IJslanders: Eczeem en problemen met "Hufrehe"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Viooltje1968
Berichten: 87
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Meerle

IJslanders: Eczeem en problemen met "Hufrehe"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 13:50

Hallo - ik heb twee IJslanders (24 en 19 jaar oud); de een heeft enorm veel last van zomereczeem en de andere heeft problemen met "ontstekingen" in de hoef als ze te veel gras (dus te veel eiwit) krijgt.
Hoe zijn de ervaringen met paarden i.v.m. eczeem en hufrehe (weet niet hoe het in nederlands heet!) die dicht bij de kust staan?
Bestaat er ergens in NL de mogelijkheid om paarden aan iemand te geven dicht bij de kust enz.?? Ik zelf heb een jaar in NL (Noord-Limburg) gewoont en zelf daar hadden de paarden geen probleem; met de eczeemer ging het goed en de merrie had ook geen last van "Hufrehe".

Verward

Viooltje1968
Berichten: 87
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Meerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 14:00

... of misschien ervaringen van mensen die de paarden op eilanden hebben???

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:19

Hoi Viooltje, wat vervelend dat je beide paarden "ergens" last van hebben. Ik heb zelf een tijd exceem paarden gehad in Drenthe is een vrij bosrijke omgeving, waar het exceem dus behoorlijk opspeelde. Later heb ik nog 2 excemers in Rotterdam gehad, een stuk minder bosrijk en dichterbij de kust, en dit viel echt stukken meer mee ! Nou hadden deze paarden gelukkig geen zware eczeem , maar in vrij lichte vorm.

Op Vlieland (eiland dus) is er een IJslanderstal , ik zou het adres voor je op kunnen zoeken, en dan zou je daar ook eens kunnen vragen naar hun ervaringen met Eczeem daar.

Hoe behandel je trouwens nu de eczeem ?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:21

Citaat:
de merrie had ook geen last van "Hufrehe".


in Oostenrijk is dat hoefbevangenheid misschien bij Ijslanders ook

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:22

smurf schreef:
Citaat:
de merrie had ook geen last van "Hufrehe".


in Oostenrijk is dat hoefbevangenheid misschien bij Ijslanders ook


Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken *LOL* Denk iedergeval dat je gelijk hebt smurf, kan bijna niet anders....Knipoog

Wellicht is het zo dat het gras waar ze nu op staan, eiwit rijker is dan toen ze in Nederland stonden ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:28

Hufrehe is Hoefbevangenheid in het Nederlands.

*Edit* zag dat Smurf me al was voorgeweest.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:30

Citaat:
Wellicht is het zo dat het gras waar ze nu op staan, eiwit rijker is dan toen ze in Nederland stonden ?


dat kan heel goed, Morrie heeft 3 zomers op de alm gestaan in Oostenrijk en van het Nederlands gras wil ie maar niet op gewicht blijven, terwijl alle andere paarden/pony's bij hem op de wei enorme grasbuiken hebben (na 3 weken al), ik laat hem alweer "bij-grazen" in de bermen in de polder en hij barst van de honger!

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:55

Objektief onderzoek onder friezen heeft aangetoond dat in ieder geval onder dit paardenras in de kuststreken evenveel eczeem voorkomt als paarden in de rest van het land. Of dit voor andere rassen ook geldt weet ik natuurlijk niet.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:46

Daar kan LDRD wel eens gelijk in hebben.

Onze stal is zeer gemengd wat zomereczeem betreft.

Alle ijslanders bij ons hebben geen exceem!
Vorig jaar kwam er een fjord bij die wel degelijk last had van exceem, zij kwam toen uit het midden van het land. Hier aan de kust heeft ze er geen last meer van.

2 jaar geleden kwam er een shet bij ons (uit het waarland vandaan) met behoorlijk exceem, nu bij ons is het heel goed onder controle met alleen wassen.

Vorig jaar nog een fries bij gekomen, geen idee dat hij er last van zou heben maar nu blijkt dus dat hij erg veel last van exceem heeft.
Tot heden nog geen middel gevonden wat echt werkt, zelfs de kust niet.

Het is dus erg verschillend.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:18

LDRD schreef:
Objektief onderzoek onder friezen heeft aangetoond dat in ieder geval onder dit paardenras in de kuststreken evenveel eczeem voorkomt als paarden in de rest van het land. Of dit voor andere rassen ook geldt weet ik natuurlijk niet.


Oke...maar is er ook gekeken naar in welke mate de vorm van eczeem aanwezig is ? Daar ben ik wel benieuwd naar Lachen

Smurf, voer jij hooi in de winter of kuilgras ? Heb me laten vertellen dat kuilgras eiwitrijker is....En heb je in de winter geen probleem om hem op gewicht te houden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:24

LDRD schreef:
Objektief onderzoek onder friezen heeft aangetoond dat in ieder geval onder dit paardenras in de kuststreken evenveel eczeem voorkomt als paarden in de rest van het land. Of dit voor andere rassen ook geldt weet ik natuurlijk niet.


Objectief onderzoek heeft ook aangetoond dat Exceem erfelijk is. En er zijn paarden die in de buurt van de kust beter varen dan in het midden/zuiden van het land.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:26

Cassidy"]
[quote="LDRD schreef:
Objektief onderzoek onder friezen heeft aangetoond dat in ieder geval onder dit paardenras in de kuststreken evenveel eczeem voorkomt als paarden in de rest van het land. Of dit voor andere rassen ook geldt weet ik natuurlijk niet.


Objectief onderzoek heeft ook aangetoond dat Exceem erfelijk is. En er zijn paarden die in de buurt van de kust beter varen dan in het midden/zuiden van het land.
[/quote]

Dan loop ik achter.....Naar mijn weten was het nog niet aantoonbaar dat exceem erfelijk was of niet...
Heb je misschien meer informatie over dit onderzoek, waar ik het evt. kan vinden ? Alvast bedankt Lachen

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:38

Les_Fjal"]
[quote="LDRD schreef:
Objektief onderzoek onder friezen heeft aangetoond dat in ieder geval onder dit paardenras in de kuststreken evenveel eczeem voorkomt als paarden in de rest van het land. Of dit voor andere rassen ook geldt weet ik natuurlijk niet.


Oke...maar is er ook gekeken naar in welke mate de vorm van eczeem aanwezig is ? Daar ben ik wel benieuwd naar Lachen

Smurf, voer jij hooi in de winter of kuilgras ? Heb me laten vertellen dat kuilgras eiwitrijker is....En heb je in de winter geen probleem om hem op gewicht te houden?
[/quote]

Ja er was ook gekeken naar de mate van de aanwezige eczeem, die was ingedeeld in klassen. Voor zover ik daar toen uit begreep was er ook geen verschil in de mate van de eczeem tussen de kust en meer naar het binnenland. Het enige wat ik er verder nog van weet dat dit onderzoek heeft plaatsgevonden verspreid over enige jaren op diverse friezenkeuringen onder 800 paarden.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:48

Citaat:
Smurf, voer jij hooi in de winter of kuilgras ?


er wordt kuil of voordroog gevoerd en ik heb in de winter enorme problemen om Morrie op gewicht te houden, ik voer zelfs maismeelpap bij Scheve mond ik wil hem het liefst in de winter ook buiten hebben, met een schuilstal, maar zie dat maar eens te vinden hier in de buurt

Er is op de universteit van Wenen een onderzoek gedaan naar zomerexzeem bij Haflingers, het komt erop neer dat Haflingers die in Oostenrijk in de zomer op de alm staan nooit zomerexzeem hebben, Haflingers buiten Oostenrijk wel. Breng je nu zo'n Haf 1 zomer naar de alm (ben je hem wel van mei t/m sept. "kwijt" dan heeft ie er z'n leven lang geen last meer van.

In Nederland staan voor zover ik weet 2 of 3 Norikers met zomerexzeem, die zijn "toevallig" allemaal hier geboren of nooit gealmd geweest. Nu is het voor ons simpel om ze een zomertje naar de alm te brengen (connecties genoeg daar), maar de gemiddelde paardenliefhebber piekert daar niet over.......

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:48

Siki heeft ook last van eczeem, maar zij krijgt in de zomermaanden een Boettdeken op, wat erg goed helpt! Ze is verhuisd van de klei naar de bossen, maar ik moet zeggen dat ze tot nu toe nog niet geschuurd heeft! Ik vind zo'n deken erg goed werken in ieder geval. Enige nadeel is dat de andere paarden de deken ook wel interessant vinden, ik neem morgen mn reparatiesetje maar weer mee *zucht* Tong uitsteken

Viooltje1968
Berichten: 87
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Meerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 08:58

Hallo allemaal, Lachen
bedankt voor jullie reacties. Ja, waar mijn merrie last van heeft is inderdaad hoefbevangenheid. Zij heeft het jaren geleden een paar gehad toen zij hier in Duitsland stond; in NL was het helemaal geen probleem (ze stond toen rond de klok op de wei!) en met het eczeem-paard ging het daar ook veel beter. Ik vind het verbazingwekkend, want wij waren nog een heel einde weg van de kust.
Ik ben nu aan het denken, omdat ik van plan ben, om binnen een paar maanden terug naar NL te gaan - kijk ik hier naar een plaats voor de ponies of ga ik mij meer orienteren aan NL dichter bij de kust. Ik zou eigenlijk goed ermee kunnen leven om de paarden niet elke dag of elke week te kunnen zien; en blijkbaar heb ik het goed, dat grotendeels het eczeem bij paarden dicht bij de kust niet zooooo erg meer was.
Zou iemand ideen hebben om contacten te leggen die paarden opnemen?
Het moet natuurlijk ook betaalbaar blijven.
Dat zijn mijn ideen, maar of en hoe ik ze kan omzetten, dat weet ik ook nog niet.

Oh ja, ik verzorg het eczeem van BrĂ¡inn met Sweet-Itch-Lotion; het helpt eigenlijk heel goed maar ja, ik moet natuurlijk ook elke keer aanwezig zijn om het paard te verzorgen. Verder heb ik ook nog een boett-Eczeem-deken die ik over een paar dagen gebruiken ...

PS: Klinkt misschien alsof ik de paarden en de verantwoording ervoor graag kwijt wil hebben, maar dat is niet zo - ben alleen sinds 1 jaar bezig om mijn leven weer een beetje op een rijtje te krijgen na een stuk gelopene relatie ...!!

Groetjes en he, bedankt nog maar voor de reacties ...
en misschien hebben jullie nog de een of andere idee ...

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:19

Smurf
Zelf heb ik ook problemen met Fjal om hem goed gevuld de winter door te krijgen, moet zeggen dat het deze winter iets te goed is gegaan zelfs Knipoog Maar was al lang blij !

Interessant wat je daar vertelt over die Alm...Als ik het dus goed begrijp, is eenmalig daar een zomer doorbrengen genoeg om totaal te genezen ?


LDRD

Uiteraard blijft een onderzoek een onderzoek ,en zijn er altijd uitzondering. Als ik praat uit enkel eigen ervaring, kan ik wel zeggen dat die twee Eczemers die ik hier heb gehad, er een stuk minder last van hadden....
Maar er zijn zoveel factoren waar rekening mee gehouden moet worden....
Hoeveelheid eitwit in het voer, aantal mugjes, gelegenheid om te schuren, of je tijdens een rit in het bos komt, enzovoorts...Wellicht dat alles bij elkaar genomen toch een verschil kan geven..

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:26

Citaat:
Als ik het dus goed begrijp, is eenmalig daar een zomer doorbrengen genoeg om totaal te genezen ?


bij de Haflingers die ze onderzocht hebben wel, ze hebben geen Ijslanders of Friezen onderzocht, ook geen Norikers want die hadden ze niet op voorraad met exzeem, we hebben er nu 2 in Nederland geloof ik, die zullen volgend jaar wel ge-almd gaan worden

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:28

Viooltje1968 schreef:
Hallo allemaal, Lachen
bedankt voor jullie reacties. Ja, waar mijn merrie last van heeft is inderdaad hoefbevangenheid. Zij heeft het jaren geleden een paar gehad toen zij hier in Duitsland stond; in NL was het helemaal geen probleem (ze stond toen rond de klok op de wei!) en met het eczeem-paard ging het daar ook veel beter. Ik vind het verbazingwekkend, want wij waren nog een heel einde weg van de kust.

Wellicht kan het dan misschien wel te maken hebben met het eiwitgehalte, aangezien dit meespeelt bij zowel eczeem als (als ik me niet vergis) hoefbevangenheid.

Ik ben nu aan het denken, omdat ik van plan ben, om binnen een paar maanden terug naar NL te gaan - kijk ik hier naar een plaats voor de ponies of ga ik mij meer orienteren aan NL dichter bij de kust. Ik zou eigenlijk goed ermee kunnen leven om de paarden niet elke dag of elke week te kunnen zien; en blijkbaar heb ik het goed, dat grotendeels het eczeem bij paarden dicht bij de kust niet zooooo erg meer was.
Zou iemand ideen hebben om contacten te leggen die paarden opnemen?
Het moet natuurlijk ook betaalbaar blijven.
Dat zijn mijn ideen, maar of en hoe ik ze kan omzetten, dat weet ik ook nog niet.

Ik ken wel wat mensen in de IJslanderwereld die hier eventueel oren naar zouden hebben, als je meer wilt weten, misschien idee om dat even via de pb of mail te doen Lachen


PS: Klinkt misschien alsof ik de paarden en de verantwoording ervoor graag kwijt wil hebben, maar dat is niet zo - ben alleen sinds 1 jaar bezig om mijn leven weer een beetje op een rijtje te krijgen na een stuk gelopene relatie ...!!

Zo komt het iedergeval niet op mijn over, lijkt mij dat even de ruimte en tijd nodig hebt om een stabiele situatie voor jezelf te creeeren en daarnaast wil je dat je paarden goed terecht komen in die periode.

Groetjes en he, bedankt nog maar voor de reacties ...
en misschien hebben jullie nog de een of andere idee ...

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:29

smurf schreef:
Citaat:
Als ik het dus goed begrijp, is eenmalig daar een zomer doorbrengen genoeg om totaal te genezen ?


bij de Haflingers die ze onderzocht hebben wel, ze hebben geen Ijslanders of Friezen onderzocht, ook geen Norikers want die hadden ze niet op voorraad met exzeem, we hebben er nu 2 in Nederland geloof ik, die zullen volgend jaar wel ge-almd gaan worden


Bizar, hebben ze ook enig idee hoe dit te verklaren is ? Ontstaat er een immuumsysteem of iets dergelijks ?
Ben erg benieuwd hoe het met de Norikers gaat verlopen, ik tik je over een jaar wel even op de schouder als je dat goed vindt Knipoog

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:05

Morrie schreef:
Citaat:
Als ik het dus goed begrijp, is eenmalig daar een zomer doorbrengen genoeg om totaal te genezen ?


bij de Haflingers die ze onderzocht hebben wel, ze hebben geen Ijslanders of Friezen onderzocht, ook geen Norikers want die hadden ze niet op voorraad met exzeem, we hebben er nu 2 in Nederland geloof ik, die zullen volgend jaar wel ge-almd gaan worden



Reuze interessant, 16 later, is hier nog vervolg op gekomen - ge-almd worden?