Doe ik te weinig met mijn jaarling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Doe ik te weinig met mijn jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 23:20

Je hoort zulke verhalen tegenwoordig over wat mensen allemaal al met hun jaarling doen dat ik me afvraag of ik niet te weinig doe.

Zo is een kennis al bezig zijn draver-jaarling te beleren in het tuig Boos! Nou vind ik dat veel te ver gaan hoor, dat zou ik nooit doen.

Mijn jaarling staat gewoon op het land, en in de winter in de opfok.
Dit is zodat ik haar 's zomers thuis heb want 's winters heb ik geen stal vrij. We knuffelen en poetsen veel. Oefenen met meelopen en vast staan, maar dat doet ze al helemaal perfect. Ze blijft braaf aan het touwtje staan ook als ik weg loop en meelopen doet ze zonder al te veel trekken op soms een uitschieter na.

Maar ik ga bijvoorbeeld niet de weg op. Reden daarvan is dat ik dan meteen op een kruispunt sta hier wat nogal druk is. En alleen een halstertouwtje is dan te weinig controle vind ik. Ze is er trouwens ook niet bang van, is helemaal nergens bang van, dus verkeersmak maken lijkt me niet zo'n punt. Maar dat doe ik dus liever met een hoofdstel in denk ik.

Maar verder doet ze dus lekker niks. Baby zijn.
Ik vind het prima zo, ze gaat deze zomer weer mee naar de keuring voor de ervaring, trailer op en af geen probleem.

Wat vinden jullie? Doe ik te weinig of is het zo goed?


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:29

Lijkt mij perfect Lachen

Het zou me eigenlijk verbazen als je veel reacties kreeg die wat anders zeggen, de meeste reacties op 'wij doen al dit en dit en dit met onze jaarling'topics zijn volgens mij vooral 'naar de opfok ermee! namelijk Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:29

Klinkt goed hoor, het is jammer dat je haar nog niet verkeersmak kan maken.
Maar geen pre, mijn 2 en ene half jarige kwam zo van het land, nog nooit verkeer gezien.

Nooit problemen mee gehad.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:30

Ik vind dat je het goed doet zo! Het is niet normaal (vind ik) om al meer te doen met je jaarling! Laat haar lekker jong zijn, als ze een jaar of drie is kan ze al die "moeilijke" dingen wel gaan leren toch?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 23:32

Gelukkig maar Haha!
Ja je begint toch te twijfelen als je mensen hele buiten "ritten" ziet maken met hun jaarling aan een halstertouwtje. En die zijn ook iedere dag bezig met hun jaarling. Ik zie dat beest soms een week lang niet, ja met voeren enzo wel maar voorderest staat ze lekker op het land.
Voelde me al schuldig Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:34

Hahahaha dat beest zal je later dankbaar zijn voor al die lekker luier en speeluurtjes Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:46

Ik heb er een van 2, maar ook die doet lekker niks. Gewoon grassprietjes tellen.
Hij kan fatsoenlijk mee lopen. Is verkeersmak. We poetsen hem zo nu en dan.
Dit is geen wekelijks iets, maar kende hij al vanaf het veulen zijn. Zo heb ik hem gekocht. Het is in feite een oude pony in een heel jong vel zeg maar. Tong uitsteken
Hij had toendertijd verzorgstertjes die hem helemaal plat verzorgt hebben. Echt tutten met hem om het zo maar te noemen.
Hij heeft er niet onder geleden en het handige is dat hij nu alles al kent (behalve het zadel, hoofdstel en het rijden natuurlijk).

Momenteel is hij effe aan het puberen lijkt het wel, maar dan krijgt hij gewoon een duidelijke mopper naar zich toe, want happen naar de baas of niet stilstaan als ik daarom vraag is not done.

Verder mag hij gewoon jong zijn en knuffel ik hem elke dag even tijdens het voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 00:37

Ik doe met beide jaarlingen helemaal niets. Behalve eens in de zoveel weken/maanden eens de wei inlopen om te kijken hoe ze eruit zien. De opfokboer die kijkt wel drie keer per dag, maar verder word er helemaal niets met ze gedaan. Gelukkig!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 08:49

Een jaarling moet aan een touwtje mee kunnen lopen, door de smid behandeld kunnen worden en overal aangeraakt kunnen worden.
Verder zou ik het regelmatig doen, denk aan drie keer per week, tien minuten of zo.
Verder heb ik de ervaring dat als veulens dingen kunnen afkijken, zoals rijden en zo, dat ze het later ook minder eng vinden. Laat het veulen dus kijken als je aan het rijden bent, gewoon aan een touwtje in de bak, of in het weiland ernaast, als dat kan.
Verkeersmak zou ik doen door op de oprit naar het verkeer te kijken, als dat tenminste wel een beetje veilig kan.
Verder denk ik niet dat je echt te weinig doet, variatie in het gebodene zal mogelijk op prijs worden gesteld.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:00

Klinkt goed hoor, ik doe ook niet veel met mijn jaarling, ongeveer hetzelfde als jij en dat maximaal eens in de week.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:42

Ik doe niets met mijn 2-jarige Knipoog

Voordat ik haar naar de opfok bracht heb ik de 'basis'dingen geleerd: vaststaan, hoefsmid kent ze, DA kent ze, buiten wat gewandeld, e.d.

Ik denk dat dat allemaal wel blijft hangen... (hopen we dan maar) Haha!

Ik denk echt niet dat ze op mij staat te wachten als ze lekker met vriendjes aan het spelen is. Voorlopig (1 tot 1,5 jaar) mag ze nog lekker kindje zijn. Daarna zit ze nog 25 jaar iedere dag met me opgescheept Bloos!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:02

Is goed hoor wat je doet en tsja met dravers beginnen ze zo sowiezo vaak best vroeg

22 Januari verwachten we ons kleintje

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:12

Lekker laten staan hoor ! Ik geef die van mij 1 keer in de week een uitgebreide knuffel en meer niet. Heel soms doe ik een halster om en loop een paar meter door de wei, gewoon voor het wennen. Twee weken geleden had ze een steentje in haar hoef, en ondanks dat ik meer dan een half jaar geleden voor het laatst een voetje had opgetild, gaf ze hem nu ook gewoon braaf. Als je heel af en toe dit soort dingen herhaalt (en volgens mij is 1 keer in een half jaar wel zat) blijft het volgens mij prima hangen. En al doe je er helemaal niets mee, dan leer je het toch lekker als ze 3 is ? Laat ze maar genieten van die 3 jaartjes ! Haha!

~Turbohoof Solutions ~

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:19

zoo, kijk zo hoort het ook.
lekker relax met een paar dingentjes bezig zijn.
ga gewoon zo door en kijk pas met 2 jaar wat je verder aan je "programma"kunt doen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:25

Esme_27 schreef:
Gelukkig maar Haha!
Ja je begint toch te twijfelen als je mensen hele buiten "ritten" ziet maken met hun jaarling aan een halstertouwtje. En die zijn ook iedere dag bezig met hun jaarling. Ik zie dat beest soms een week lang niet, ja met voeren enzo wel maar voorderest staat ze lekker op het land.
Voelde me al schuldig Haha!


Mijn jaarling kan wel meelopen. Dat heb ik hem geleerd zodat hij als hij ruim twee is mee kan aan een touw. Rechte lijnen lopen vind ik beter dan al dat gelongeer. Ik heb hem ook vrij vroeg gewend aan verkeer, fietsers, witte stenen met monsters en ik gooi regelmatig een gek ding in zijn wei...Een zeiltje, een grote boomstronk, dingen met rare vormen. Zo went hij spelenderwijs. Verder mag hij gewoon lekker veulen zijn.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:40

Lijkt mij uitstekend, hoor. zolang je merkt dat je na die week er niet naar omkijken nog net zo makkelijk alles kunt doen, zou ik me er zeker niet druk over maken. Gewoon netjes met mensen omgaan is op die leeftijd zat. Als er dan een keer iets is, kun je er gewoon aankomen en is een da of smid ook makkelijker.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:43

Het enige wat ik Xara nu al wel een beetje probeer te leren is bepaalde commando's met wandelen, dus; stap, draf, ho en halt. Verder ga ik nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:44

De jaarling die bij ons staat kan vaststaan, heeft wel eens een stuk naast de fiets gelopen voor verkeerdmakheid...kan voetjes geven enz.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:08

Waarom zou je meer doen? Je hebt alle tijd van de wereld...
Ik doe met Zoe niet meer en die is net 2 geworden.

Ik ga met Zoe wel de straat op... maar ik zit aan een rustige weg vlak bij een park Zoe vind het daar geweldig...

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:18

Nou mijn 2 veulens staan ook op de wei dag en nacht. We gaan er regelmatig kijken. 1 veulen wassen we nog want had een schimmelinfectie. Dan halen we er een borstel overheen halster ff om geven ze niks om. 1 is dan ook door ons zelf gefokt en heeft de fles gehad dus is mensen gewend en niet schuw, de ander kende niks (hebben we er als maatje bij gekocht) en is nu mak aan het worden doordat de ander niks eng vind. Dus ik laat ze allebei minimaal tot 3 jaar op de wei staan. Ivm dat het laatbloeiers zijn.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:20

Ik stel het liever andersom
andere doen te veel.

Als hij als veulen heeft geleerd om overal aangeraakt te worden, leert hij dat nooit meer af en is het helemaal niet nodig dat miljoen keer te herhalen.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:57

Ik heb nu een 2 jarige en daar doe ik evenveel mee, dus poetsen en wandelen over het erf. dit doe ik nu ongeveer 3 keer in de week. voor de rest staat hij 24/7 op het land met een groep andere paarden. Ik ben nog niet begonnen met verkeersmak maken, maar op het erf staan hier wel vaak grote tractors of graafmachines aan en daar kijkt hij nu al niet meer naar. Ik ga denk ik deze zomer eens rustig de weg op. Lachen Van de winter mag hij ook nog lekker kind blijven en dan volgend jaar pas beginnen met verder beleren.
Dus je doet er naar mijn mening zeker niet te weinig mee. OK dan! Hou er ook rekening mee dat jonge paarden zich niet zo lang kunnen concentreren. Zo wordt mijn paardje of gepoetst, of we gaan wandelen, niet allebei op 1 dag. Hij wordt dan erg onrustig en er is dan niet meer goed mee te wandelen (hij wil dan echt terug naar de wei en dan ben je constant bezig met corrigeren) Ik ben nooit langer dan 20 min bezig.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:20

IID ben nu ook met tweejarige bezig. En daar begin ik nu egt beetje mee dinge op te bouwen bitje in vaststaan. 1e jaar het hij in de opfok gestaan. En vorg jaar toen hij dus 1 was zijn we begonnen met poetsen en knuffelen voor de rest niet veel!

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:04

Eboniet loopt in het natuurgebeid wild te wezen. Laats konden we daar keurig een voetje optillen. Verder kunnen we hem overal aanraken, om hem heen lopen, arm op zijn kont, arm op het plek van het zadel, allemaal geen probleem. Als veulen liep hij keurig aan het halster mee en werden zijn voeten gedaan. Af en toe oefen we voetjes geven in het natuurgebied.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:06

runningkawa schreef:
Als hij als veulen heeft geleerd om overal aangeraakt te worden, leert hij dat nooit meer af en is het helemaal niet nodig dat miljoen keer te herhalen.

Dat miljoen keer herhalen is inderdaad overdreven, maar het is wel handig als een veulen het van meerdere mensen accepteerd, zeker als ze eenkennig van aard zijn. Ook hier geld natuurlijk dat je niet moet overdrijven, het halve dorp erbij slepen is niet zo handig, maar een paar verschillende mensen kan nuttig zijn.
Zoals altijd, alles met mate en het feit dat ik me nu even niet aan mate houdt, heeft alles met bovenstaand te maken. Ik kan m'n paardje op dit moment niet eens overal aanraken, laat staan poetsen en aan voeten geven hoef ik al helemaal nog niet te denken en dat vind ik toch iets te weinig voor een twee-jarige die over twee maanden wel op een pensionstal moet kunnen staan en daar door diverse mensen buiten en binnen gezet gaat worden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty en 38 bezoekers