Paard geen zin.. of neemt ie me in de maling? :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Paard geen zin.. of neemt ie me in de maling? :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 23:33

Haai! ik hoop dat jullie me (like always.. Lachen ) weer een paar tipjes kunnen geven..
ik had eerst een topic hier dat Abdullah zn neus naar voren deed.. omdat ik gestopt wat met martingaal rijden.. OK dan! tnx voor de reaties.. dat probleem is verholpen.. (hij loopt niet mooi rond.. maar inder geval meer met zn neus naar beneden)
maar.. nu heb ik iets... dat het lijkt alsof Abdullah geen zin heeft.. of dat laat hij mij denken Verward .. maar in stap gaat het nog wel .. maar ik draf! hij heeft gewoon geen zin volgens mij.. hij valt steeds bijna uit de draf.. maar hij is bijna 19.. dus wat moet ik doen om het te veranderen? of moet ik het maar accepteren omdat hij al 19 is.. (hij is wel arabier.. *niet dat dat veel uitmaakt maar oke.. * maar hij is wel echt een shower.. en ook druk.. nooit stilstaan en zo.. ) dus neemt ie me in de maling? of wilt ie echt niet?

Hoe maak ik hem zo dat ie gewoon actiever is.. meer op mij gericht en ook op mij blijft letten.. ?? Hoe zorg ik ervoor dat ie niet zo sukkelig is in die draf.. ? *in gallop is ie wel goed voorwaarts.. * .. ik hoop dat jullie me again weer kunnen helpen Haha! OK dan! Groetjesss Sylvia

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 01:07

hoi
veel overgangen rijden stap naar draf van draf naar stap.
en veel tempowisselingen rijden .
stukje naar voren en weer terug naar voren en weer terug.
en dat steeds doen en naar een paar dagen merk je het verschil wel Lachen
veel succes verder

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 07:14

geef hem iets om trot op te zijn, lat hem ok lekker showen. Het zou best kunnen dat hij het op prijs stelt al je hem in draf zo nu en dan wel even met zijn neus naar voren laat lopen, laat hem maar leker showen! 't is in ieder geval het proberen waard toch?

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:53

altijd eerst nagaan of er niet iets mis is. misschien knelt het zadel of heeft ie pijn in zn rug. een pony gaat meestal niet van de ene op de andere dag zo'n truc uithalen zonder reden. misschien is ie verveelt (als je bijvoorbeeld altijd dressuurt in de bak) en heeft hij afwisseling nodig. maar eerst uitsluiten dat hij pijn heeft!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:55

Ga met Peg mee.............. en heb nog een heeeeeele waardevolle voor je

Ga goed les halen Haha! Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:54

Misschien eens afwisseling?
Ik zou het ook spuugzat worden als ik altijd precies moest doen wat er gezegt werd. Een beetje rondjes lopen.
Misschien een keer naar buiten, een sprongetje, spelletjes ohz??

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:33

Je moet er voor zorgen dat je paard goed en alert op je hulpen gaat reageren. Goede les zal je daarbij zeker kunnen helpen. Hieronder mijn "standaard" tips:
Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 18:21

woow hier heb ik zeker wat aan OK dan! heel erg bedankt!! ik ga het allemaal proberen.. en ik denk wel dat het aardig gaat lukken Haha! heel erg bedankt !!!! Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:18

Hij was toch al 19? Moet je dan nog op wedstrijd of maakt het allemaal niet uit? zo niet, ga leker recreatie rijden, past ook wle dressuur in maar doe dan ook eens wat anders en leg er geen druk op (hij moet aan de teugel enz...) succes

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:17

Duncan schreef:
Hij was toch al 19? Moet je dan nog op wedstrijd of maakt het allemaal niet uit? zo niet, ga leker recreatie rijden, past ook wle dressuur in maar doe dan ook eens wat anders en leg er geen druk op (hij moet aan de teugel enz...) succes


Of ga juist eens op wedstrijd! Misschien vindt ie dat wel harstikke leuk, kan ie lekker showen Knipoog

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 21:48

haha Duncan... ik rijdt ook eigenlijk alleen nog maar recreatief... af en toe buitenritje en zo.. maar ook af en toe beetje dressuren is wel leuk.. wijken en zo.. en hij hoeft van mij echt niet in de krul te lopen.. maar hij moet gewoon .. jah.. lopen zoals ik wil.. hehe.. actiever..
En Misser.. Lachen dat is ook wel een idee.. maar als ik op wedstrijd wil.. moet ik wel eerst oefenen Lachen en het gaat dus niet zo lekker zoals hij nu loopt Lachen dus eerst dat verhelpen... maar wedstrijdje doen is dan wel leuk jah Haha!
Tnx!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:39

Ja inderdaad ook al rij je alleen recreatief, je zit toch lekkerder op een paard dat lekker actief en door de rug loopt! Met de bovenstaande tips kom je een heel eind.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:56

Ik rijd een ouwgie van 20 en daar rijd ik nog wedstrijden mee (zie HAW Campari @ work (20 jaar) )
Mijn advies is: geef hem de tijd om warm te worden. Die ouwe van mij stap ik eerst een half uur mee, om vervolgens heel langzaam in de draf op te bouwen. Misschien is hij gewoon een beetje stijf en duurt het gewoon even wat langer voor hij warm is!! Heel veel succes!

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 13:32

jaah ik heb je fotos gezien Agossie!! Haha! echt koewl.. Lachen maar dat van minimaal een half uurtje stappen vink ook wel een goed idee.. ik ga het zker te weten proberen !! Lachen heel erg bedankt.. en jij heel veel succes met je paardje he!! Haha! OK dan!

En Marliesje.. Haha! dat vind ik dus ook.. ook al rij je recreatief.. dat wil niet zeggen dat je paard dan maar met zn neus omloog mag lopen.. het is veel prettiger om op een paard te rijden dat lekker ontspannen voorwaarts loopt ! Lachen Haha! OK dan!