JUMPEX - Voor springgeintresseerden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blahblah
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:40

Excuseme schreef:
In hoeverre is een groep KWPN-paarden geschikt om zo'n onderzoek te doen? Ik bedoel hoeveel van de testers gaat later ook nog op niveau presteren? Over het te verwaarlozen gedeelte van die 10.000 veulens per jaar die op termijn een 1.50 foutloos kunnen springen, kun je helaas niet al te grote brieven over naar huis schrijven.


Er is geprobeerd om een groep paarden samen te stellen die representatief zijn voor de KWPN paarden in nederland. Daar zitten dus goede en minder goede dieren bij. Jumpex is wel gedaan met springgefokte paarden (zoveel mogelijk) omdat je moeilijk van dressuurgefokte paarden kunt verwachten dat ze aanleg laten zien.

Er zijn een aantal paarden die nu heel goed presteren, en houd er wel rekening mee dat ze nu pas zes jaar zijn en nog niet op top-niveau presteren. Raider liep vorig najaar het WK voor jonge springruiters onder Alan Waldman en haalde daar de finale. Zo zijn er meer voorbeelden.

Of Kathalijn Visser ook komt? Ik zou zeggen, kijk eens op www.jumpex.nl

Paarden uit onderzoeken halen... Ik kan je verzekeren dat er niet zomaar paarden uit een onderzoek gehaald worden. Daar moet een goede reden vor zijn. Er wordt in ieder geval niet naar bepaalde resultaten toegewerkt want de Waiboerhoeve doet onafhankelijk onderzoek. Zij hebben dus geen belang bij welke uitkomst dan ook.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:43

blahblah"]
[quote="Excuseme schreef:
In hoeverre is een groep KWPN-paarden geschikt om zo'n onderzoek te doen? Ik bedoel hoeveel van de testers gaat later ook nog op niveau presteren? Over het te verwaarlozen gedeelte van die 10.000 veulens per jaar die op termijn een 1.50 foutloos kunnen springen, kun je helaas niet al te grote brieven over naar huis schrijven.


Er is geprobeerd om een groep paarden samen te stellen die representatief zijn voor de KWPN paarden in nederland. Daar zitten dus goede en minder goede dieren bij. Jumpex is wel gedaan met springgefokte paarden (zoveel mogelijk) omdat je moeilijk van dressuurgefokte paarden kunt verwachten dat ze aanleg laten zien.

[/quote]

Volgens methodologische regels moet je dan ook de conclusies ophangen aan KWPN-paarden en niet steeds springpaarden zonder specificatie roepen. Een groep SF of Holsteinse paarden kan wel andere uitkomsten opleveren.

blahblah
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:50

peggel schreef:
misschien leuk om te vermelde dat er officieel (nu onofficieel) meer paarden aan het onderzoek mee deden maar er enkele wegens probleempjes uit het onderzoek zijn gehaald.

zo kan ik ook goede resultaten behalen met een onderzoek! gewoon de probleem gevallen eruit halen.

vond het trouwens een leuk onderzoek. heb het van dichtbij meegemaakt (een jaartje maar hoor) en vond het erg interessant. als ik tijd heb kom ik ook.

Peggel, uitgerekend jij zou beter moeten weten. Als het goed is ben je zelf bijna onderzoeker en weet je dat het 'not done' is om te rommelen met gegevens. Dat is dus ook hier niet gebeurd.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:32

Ik zie het onderwerp karakter, ik denk dat ik dan genoeg weet.
Dan lijkt het me zeker interessant.
Ik heb 3 jaar geleden een symposium bij gewoond van o.a haar op de faculteit in Utrecht. Toen zaten ze midden in de test resultaten.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:50

peggel"]
[quote="Suzan1"][quote]
zo kan ik ook goede resultaten behalen met een onderzoek! gewoon de probleem gevallen eruit halen.
[/quote]

zoals een paard die het zadel absoluut niet wilde accepteren, konstant in de steigers ging, is uit de opleiding gehaald .......... richting slager (werd gezegd)

ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze dit soort problemen in het onderzoek-verslag hebben gemeld........ en zeker hoe of dit probleempaard als veulen zich heeft gedragen.
[/quote]

is niet naar slager gegaan maar had het geluk dat ze merrie was Haha! . is van onderzoek verandert (hoop dat ik hier geen problemen mee krijg Tong uitsteken ) en ging van jumpex naar ET (embryo transplantatie). volgens mij is ze mama ne mama van andermans veulen...[/quote]

[quote="adriana schreef:
Ik zie het onderwerp karakter, ik denk dat ik dan genoeg weet.
Dan lijkt het me zeker interessant.
Ik heb 3 jaar geleden een symposium bij gewoond van o.a haar op de faculteit in Utrecht. Toen zaten ze midden in de test resultaten.


Hoe gaat dat aflopen met dat veulen.?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:04

Ik ben benieuwd wat ze daar van gaan maken, ze kunnen dat nu niet meer stilhouden.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 08:43

blahblah"]
[quote="peggel schreef:
misschien leuk om te vermelde dat er officieel (nu onofficieel) meer paarden aan het onderzoek mee deden maar er enkele wegens probleempjes uit het onderzoek zijn gehaald.

zo kan ik ook goede resultaten behalen met een onderzoek! gewoon de probleem gevallen eruit halen.

vond het trouwens een leuk onderzoek. heb het van dichtbij meegemaakt (een jaartje maar hoor) en vond het erg interessant. als ik tijd heb kom ik ook.

Peggel, uitgerekend jij zou beter moeten weten. Als het goed is ben je zelf bijna onderzoeker en weet je dat het 'not done' is om te rommelen met gegevens. Dat is dus ook hier niet gebeurd.
[/quote]

en hoe weet jij dat dat niet gebeurt is dan?! ik was erbij dus weet het 100% zeker. en juist omdat ik weet dat zulke dingen absoluut niet kunnen wilde ik het nu ff aankaarten. wordt eens wakker! er gebeuren veel te veel dingen die 'not done'zijn in deze wereld hoor.

ad ceasario: het veulen is naar de eigenaar van de donormerrie. deze merrie was alleen draagmoeder. komt dus helemaal goed met het veulen want heeft van deze merrie geen genetische info mee gekregen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:52

Citaat:
ad ceasario: het veulen is naar de eigenaar van de donormerrie. deze merrie was alleen draagmoeder. komt dus helemaal goed met het veulen want heeft van deze merrie geen genetische info mee gekregen.


hier ben ik het dus niet mee eens. De opvoeding van het veulen van geboorte tot het spenen is ONTZETTEND van belang met betrekking tot het karakter, dus toekomst van het veulen. Dan is dus de moederrol weggelegd voor zo'n ...merrie?

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:38

Suzan1 schreef:
Citaat:
ad ceasario: het veulen is naar de eigenaar van de donormerrie. deze merrie was alleen draagmoeder. komt dus helemaal goed met het veulen want heeft van deze merrie geen genetische info mee gekregen.


hier ben ik het dus niet mee eens. De opvoeding van het veulen van geboorte tot het spenen is ONTZETTEND van belang met betrekking tot het karakter, dus toekomst van het veulen. Dan is dus de moederrol weggelegd voor zo'n ...merrie?


daarom staat er ook geen GENETISCHE info. dat heeft niets met opvoeding te maken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:40

peggel"]
[quote="Suzan1 schreef:
Citaat:
ad ceasario: het veulen is naar de eigenaar van de donormerrie. deze merrie was alleen draagmoeder. komt dus helemaal goed met het veulen want heeft van deze merrie geen genetische info mee gekregen.


hier ben ik het dus niet mee eens. De opvoeding van het veulen van geboorte tot het spenen is ONTZETTEND van belang met betrekking tot het karakter, dus toekomst van het veulen. Dan is dus de moederrol weggelegd voor zo'n ...merrie?


daarom staat er ook geen GENETISCHE info. dat heeft niets met opvoeding te maken.
[/quote]

Kan ik daaruit de conclusie trekken dat alles genetisch is vastgelegd?

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:10

ceasario"]
[quote="peggel"][quote="Suzan1 schreef:
Citaat:
ad ceasario: het veulen is naar de eigenaar van de donormerrie. deze merrie was alleen draagmoeder. komt dus helemaal goed met het veulen want heeft van deze merrie geen genetische info mee gekregen.


hier ben ik het dus niet mee eens. De opvoeding van het veulen van geboorte tot het spenen is ONTZETTEND van belang met betrekking tot het karakter, dus toekomst van het veulen. Dan is dus de moederrol weggelegd voor zo'n ...merrie?


daarom staat er ook geen GENETISCHE info. dat heeft niets met opvoeding te maken.
[/quote]

Kan ik daaruit de conclusie trekken dat alles genetisch is vastgelegd?
[/quote]

nee absoluut niet. het dier (phenotype, hoe ziet het dier eruit en gedraagt hij zich) wordt bepaald door een deel genetisch (niet te veranderen zonder drastische ingrepen als modificatie etc.) en een deel milieu (wel te veranderen door opvoeding, voeding, huisvesting, etc).
het moederdier draagt dus wel degelijk bij aan de opvoeding van het dier maar genetisch hebben zij niets gemeen. aangezien het niet accepteren van een zadel niet per defenitie zegt dat het dier een slechte moeder is, is er dus weinig over te zeggen. de aanleg voor bijvoorbeeld dressuur of springen in samenhang met opvoeding is volgens mij nog niet aangetoont.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:27

Citaat:
daarom staat er ook geen GENETISCHE info. dat heeft niets met opvoeding te maken.


als jij nu werd opgevoed door een kreng van een pleegmoeder, zou dat niet jouw karakter beiinvloeden denk je? Lachen

ik hoop in ieder geval dat ze uit het karakter van de pleegmoeder wel hebben kunnen opmaken, dat het wel verantwoord was een veulen op te voeden.

blahblah
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:06

Citaat:
en hoe weet jij dat dat niet gebeurt is dan?! ik was erbij dus weet het 100% zeker. en juist omdat ik weet dat zulke dingen absoluut niet kunnen wilde ik het nu ff aankaarten. wordt eens wakker! er gebeuren veel te veel dingen die 'not done'zijn in deze wereld hoor.


Jij was erbij dat het paard uit het onderzoek gehaald werd, maar dat wordt ook helemaal niet verzwegen. Een onderzoek moet transparant zijn. Daarom worden er rapporten geschreven waarin materiaal en methode beschreven wordt.

Jij bent niet bij het uitwerken van de resultaten. Dat weet ik zeker, want dat is nu en daar ben ik bij.

Maar los van dit alles denk ik dat we elkaar niet zo moeten aanvallen. De kern van de zaak is dat er een zeer interessant onderzoek is uitgevoerd, waar leuke resultaten uitkomen. En ja, ieder onderzoek heeft voor en tegenstanders, en overal is wel iets op aan te merken. Dat maakt het echter niet minder interessant.