ApHC of een nederlandse " appaloosa "

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

ApHC of een nederlandse " appaloosa "

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 22:43

Ik zou graag meningen willen weten over de nederlandse appaloosa hengsten en de amerikaanse hengsten bij het NAS. Wat moet het NAS doen om meer hengsten te krijgen. Op dit moment zijn er twee amerikaanse hengsten goedgekeurd en 1 half amerikaan en 5 appaloosa met KWPN bloed erin. Ik zie graag wat meer amerikaans bloed in het Stamboek maar deze zijn volgens hun niet rij typisch genoeg. Maar van de aanvoer jonge hengsten dit jaar was 1 Nederlands en de rest met amerikaans bloed. Onze hengst en weer de hengst met de meest dekkingen. Dus ik vind het raar dat er toch wel weer veel mensen kiezen voor Amerikanen maar het Stamboek wil het weer niet. Ik ben nieuwsgierig naar jullie meningen. Natuurlijk fokken wij ook met Nederlandse merries maar wij fokken ook betaalbare appaloosa voor een goedkopere prijsklasse. Toch gaat mijn hart uit naar de Amerikanen met hun mooie bespieringen. Dit is mijn mening.


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:19

Ik denk dat het puur een Nederlandse mening is dat de (Amerikaanse) Appaloosa's niet rijtechnisch genoeg zouden zijn. (misschien kun je uitleggen wat hier precies mee bedoelt wordt?) Er wordt een Amerikaans ras ineens beoordeeld naar Nederlandse maatstaven. Ik vind de benaming van Appaloosa voor alle gespikkelde paarden in Nederland dan ook bijzonder fout. Een echte Appaloosa is nou eenmaal een Amerikaans ras met specifieke kenmerken en misschien dito rijtechnische eigenschappen. Eigenlijk is het niet zo raar dat veel mensen een echte Appaloosa willen hebben Knipoog en het NAS deze niet als zodanig ziet omdat het twee verschillende zijn. De meeste paarden die in dit "stamboek" staan ingeschreven zijn dus m.i. helemaal gaan Appaloosa's. De naam Nederlandse Appaloosa Stamboek vind ik dan ook een beetje onhandig gekozen. Beter was geweest Nederlanse Gespikkelde paarden Stamboek o.i.d. Ik denk dat, wanneer je met een Nederlandse "Appaloosa" op een keuring in Amerika zou verschijnen je ook opmerkelijke commentaren zou krijgen.


Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:59

sflj, volkomen met je eens.

Ik vind persoonlijk de amerikaanse appaloosas veel dichter bij het paint en quarter type staan dan de 'nederlandse' appaloosas.
En inderdaad, binnen de NL club keuring zal een 'amerikaantje' vreemd opvallen, maar binnen de USA club zal de 'nederlander' een vreemde eend in de bijt zijn.
Oftewel, ook al heeft het paardje 'spikkels', ik denk toch dat USA en NL tamelijk verschilt.

Op basis van bovenstaande redenering hebben wij ook besloten om met onze AQHA hengsten wel amerikaans geregistreerde appaloosas te dekken maar geen nederlands geregistreede.....

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:51

Ook binnen de ApHC zijn heel veel verschillende fok richtingen van kleine reining en cutting paarden vaak met veel quarter bloed of foundation appaloosa bloed. Dit type paarden fok ik zelf ook.
Maar dan heb je ook de grotere maten voor pleasure hunter en halter en die zie in Europa ook wel veel.
En dan fokken ze in Amerika ook nog appaloosa sportpaarden voor springen en dressuur dit zijn grote paarden die je meer lijken op kwpners met stippen dit type zie je hier weinig, maar het zou wel het type zijn wat ze bij de NAS graag zouden zien, het is niet echt mijn smaak.

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 19:22

nou mensen waar blijven jullie reakties. Ik had wel wat meer verwacht. Op appaloosaplaza ging het er wel anders aan toe. Haha!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:55

Nou ik heb ook zo mijn mening hierover en ik vind de Amerikaanse appaloosa toch heel anders als de nederlandse appaloosa.
Wat ik persoonlijk heel jammer vind is dat de nederlandse appaloosa zo om zeep is geholpen door met alle rassen erdoorheen te fokken om zo toch maar kleuren te houden.
Er zijn bij het appaloosa stamboek toch heel wat goed hengsten overleden maar ook afgekeurd en vaak omdat de vergrijzende factor erin zat.
Nu is dat voor mij dus geen reden om een goede grote maat af te keuren omdat ik vind dat de appaloosa eerst goedgekeurd moet worden op zijn kwalitieten en daarna pas op zijn kleur.
Nu weet ik wel dat de appaloosa geen rasfokkerij is maar een kleurfokkerij is in Nederland, maar blijf het jammer dat goede eenkleurige appies gewoon aan de kant worden geschoven terwijl dit uitstekende paarden kunnen zijn.
Het is ook zeer triest als er weer een veulentje gezond wordt geboren en de eigenaar eigenlijk niet zo blij is omdat hij/zij niet gespikkeld is.

Evengoed ben ik er dus niet voor om het amerikaanse appaloosaras te gaan mixen met de nederlandse appaloosa.
Persoonlijk denk ik dat we dan teveel naar de westernpaarden toe gaan en de dressuurruiter en springruiter hier niet echt naar op zoek is.
Nu weet ik ook niet of je dan ook echt op zoek bent naar een appaloosa maar de meeste amerikaanse appaloosa die ik ken zie ik nou niet echt een leuk parcourtje springen of een leuke M-proef lopen.
Wel zijn ze prachtig als ze western lopen en ook zijn ze daar erg goed in maar ik hou zelf helemaal niet van western.
Even voor de goede orde : ik zeg niet dat er geen enkele amerikaanse appaloosa kan dressuren of springen.

Helaas vind ik dus dat het nederlands appaloosa stamboek dus niet op de goede weg is , omdat er nog maar weinig grote maat hengsten zijn en diegene die er zijn meestal half appie/ half???
Tja en nu moeten ze toch verder? maar hoe? Toch amerikaans?

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:04

nederlandse appaloosa te vinden in mijn profiel!! Haha!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Genieten van mijn 2 prachtige dochters! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:52

Maar nadezda, wat is een eenkleurige Nederlandse "appaloosa" dan? In mijn ogen al helemaal geen appaloosa.
Maar goed, voor ik in herhaling val: waarom zijn de echte appaloosa's niet rijtechnisch genoeg en wat word daar dan onder verstaan? Ik denk nl. dat ze dat wel (kunnen) zijn alleen hier in Nederland niet veel voor gebruikt en gefokt worden. Vandaar dat jij ze dit misschien ook nog niet hebt zien doen. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze het niet kunnen. In de VS, waar uiteraard veel meer appaloosa's zijn, doen ze dit wel en volgens mij ook niet slecht(er dan andere rassen)

En sorry Claudia23, ik ben het niet met je eens.


nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:56

Nou ik denk daar dus weer heel anders over ik vind een eenkleurige appaloosa met 3 generaties gevlekte appaloosa erachter meer een appaloosa dan eentje die gevlekt is en voor de helft een ander ras is.
Ik weet dat we hier praten over kleurfokkerij maar ik vind het jammer dat als een paard de appaloosa aftekening heeft maar bij wijze van spreken maar 1 appaloosa ouder heeft dus wel een appaloosa genoemd wordt.
Wat ik al zei als je gaat fokken en niet echt blij kan wezen met een gezond eenkleurig veulen vind ik dat heel erg triest.
Zo worden deze paarden met soms generaties appaloosa bloed opzij gezet en dat vind ik dus echt heel jammer want je praat vaak toch over zeer leuke en goede paarden.

Inderdaad praat ik over nederland , over amerika kan ik niet zo heel veel zeggen maar toch heb ik geen amerikaanse appaloosa grand prix zien lopen?
Misschien is er wel een? maar ik ken ze niet?
Ook in het springen zie je ze op hoger niveua volgens mij niet? je mag me corrigeren hoor al ik het fout zie?

Ik vind de amerikaanse appaloosa echt heel mooi maar toch zou ik er niet gauw mee dekken.
Wel als ik dus western zou gaan rijden Lachen
Ik zie deze paarden toch meer voor de western sport en niet zozeer voor de dressuur of springsport.

Overigens een mooie appaloosahengst in nederland vond ik toch wel SONNY AF HOYMARK. Deze hengst had een mooie maat kon zowel goed springen als dressuren en gaf mooie nakomelingen.


Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:18

Kijk maar eens op deze linkhttp://www.netrax.net/~aliasme/
hier vind je informatie over appaloosa sport paarden in Amerika dit type paarden zou wel iets voor de NAS zijn.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:48

Ja, zou iets zijn.........maar je kunt er zo wel heel makkelijk over praten, deze paarden hebben we in Nederland nu eenmaal niet! In Nederland zijn op dit moment alleen amerikaanse appaloosa's die op de westernsport gericht zijn, en die zijn niet echt geschikt voor de fokkerij in dressuur en springrichting. Hoewel ik wel vind dat Zip's Jewel en Sunflower's Joy's Jewel goede zaken doen voor het NAS, zou ik er toch niet snel mijn merrie door laten dekken (Kantjes Ronaldo x Sonny af Hojmark x Sonny af Hojmark, bruin panterbont en nu gedekt door de NF hengst Lamento III).

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 10:49

diepvries verzend sperma? Verward
Maar ik houd het maar bij reining cutting appy's OK dan!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:23

Gezien de markt hier denk ik dat het te kostbaar is om diepvriessperma over te laten komen. Bovendien, stel dat je een hengstveulen krijgt, op wil fokken voor de hengstenkeuring, en hij komt er door, dan moeten ook de ouders nog eens door de NAS gekeurd worden. Erg duur geintje.....

En Nadezda, ik vind het terecht dat eenkleurige "uit de fokkerij" worden gezet, en daarmee bedoel ik zeker de eenkleurige zonder kenmerken. Deze dieren bezitten het kleurgen niet meer, en het is nu eenmaal een kleurenfokkerij. Ze zijn nog wel te gebruiken voor de fokkerij, als je met een appaloosa-gekleurde hengst fokt en je krijgt er weer kleur uit ben je nog steeds appaloosa's aan het fokken, dit wordt ook veelvuldig gedaan met KWPN-merries. Het enige jammere is dat zo'n merrie absoluut niet meer voor bloedspreiding en vers bloed kan zorgen in de eerste lijn, eventuele gekleurde nakomelingen kunnen dat wel. En als je goed kijkt in da NAS-fokkerij, zeker in de grote maat, kom je bij alle hengsten al hetzelfde bloed tegen. Dus bij de merries ook.

Verder, ik heb mijn merrie (half New Forest uit een few-spot merrie) door een New Forest laten dekken. Ik hoop natuurlijk op een spikkel-veulen, omdat in mijn ogen een veulen met deze afstamming (75 % New Forest) waardevol is voor het NAS. Maar met een effen veulen ben ik ook blij, dan wordt ie ingeschreven bij het New Forest stamboek en heb ik een leuke sportpony gefokt! (Op papier dan, eerst zien wat eruit komt Knipoog )

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:25

Is er dan nog wel toekomst voor de grote maat bij de NAS?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 07:37

Zoals het er nu uitziet zie ik het somber in om eerlijk te zeggen, zowel bij de grote als de kleine maat. Bij de laatste is helemaal geen bloedspreiding, bij de grote maat een beetje maar ook niet veel. De meeste grote maat hengsten hebben Sonny af Hojmark in de bloedlijn zitten, verder zijn er van die paar hengsten die er zijn ook 2 met dezelfde moeder. En dan hebben we onze amerikaantjes nog.......helaas ook vader en zoon, dus in deze tak ook weinig bloedspreiding.
Aan de andere kant gaan op dit moment veel fokkers naar andere stamboeken en dekken de NAS hengsten juist ook weer merries uit andere stamboeken, dus wellicht dat hier wel een betere bloedspreiding uit komt. Moeten ze wel naar verschillende hengsten gaan natuurlijk, want afgelopen jaar liepen er alleen jonge Gribaldi's en Bachelors rond op de keuring met een "vreemde" vader.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 00:21

Ik heb zelf een appie die ik niet door een amerikaan zou laten dekken omdat dan haar beweging waarschijnlijk minder wordt. Eigenlijk hou ik dan maar iets van 2 hangsten over, Convenance en Bratt. Omdat mijn merrie mogelijk een vergrijzer is vind ik de kans op een spikkel uit een eenkleurige hengst te klein. Ik heb al kans op een schimmel, dan loop ik ook nog een groter risico op een eenkleurige. Helaas kunnen ze ook geen uitsluitsel over de schimmelfactor geven.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

woldhoeve

Berichten: 1819
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Foxwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 13:00

Ik vind bij het NAS dat ze soms heel krom bezig zijn. Als je een goede hengst aanbied wordt er gezegt dat zijn bouw, gangen etc. niet goed is en dan wordt er nog even bij vermeld dat het een amerikaan is. Toen Jewel kampioen werd kwijlde iedereen bij hem nu is het Convenance. Het maakt mij niet uit als er hengsten goedgekeurd worden met "vreemd bloed " maar kijk naar wat de mensen willen. Ik zie Anky nog niet op een appaloosa een Grand Prix lopen. Als je kijkt naar de hengsten wat ze gedekt hebben is Zips Jewel al een paar jaar de hengst met de meeste dekkingen. Mensen hoeven niet perse een rijpaard en zijn heel veel mensen die recreatief willen rijden op een mak paardje. Als er zoveel wordt gefokt met kwpn dan komt het dier hoger in het bloed te staan en dan zijn ze op een gegeven moment niet meer voor de recreatie, omdat ze te heet zijn.
De jury moet eigenlijk alleen het paard zien en geen afstammeling of fokker of eigenaar. Ik geloof dat je dan hele rare uitslagen op de keuring krijgt. Wij fokken ook ned. appaloosa's daar zitten ook een aantal leuke paarden bij, dus ik ben niet anti Ned. appaloosa. Knipoog

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:07

ik ook niet. Knipoog Zijn leuke paarden bij. 'k Ben alleen tegen de naam! (heel erg! Haha! )



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 59 bezoekers