Mest eten op de wei.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Mest eten op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 12:33

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, en geen topic met antwoord kunnen vinden.

Ewalda staat echt walgelijk smerig mest te eten op de wei. Met haar hoofd vooruit staat ze echt te smakken, en het zit rond haar hele mond. Toen ik haar wilde pakken moest ik er een paar keer bij kokhalsen. Misselijk

Sind kort staat ze dag en nacht op de wei, waar ze haar mineralenblok niet meer heeft, en ook geen ander voer meer krijgt. Kan het daardoor komen? Dat ze dat toch nodig heeft? Ik ben echter niet van plan die door de andere paarden te laten opvreten. En toen ik haar meenam naar de stal en bij het blok hield wilde ze hem ook niet.

Ik heb ergens gelezen dat een vitaminestoot kan helpen, klopt dat?

En is het eten van mest gevaarlijk?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:35

Over het algemeen wordt het eten van mest gezien als iets dat ze doen omdat ze een tekort hebben van het een of het anders.
Misschien moet je haar bijvoeren zodat ze toch genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 12:48

Dat gaat wat lastig, ze is namelijk op dieeet. Haha!

furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:06

Ik heb een tijdje geleden ook een topic opgestart genaamd “steeds meer mesteters op stal”.
Mijn paardje en nog een stel andere deden het ook, ja ook op het land.
Ten eerste zal ik je geruststellen, mest eten is niet schadelijk. Je moet alleen wel zorgen dat je goed ontwormt natuurlijk. Een wormbesmetting kan overigens ook een reden voor mest eten zijn.
Een vitaminestoot is denk ik wel handig om mee te beginnen en als dat niet helpt kan je een suplement in een klein beetje voer geven. De oplossing voor de paarden bij mij op stal was de overstap op een ander merk voer.
SUCCES!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:27

Een pony bij ons op stal had het ook en die zijn ze max H gaan geven, toen was het zo over. Dit zou je dan bijv. na het rijden over een klein beetje voer (wat vochtig maken) kunnen voeren.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:13

fijn om te weten dat het niet erg is, dolly's veulen eet het ook alsof het snoep is soms Tong uitsteken

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:19

Ik heb ooit horen zeggen dat het door een tekort aan zout zou zijn, Heeft ze een zoutblok?

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 22:06

zie eerste bericht.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:45

Voor zover ik weet is mest eten niet schadelijk. Je zegt dat ze sinds kort op de wei staat. Dan moet je zorgen dat het geen ondeugd wordt ofzo, want ik denk dat ze het nu (nog) doet omdat ze echt tekort aan iets heeft. Als ze vroeger wel voer erbij kreeg en nu niet meer, lijkt me dat ze best een tekort kan hebben.
Waarom hang je niet gewoon een mineralenblok op?? Als de andere paarden het opeten, so what?? Als ik het zo smerig zou vinden dat ze stront eet, dan zou ik het er gewoon voor over hebben. Ik heb eigenlijk geen idee hoe duur zo'n liksteen is, als het best duur is kun je misschien samen met de eigenaren van de andere paarden een blok kunnen kopen. En anders hebben die andere paarden ook eens een pleziertje!!
Dan zou ik zo'n rode nemen, volgens mij zitten daar meer stoffen in dan in zo'n witte.
Groetjes Annemiekie

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 15:11

Ze heeft ook een rode op stal. Maar het vreemde is juist dat ze daar niks van wilde weten toen ik haar mee nam. Verward

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:22

En toch zou ik zo'n rode liksteen in de wei hangen / leggen. Misschien had ze toen op stal geen rust om aan dat ding te gaan likken (weet jij veel waarom dat beest dat niet deed) Ons hondje ging ook vanalles eten tijdens het uitlaten toen ie ouder werd, terwijl hij dat vroeger ook niet deed. Beesten doen zoiets volgens mij niet voor niets. En aangezien hij SINDS KORT op de wei staat, lijkt mij 1 + 1 = 2.
Of niet dan???
Zijn die likstenen zo duur dan?
Groetjes @nnemiekie

PS Als je er nu iets aan probeert te doen, wordt het misschien geen ondeugd (heb geen idee of dat zou kunnen, maar bij luchtzuigen zie je ook dat als de oorzaak (stress of verveling ofzo) na lange tijd pas wordt weggenomen, de ondeugd blijft bestaan.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:16

Ik ga mee met kiara en furie26.
Hij heeft een tekort *LOL*

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:39

het komt meestal door ene tekort aan minerelen of vitaminen, ik zou idd een vitamine stoot geven. en mest eten kan we schadelijk zijn als je niet goed ontwormt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 16:19

Mijn paard heeft het ook gedaan. Ik ben zeewier gaan voeren en het was vrij snel over.

Als je haar 1 handje muesli geeft en de dosering zeewier, is het binnen een week over.