opnieuw aan, maar de instructrice zegt dus dat ze dan kreupel loopt?

prompertje: de mensen zien dat ze stijf loopt en wat onregelmatig. hij gaat niet in de telgang. het is ook met de stap.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:50

Mijn vriendin heeft een paardje waar waarschijnlijk draversbloed in zit. Ik herken het gevoel. Wij hebben een tijdje gereden met het gevoel dat ze toch kreupel was... ze liep gewoon niet lekker en je voelde het vooral als je erop zat. Mensen die ernaar keken zeiden dat ze niet kreupel was, hooguit wat stijfjes. De DA heeft gekeken, maar kon ook nooit wat vinden.

Tot ze op een goede dag op stal stond op drie benen met een gigantische hoefzweer. Ze bleek een hoefzweer te hebben die heel diep zat. De zweer is uitgesneden, ze kreeg speciale zooltjes, zodat er geen prut in de hoef kon komen en ze heeft nooit meer zo onregelmatig, stijf, tegen het kreupele aan gelopen. Volgens de hoefsmid kan dat heel wel zijn veroorzaakt door die diep zittende hoefzweer, die nooit is opgemerkt voordat hij doorbrak. Dus ik zou de smid er eens naar laten kijken.

ephany

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:17

Herkenbaar probleem. Een kennis van ons heeft een ex-race paard, wat daarna nog Z dressuur heeft gelopen. Ook dit paard is de eerst 10-20 minuten dat je rijdt gewoon tegen het kreupele aan. Maar als je doorrijdt en de spieren en gewrichten zijn warm en los dan merk je er helemaal niets meer van. Het is wel iets wat erger wordt naarmate het paard ook ouder wordt.

Kun je voor de les misschien longeren of losrijden zodat het paard al warm is gedraaid?? Dit zou kunnen helpen in jouw geval, ook de stand van de hoeven eens laten bekijken kan inderdaad geen kwaad. Al denk ik dat ie gewoon letterlijk warm moet lopen.

Horses are a way of life

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:50

laetitia schreef:
hoi santos, inderdaad als ze koud is dan loopt ze dus heel stijf en onregelmatig en dan krijg ik steeds te horen dat ze niet goed loopt en dat we het moeten aankijken. ze laat me dan veel stappen enzo.
bij priveles rijd ik gewoon door en meestal is ze na een half uur warm en dan loopt ze soepel.

ook na de galop als ik haar dan terug neem in draf gaat ze soms rare sprongetjes maken. volgens mij doet ze dit omdat ze dan weer aan wil springen in de galop (om mij dus voor te zijn). dan neem ik haar maar terug naar stap en draaf opnieuw aan, maar de instructrice zegt dus dat ze dan kreupel loopt?

prompertje: de mensen zien dat ze stijf loopt en wat onregelmatig. hij gaat niet in de telgang. het is ook met de stap.


Ik vind het toch wel wat eng hoor om gewoon door de kreupelheid heen te rijden.
Want wie weet is het geen stijfheid, maar bijvoorbeeld artrose of hoefkatrolontsteking

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 15:53

de dierenarts heeft er 2x naar gekeken, maar heeft 2x niets ontdekt/ en de hoefsmid is vorige week nog langs geweest.

ik ga denk ik inderdaad gewoon voor de les maar los rijden. ik vind het wel een fijn idee dat er ook anderen met dit probleem zitten. misschien kan ik het ook zo beter uitleggen aan de instructrice.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:05

Ik heb er weinig problemen mee met mijn volbloed. Die is eigenlijk nooit onregelmatig.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 00:03

Laat bij dravers vooral de binnenteugel los, tijdens het maken van overgangen.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 06:44

Natasha schreef:
Laat bij dravers vooral de binnenteugel los, tijdens het maken van overgangen.



waarom?

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 07:37

die binneteugel moet je toch zoweizo loslaten?
en kijk es bij een wedstrijd naar dravers, ik heb nog nooit een gezien die netjes regelmatig lipe.
heb ook dravers gereden die nooit hebben geraced, maar toch zit die onregelematigheid er in de stap wel in.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:10

Ik rijd een volbloed arabiertje van 18 jaar oud. Zij is ook in het begin van de rit wat stijfjes; laat zich in de stap (zowel onder zadel als los) een beetje op de voorhand "vallen". Dat ziet er altijd heel onregelmatig en stijf uit.
Zodra ze warm is wordt dit een beetje beter maar je moet haar altijd voorwaarts houden en opvangen. Laat je haar maar wat lopen dan doet ze het toch wel weer, minder dan in het begin, maar je merkt het wel.

Ik heb trouwens iets gehoord over het voeren van volbloeden en dravers. Wanneer zij, zoals dat verzorgbiertje van mij, eenmaal per dag hun dagelijkse hoeveelheid biks/ krachtvoer krijgen, ze stijver worden. (ik praat nu misschien wel heel dom, maar van voeren heb ik nog niet zoveel verstand:)) Wanneer je de dagelijkse hoeveelheid biks/ krachtvoer meer verdeeld over de dag (zelfs 5 tot 6x klein beetje voeren) dat ze dan ook soepeler in de spieren blijven en dus soepeler bewegen. Misschien heb je hier iets aan? Je weet nooit of het helpt..

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:34

Nike doet het ook bij het instappen. De eerste paar rondjes loopt hij heel raar, met korte stijve pasjes en er is weinig wat ik ertegen kan doen. Naar voren drijven, juist bij me houden, teugels lang, teugels kort en alle mogelijke combinaties, het heeft geen effect. Ik laat hem nu maar zijn gang gaan en na een paar rondjes is het standaard over en loopt hij weer normaal. Ik kan me voorstellen dat je ervan baalt, ik moet zeggen dat ik altijd erg blij ben als hij weer normaal loopt. Ik heb nog er nooit een opmerking er gehad, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen denken dat je paard stokkreupel is als hij zo loopt. Het tweede stuk van die email van dat meisje herken ik overigens ook wel.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 16:34

nou ik heb gister dus weer met de instructrice gepraat en ze begrijpt het eindelijk. heb ook gezegd dat er dus wel meer met dit zitten! we zijn dus gister goed aan de slag gegaan met losrijden en de aanleuning en ik moet zeggen: ze liep super! ik weet nu ook hoe ik het moet oplossen: heel veel ondersteunen en vanuit stap al heel goed naar een juiste aanleuning rijden,
desnoods heel lang stappen en pas als ze in stap haar ontspanning en aanleuning heeft daarna pas draven. (volgens mij hoor!)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 18:54

Ik merkte laatst ook bij starlight dat ze in draf in de bochten begint te kreupelen. Iig voor mijn gevoel, maar eigelijk denk ik dat het is omdat ze probeert aan te springen (heeft ze nog steeds moeite mee, en ze wil zo graag... liefst constant..) als ik nl mn teugels ietsiepietsie losser laat floept ze in galop. Buiten totaal geen last van, aan de hand alleen in draf bij heeeele kleine voltes.
Dat van dat vooruit drijven zal ik eens proberen, op de voorhand loopt ze iig wel, heel erg Knipoog

In de bochten rechtsom blijft ook de stelling en buiging een groot probleem, madam gallopeerd bijna plat door de bocht, zelfs als ze -voor haar doen- rustig gaat. Hoofd naar buiten, kont naar buiten en buik naar binnen, en plat hangen maar.
Er wordt aan gewerkt, en mss gaat het er nog eens uit. Maak me er niet zo'n zorgen om, we zijn echt buitenrijders samen Cool


prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:32

laetitia schreef:
ook na de galop als ik haar dan terug neem in draf gaat ze soms rare sprongetjes maken. volgens mij doet ze dit omdat ze dan weer aan wil springen in de galop (om mij dus voor te zijn). dan neem ik haar maar terug naar stap en draaf opnieuw aan, maar de instructrice zegt dus dat ze dan kreupel loopt?

prompertje: de mensen zien dat ze stijf loopt en wat onregelmatig. hij gaat niet in de telgang. het is ook met de stap.


Wat je bovenstaande zin betreft, die ik vet gemaakt heb: dat is bijna 100% zeker telgang, voor een draver die terugkomt uit galop is het makkelijker om eerst een paar passen in telgang te gaan, voordat ze op draf overschakelen. Dit doet praktisch elke draver. Voor een leek ziet dat er vaak uit als onregelmatig lopen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:34

ellepel schreef:
die binneteugel moet je toch zoweizo loslaten?
en kijk es bij een wedstrijd naar dravers, ik heb nog nooit een gezien die netjes regelmatig lipe.
heb ook dravers gereden die nooit hebben geraced, maar toch zit die onregelematigheid er in de stap wel in.


Ik weet niet hoe vaak je naar de koersen komt, maar de meeste dravers lopen toch echt wel regelmatig. Je bent van harte uitgenodigd om eens te komen kijken als mijn hengst moet lopen, je zal zelden een paard gezien hebben die zo'n regelmatige loop heeft denk ik Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:44

promptertje schreef:
Wat je bovenstaande zin betreft, die ik vet gemaakt heb: dat is bijna 100% zeker telgang, voor een draver die terugkomt uit galop is het makkelijker om eerst een paar passen in telgang te gaan, voordat ze op draf overschakelen. Dit doet praktisch elke draver. Voor een leek ziet dat er vaak uit als onregelmatig lopen.


Bedoel je dat als een soort van hobbelde hobbel drafgalop? Starlight maakt nl ook van die idiote sprongetjes na en voor de galop. Voelt een beetje als een drafgalopje (denk aan een manegepaard die niet wil galoperen maar toch eigelijk moet.. Knipoog )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joosje1193, Lui_, LV19952, stefanie33, Ubermetrics en 37 bezoekers