Stelling: voeg de AQHA en de APHA samen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voeg de AQHA en de APHA samen

Poll eindigt op

Nee, ik ben tegen, er moeten 2 gescheiden stamboeken blijven
8 (33%)
Jaa, ik ben voor, dit lost een hoop problemen op en meer gelijkheid voor showrijders
16 (66%)

Totaal aantal stemmen: 24


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:48

Het is inderdaad weer eens wat leven in de brouwerij (bokt is akelig rustig)

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:53

Wauw als ik dat zo lees heb ik echt HET perfecte paardje! Ik heb namelijk een 'ponyachtige' overo... Wat ben ik toch weer trots op mijn meisje!! Schijnheilig

Maar ik ben ook voor het samenvoegen van overo's en quarters. Zoals al gezegd hebben de tobiano'tjes te veel invloeden van de TB's. Nou hebben wij een tobiano lopen die is supercool in haar koppie en daarentegen is mijn overo'tje weer super heet. Dus wat dat betrefd ben ik het met Himyar eens;

Citaat:
En verschil in karakter/temperament tussen individuele paarden vind ik de gewoonste zaak van de wereld. Dat vind je ook bij Haflingers, Tinkers, Volbloeden, Arabieren en noem maar op.


BTW... Een bonte KWPN'er is toch ook nog steeds een KWPN'er...

DubbelFun

Berichten: 88683
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 15:56

Natuurlijk heb je gelijk Himyar, wij als NL stellen niets voor in het grote gebeuren. Maar het feit dat het speelt -juist in de VS- is een teken aan de wand. En er is niets mis met een leuke discussie toch Haha!

Hier een stukje tekst met een mening van een Paint-fan:
Citaat:
I also look at the directions the two breeds have taken. Yeah, everyone says the QH is 10 years ahead, or better, than the paints. But you know, I don't totally buy that. As paint breeders, we have been unable to 'inbreed' the Impressive bloodlines because of the difficulty in getting color. Impressive is a hard line to crack in most cases. Seeing the uproar over the current trends of the QH halter horses, I don't see that this has hurt us too much. We still have halter horses that can ride- and are sound- and have straight FRONT legs!!!!
So, their backs aren't as straight as a 2x4. Most do have withers. QH's are bigger- well, I'd say that has less to do with the superiority of the breed as it does the stuff that goes into making them so big ( before I tick someone off- I know what you give, and I know who you get it from). Generally paint exhibitors just don't have the $$ to spend $500-1000 @ month on the 'extra' juice. That is not a bad thing.
OUr assoc. is also more family oriented- and the Assoc. has every intention of keeping it that way.
So, I vote, seperate. We may be cousins, but we don't have to live in the same house!


Ik denk dat het een golf-beweging is die je in het bedrijfsleven regelmatig langs ziet komen: het ene bestuur voert een centralisering in en een x-aantal jaren later (onder een ander bestuur) wordt er weer gedecentraliseerd.

De Paints zijn ontstaan omdat er Quarters werden geboren waar teveel wit in zat (crop-outs). Dus werd er een eigen stamboek opgericht. Nu worden de paarden met veel wit wel 'goedgekeurd' als Quarters.
Bij de Paints heb je ondertussen veel 'Solids', waar vaak een heel hoog percentage Quarterbloed in zit.
Even verbijgaand aan het Overo-Tobiano verhaal is het toch te dom voor woorden en voor een buitenstaande ook kompleet onlogisch Verward

@Blaze: ik begrijp je gedachtengang mbt de BS, maar hij is wel krom, want als er een samengaan is, dan is er dus geen BS meer. Dus is elke solid een Quarter en alles met vlekken een Paint.
Dus is een BS ook nooit een 'mindere' waardoor je eerder een 'volle' zou willen kiezen.
Het verschil bestaat gewoon niet meer.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:08

Maar net zo met de bloedvoering van paarden, heel vaak is de juiste bloedvoering niet (meer) voorbij een bepaald jaartal uit te zoeken. Vaak zo vaag als ik weet niet wat, dus alles blijft min of meer theoretisch geklets of bevooroordeeldheid en geen feit.
Het verleden is nooit meer helemaal helder te krijgen. Dus we kunnen verzinnen wat we willen.
Laat iedereen gewoon lekker van zijn paardjes genieten en niet te veel hechten aan wie nou precies de voorouders zijn tot het jaar 1700 en wat voor kleur die dan wel hebben/hadden. Het een is niet perse zoveel beter dan het ander, want je hebt geen ultiem goed en niet goed. Iedereen maakt daarin zijn/haar eigen keuze en velen zijn daarmee gelukkig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:15

Himyar schreef:
Laat iedereen gewoon lekker van zijn paardjes genieten en niet te veel hechten aan wie nou precies de voorouders zijn tot het jaar 1700 en wat voor kleur die dan wel hebben/hadden. Het een is niet perse zoveel beter dan het ander, want je hebt geen ultiem goed en niet goed. Iedereen maakt daarin zijn/haar eigen keuze en velen zijn daarmee gelukkig.


*valt van stoel.
*kruipt er weer op
*leest antwoord nog eens goed door en realiseert dat het er echt staat.

Kan haast niet geloven dat jij dit geschreven hebt, maar ik ben het helemaal met je eens! OK dan! Cheese!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-05-04 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:18

Zou er voor zijn als ze bij de Paints weer echt op prestatie fok over gaan en niet alleen fokken op kleur, maar ook weer op exterieur en talent.
Want dat is denk ik de grootste oorzaak van het feit dat je er veel minder reining en cowhorse toppers of een topper in het algemeen tussen ziet zitten.

Als dat gebeurd vind ik ook dat je een ras niet kan splitsen op grond van kleur Cool Cool

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:23

Sugarmiss schreef:

@Blaze: ik begrijp je gedachtengang mbt de BS, maar hij is wel krom, want als er een samengaan is, dan is er dus geen BS meer. Dus is elke solid een Quarter en alles met vlekken een Paint.
Dus is een BS ook nooit een 'mindere' waardoor je eerder een 'volle' zou willen kiezen.
Het verschil bestaat gewoon niet meer.

Dat is net het probleem ,het is krom, maar helaas waar
Ik ben bang dat een *oude* bs net weer dat afwijkende papier krijgt tov de *echte* QH (net als een appendix)

Al zouden ze wel orginele papieren krijgen(de wit blauw) dan denk ik niet dat het de eerste 20 jaar zo is dat mensen bereid zijn om net zoveel te betalen voor een *oude* BS (toen hij nog BS was koste hij 1750 euro)als voor een *echte*(8000 euro) en opeens kost die *oude BS ook 8000 Euro.
Dacht niet dat de meesten dit accepteren. Cool

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:36

Cassidy"]
[quote="Himyar schreef:
Laat iedereen gewoon lekker van zijn paardjes genieten en niet te veel hechten aan wie nou precies de voorouders zijn tot het jaar 1700 en wat voor kleur die dan wel hebben/hadden. Het een is niet perse zoveel beter dan het ander, want je hebt geen ultiem goed en niet goed. Iedereen maakt daarin zijn/haar eigen keuze en velen zijn daarmee gelukkig.


*valt van stoel.
*kruipt er weer op
*leest antwoord nog eens goed door en realiseert dat het er echt staat.

Kan haast niet geloven dat jij dit geschreven hebt, maar ik ben het helemaal met je eens! OK dan! Cheese!
[/quote]

Sorry hoor, maar mijn eigen paarden voeren toch ook een combinatie van Foundation bloed (aan vaderskant zit genoeg Possum/Little Joe/Peter McCue etc. etc.) en Volbloed ingevoerd na 1940 (ook in papa en mama is helemaal TB), met geen van beiden bloedlijnen is iets mis. Ik ben net zo goed dol op de Foundation Quarters als op de "modernere" Quarter (met recent Volbloed), altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:38

ik ben wel voor 1 stamboek, en dan een afdeling met en zonder vlekken ofzo, of helemaal geen afdelingen....
maar idd zit je dan wel met het probleem van de paarden (paints) die eigenlijk weinig nog van een quarter hebben, en ik kan daarvoor ook niet zo een oplossing bedenken, eruitgooien is niet erg aardig dus Knipoog

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:58

Sugermiss schreef:
Natuurlijk heb je gelijk Himyar, wij als NL stellen niets voor in het grote gebeuren. Maar het feit dat het speelt -juist in de VS- is een teken aan de wand. En er is niets mis met een leuke discussie toch


Waarom zou deze discussie geen nut hebben? Misschien zal het beleid in de VS niet direct 'onze' wensen worden aangepast, maar dan is dit nog niet nutteloos. Leerzaam, leuk, interessant om meningen hierover te lezen en er komen allerlei aspecten bij kijken die je op het eerste gezicht misschien niet verwacht. Bovendien is voor een fokker het beleid van een stamboek (of 2) direct van belang en van invloed.
Als bloedlijnen, afstammingen etc niet van belang zouden zijn, dan kunnen alle stamboeken wel opgeheven worden. Misschien niet voor iedereen even belangrijk, maar voor velen wel en voor het voortbestaan van een ras van levensbelang.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:02

Himyar schreef:
Ik ben net zo goed dol op de Foundation Quarters als op de "modernere" Quarter (met recent Volbloed), altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.
Dat kwam er in voorgaande discussies dan echt niet altijd uit. Je bleef in mijn ogen maar doorhameren op de TB 's.

DubbelFun

Berichten: 88683
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 17:05

Maar dat was weer een andere discussie Haha!

Overigens misschien leuk om te weten dat één van de Amerikaanse forumers wist te melden dat het hele crop-out gebeuren ook de schuld van de Quarter showruiters is. Verward
Er is in Amerika blijkbaar veel vraag naar paarden met veel 'chrome' omdat dit opvalt in de showring; dus witte benen en flinke blessen.
Tja en dan schiet moedertje natuur wel eens door Cool

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:08

Lastig die moeder natuur.
Dat ze nou niet netjes binnen de lijntjes wil blijven die de AQHA heeft bepaald.
Het wordt steeds gekker.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:29

Tenfold schreef:
Lastig die moeder natuur.
Dat ze nou niet netjes binnen de lijntjes wil blijven die de AQHA heeft bepaald.
Het wordt steeds gekker.


*LOL* Tja de natuur past zich niet aan.
Dus doet de AQHA dat maar (heeft lang genoeg geduurd voordat ze zover waren)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:37

Zou de keus van de AQHA om Quarters met te veel wit weer te accepteren er iets mee te maken kunnen hebben dat de American Paint Horse de laatste jaren sterk in populariteit is toegenomen en de Paint momenteel het populairste/sterkst groeiende ras is en de APHA het snelst groeiende stamboek is (en dan zoals in het commentaar van die Amerikaanse ook nog de gezelligste club)?
Lijkt er toch een beetje op dat ze mee willen 'liften' op de populariteit van de Paints...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:40

Ik denk dat de AQHA een heleboel goed geld misloopt. Kijk maar naar de crop out Quarters die het goed doen in de sport. De hoeveelheden paarden die ze aan het Paint ras verloren hebben (zoals de double dilutes) en de bereidheid om te luisteren wat de leden willen (wat ook niet altijd zo is geweest) vind ik in iig positief.
Het klinkt als een goed geleid bedrijf die nog steeds bereid is om te groeien en veranderingen met vertrouwen tegenmoet ziet.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:41

Uiteindelijk draait het vooral om $$$

DubbelFun

Berichten: 88683
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 18:11

Francis en Cassisy jullie slaan de spijker op de kop denk ik Haha! . Natuurlijk is het een combinatie van factoren, maar het feit dat er blijkbaar toch een hoop (presterende)crop-outs zijn waar de APHA dus wel geld voor vangt zal er zeker mee te maken hebben.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:56

Cassidy"]
[quote="Himyar schreef:
Ik ben net zo goed dol op de Foundation Quarters als op de "modernere" Quarter (met recent Volbloed), altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven.
Dat kwam er in voorgaande discussies dan echt niet altijd uit. Je bleef in mijn ogen maar doorhameren op de TB 's.
[/quote]

Verkeerde interpretatie. Een in mijn ogen leuke Quarter is een leuke Quarter, een in mijn ogen leuke Paint is een leuke Paint, ongeacht de bloedvoering of de kleur. Mij aansprekende Quarters en Paints kunnen mijns inziens uit zoveel bloedlijnen komen, ongeacht of dit Foundation is of niet, en ze kunnen zoveel verschillende kleuren en/of aftekeningen hebben. Ook verschillende types kunnen mij aanspreken, zwaarder, lichter gebouwd. Een paard dat mooie verhoudingen heeft, athletisch is en een fijn karakter/temperament heeft, kan uit zoveel hoeken komen.
Alleen hoe veel andere mensen hierbij over Volbloed oordelen en er over praten, stuit me nogal eens behoorlijk tegen de borst, that's all. Ik houd niet van die hokjesgeest, bevooroordeeldheid en het anders voor doen van feiten, die er vaak uit spreekt. Maar ik heb absoluut niets tegen welke bloedlijn dan ook!

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:37

Ah joh, voeg lekker alles samen, zoals ik al zei; Samber is ook nog steeds een KWPN'er. En wat er voor de rest bij komt kijken... Dat is ieder zijn smaak! Vork Waarom nou die appartheid. Beetje Bush-stijl... Bloos!

Groeten!!

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:59

De paarden zijn nooit het probleem, de mensen zijn dat. Die doen moeilijk, betweterig en gewichtig, verdraaien feiten, zijn op geld en roem belust, kunnen een paard maken of breken met de training etc. etc.
Het paard is gewoon paard, zonder rare bijbedoelingen, geen gekrenkte of opgeblazen ego's. En door ons mensen in het leven geroepen en bijna iedere fokker is trots op zijn fokprodukt.
Waren mensen maar gewoon wat meer als paarden, recht door zee en niet bevooroordeeld en verdraagzamer.
Al dat op elkaars paard(en) neer moeten kijken en af lopen kraken, daar wordt je moe van. En dat gezeur over welke meer geld waard is en welke minder en om wat voor drog reden. Het is gewoon wat de gek er voor wil geven en dat zegt niet altijd wat over of een paard ook "goed" is of niet.
Vaak is het gewoon ingegeven door "mode" of in hoeverre ze bij anderen de blitz kunnen maken, vreselijk.
Op de Volbloedveiling gaan er paarden weg die een godsvermogen opleveren die nooit een Dollar verdienen op de renbaan en er gaan paarden weg voor “een paar centen” die daarna enkele miljoenen binnen slepen. Je hebt Volbloed fokkers die voor de “mode” fokken (=de veiling) en die voor de renbaan fokken (=voor eigen gebruik). Die voor de renbaan gefokt zijn , leveren vaak minder geld op (minder modieuze hengsten in de afstamming), maar racen vaak nog beter ook, omdat de combinatie van vader en moeder gewoon beter is. Willen wij ook naar dit soort onzin toe? Zo gestoord!
Mensen zijn vaak zo KORTZICHTIG.
Vroeger dacht men dat een Palomino niet kon racen, toen Question Mark het tegendeel bewees, bleven velen zeggen dat het eigenlijk gewoon niet kon. Hij kreeg niet veel kansen in de fokkerij, terwijl hij die op grond van zijn prestaties en nakomelingen wel verdiende. Tegenwoordig zijn we niet veel wijzer, ondanks onze arrogantie over hoeveel we zogenaamd weten.
Mensen zien wat ze willen zien en mensen geloven wat ze willen geloven. Self fullfilling prophecy.
Men zegt heel makkelijk: dat paard heeft deze positieve eigenschap ONDANKS zijn/haar Paintbloed/TB bloed/you name it en hetzelfde paard heeft deze negatieve eigenschap vanwege zijn/haar Paintbloed/TB bloed/whatever. Net zo goed kan de negatieve of positieve eigenschap ergens anders vandaag komen, misschien simpelweg uit de opfok, opvoeding, training etc. en niet bij een voorouder vandaan.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:31

DJQuarter schreef:
Ah joh, voeg lekker alles samen, zoals ik al zei; Samber is ook nog steeds een KWPN'er. En wat er voor de rest bij komt kijken... Dat is ieder zijn smaak! Vork Waarom nou die appartheid. Beetje Bush-stijl... Bloos!

Groeten!!


Wat bedoel je nou te zeggen met dat Samber een KWPNer is? Ik snap het allemaal niet helemaal, ik ben een beetje blont Blond , leg eens uit... ?

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:41

Samber is een erg bonte KWPNer

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:47

DJQuarter schreef:
Ah joh, voeg lekker alles samen, zoals ik al zei; Samber is ook nog steeds een KWPN'er.


Je vergeet even dat een KWPN-er GEEN ras is maar een verzameling paarden van verschillende rassen die onder warmbloed vallen en een Quarter of een Paint is wel een ras. Die splitsing tussen Quarters en Paints bestaan al jaren dat is niet iets van de laatste paar jaar al vanaf 1960 of zo iets is het painthorse stamboek een apart stamboek.

Zou me goed voor kunnen stellen dat de mensen die een Paint hebben daar super trots op zijn en totaal geen behoefte hebben aan het weer samenvoegen van de stamboeken. Denk aan de eigen identiteit die je dan verliest.
Dat heeft niks met $$$ te maken Ik denk dat fokkers en echte liefhebbers van het Painthorse ras echt niet op jullie aktie zitten te wachten. Ze gaan beide al dik 40 jaar hun eigen weg dat is niet zo maar weer bijelkaar te vegen.

Ik heb bv een American Indian Horse en daar ben ik super super trots op. Ik moet er niet aan denken dat mijn paardje plots alleen nog maar een Paint zou zijn, en dus als deze actie over genomen zou worden ineens een bonte Quarter zou zijn dat zou haar te kort doen.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:47

Dance schreef:
Samber is een erg bonte KWPNer


En als men ergens onderling elkaars paarden afzeikt... Haha!
Kijk maar op fokkerij en afstamming hier op Bokt Knipoog .