Wondbehandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansjo
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Weert

Wondbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 19:42

Mijn paard loopt zich elke dag weer zijn rechterachtervoetje open. Steeds komt hij daar met zijn ijzer tegen aan en stoot hij het weer open. Ik gebruik al strijklappen maar steeds is het net daaronder. Ik heb uiteraard de hoefsmid al gebeld of hij hiernaar wil komen kijken. Vandaar een vraagje aan jullie. Hoe behandelen jullie schaafwonden? Ik was de wond altijd met betadineshampoo en doe er daarna acedermspray op. Zogauw de wond dicht is begin ik met uierzalf te smeren totdat alle haren weer terug zijn. Doen jullie dit ook zo of op een andere manier?

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:17

Schaafwondjes was ik 1x met betadine shampoo, meestal zijn ze na 1 dag weer dicht en doe er dan niets meer aan.Als het wondje toch wat open blijft doe ik er hydrocortiderm op,meestal doe ik er dus niets op.

Mithras
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: onder de rook van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:58

Je kan na het wassen van het wondje met betadine groene leem er op smeren. daarna niet mee nat maken. Om te voorkomen dat hij het wondje weer aantikt, kan je het been bandageren en dan goed door naar onder omwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:15

Misschien helpt t om van die strijkringen om te doen en die dan iets lager te doen? Dan kan ze zichzelf iig niet raken.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 18:07

Een strijkring wil idd nog wel eens helpen om te voorkomen dat het zo weer open is. Heb ook wel eens gezien dat ze een stuk zemenlap aan de beschermer gedaan hadden (rondom) en dit beschermde toen wel goed. Hoop dat het over is als de hoefsmid geweest is!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:40

Een sprinschoen gebruiken!

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:25

Ik ben zelf niet zo'n fan van acederm op een schaafwond, schaafwonden genezen toch vaak het beste en het snelst in de buitenlucht en aangezien je er met dit middel een laagje over heen legt, kan de genezing langer duren en minder mooi worden, tenminste dat is mijn ervaring...
Om die reden (niet afsluiten van de wond) zou ik ook eerder kiezen voor een strijkring of springschoen, dan een bandage! Succes ermee! OK dan!

Tiwanlover

Berichten: 3
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:12

Ik heb juist zeer goede ervaringen met acederm. Aangezien bij dieren er vrijwel altijd vuil in wonden komt is kans op ontstekingen zeer zeker aanwezig. Als er iets goed ontstekingen voorkomt is het acederm. Mijn ervaring hiermee is dat het sneller en juist mooier geneest dan met enkel betadineshampoo. Succes ermee!