werking thiedemann

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

werking thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-02 13:14

Wie kan mij de voor en nadelen + werking van de matingaal en thiedemann vertellen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 14:26

Ik heb even wat informatie voor je opgezocht uit het boek 'Ruiters en Rechters' van Ernest van Loon.

De Thiedemann teugel:
Deze teugel is een belangrijke verbetering op de slofteugel en geniet te weinig bekendheid. De Thiedemann teugel (die overigens in Engeland de Duitse teugel en in Duitsland de Engelse teugel wordt genoemd en nog vele andere benamingen heeft) bestaat uit een soort halve slofteugel, die van het voortuig af, door de trensringen aan de gewone teugel wordt bevestigd, waartoe op 3 verschillende afstanden ringen aan de teugel zijn genaaid; hiermee kan de teugel langer en korter worden ingesteld. Het grote voordeel van deze hulpteugel is, dat hij door het paard zelf, en niet door de ruiterhand wordt ingeschakeld, zodra het paard het hoofd omhoog brengt en zich zelf uitschakelt als het paard hals en hoofd in de goede richting brengt. Deze teugel is dan ook zelfs in een minder kundige ruiterhand vrij onschuldig en in zijn corrigerende werking zeer effectief.
Blz. 230 - 232

De martingaal:
Wanneer het paard met zijn hoofd in de 'gevaarlijke zone' komt, dat wil zeggen hoofd en hals omhoog brengt, over de teugel gaat en de ruiter met de teugel in moet werken dan trekt de trens in de mondhoeken en tegen de kiezen. Het paard heeft de nare gewoonte tegen een pijnlijke druk in te gaan. Een martingaal zorgt ervoor, dat de trens ondanks het opgeheven hoofd toch op de lagen van de kaak blijft drukken en kan er dan eerder aanleiding toe geven om het hoofd weer op de juiste plaats te brengen; op dat punt aangekomen schakelt en op juiste lengte gegespte martingaal zijn inwerking weer uit. Het paard heeft de volledige vrijheid van hals gebruik. Wij zien zo vaak te lang gegespte martingalen, die geen enkel nuttig effect hebben, en ook wel te kort gegespte die het verkrijgen van een goede aanleuning verhinderen. Een op juiste lengte aangebrachte martingaal is een nuttige hulpteugel, die ook in minder kundige hand weinig schade kan aanrichten.
Blz 223-224

Ik hoop dat je wat aan de informatie hebt! Succes ermee!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 14:44

Nog wat kleine aanvullingen op de prima uitleg van Piaffe (of Ernest van Loon, net hoe je het wil zien):

Een thiedemann beperkt het voorwaarts/neerwaarts strekken van een paard. (niet dat het helemaal niet kan, maar het wordt wel beperkt)

Onder bepaalde omstandigheden kan een martingaal een heel naar bij-effect hebben: omdat een martingaal het aannemen van de teugel naar onderen ombuigt, kan het paard in tegendruk de opperarmspier (aan de onderkant van de hals, de zg. 'onderhals') 'eruit drukken' en verstevigen. Hier kweek je als het ware een steigeraar, want om te steigeren moet een paard juist deze spier aanspannen. Op die manier kan gebruik van een martingaal een paard effectief ondersteunen in zijn streven tegen zijn ruiter te zijn. Conclusie: niet terug blijven trekken, dat win je toch nooit en daar komt alleen maar ellende van. Altijd weer loslaten na het vastpakken, dan geef je je paard niet de kans om terug te gaan trekken.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 15:10

misschein een domme vraag, maar hoe weet je dat een thiedeman of een martingaal op de juiste lengte is afgesteld...

ik hoorde wel dat je bij een martingaal als de teugels niet door de ringen zitten deze tot ongeveer bij de schoft moeten komen, klopt dit?

ik rijd zelf niet met martingaal, maar toch is het handig om te weten.

groetjes liselot

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 15:20

Als vuistregel voor de afstelling van een martingaal geldt dat hij bij een vrijstaand paard minstens tot op kaakhoogte omhoog kan worden getrokken. Voor paarden met een nogal recht gedragen hals is dat een grotere beperking dan voor paarden die van nature een lagere halshouding hebben, daarom is dit ook slechts een vuisregel. Het allerbelangrijkste is dat er geen spanning op de martingaal staat als het paard een normale hoofd/hals houding heeft, er mag dan geen knik in de teugels zitten en de martingaal moet slap hangen.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 16:00

dank je wel

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 16:17

je teugels mogen geen hoek vormen bij een martingaal.

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 12:48

bedankt allemaal!!!!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 15:57

een thiedemann zorgt gewoon dat een paard zijn hoofd omlaag moet laten..een martingaal zorgt ervoor dat hij/zij haar hoofd niet te veel omhoog kan gooien..geloof ik!!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 19:31

Ik rijd zelf ook regelmatig met een thiedemann, omdat mijn paardje nogal moeilijk nageeft. Het kan helpen om je paard wat meer met het hoofd naar beneden te laten lopen, dat rijd vaak fijner maar dan zal hij niet veel beter lopen wanneer je weer zonder rijdt.
Ik gebruik hem doorom dezelfde manier te rijden als anders, alleen dan hoef ik iets minder te doen voor ze aan de teugel loopt waardoor het voor haar minder vervelend is en ze dus kan leren dat het fijner is om zo te lopen en omdat ik me dan meer op de rest kan concentreren. Ik heb nog niet veel nadelen gewerkt, als je er goed mee rijdt kan het goed helpen, alsje het niet doet heeft het paard er ook geen last van, niet erg tenminste.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 21:24

Nou, de Thiedeman-teugel heeft bij mijn oude verzorgfjord wel super geholpen!! Zoals de meeste fjordenpaarden, was Leroy erg sterk in z'n mond en ik kreeg al snel flinke spierballen! Maar dat was niks joh! Al dat getrek en gedoe! Persoonlijk houd ik niet van bijzet teugels, maar de Thiedeman stopt met werken als je paard goed loopt, in ieder geval zijn hoofdhouding. Na een tijdje ging ik af en toe zonder rijden en Leroy werd echt lekker gevoeliger in z'n mond en kon ik hem af doen, zonder dat ik bodybuilder werd, haha!! Maar die Thiedeman, das echt een handig ding!